Відділ освіти, молоді та спорту Полонської міської ради
Полонської міської територіальної громади
Шепетівський район Хмельницька область
Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку за методикою Карла Орфа в процесі музичного виховання
ЗДО №1«Пролісок»
Музичний керівник Сороколіта Н.В.
Полонне, 2025
Зміст
1. Вступ………………………………………. 4
2. Конспекти тематичних занять
2.1. «Кольори весни»……………………… 10
2.2. « Годинникова майстерня»…………… 14
2.3. «Зимова фантазія»…………………….. 19
3. Список використаних джерел…………….. 23
4. Додатки………………. 24
Автор:
Сороколіта Наталія Валеріївна, музичний керівник ЗДО № 1 « Пролісок», м.Полонне , Хмельницька обл.
Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку за методикою карла Орфа в процесі музичного виховання. Досвід роботи.
Рецензент:
Давидова О.І. директор ЗДО №1 « Пролісок».
Матеріал схвалений для використання в освітньо - виховному процесі педагогічною радою закладу( протокол від 28.11. 2024року№2
Посібник містить матеріали методичного і практичного характеру щодо організації роботи із музичного виховання дітей дошкільного віку.
Рекомендовано для музичних керівників, вихователів закладів дошкільної освіти.
«Фантазію і здатність до переживання слід розвивати у ранньому віці. Усе, що дитина переживає, все, що в ній пробуджене і виховане, проявляється
впродовж усього її життя». Карл Орф
В нашому дошкільному закладі заняттям з музики надається велике значення. На цих заняттях працюють діти з задоволенням.
Основна мета занять , які ми проводимо — усебічний розвиток дитини.
Ще в Давній Греції вважали, що навчання дітей музики є не менш важливими, ніж точні науки.
Сьогодення комп’ютеризації та інформації вимагає від людини великої творчості, пошуку, пізнання. У наш час інформаційних технологій діти багато часу проводять перед екранами моніторів та телевізорів, а отже, мало рухаються. Тому саме музика і рух формують у дитини свободу в творчому мисленні, дають можливість імпровізувати, віддаючи натомість емоційні реакції — радість, задоволення. Музика і рух допомагають виховувати дітей, дають можливість пізнавати світ. Через музику і рух у малят розвиваються не лише художній смак і творча уява, але й любов до життя, людини, природи, формується внутрішній духовний світ.
В нашому дитячому садочку ми вчимо дітей сприймати музичні образи і виражати їх у рухах; розвиваємо основи музичної культури, творчі здібності.
До найбільш поширених видів музично-ритмічної діяльності належать ігри, співи, танці , гра на музичних інструментах, імпровізація. К.Орф зазначав, що музичне виховання – це виховання творчої особистості. Він вважав, що для цього немає надійнішого шляху, ніж уроки імпровізації, тому зробив акцент на розвиток уяви, незалежності мислення. Тут розвивається та особлива і необхідна людині якість, яку можна назвати імпровізаційністю мислення. Імпровізаційний розум – це не просто творчий розум, а розум швидкий, реактивно-спонтанний, ситуативний. Імпровізація – це завжди продукт швидкого розуму.
Для того, щоб розвинути у кожного малюка музичний слух і здібності, які тією чи іншою мірою є абсолютно у всіх, треба дати змогу дитині бути ДІЯЧЕМ. Класичні методи навчання музики в дитячих садках часто бувають нуднуваті. Музичний керівник грає на інструменті, а діти сидять і слухають не ворушачись.
Якщо на першому ж занятті дати малюкам у руки інструменти і попросити попадати в такт, ефект буде набагато кращим. Саме так і роблю я, працюю за методикою К.Орфа. Я впевнена, що більше різних інструментів, бодай навіть і саморобних, запропонувати дітям, то краще. Попросіть, наприклад, малюка двох років взяти в руки пластмасову пляшечку, наповнену крупою, і показати, як біжить мишка, або за допомогою двох дерев'яних паличок зобразити, як стрибає козлик.
Навіть просто простукати олівцями під музику, попадаючи в такт, — захопленню не буде меж! Здавалося б, бавиться малюк: шарудить, стукає , брязкає і нічого більше. Але насправді він розвиває почуття ритму, почуття міри, відчуття динаміки, словом, свою природну музикальність.
Навчаючи дітей навичок колективного музикування К.Орф наполягав на співові, імпровізації, рухах і грі на найпростіших ударних інструментах (звідси «елементарне музикування», що складається з елементів).
Вправи, пісеньки і п'єси я змінюю, варіаюю, придумую разом з дітьми.
Цікавий матеріал спонукує дитину складати, імпровізувати, фантазувати.
Дитина виступає не як слухач, а як творець музики. Основною метою занять є розвиток творчого початку, що, у свою чергу, важливо для загального розвитку особистості (для дитини, з дитиною, виходячи з дитини). Одна із загальних ідей, що покладена в основу системи дитячого музичного виховання Карла Орфа: «Кожний дізнається лише те, що сам намагається зробити»
Система музичного виховання за К. Орфом містить такі елементи:
• мовленнєві вправи;
• поетичне музикування;
• музично-рухові вправи; • ігри з інструментами .
Мовленнєві вправи доцільні для загального музичного розвитку, бо легкі й доступні для всіх дітей. Використання мовленнєвих вправ допомагає розвивати в дитини почуття ритму, формувати хорошу дикцію, артикуляцію, допомагає ввести дитину в світ динамічних відтінків і темпової розмаїтості, ознайомити з музичними формами.
Поетичне музикування допомагає дітям відчути красу звучання поезії й музики. Завдяки поетичному музикуванню діти не лише непомітно, а залюбки заучують вірші на пам'ять, читають їх з особливим почуттям і вираженням, усвідомлюють зв'язок слова й музики.
Музично-рухові вправи допомагають підготувати дитину до спонтанного рухового вираження, навчають і зображують звуки і настрої через елементарний рух
(удари, клацання, плескання, притупування), при цьому в дітей виробляється швидкість реакції, уміння чекати, знаходити момент вступу. У музичнорухових вправах дитина водночас виконує і творить, оскільки вона придумує рухи, виходячи з характеру, темпу, ритму, тембру пропонованої їй музики. Дитина починає усвідомлювати музику через рух.
Орфівська педагогіка являє собою особливий тип музичної педагогіки, яку звичайно називають креативною. Вона створює умови для дітей творити свою музику. Навчання через творчість сприяє прояву універсальної креативності, яка є в кожній дитині і розвиток якої стає все більш очевидним завданням навчання.
Основні принципи педагогіки К. Орфа :
креативність варіативність комунікативність.
Під принципами я розумію основне, початкове положення якої-небудь теорії, учіння, світогляду, теоретичної програми. Креативність припускає творчий підхід до викладання музики дітям. Творить педагог, творить дитина. Малюкові пропонують скласти мелодію, придумати простий рух, підібрати риму. Для дітей це дуже важливо: «я – сам поет і композитор».
Варіативність має на увазі різні варіанти, «варіації» при виконанні завдання, розучування пісні або танцю. Внесення нових, цікавих елементів дозволяє зацікавити дітей, позбавляє від нудного, одноманітного повторення.
Комунікативність – важлива якість, необхідне кожному в наш непростий час.
На заняттях діти вчаться спілкуватися між собою, домовлятися.
Важливим моментом в педагогіці К. Орфа є з'єднання таких видів діяльності, як спів, рух, слухання з грою на музичних інструментах, заняттями в оркестрі. Як правило, всі ці види діяльності проходять одночасно, не заважаючи, а взаємодоповнюючи один одного.
Захоплення дітей таким музикуванням, їх бажання грати та співати є настільки сильним, що вони не помічають тої великої навчальної роботи, яка проводиться з ними в процесі музикування.
Але будь-яке музикування неможливе без попередньої клопіткої роботи з оволодіння елементами музики, тому на кожному занятті я поєдную елементарне музикування з навчанням найпростішим елементам музичної мови. Та все ж головним є музикування, бажання дітей “спілкуватися” з музикою, співати та грати колективно, отримуючи від цього задоволення. Звідси випливають пріоритетні завдання, необхідні для розвитку музичних творчих здібностей дітей.
Пріоритетні завдання, які я ставлю на заняттях:
- допомогти дітям ввійти в світ музики, відчути і пережити її чуттєво;
- створити передумови до формування творчого мислення;
- розвивати творчу уяву та фантазію дітей;
- формувати у дітей риси характеру, що сприяють самоствердженню особистості, самостійності та свободи мислення, індивідуальності сприйняття.
Заняття з розвитку творчих музичних здібностей дітей проводжу, поєднуючи навчальне та творче музикування.
Навчальне музикування – це знайомство дітей з найпростішими елементами музичної мови та навчання у дітей вміння практично використовувати їх у роботі над формуванням звуковисотного слуху та метроритму.
Творче музикування – це імпровізаційно – творча гра для розвитку мови та рухів. Мета даного музикування полягає в розвитку творчих здібностей дітей та їх навчання в дії. Саме тому воно за формою та змістом найбільш відповідає природі дітей дошкільного віку та принципам ігрових методик, існуючих у світовій практиці.
Велику увагу Карл Орф приділяв «звучним жестам». Звучні жести – це гра звуками свого тіла: шльопання по стегнах, грудях, притупування ногами, клацання пальцями. Спів і танці з акомпанементом звучних жестів дозволяють організувати елементарне музикування в будь-яких умовах, за відсутності інших інструментів. Звучні жести є не просто носіями певних тембрів – їх використання вносить рух в освоєння дітьми ритму. Цей підхід є важливим методичним моментом, оскільки ритм усвідомлюється і освоюється тільки в русі. Виховання відчуття ритму, і тембрового слуху, розвиток координації, реакції з використанням звучних жестів мають дуже високу ефективність.. Як правило, дітей цікавить ритміка та співзвуччя вірша, а дитячі потішки, лічилки є невіддільними від ігор дітей і танців.
Творче музикування дозволяє грати багатопланово – грати на інструментах з елементами музики: ритмом, тембром, динамікою, грати один з одним, розігрувати сюжети пісень, грати разом, створюючи ту неповторну атмосферу спілкування, в якій всім затишно і радісно.
Для роботи з дітьми виготовила нетрадиційні дитячі музичні інструменти: різноманітні маракаси (з капсул кіндер сюрпризів, порожніх металевих банок з під кави та соків, з трубок різного діаметру та довжини); різноманітні брязкальця (з металевих кришок від пляшок, закріплених на шпицях та на мотузку); тріскачки з дерев’яних пластинок; шуршунчики (з целофану та паперу): дерев’яні палички; дерев’яні кубики тощо. До цього процесу залучаю, вихователів, дітей, батьків.
Сьогодні необхідно виховувати дитину, яка відчуває себе сильною, сміливою. В важкі часи війни, діти повинні вірити в свої сили, повинні не боятися пробувати і помилятись, варіювати, поки не буде знайдено вірне рішення.
Мета: Розвивати музичні здібності, бажання уміння слухати музичні твори від початку до кінця, відчувати і визначати загальний характер та настрій п єси.
Сприяти розвитку ритмічного слуху, навчаючи виконувати вправу у заданому музичному ритмі. Вчити спокійно, уважно, не поспішаючи виконувати пісні, співати злагодженим хором, починати і закінчувати спів разом з усіма, радіти йому.
Удосконалювати техніку виконання рухів, виховувати любов до танцю. Формувати вміння придумати уявну ситуацію. Створювати позитивний настрій. Виховувати любов до музичних занять.
Обладнання: мольберт ,чистий аркуш паперу, площинні зображення(сонечка, хмаринки, листочки, стовбур дерева, травичка, різнокольорові квіточки).
Хід заняття
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК : Добрий день, мої малятка!
Любі хлопчики й дівчатка. Я вас гаряче вітаю,
Та заняття починаю.
Подивіться навкруги. Як багато у нас сьогодні гостей. Давайте з вами привітаємо їх.
( виконується пісня «Треба всім нам привітатись.)
Я вам сьогодні принесла фарби. Чарівні, яскраві. Вам подобається малювати? А ще я принесла, вам малюнок, виконаний цими фарбами. (Знімаю покривало з мольберта. А там чистий аркуш.)
Дивно, тут, на аркуші, були яскраві фарби, жовте сонечко, блакитне небо, різнобарвні квіти, зелена травичка. А зараз він білий, а коробка з-під фарб порожня. Ви не знаєте чому? (Діти висловлюють припущення). Може фарби загубилися. Може, заховалися?
Що ж будемо робити? Де ж наші кольори шукати? Як барви зібрати? Швидше всього кольори Непосиди-малярі
Із нами погралися
В пору року заховалися.
А в якій порі року кольори заховалися, нам підкаже.загадка.
Гостя нова завітала
Холод, сніг увесь прогнала
І дарує залюбки
Лісу трави і квітки. ( Весна)
Що приносить нам весна? Так після білосніжної зими, весна дарує нам різні кольори. Розцвітають перші квіти . Знову з'вляються на деревах листочки, виростає травичка, прилітають з півдня птахи. Які кольори з'являються навесні?(Проліски блакитні, трава и листочки - зелені тощо). Давайте послухаємо, вірші про весну ви знаєте?
Діти декламують за бажанням вірші.
Наприклад:
1.Весна чарівниця,
Неначе цариця Наказ свій послала.
Щоб краса настала.
2.Зеленіє трава.
Розквітають дерева. Здрастуй, сонце й весна, Здрастуй, радість ясна.
- А давайте заспіваємо пісеньку про весну. ( Виконується пісня про весну «Повторялка»).
Що ж треба допомогти весні відшукати кольори. Гляньте у віконечко,чи не заглядає до нас сонечко? (показую Сонечко.) А може ви скажете, якого воно кольору? Давайте ми для сонечка затанцюємо.( Виконується таночок «Де ти, ясне Сонечко?»)
https://drive.google.com/file/d/1hJxSqSZXgPmyNFu32aiLrIHJIE0XOrmg/vi ew?usp=drive_link
Сонечко:
-Я, сонечко жовте, по небу гуляю, промінчики теплі людям посилаю. Ось вам моя жовта фарба (Сонечко приклеює на аркуш паперу, що на мольберті)
- А де ж ми знайдемо синій колір? (Ухмаринки), діти виконують пісню
«Дощик»
https://drive.google.com/file/d/17ioKIR2Cq2xcc4bDH7LSZ_LIB3lx4GyX/v iew?usp=drive_link
Хмаринка:
Синьої фарби візьміть собі трошки
Нею так гарно пахнуть волошки
Небо сине і річечка синя
Проліски ніжно цвітуть у долині.
Ось вам мій синій колір.(На аркуші зявляється хмаринка)
Музкерівник: А зараз ми з вами зробимо руханку з різнокольоровими легоцеглинками. ( діти під музику виконуютьруханку)
https://drive.google.com/file/d/1l-eZ8785X3AnfbCv8QLYq6pVXfJa0qn/view?usp=drive_link
Наші різнокольорові цеглинки перетворилися на квіточки.
Квітка:
Дякую ,що зібрали моїх подруг. Я- квітка гарна, полумяна, Я -наче яблуко румяна.
Я гордо голову тримаю,
І перед вітром не схиляю.
Ось вам мої кольори, (на композицію приклеюють квіточки)
Музкерівник: А якого кольору нам не вистачає ще? ( діти відповідають- зеленого) А що у нас весною зелене? Діти:
Травичка, листочки, Музкерівник:
А давайте покажемо наш оркестр з паперовими листочками.
https://drive.google.com/file/d/1mFWL3s_A2sKikyAn_LH9PF1y2imFpDGx/vie w?usp=drive_link
( виконують рухи під музику) Листочок:
А барвів зелених весною безліку Зелені рослини приносять нам втіху. Весною зелені всі луки й сади
Одна лиш ялинка зелена завжди.
Ось вам мій колір. А ще я попрошу вас розбудити мого друга Ведмедика. Він подарує вам свій колір. Коричневий.
Музкерівник: Діти, а давайте пограємо з вами в гру «Слуханку». Спробуємо розбудити нашими рухами ведмедика.( Виконують вправу діти)
https://drive.google.com/file/d/1XiF4SGba2tww0ao2JtWy2pNSJmUzKsT9/view ?usp=drive_link
Ведмедик: Дякую ,що розбудили. Мабуть весна прийшла. Ось вам мій колір.(Діти приклеюють на аркуш, паперу стовбур
дерева)
Музкерівник: Погляньте, всі кольори зібралися разом на аркуші і вийшла в нас така чудова картина! Яскрава, кольорова , як наша країна, в якій ми з вами живемо. Хто ми з вами?
Діти: Ми українці.
https://drive.google.com/file/d/1Z2ckNaPr54bQfRC6RPIH8TQeRqXopPM/view?usp=drive_link (виконується пісня «Ми маленькі українці»)
Музкерівник: Вам сподобалося? (відповіді дітей). Мені також! Наше заняття закінчилось. Що ми з вами сьогодні робили? У кого ми брали кольори? Цю картину я хочу подарувати вам на згадку про наше заняття. Прикрасіть нею груповій кімнаті (діти виходять з залу).
У ГОДИННИКОВІЙ МАЙСТЕРНІ
Мета:
Розвивати у дітей відчуття метроритму , темпу, використовуючи мовленнєві рухи, а також гру на музичних інструментах шумового оркестру.
Завдання:
Навчити дітей розрізняти звуки різних тривалостей.
Розвивати у дітей творчу уяву, навички фантазійного музикування, творчу свободу, асоціативне мислення.
Музичний матеріал:
Аудіозапис Другої частини (Анданте) симфонії 101 « Годинник» Й. Гайдн
Хід заняття
(Діти заходять до музичної зали. Під супровід музичного керівника діти виконують музичне привітання)
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, в нашій залі – тиша. А десь шкребеться хтось…( відповіді дітей: « Це – миша!»)
(Діти шкрябають пальцями по стільцях, дверях тощо).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Прислухайтесь кожен, ще чути « дзень-дзень». То пісеньку муха співає весь день.
Діти промовляють звуки « дз-з-з».
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: На вулиці чуємо гомін машин.
( Діти промовляють звуки « др-р-р»
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Бо звук у мотора є.
(Діти промовляють звук «р-р-р»)
МУЗИЧННИЙ КЕРІВНИК: Є звук у шин.
( Діти промовляють звук «Ш-ш-ш)
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Свій звук є у річки , є він у струмка.
(Діти «булькають» язичком)
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК : У кожного пісня існує своя.
У тому співочому дивному краї
Музичні пригоди на тебе чекають!
( Під музичний супровід входить в зал годинниковий Майстер) МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, де це ми опинилися?
(Орієнтовні відповіді дітей: « Мабуть У годинниковій майстерні) Доброго дня, Майстре. А що ти робиш у своїй майстерні?
МАЙСТЕР: У майстерні я працюю-
Годинники ремонтую.
Кожну годину, кожну хвилину Даремно я тут не марную.
Але у мене стільки роботи!..
Що миті у мене постійні турботи.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, подивимось,
які ж годинники лагодить майстер? ( Ствердні відповіді дітей).
Діти розглядають на столику різні годинники і називають їх разом із Майстром – наручні, настінні, настільні.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти пропоную допомогти Майстру відремонтувати годинники і завести їх. https://drive.google.com/file/d/126rv3RpFshm5t-5Az38nTVwgmoFDXrHm/view?usp=drive_link
МАЙСТЕР: Так діти, допоможіть мені будь ласка. У мене тут ось несправні годинники. Як вони «тікають»?
(Діти голосно і ритмічно цокають язичками).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, а як ви щойно «тікали» , повільно чи швидко ?
(Відповіді дітей)
МАЙСТЕР: А тепер, діти, допоможіть мені полагодити ось ці наручні годинники.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Це ми зробимо залюбки! Діти, який хід у наручного годинника? (Діти тихенько дзижчать язичками біля губ).
МАЙТЕР: А тут у мене є ще настільний годинник- будильник, у якому не тільки треба запустити хід, а й дзвінок, щоб він всіх будив. Допоможете мені? ( Діти Імітують «тікання» язичками.Після чого заводяться ( махають ручками) і промовляють « Тр-р-р).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Послухай , МАЙСТРЕ, як що заведуться всі твої годинники разом, то твоя майстерня оживе. Тож нехай дівчатка заведуть наручні годинники, а хлопчики – настінні, а я заведу будильник. Дівчатка, як ви будете « тікати»? ( Відповіді дівчаток : «Швидко») Хлопчики ,як будуть «тікати» ваші годинники? ( Відповіді хлопчиків «Повільно»)
(Діти імітують різними звуками хід різних видів годинників одночасно).
https://drive.google.com/file/d/12525IHO91hEMlCEyxbF BGijSVdFJAgHN/view?usp=drive_link
МАЙСТЕР: Дякую вам діти, що допомогли мені швидко впоратися з роботою. Але у мене в майстерні залишився ще один не відремонтований годинник - без стрілок і без гир.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Послухай,
Майстре, а що ж то за історія сталася з твоїм годинником , що він залишився без стрілок і без гир? Здається діти її знають.
(Діти декламують забавлянку і виконують відповідні рухи).
ЗАБАВЛЯЛКА « НА СТІНІ ВИСІВ ГОДИННИК».
На стіні висів годинник діти показують пальчиками рух стрілок «Тік-так». «Тік-так» стрілок.
«Таргани всі стрілки з їли» діти стискають та розтискають кулачки
«Хрум- трак». «Хрум-трак»
«Миші гирі відірвали» діти різко опускають стислі кулачки вниз і вдаряють у долоньки
« Дьорг-бом». «Дьорг –бом»
«І вони ходить не стали» діти один раз клацають пальчиками і складають ручки навхрест
«Дінь –стоп», «Дінь –стоп»
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, спробуємо на ритмі забавлянки створити свою мелодію? (Діти проспівують свої версії мелодії).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, уявіть собі, що стрілки годинника – це наші ритмічні палички. Згадайте, як можна по-різному стукати паличками.
(Відповіді дітей)
ІМПРОВІЗАЦІНО - РУХЛИВА КОМУНІКАТИВНА ГРА «НІЖКИ»
Ніжки, ніжки ви ходили? Діти стукають паличками по підлозі.
Ми ходили, ми ходили.
Ніжки, ніжки поспішали? Діти стукають паличками одна об одну.
Поспішали, поспішали.
Ніжки, ніжки тупотіли? Діти стукають паличками навхрест.
Тупотіли, тупотіли.
Ніжки, ніжки танцювали? Діти стукають одночасно паличками по підлозі.
Танцювали, танцювали.
Ніжки, ніжки ви стомились? Діти стукають «голівками « паличок» одна об одну.
Ми стомились, ми стомились.
Ніжки. Ніжки відпочили? Діти катають долоньками палички по підлозі
Відпочили, відпочили.
Знову ніжки почали. Діти повторюють гру спочатку
МУЗИЧНИЙ КУРІВНИК: А тепер діти, спробуйте простукати кожен ритмічний рядок забавлянки.
( Діти з музкерівником вирішують, яким прийомом краше показати всі звуконаслідування поетичного тексту забавлянки. Після цього діти по черзі виконують свої ритмічні прийоми.
МАЙСТЕР: Дякую вам, діти, що розповіли мені, що сталося з моїм дивним годинником. Але я всерівно не розумію, чому таргани з їли стрілки і для чого миші обірвали гирі?
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: А ми тобі , МАЙСТЕР, розкажемо, як могла статися така історія.
(Діти вигадують різні варіанти історії і домовляються з музичним керівником, який варіант будуть озвучувати. Для кожного образу історії діти обирають собі інструменти з шумового оркестру Карла Орфа.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, оберіть собі ті музичні інструменти, які могли б передати образ мишей, тарганів, їх шарудіння, хрумкотіння, а також хід годинника.
(Діти озвучують « історію» майстрового годинника за допомогою інструментів шумового оркестру Карла Орфа.
МУЗИЧНИЙ КУРІВНИК: Діти, пропоную вам дібрати музичні інструменти і всім разом дружно заграти «Годинникову симфонію».
(Діти обирають інструменти і грають в оркестрі під аудіозапис другої частини симфонії 101 «Годинник» Й. ГАЙДНА.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: А тепер настав час пограти у гру.
( Музичний керівник проводить із дітьми гру в парах. «На стіні висів годинник» .Діти в парах за текстом однойменної забавлянки вигадують свої варіанти рухів. Діти оцінюють свої рухи і варіанти рухових композицій інших дітей.
МАЙСТЕР: Що ж, тепер мені стало все зрозуміло. Доведеться почепити на годинник нові стрілки і прилагодити гирі. Ось момент і годинник вже відремонтований. Діти, як ви гадаєте, що буде, якщо зупиняться всі годинники на Землі? ( Відповіді дітей). Час потрібно берегти і не витрачати його марно. Бо час швидкоплинний, його не можна зупинити чи повернути назад.
( Діти прощаються з МАЙСТРОМ і виходять з зали.)
«ЗИМОВА ФАНТАЗІЯ»
МЕТА : Залучити до слухання найкращих зразків класичної музики , формувати вміння виконувати нескладні творчі завдання, удосконалювати вокальні здібності, уміння співати природнім голосом , без напруги, залучити до відтворення в рухах картин зимової природи , сприяти розвитку творчих здібностей , розвивати ритмічний слух, відчуття ансамблю, учити фантазувати, виявляти індивідуальність, самостійність.
