ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ 9-х КЛАСІВ ПІД ЧАС ПАНДЕМІ
В умовах сучасного інформаційного суспільства гіподинамія стає одним із найбільш негативних факторів життєдіяльності учнів. Цей фактор є ключовим у динаміці стану фізичного здоров'я учнів.
В умовах локдауну виникли складнощі з розвитком та контролем розвитку рухових якостей, особливо витривалості та швидкості, а також необхідність корекції методики тестування спритності та сили.
Таким чином, в умовах вимушених обмежень для порівняльного аналізу фізичної підготовки ми змушені були взяти руховий тест Проба Руф’є, який комфортно приймати, у тому числі і в «домашніх» умовах.
Проба Руф’є визначає у дітей рівень витривалості (резерв) серцево-судинної системи при будь-яких фізичних навантаженнях. Проводиться за схемою: Порахувати пульс у дитини за п’ятнадцять секунд, обов’язково після п’ятихвилинного спокійного сидіння (результат 1). Протягом сорока п’яти секунд виконати тридцять присідань. Відразу ж після присідань підрахувати пульс за перші п’ятнадцять секунд (результат 2). А потім порахувати в останні п’ятнадцять секунд (результат 3) першої хвилини періоду відпочинку. Індекс проби Руф’є, визначається за формулою:
(4 * (р1 + р2 + р3) -200): 10
За індексом, отриманому після проходження проби Руф’є, для дітей визначені наступні групи здоров’я:
Основна група – це абсолютно здорові діти, не виявлено жодних проблем зі здоров’ям, показник проби Руф’є дорівнює від 0 до 10. Вони займаються за загальною програмою, беруть участь у кросах і змаганнях.
Підготовча група – це діти, з незначним відхиленням в стані здоров’я , показник проби Руф’є у них трохи вище норми для основної групи. Вони теж займаються за основною програмою, але без участі в кросах і спортивних змаганнях.
Спеціальна група – це діти зі значними відхиленнями у стані здоров’я, показник проби Руф’є від 10 до 20. Вони повинні займатися на окремих заняттях або вчитель повинен підбирати їм індивідуально навантаження фізичних вправ.
Отже, досліджуючи результати проби Руф’є в учнів 9-х класів у різний період, ми провели порівняльний аналіз цих висновків тестування учнів 9-х класів 2019-2020 н.р. (група А), які були на дистанційному навчанні і 2020-2021 н.р. (група Б).
Аналізуючи результати тестів, ми не брали до уваги максимальні та мінімальні показники, оскільки нас цікавила загальна тенденція, а не індивідуальні показники.
За результатами теста Руфьє, показники говорять , що у хлопців вищі показники ніж у дівчат, що є закономірним за фізиологічних особливостей організму. А саме тесту руфьє, за допомогою якоґо оцінюється функціональний стан людини його сердцево-судинної , дихальної системи, та рівень організму відновлюватися після навантажень. Якщо організм відновлюється повільно тоді і рівень працездатності низькій, а саме сприйняття інформації, теж не високе.
У тесті «Проба Руфье», якщо дивитися середні показники, то тут явно виражені зміни 2 групи у гірший бік, особливо в дівчат. Це говорить про те, що через малорухливий спосіб життя учнів під час динцістайного навчання, спостерігається деяке зниження показників роботи серцево-судинної системи, що відображається в поганому відновленні організму, навіть після незначного навантаження.
З вище сказаного, можна дійти невтішного висновку, що малорухливий спосіб життя, низький рівень фізичної активності негативно впливають на здоров'я та якість життя учнів. Тому, в умовах карантину, при вимушеному дистанційному навчанні, фізична активність для учнів має бути обов'язково включена до порядку денного.
Порівнюючи та аналізуючи результати тестування, можна дійти таких висновків:
− зниження показників проби Руф'є, пов'язано з недостатнім навантаженням в аеробному режимі, тільки аеробні вправи найліпше тренують вищесказані функції організму;
− подальше використання дистанційної форми навчання вимагає більш ефективно застосовувати вправи аеробного напрямку.