1
Інтегроване заняття з художньої літератури та мовленнєвого спілкування за казкою-оповіданням В.О.Сухомлинського «Хризантема та Цибулина» для дітей старшого дошкільного віку
Мета: продовжувати знайомити дітей з казками В.Сухомлинського, вчити слухати казку і аналізувати вчинки героїв за допомогою методу «Шість капелюхів мислення» де Боно, вчити працювати в парі, колективно вирішувати завдання, проблемні ситуації, виконувати різноманітні ігрові завдання, виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми та співпрацювати в колективі. Розвивати мислення, зв’язне мовлення , соціально-комунікативні навички. Виховувати здатність до співчуття, чуйність та доброзичливість,спонукати дітей робити добрі справи.
Попередня робота: робота з казками за допомогою методу шести капелюхів.
Матеріали: збірник казок В О. Сухомлинського, дві скриньки , аудіоказка, 6 кольорових капелюшків, смайлики-настрій, демонстраційний матеріал.
Хід заняття
Вихователь. Рада всіх я вас вітати
І заняття розпочати.
-Доброго дня, дівчатка! (дівчатка плескають в долоні)
- Доброго дня, хлопчики! (хлопчики плескають в долоні)
- Доброго дня усім , у кого сьогодні чудовий настрій! (діти плескають в долоні)
Вихователь. Дітки, а чи любите ви казки? (відповіді дітей)
Дуже хочу я, малята,
Новину вам розказати:
Нині в дитсадку у нас
Казковий дивний час!
Тож сьогодні ми з вами поринемо у дивовижний світ казки.
Вправа на включення. Гра «Так - ні».
Вихователь. Перед вами, діти, дві скриньки . Ви повинні відгадати, що знаходиться в кожній скриньці, ставлячи мені запитання. Н-д:
живе - неживе;
росте, бігає, стрибає, літає, повзає;
росте в полі, лісі, саду, городі, квітнику;
їстівне-неїстівне;
гірке-солодке, немає смаку;
красиве-корисне…
(вихователь підводить дітей до відгадки)
Вихователь. Тож сьогодні ми познайомимося з казкою , яку написав Василь Сухомлинський « Хризантема та Цибулина» . Слухайте уважно (звучить аудіозапис казки-оповідання «Хризантема і Цибулина»).
Недалеко від хати росла Хризантема. На спаді літа вона зацвіла ніжним рожевим цвітом і милувалася своєю красою. Її квіти шепотіли: "Які ми гарні..."
А поруч із Хризантемою росла Цибулина. Ну, звичайнісінька цибуля. На спаді літа Цибулина доспіла, зелене пір'я зів'яло, й від неї відгонило гострим духом. Хризантема морщила носа й казала:
— Як неприємно від тебе тхне! Дивуюся, навіщо люди таке й сіють. Мабуть, щоб відлякувати бліх.
Цибулина мовчала. Проти Хризантеми вона відчувала себе простачкою.
Та ось із хати вийшла жінка й іде прямо до Хризантеми. Ця затамувала й дух. Певно, що жінка зараз скаже: "Які гарні квіти в Хризантеми!" Жінка справді підійшла до Хризантеми й сказала:
Хризантема аж танула од утіхи. Потім жінка нахилилася, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:
— Яка гарна Цибулина!
Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: "Невже й Цибулина може бути гарною?"
Вихователь.Чи сподобалася вам казочка? Я запрошую вас до роботи над казкою (діти працюють у парах). Ми сьогодні працюватимемо над казочкою за допомогою цікавої ігрової технології « Шість кольорових капелюшків». І першим вступає у гру білий капелюшок. За допомогою білого капелюшка ми зупинимося лише на фактах і подіях.
1.Яка пора року описана в казці: осінь чи літо?
2.Коли і яким цвітом зацвіла Хризантема?
3.Хризантема милувалася своєю красою чи була засмучена?
4.Хризантема морщила носа чи насолоджувалася ароматом Цибулі?
5.Як вигляділа Цибулина на спаді літа?
6. Хто з них відчував себе « простачкою»? Цибулина чи Хризантема?
7. Жінка була зачарована красою Хризантеми чи Цибулини?
Вихователь. Молодці. Щоб поглянути на світ з іншого боку, змінимо капелюх і у гру вступає чорний капелюшок . Він дуже прискіпливий , виділяє тільки негативне, За допомогою чорного капелюшка ми дізнаємось:
- хто з казкових героїв вчинив недобре? (Хризантема,бо морщила носа від Цибулини, говорила образливі слова);
- якими словами можна охарактеризувати Хризантему ?(красива зовнішність, але недобре серце);
- що відчувала Цибулина?
Вихователь. Добре. А зараз у гру вступає жовтий капелюшок, він оптиміст і зажди шукає у будь-якій історії позитивні сторони, тобто щось добре. Отже жовтий капелюшок допоможе нам визначити , які добрі вчинки робили герої казки.
Що вам сподобалось?
Ким би вам хотілося стати Квіткою чи Цибулиною? Чому? (діти розмірковують)
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідайте,
Швидко втому проганяйте.
П’ять! Шість! Покрутились,
Вправо-вліво нахилились.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
Вихователь. Ми прослухали казку, обговорили погані та гарні вчинки героїв. А тепер у гру вступає червоний капелюшок, капелюшок емоцій та почуттів. Він допоможе нам з’ясувати, які почуття та емоції виникали у вас на початку казки? В середині? В кінці?
Дидактична гра «Передай емоцію смайликом » (вихователь зачитує уривки казки, а діти показують смайликами свої емоції та почуття).
Вихователь. Малята, я вам пропоную знову попрацювати у парах, тому що у гру вступає зелений творчий капелюшок. Пофантазуйте і придумайте продовження , свою цікаву кінцівку казки(кожна міні-група розповідає свій кінець казки).
Вихователь. Молодці, пограли майже з усіма капелюшками, прийшла черга останнього синього капелюшка. Примірявши всі капелюшки синій нам допоможе підсумувати, зробити висновки , допоможе зрозуміти, чому нас навчила ця казка? (відповіді дітей)
Рефлексія. Гра «Інтерв’ю»:
- З якою казкою ми познайомились?
- Хто є автором казки?
- Хто з казкових героїв вам сподобався найбільше?
- Чи можна порівняти людину з квіткою?Цибулиною?
- Що б ви порадили Хризантемі ? Цибулині?
- Чому нас вчить ця казочка?
- Що запам’яталося найбільше?
- Які висновки ми можемо для себе зробити?