Матеріал: Сніжка- іграшка, паперові сніжинки, атласні стрічки або прикраси «дощик», брязкальця.
Музичний матеріал: «Ранок» із сюїти «ПЕР ГЮНТ» Е. Гріга
Хід заняття
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Що за гості поспішають?
Бачу я своїх малят.
Ви заходьте і сідайте.
Ви на місці?
ДІТИ: Так!
(музичний керівник та діти вітаються)
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Сьогодні нас з вами чекає незвичайне заняття. А чому воно незвичайне, ви дізнаєтеся трохи пізніше. А зараз відгадайте мою загадку. То ж слухайте уважно.
Біла, гарна , чарівна.
Мов Снігуронька вона.
Землю прикрашає, сріблом засипає.
Все навколо – наче рай!
Нумо! Хто це? Відгадай!
(діти відгадують загадку)
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Малюки, а чи любите ви зиму?( відповідь дітей). А за що ви її любите? ( відповідь дітей). Ви так радісно й захопливо про це розповідаєте, що я переконалася в тому. Чому вам подобається ця пора року?
Підійдемо до вікна й подивимося навколо. На дворі справжня зима? (Відповідь дітей), а як можна розважатися, коли надворі багато снігу. ( Відповідь дітей). А хочете порозважатися?
Рухлива забава «Зимові розваги» : діти під музику імітують ліплення снігової баби та гру в сніжки.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Ось і настав час сказати вам, чому наше заняття нині є незвичайне. Сьогодні ми відтворюватимемо образи зими, фантазуватимемо про зиму. Скажіть будь ласка, а чи можемо ми намалювати зиму? А чим?
( відповідь дітей). А музика може намалювати зиму? Чим?( відповідь дітей) Зараз ми всі полинемо у чарівний світ зимової музики і зимових звуків. Своїми рухами , діями, голосочками ми закличемо зимоньку до нас.
А спочатку я пропоную потренувати наші голосочки.
Діти виконують співаночку « Сніг кружляє»:
Мухи білі прилітають,
На голівоньки сідають,
Замітають всі доріжки
І дарують дітям сніжки.
(діти за вказівкою музичного керівника спочатку виконують цю співаночку тихо, потім голосно, а потім- додаючи до співу ще й жести).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: А зараз нам музика звуками намалює картину зимової природи. А ви заплющуйте очі і згодом розкажете мені, які картини ви уявили. Звучить «Ранок» Е. Гріга.
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Що ви уявили, слухаючи цей твір? Яку назву ви дали б цьому твору? Якими словами можна описати цю музику?(Відповіді дітей). Зима може бути різною: і сердитою, і грізною, і веселою, і грайливою. А якою вона є в нашій пісні «Зимонька» - здогадайтеся самі? (діти виконують пісню). https://drive.google.com/file/d/128_Qo9S21eDm7ds9AGTbKUOkbcmXnT-c/view?usp=drive_link
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Погляньте скільки снігу намела зимонька.
Утворився сніговий замет. Із чого він утворився?( із сніжинок). Ці сніжинки – незвичайні. У них живуть звуки. Деякі з цих звуків довгі, а деякі- короткі. У якій сніжці заховано який звук – я не знаю. Щоб його «дістати» потрібно обережно взяти кінчик сніжинки, потихеньку потягнути його, та одночасно заспівати звук «А-а-а». Ось послухайте, який звук у мене вийшов, довгий чи короткий? (Музичний керівник витягує першу довгу стрічку із сніжинки. Одночасно співаючи протяжний звук «А-а-а»).
А тепер? (Музичний керівник витягує другу коротку стрічку і коротко співає звук « А-а»). Спробує Сергій, Злата…А тепер усі разом. Бачите скільки різних звуків живе у сніжинках: і довгих, і коротких.
(діти співають витягуючи стрічки із сніжинок.)У кожного виходить різний звук за тривалістю. Відтак музичний керівник пропонує виконати наступне творче імпровізаційне завдання «Зимовий етюд». Звучить музика, діти довільнотанцюють.
https://drive.google.com/file/d/1YZNu9a4DR5cxA5PmCGymdvqYfhzvy1Tg/view?usp=drive_link
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Молодці , ви гарно танцювали і натрусили стільки снігу, що зявився ще один замет. І мені здається, що під ним хтось ворушиться. Цікаво, хто ж там ховається. ( Музичний керівник дістає іграшкову сніжну кульку.)
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Що це? Це - сніжка. Вона хоче з нами послухати звуки зими, адже також дуже любить зиму. Які ви знаєте звуки зими? (Шум вітру, рипіння снігу, завивання хурделиці). Давайте спробуємо голосом утворити звук вітру. Яким звуком його можна відтворити?( У-у-у).
Створіть маленький вітерець…. Тепер він став сильнішим….і нарешті став великим, грізним. Вітер пригнав велику хмару і навкруг стало похмуро. Покажіть виразом обличчя цей настрій ( Діти за допомогою міміки показують
похмурий настрій). Наша сніжка також засмутилася. Так хочеться поліпшити їй настрій. Як ми можемо це зробити?( Відповіді дітей).
https://drive.google.com/file/d/12D52nAcMKgwBq4gtWzxPtFQohH43y6cW/view?usp=sharing
Давайте разом подуємо на хмаринку, щоб вона розвіялась і полетіла далеко-далеко. (Діти дмухають вгору). Ось і наша сніжка почала усміхатися. Пропоную нашій гості подарувати веселу пісеньку. Але щоб подарувати, її потрібно спочатку скласти. Діти, чи знаєте ви, хто пише музику?(Композитор). Тож сьогодні ми з вами будемо маленькими композиторами. Кожен з вас вигадає свою власну пісеньку і подарує її нашій сніжинці. Пісеньку можна скласти на такі слова: В небі хмарка пролітала
Білий пух порозсипала
Він на землю міцно ліг Називають його сніг.
(музичний керівник імпровізує мелодію на ці слова).
МУЗИЧНИЙЙ КЕРІВНИК: Під час мого співу вам потрібно передати сніжку із рук в руки. А коли я припиню спів, той у кого опиниться сніжка подарує їй свою пісеньку. Тож починаймо грати в композиторів.
(Діти передають сніжку по колу і по черзі співають їй власні пісеньки).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: Діти, погляньте, як усміхається наша сніжка, бо дуже гарні пісеньки у вас вийшли. Такі гарні, що їх можна подарувати і батькам, і вихователям, і одне одному.
Шкода , але наше заняття добігло кінця. Наша зимова казочка теж закінчилася. А що вам найбільше сподобалось у ній? Розкажіть сніжці. (діти один одному передають сніжку і розповідають про свої враження від музичного заняття).
МУЗИЧНИЙ КЕРІВНИК: А мені сподобались ваші зимові фантазії, які ви відтворювали у співах, у рухах, у створеній музиці. Нумо самі собі поаплодуйте. Як ви почуваєтеся? Чи щасливі? То ж подаруйте один одному усмішки. До нових зустрічей!
Список використаних джерел
1. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років/ наук. Керівник проекту В.О.Огневюк; авт. кол.:Г.В. Бєленька, О.Л.Богініч, Н.І. БогданецьБілоскаленко( та ін); наук. ред.:Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець; Мін. Осв.і наук України, Київ ун-т ім. Б. Грінченка- К.: Київ. ун- т Б. Грінченка, 2020. 440ст
2. Базовий компонент дошкільної освіти( державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція: затверджено наказом МОН, молоді та спорту 12 січня
2021р. за номером 33/( наук. Екрівник А.М. Богуш; авт. кол.:Богуш А.М.,
Бєлєнька Г.В. , Богініч О. Л. та ін)К Видавництво, 2021
3. «Музичний керівник» Журнал- №5 -2013 4. «Музичний керівний» журнал ( Електронний ресурс).-Режим доступу:
https//emuzker.rmcfr.ua.
5.Малашевська І.А. Програма оздоровчо - освітньої роботи з дітьми старшого дошкільного віку « Веселкова музикотерапія» /І.А. Малашевська, С.К. Демидова.- Тернопіль: Мандрівець, 2015-44ст
6. Електронний ресурс: https://oplatforma.com.ua/article/1959-muzichne-zanyattyadlya-starsho-grupi-zimova-fantazya
7. Музикотерапія в професійній діяльності сучасного педагога/ О.А. Федій//Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки.-2009.-№11-282-292с.