Коректурні таблиці,
як засіб пізнавальної активності дошкільників.
Сьогодні педагог має у своєму розпорядженні цілий арсенал засобів для оптимізації освітнього процесу та особистісного розвитку кожної дитини. Одним з таких засобів, на мою думку є робота по застосуванню коректурних таблиць за авторською технологією доктора педагогічних наук Наталії Василівни Гавриш. Робота з якими активізує пізнавальні психічні процеси дошкільника, сприяє розвитку комунікативності, удосконаленню сприймання, уваги, пам’яті, забезпечує інтерес до інтелектуальної діяльності та формує здатність творчо, нешаблонно мислити, самостійно поповнювати свої знання.
У сучасній дошкільній освіті коректурні таблиці застосовують для розвитку пізнавальних, інтелектуальних, мовленнєвих навичок, математичних умінь, уміння орієнтуватися у просторі тощо.
За Н. Гавриш, коректурна таблиця — це інформаційно-ігрове поле, поділене на клітинки, заповнені предметними картинками, символами, буквами, геометричними фігурами тощо. Під час роботи з таблицею установлюють якнайбільше різнопланових зв'язків (колір, форма, розмір, розташування, призначення тощо) між її елементами.
Для молодших дошкільнят розроблені таблиці на 9—12 клітинок, для дітей середньої групи — на 16 клітинок, старші дошкільнята можуть працювати з 20—25 клітинками.
Запропоновані завдання, що виконуються дітьми за допомогою коректурної таблиці, мають пошуковий характер, передбачають різні варіанти відповіді. Діти сприймають на слух вказівку педагога, зосереджено роздивляються таблицю, знаходять правильну відповідь чи виконують завдання (накривають картинки фішками, розфарбовують, рахують, співвідносять зі схемою або символом тощо), а потім коментують результат.
Надзвичайно схвалюю намагання дітей самостійно ставити запитання. При цьому стимулюю виникнення діалогу, коли не я, а хтось із дітей відповідає на запитання однолітка. Важливою вимогою вважаю до поставлених запитань дітям є їх спрямованість на внутрішній пошук, міркування, думання.
Робота з коректурними таблицями я вважаю - це своєрідна інформаційно-інтелектуальна гра, що змістовно збагачує й насичує освітнє розвивальне середовище.
Коректурні таблиці використовую в різних формах роботи з дітьми, зокрема на заняттях мовленнєвого, пізнавального та логіко-математичного спрямування. Використання коректурних таблиць набуває особливо важливого значення під час інтегрованих занять.
Опрацювавши коректурні таблиці на заняттях, пропоную їх дітям під час ігрової діяльності, що стимулює пізнавальний інтерес.
Зазначу, що основне завдання коректурних таблиць - завдяки уважному слуховому сприйняттю і зосередженому огляданню дитиною таблиці знайти правильну відповідь і назвати правильне слово чи слова, дати пояснення, висловити свою думку.
Коректурна таблиця є засобом розвитку творчості також у педагогів, які щоразу можуть знаходити нові педагогічні смисли у її використанні: вигадувати нові завдання, встановлювати нові закономірності та зв'язки між елементами таблиці. Тож створюється своєрідна інформаційно-інтелектуальна гра - розгорнута в часі і не обмежена в плані її просторового використання.
Коректурні таблиці, як і будь-які інші творчі ігри, використовую в різних форматах життєдіяльності дітей - не лише у спільній партнерській діяльності, а й під час спеціально організованої освітньої діяльності:
Поза межами організованого навчання коректурні таблиці застосовую як своєрідну інтелектуальну гру, в якій діти змагатимуться поодинці або командами на швидкість реакції, точність і широту сприйняття, багатший словник тощо. Головне, що забезпечує успіх їх використання, живий інтерес дітей, радість відкриття, допитливість, мовленнєва ініціативність, задоволення від відчуття своєї інтелектуальної спроможності. Будь-який примус, тиск, різкість, формалізм з боку педагога можуть згасити емоційний відгук дітей на інтелектуальну гру й істотно знизити її результативність. Кількість учасників такої інтелектуальної гри не обмежую. Організовую гру як з однією дитиною, так і з групою дітей: у будь-якому разі кожна дитина виконує завдання індивідуально. А організація групових ігор сприяє розвитку товариських партнерських стосунків між дітьми. Під час таких дидактичних ігор, як “Порахуй”, “Швидко назви”, “Скажи котрий” діти мимоволі запам’ятовують цифри, вправляються в порядковій та кількісній лічбі; вчаться встановлювати послідовність, визначати форму.
Такі вправи як “Купка слів”, “Додай слово”, “Знайди картинку і назви її” сприяють збагаченню лексичного запасу та фонематичного слуху, оволодівають граматичною будовою мовлення. Мовленнєві завдання “Склади речення”, “Поясни слово”, “Придумай історію за картинками” забезпечують розвиток зв’язного мовлення та формування комунікативних здібностей, до того ж діти вчаться виражати свої думки, бажання, індивідуальність. З метою активного засвоєння та закріплення знань дітей про природу доцільними будуть такі вправи: “Хто де живе, чим харчується”, “На прогулянку”, “Як їжачок до зими готується”.
В освітньо-виховній діяльності застосовую декілька варіантів роботи з таблицями:
Скажімо, до таблиці «Йдемо до школи» даю дітям близько 20 картинок і пропоную обрати та назвати:
Щоб не втомити дітей потоком запитань, формулюю окремі з них у вигляді завдань:
Для посилення розвивального ефекту добираю такі запитання, які спонукають дитину не лише констатувати очевидний факт («Покажи, де лялька», «Знайди, ті предмети, які мають квадратну форму», «Скільки звірів на картинці?» тощо), а відшукувати правильну відповідь, аналітично «перебираючи» очима численні варіанти.
Коректурні таблиці можуть бути ефективним засобом «включення» дітей у заняття, тобто використовую їх на початку заняття як демонстраційний засіб.
Це дає змогу не лише активізувати пізнавальні процеси, а й наблизити дітей до тематичного кола питань, над яким працює група. Так, у процесі проживання теми «Мандрівники» використовую коректурну таблицю «Транспорт», яка стала опорою при закріпленні й уточненні знань дітей, при моделюванні проблемної ситуації, виконанні мовленнєво-творчого завдання.
Під час проведення основної частини заняття, об'єднавши дітей у невеличкі підгрупи, пропоную їм менші за розміром таблиці. До того ж завдання, якщо воно єдине для всіх, діти можуть розв'язувати командно. У цьому випадку команди змагатимуться, хто краще виконає завдання. Можна також, щоб кожна команда одержала різні за змістом завдання. При цьому пояснення представників кожної команди щодо одержаного завдання та його виконання є саме по собі цінним способом удосконалення зв'язного мовлення дітей.
Під час роботи з коректурними таблицями основними завданнями для дітей є такі:
Під час виконання цих завдань у дітей формується така важлива навичка, як концентрація уваги, а ще — здатність зосереджуватися на слуховому сприйнятті та розгляданні таблиці. Вправи, завдання, ігри на основі таблиць дають змогу не лише активізувати мислення, а й систематизувати та збагачувати знання дітей у різних галузях. Залежно від змістової домінанти обираю ті методи роботи, які дають змогу реалізувати дидактичні завдання заняття.
Для роботи з дітьми виготовила коректурні таблиці різної тематики. Тематична палітра досить широка і відповідає вимогам освітніх ліній Базового компонента: «Мовлення дитини», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Гра дитини» . Вона майже не змінюється в різних вікових групах, розширюється лише змістове наповнення та урізноманітнюються зв’язки між елементами теми. Скажімо, тема «Давай познайомимося» для молодших дошкільників представлена коректурними таблицями з підтем: «сім’я», «я серед інших», «дитячий садок». А для старших дошкільників дану тему розширено ще й такою підтемою, як-от: «хлопчики-дівчатка».
Зауважу, що ефективним засобом стимулювання навчально-пізнавальної діяльності є не лише готові коректурні таблиці - а й так звані дидактичні рамки — розліноване на квадрати ігрове поле (набірне полотно) й набір предметних картинок-карток. Діти, виконуючи словесні завдання-інструкції вихователя (старші дошкільники вже можуть самі давати завдання-інструкції своїм ровесникам), поступово заповнюють ігрове поле-рамку й одночасно контролюють правильність виконання дій кожним з учасників. У роботі з дидактичною рамкою перевагу віддаю самостійній пізнавальній активності дітей, а педагог переважно є організатором або партнером по грі.
Для того, щоб поєднати зусилля дошкільного закладу й родини, було проведено «День відкритих дверей» (показ батькам занять з використанням коректурних таблиць);
Отже, впевнено можу сказати, що використання в освітньому процесі коректурних таблиць є надзвичайно ефективним засобом розвитку комунікативної діяльності, креативності, пізнавальної активності та самостійності дошкільників. Систематичне використання коректурних таблиць на заняттях забезпечує ефективний розвиток пізнавальних здібностей дошкільників.