Досліджуємо властивості величин

Про матеріал
Мета: Дидактична: формувати уявлення про довжину, масу, міткість як адитивні величини, вчити знаходити величину цілого шляхом додавання величин його частин; формувати вміння складати короткий запис задачі, розв’язувати прості задачі; закріплювати вміння обчислювати значення виразів на дві дії; закріплювати навички побудови відрізків заданої довжини Розвивальна: розвивати в учнів образне мислення шляхом виконання завдань геометричного змісту. Виховна: Виховувати розуміння ролі математики в житті, розуміння важливості математичних знань. Обладнання: мультимедійний комплект
Перегляд файлу

Підготувала – Прохорчук Віра

Тема: Досліджуємо властивості величин

Мета: Дидактична: формувати уявлення про довжину, масу, міткість як адитивні величини, вчити знаходити величину цілого шляхом додавання величин його частин; формувати вміння складати короткий запис задачі, розв’язувати прості задачі; закріплювати вміння обчислювати значення виразів на дві дії; закріплювати навички побудови відрізків заданої довжини

Розвивальна: розвивати в учнів образне мислення шляхом виконання завдань геометричного змісту.

Виховна: Виховувати розуміння ролі математики в житті, розуміння важливості математичних знань.

Обладнання: мультимедійний комплект

Хід уроку

 

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Ви вже ознайомилися з такими властивостями об’єктів навколишнього світу, як довжина, маса та місткість. Це — величини. Сьогодні ви дізнаєтесь про основну властивість величин.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії

1. «Геометрична хвилинка». Розгляньте геометричні фігури. Назвіть кожну фігуру, подану у правому верхньому куті сторінки. Що вам відомо про трикутник? На малюнку справ складено пари з трикутників різного кольору. Які ще можуть бути пари за умови, щ пари трикутників одного кольору, наприклад пари «червоний — синій трикутники і «синій — червоний трикутники», вважаються одною парою? [Ще можна скласти пару із зеленого та синього трикутників.]

2. Усне опитування.

Які величини ви знаєте? У яких одиницях вимірюється довжина? маса? місткість?

Що означає додати? Як називають числа при додаванні? Як називають результат?

З якою арифметичною дією пов’язано додавання? У чому полягає взаємозв’язок арифметичних дій додавання і віднімання?

Як знайти невідомий доданок? невідоме зменшуване? невідомий від’ємник?

3. Усна лічба.

4. Актуалізація дій з іменованими числами. Завдання виконується усно. Обчисліть значення виразів.

5 см+4 см   10 кг–7 кг   3 л+6 л–5 л

8 кг–4 кг   3 л+4 л   10 см–8 см +7 см

2 л+7 л   8 см–6 см   9 кг–3 кг–6 кг

 

ІІІ. Формування нових знань і способів дії

Ознайомлення із властивістю довжини цілого відрізка як суми довжин його частин

1. Колективна робота. Знайдіть довжину відрізка АС, якщо АВ=5 см, ВС=3 см.

 

А     В   С

 

2. Учитель креслить на дошці відрізок, довжина якого значно більша за довжину лінійки, яку мають учні. Ставиться проблемне запитання: як за допомогою звичайної лінійки виміряти довжину поданого відрізка? Спосіб розв’язування цієї проблеми такий самий, як в попередньому завданні, але тут учні вже самостійно мають розбити поданий відрізок на частини, виміряти довжини отриманих відрізків і додати результати. Треба зазначити, що в даному випадку нас цікавить власне не результат (числове значення довжини цілого відрізка), а спосіб дії — розбиття цілого на частини та додавання величин частин для знаходження величини цілого.

3. Завдання. Учні вже напевно легко знайдуть спосіб міркування: треба додати по 3 см стільки разів, скільки смужка вміщується у закладці: 3 см+3 см=6 см; 6 см — довжина закладки. Отже, довжина цілого відрізка дорівнює сумі довжин його частин.

 

IV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
Закріплення уявлення про основну властивість величин

1. Завдання. Учні уважно розглядають кожний малюнок і визначають, що місткість цілого коктейлю (желе) складається з трьох частин: жовтої, рожевої та блакитної; маса пакету з яблуками складається з двох частин: маси червоних яблук і маси зелених яблук; довжина цілої стрічки складається з трьох частин: довжини однієї жовтої частини, довжини червоної і довжини іншої жовтої частин. Отже, щоб знайти величину (місткість, масу, довжину) цілого, треба додати величини частин цілого.

2. Завдання. Завдання має на меті визначення величини цілого через додавання його частин. Тут цілим є ламана лінія, що складається з відрізків. (Здійснюється пропедевтика визначення довжини ламаної лінії як суми довжин відрізків, що її складають.)

З чого складається ламана лінія? Як знайти довжину цілого? Що треба зробити? [Виміряти довжини частин ламаної — відрізків і додати одержані числа.] Як знайти довжину ламаної лінії? [Треба додати довжини відрізків, з яких вона складається.] (Далі учні працюють самостійно.)

3. Формування вмінь складати короткий запис до задачі. Завдання виконується усно. До кожної задачі доберіть опорну схему з поданих.

Перекажіть всю задачу; умову; запитання. Про що йдеться в задачі? Виділіть ключові слова. Знайдіть опорну схему з такими словами. Що є шуканим у задачі? Знайдіть опорну схему, в якій це позначено знаком питання. Розкажіть, які числові дані треба записати поряд із ключовими словами.

 Формування вмінь розв’язувати задачі

4. Завдання виконується усно. До кожної задачі доберіть опорну схему. Розв’яжіть задачі.

1) Настя вирізала з паперу 5 трикутників, а квадратів — на 2 більше, ніж трикутників. Скільки квадратів вирізала Настя?

2) Для старшої групи дитячого садка купили 6 м’ячів і 4 скакалки. На скільки менше купили скакалок, ніж м’ячів?

3) На озері плавали 5 диких качок. Прилетіли ще 3 качки. Скільки качок стало на озері?

Про що йдеться в задачі (1)? [Про трикутники і квадрати.] Виділіть ключові слова. [Трикутники, квадрати.] Чи відомо, скільки трикутників? [Так, 5.] Чи відомо, скільки квадратів? [Ні, але сказано, що їх на 2 більше.] Яке запитання задачі? [Скільки квадратів?] У цій задачі дано одне число (інше є шуканим) і слова-ознаки «на 2 більше». Покажіть опорну схему цієї задачі. Яка це задача? [На збільшення числа на кілька одиниць.] За допомогою якої арифметичної дії відповімо на запитання задачі? [Дії додавання, тому що квадратів більше, а більше число знаходимо дією додавання. Або: квадратів на 2 більше — це означає стільки ж, скільки трикутників, 5, і ще 2; 5 і ще 2 знаходять дією додавання: 5+2=7; 7 квадратів вирізала Настя.]

5. Графічні вправи.

Розвиток образного мислення учнів. Скільки чотирикутників зображено на малюнку? [6 чотирикутників: МАВО, ОВСР, РСКТ, МАСР, ОВКТ, МАКТ.]

 

ІV. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів

Про яку властивість величин ви сьогодні дізналися? Як знайти довжину цілого, знаючи довжини його частин? масу цілого предмету, знаючи маси його частин? місткість цілої посудини, знаючи місткості її складових? Що ви сьогодні повторили? Що закріпили? Які вміння вдосконалили? Що виходить в кожного з вас добре? Над чим ще слід попрацювати?

docx
Додано
29 травня 2019
Переглядів
1803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку