Досвід роботи " Методи критичного мислення"

Про матеріал
Досить ефективним для формування критичного мислення молодших школярів є методичні прийоми, які роблять навчальний процес більш творчим, вчать учнів мислити, виділяти головне, висловлювати й аргументувати власні думки. Такий досвід роботи стане у нагоді вчителям початкових класів.
Перегляд файлу

Методи критичного мислення. Асоціативний кущ. Елементи STEM – освіти. 

1 клас. (З досвіду роботи).

 

 Вчитель: Давидова Наталія Іванівна

 

«Треба бігти з усіх ніг, щоб тільки залишитися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти як мінімум удвічі швидше!»

                                                                 «Аліса в країні чудес», Льюїс  Керролл  

 

Слова із казки точно відображають стан вчителя, бо сучасні діти та сьогодення вимагають від вчителя не лише володіти педагогічними технологіями, але й постійно рухатись вперед, вивчаючи нові та навчаючись разом зі своїми учнями.

Навчити дітей 1 – 4 класів мислити критично означає, на мою думку, правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити роботи висновки та знаходити рішення. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя. 

Моя мета — створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що треба докласти зусиль.

Однією з інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання.

Досить ефективним для формування критичного мислення молодших школярів є методичні прийоми, які роблять навчальний процес більш творчим, вчать учнів мислити, виділяти головне, висловлювати й аргументувати власні думки. 

Найчастіше на уроках використовую такі: 

  • Асоціативній кущ
  • Елементи STEAM-освіти
  • Сенкан
  • Дискусія
  • Коло Вена
  • Добре - погано
  • Що робити
  • Кероване читання з передбаченням, робота з текстом, запитання, порушена послідовність
  • Метод прес
  • Фантастичні гіпотези (що було б, якби...)
  • Письмо в малюнках
  • Сторітеллінг 

 

Вправу «Асоціативний кущ» використовую на всіх уроках без винятку:  Я досліджую світ, українська мова, математика, фізична культура, а також на класних годинах.  Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним. Завдяки такому методу першокласники  ефективно здобувають знання.

 

Тема «Вода. Три стани Води»

 

    

 

Асоціативний кущ -стратегія навчання, що спонукає першокласників вільно розмірковувати, відкрито висловлюватися на певну тему. Вона спрямована на стиму­лювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Для робо­ти обирають опорне слово чи поняття, словосполучення. Відповідно до нього добирають слова за певними зв'язками. Цю стратегію вико­ристовують на етапі актуалізації знань, перевірки домашнього за­вдання, подавання нового матеріалу, закріплення. Це чудова вправа для роботи в групах парах.

 

 

Тема «Зима в природі»

 

 Ця стратегія допомагає тому, хто хоче краще зрозуміти само­го себе, свої знання, переконання щодо теми.

 Елементи STEAM-освіти як такої, що формує в дітей критичне мислення, здатність вчитися та поглиблювати свої знання, відразу  реалізувати їх на практиці, методами дослідницької діяльності, проєктами, експерементами та конструюванням  у своїй практиці використовую на уроках ЯДС, математика, де діти із задоволенням навчаються діяти самостійно шляхом проб, помилок і звичайно у них все виходить так, як вони це бачать.

Властивості води « Що плаває, а що тоне»

 

.  

                   

 

 

 

Застосовуючи STEM із маленькими школярами, важливо не обтяжувати їх складними процесами. Ціль вчителя у STEM-освіті для школярів початкової школи – продемонструвати та максимально просто пояснити зв’язки між процесами, а також – посприяти самостійності в навчанні.

  Цікавим є те, що під час уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити шляхом проб і помилок.

 

Міні –проєкт « Синичка для годівнички».

 

 

STEM-освіта є невіддільною частиною концепції Нової української школи, адже націлена не лише на здобуття знань, а й на одержання компетенцій.

1.Розвиток логічного та математичного мислення;

2.Розуміння природи та технологій із позиції точних наук;

3.Освіченість в інформаційно-комунікаційних технологіях, уміння їх використовувати;

4.Здатність креативно мислити та виражати творчі здібності.

Правила дорожнього руху

 

                           

 

Все можливо!

На неможливе

Просто потрібно

Більше часу!

 

docx
Додано
11 грудня 2023
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку