Досвід роботи "Формування здорового способу життя студентів із фізичного виховання засобами позанавчальних заходів в умовах воєнного часу"

Про матеріал
У статті висвітлено досвід організації і проведення позанавчальних заходів із формування здорового способу життя студентів в умовах воєнного стану.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТІВ

ІЗ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ   ЗАСОБАМИ ПОЗАНАВЧАЛЬНИХ ЗАХОДІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

 

 

 «Три шляхи ведуть до знань:

шлях роздумів – це шлях найбільш благородний,

шлях наслідування – це шлях найбільш легкий,

і шлях досвіду – це шлях найбільш гіркий»

Конфуцій

 

 

Міцне здоров'я – головна умова повноцінного життя. Здоров'я допомагає реалізовувати плани, успішно вирішувати життєві завдання і долати труднощі.

Формування здорового способу життя студентської молоді, зміцнення здоров’я та стійкості організму до несприятливих умов зовнішнього середовища, підвищення рівня фізичної підготовленості та працездатності – є основними завданнями фізичного виховання в навчальному закладі.

Надзвичайно важливого значення набуває формування здорового способу життя в студентів саме медичного закладу, оскільки майбутні медичні працівники здобувають одну з найскладніших та найвідповідальніших професій. У перспективі вони повинні мати достатній рівень фізичної підготовленості, адже ця професія пов’язана з нічними чергуваннями, з постійним пересуванням на достатньо великі відстані в несприятливих умовах, участю в ліквідації надзвичайних ситуацій , війні.

Обов’язкові аудиторні заняття з фізичного виховання, передбачені навчальним планом на тиждень, можуть компенсувати лише 20–25% необхідного добового обсягу рухової активності, чого, звичайно, недостатньо для нормального фізичного розвитку та фізичної підготовленості студентів.

Тому запорукою формування здорової  особистості, окрім аудиторних  занять,  стають позааудиторні  заходи спортивно – масового та  фізкультурно - оздоровчого спрямування.

Визначити ставлення студентів до позааудиторних заходів  нам допомогло анкетування серед І–ІІ курсів  «Моє ставлення до позааудиторної фізкультурно-спортивної діяльності». За його результатами 83% студентів вважають їх необхідними і бажаними, а 17 % опитаних  вважають їх не обов’язковими, але цікавими.

Необхідність проведення позааудиторних заходів  було підтверджено під час іншого анкетування на тему «У чому, на вашу думку, проявляється ефект від позааудиторних заходів із фізичного виховання?». І ось результат: 35,3% опитаних вважають , що це допомагає їм  покращити здоров'я;  у 27,1% - покращується   фізична працездатність; 14,1% опитаних  пов'язує із зниженням ваги та нормалізації маси тіла; у 4,7% опитаних підвищується самооцінка.

Вивчивши запити молоді, викладачі  почали втілювати нові підходи до проведення позанавчальних заходів .

Спочатку пандемія COVID – 19, а згодом і військове вторгнення ворога змусило не просто скоригувати форми і методи навчання, а запропонувати інші.

Довелося створювати новий формат проведення як навчальних занять,  так і позанавчальних заходів  із фізичного виховання, які б були корисними з точки зору рухової активності студента, цікавими та безпечними. Завдяки спільним зусиллям викладачів коледжу вдалося отримати безкоштовний домен для коледжу G Suite for Educatioh, на якому і розгорнули платформу для дистанційного навчання.

Викладачі фізичного виховання відповіли на новий виклик часу – змінили підхід  та дали  можливість студентам проявити себе: продемонструвати власні варіанти вправ, сформувати особисте ставлення до руху, бути активним учасником процесу, а не просто відтворювати те, що говорить викладач. Це підвищило мотивацію студентів до занять з фізичної культури.

Чи вдалося, використовуючи асинхронні, дистанційні й змішані форми навчання,  не втратити зміст заходів,  інтереси до пізнання нового,  розуміння важливостей рухової активності в збереженні здоров'я.

Сьогодні хочемо поділитися набутим досвідом.

Залежно від спрямованості масові фізкультурно-спортивні заходи поділяються  на агітаційно-пропагандистські, навчально - тренувальні та спортивні змагання.

Метою агітаційно-пропагандиських заходів є залучення студентів до регулярних занять фізичними вправами, підвищення рівня їх фізкультурних знань, пропаганда до здорового способу життя і  проводилися у формі:

  •                      спортивних вікторин: «У світі волейболу» - до Дня волейболу, «Його величність - футбол» -   до Дня футболу в Україні, «Знавці спорту» - до Міжнародного дня студентського спорту;
  •                      конкурсу «Спортивний ерудит», присвячений Дню народження кросворда;
  •                      олімпійського уроку «Олімпійські ігри. Легенди, міфи та сучасність», присвячений Дню фізичної культури і спорту;
  •                      зустрічі з ветеранами спорту та сучасними спортсменами міста, тренерами в рамках проведення Олімпійського тижня та Дня здоров'я;
  •                      бліц – турніру з шашок та шахів, присвячений Дню шашок та Дню шахів;
  •                      турніру з дартсу «Влучний кидок»;
  •                      інформаційної  бесіди «Як  вберегти емоційний стан і психічне здоров’я під час війни» до Всесвітнього дня психічного здоров’я;
  •                      акції «Контролюй свою вагу» до Всесвітнього дня боротьби з ожирінням.

