1.1. «Я», «Ми», «суспільство». Будьмо знайомі!Хто ми? Передусім, звичайно, люди. На планеті нас майже 8 мільярдів. Ми різнимося кольором шкіри, очей, волосся, належимо до різних народів, розмовляємо різними мовами, маємо різні характери. Кожен / кожна з нас – особлива, неповторна особистість. У кожного – своє бачення світу. Ми всі різні, але маємо однаково рівні права. Бо ми – люди!
Члени суспільства живуть за правилами, які склалися історично. У суспільствах, які вважають розвиненими, забезпечують усі індивідуальні потреби людей, а ті, своєю чергою, працюють для користі і процвітання суспільства. Тому, щоб соціум був успішним, його найбільшою цінністю має бути людина.
Про Кліо, музу історії У давньогрецькій міфології музами називали богинь-покровительок мистецтв і наук. Кожна із дев’яти муз мала свої символи. Кліо (покровительку історії) зазвичай зображують із сувоєм та грифельною паличкою в руці, іноді ще із сонячним годинником, оскільки вона стежила за плином часу.
1.3. Хто і як досліджує історію. Як про все це довідатися? У цьому вам допоможуть історики. Саме ці науковці шукають історичні документи, спогади, оповіді, давні речі, розуміють і трактують історичний матеріал. І найголовніше: знають відповідь на запитання «Чого навчає нас історія? Що варто робити, щоб повторити успіх, а не помилки?».
«Батьком історії» вважають грека Геродота. Він жив близько двох з половиною тисяч років тому, багато мандрував Азією, Африкою та Європою. Про що ж дізнаємося, прочитавши працю грецького вченого? Про життя його сучасників, правителів, митців, про події, свідком яких був. Під час однієї з подорожей Геродот прибув у грецьке місто Ольвія, що було розташоване на півдні сучасної України. Тут він познайомився з місцевим населенням, його звичаями та обрядами. Скіфам – давньому народові, який мешкав у степах сьогоднішньої України, Геродот присвятив одну з дев’яти своїх книг.
Серед українців теж є чимало видатних істориків. Та найбільшої уваги заслуговує Михайло Грушевський – «батько» української історичної науки, громадський діяч, політик, письменник. Він написав велике дослідження – десятитомну «Історію України-Руси». Ця робота доводить окремішність, неповторність та самобутність українського народу.
Підводимо підсумки. Чи співпали ваші уявлення про історію з тим, що ви дізналися на уроці? Що вивчає історія?Хто займається дослідженням, вивченням історії?Про яких видатних істориків ви сьогодні дізналися?Про які події сьогодення напишуть історики в майбутньому?ВИСЛОВТЕ ВЛАСНЕ СУДЖЕННЯ ПРО ТЕ, ДЛЯ ЧОГО ЛЮДИ ВИВЧАЮТЬ ІСТОРІЮ.
Домашнє завдання !1. Складіть запитання з історії, починаючи кожне такими словами: Коли __? Що __? Хто __? Де __? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат __? Запропонуйте свої запитання в класі.2. Творча вправа «Допис із майбутнього». Уявіть себе істориком / історикинею, що живе в 2100 році. Напишіть невеликий текст про подію, що сталася на початку ХХІ століття.