У навчально-тренувальних  заходах брали участь ті студенти,   які мають достатню фізичну підготовку, хто займається у фізкультурно-оздоровчих групах і метою таких заходів є  стимулювання  росту майстерності й результативності студентів, стимулювання рівня їх фізичної підготовленості,  набуття навичок здорового способу життя, зробити їх більш ефективними, підвищити їх емоційність.

Було проведено:

  •                         змагання за спрощеними правилами з настільного тенісу, волейболу;
  •                         конкурс «Силове триборство»  до Дня захисників і захисниць  України ;
  •                         спортивні конкурси «Нумо, дівчата», «Нумо, першокурсниці»,  присвячені Міжнародному дню жінок та миру;
  •                         конкурси  «Спортивна весна. Обруч»,  «Спортивна зима. Скакалка», «Спортивні рекорди. Підтягування» , «Спортивні батли»;
  •                         конкурси футбольної майстерності, присвячені Всесвітньому  дню футболу  та Всеукраїнському дню футболу;
  •                         товариські зустрічі з армреслінгу;
  •                         спортивні естафети та спортивно – розважальні конкурси  до  Дня українського козацтва – «Нумо, козаченьки».

Такий напрямок позанавчальних заходів як спортивні змагання, проводяться за видами спорту і відповідно правилами змагань з метою досягнення спортивних результатів. До участі в них  допускаються студенти, які займаються в спортивних секціях, які мають необхідну фізичну і технічну підготовку.

Деякі спортивні  заходи з початком війни призупинилися на якийсь  час. Але викладачі знайшли інші можливості участі студентів у спортивно – масових та фізкультурно – оздоровчих заходах коледжу.

Ними  стали спортивні  челенджі, марафони,  квести, флешмоби. Такі заходи  позитивно впливають на працездатність студента, його функціональний стан і психолого-емоційну сферу особистості, є потужним стимулом до занять спортом, зміцнення здоров’я, самоствердження, самореалізації, формування особистісних якостей, цікавого проведення дозвілля тощо.

З метою орієнтації студентів на здоровий спосіб, активізації їх творчих здібностей, формування в них активної життєвої позиції в коледжі був проведений такий захід як спортивний конкурс « Спорт і фізкультура: і у коледжі і вдома». Адже, підтримувати себе в гарній фізичній формі можна перебуваючи вдома, і в коледжі. Це доводили  учасники конкурсу, змагаючись у підтягуванні на перекладині, виконанні стрибків через скакалку, стійки в «планці», у вмінні правильно та довго «качати прес». Відео з підтвердженням власного рекорду учасники, які дистанційно навчались вдома, надсилали викладачам. Відеоролики, надіслані на конкурс, повинні були відображати рухову активність студентів на свіжому повітрі або в приміщенні.

Також були проведені заходи:

  •  «Стрибай, стрибай, а сусідам не заважай»;
  •  флешмоб спортивних руханок;
  •  патріотичні заходи – флешмоб «Захисникам України» та челендж «До перемоги», де учасники виконували вправи і дякували захисникам України за життя, можливість навчатися і свободу;
  •  6 – денний онлайн – марафон «Рух – це здорово!», де учасники  заходу кожний день виконували іншу фізичну активність.

Отже, позааудиторні  заходи з фізичного виховання, які проводяться викладачами під час воєнного стану, не поступаються традиційним, вони є педагогічно виправданими і досить ефективними, рушійним засобом щодо формування фізичної культури особистості студента, усвідомлення ними необхідності ведення здорового способу життя.

Дотримання здорового способу життя студентами навчального закладу є складовою частиною та необхідною умовою їх професійного становлення, а позанавчальні заходи – ефективним засобом формування здорового способу життя, всебічного розвитку та самореалізації особистості.

Позанавчальні заходи сприяють формуванню  в студентів почуття відповідальності,  вміння працювати в команді, виробленню активної життєвої позиції, організаторських та лідерських рис, активності, мобільності, швидко орієнтуватися в ситуації, приймати самостійні рішення, формувати потребу в постійному оновленні знань і самовдосконаленні.

Залучення студентів коледжу до здорового способу життя засобами позанавчальних заходів є не лише одним з факторів забезпечення їх здоров’я в період навчання, але й виховним фактором з формування моральних та вольових якостей особистості, які стають у подальшому професійними.

 

Література:

  1.                   Безгребельна О. П. Теоретичні основи формування здорового способу життя у фізкультурно-оздоровчому освіті студентів ВНЗ О. П. Безгребельна, А. Г. Хрипач, О. М. Булатов, О. С. Король  Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2016. Вип. 139(2). С. 12-15.
  2.                   Довгань Н. Ю. Фізичне виховання здобувачів вищої освіти засобами позааудиторної спортивно-масової роботи: монографія. Ірпінь: Університет ДФС України, 2020. 328с.
  3.                   Завидівська Н. Н. Особливості формування загальної фізкультурно-оздоровчої освіти студентів в умовах здоров’язбережувального навчання Н. Н. Завидівська  Слобожанський науковоспортивний вісник: зб. наук. пр. 2014. № 1 (39). С. 37-42.
  4.                   Марченко О.Ю. Формування ціннісних категорій особистої фізичної культури у студентської молоді: автореф. дис. канд. наук по фіз. вихов. і спорту : 24.00.02. Д., 2010. 20 с.
  5.                   Цимбалюк С.М. Формування здорового способу життя студентів як складової культури здоров’я С.М. Цимбалюк Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки  уклад. А. В. Цьось, С. Я. Індика. Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2017.  № 1 (37).  С.106-113.

 

docx
Додано
26 грудня 2024
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку