ДОСВІД РОБОТИ Проектна технологія навчання як засіб формування ключових і предметних компетентностей при вивченні хімії

Про матеріал

Актуальність: Компетентність як новий результат освіти визначено в програмних документах освітянської галузі. А нові підходи до вибору форм роботи вчителя, а саме застосування проектної технології, дає можливість реалізувати завдання, які стоять перед освітою, прискорити вирішення актуальних проблем, допомагає в подоланні окремих труднощів, що виникають у діяльності вчителів на сучасному етапі реформування школи.

Провідна ідея досвіду полягає у тому, що в умовах реформування освіти та переходу до компетентісного підходу у навчанні, розбудови демократичного суспільства та євроінтеграційних процесів у суспільстві, використання проектної технології навчання, при вивченні хімії, сприяє формуванню учнів ключових і предметних компетентностей і є нагальною потребою сьогодення.

Мета досвіду: дослідження впливу проектної технології навчання на формування ключових і предметних компетентностей учнів при вивченні хімії.

Завдання досвіду: навчити учнів здобувати знання самостійно, застосовуючи їх для розв'язання пізнавальних і практичних завдань; сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок; формувати в учнів уміння користуватися дослідницькими прийомами.

Технологія досвіду ґрунтується на реалізації моделі проектної діяльності в основу якої покладено діяльнісний підхід, принцип співпраці між учнем і вчителем, роботи в команді, який дозволяє формувати і розвивати ключові і предметні компетентності учнів та професійну компетентність педагога.


Перегляд файлу

 

 

Відділ освіти Мелітопольської

 районної державної адміністрації

Запорізької області

Вознесенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОСВІД РОБОТИ

Проектна технологія навчання

як засіб формування ключових і предметних компетентностей при вивченні хімії

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                           Автор досвіду:

                                                              Левадна Вікторія Олександрівна

                                                        вчитель хімії  Вознесенської

                                                                         загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

                                                              Мелітопольської  районної ради

                                       Запорізької області

                                                                           спеціаліст вищої категорії,

                                                                           старший учитель

 

 

 

 

                                                           2018


Анотація

Назва досвіду:  Проектна технологія навчання як засіб формування ключових і предметних компетентностей при вивченні хімії.

Автор досвіду: Левадна Вікторія Олександрівна, вчитель хімії Вознесенської ЗШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст вищої категорії, «старший учитель».

Науковий керівник: старший викладач кафедри дидактики та методик навчання природничо-математичних дисциплін Дехтяренко Світлана Григорівна.

Актуальність: Компетентність як новий результат освіти визначено в програмних документах освітянської галузі. А нові підходи до вибору форм роботи вчителя, а саме застосування проектної технології, дає можливість реалізувати завдання, які стоять перед освітою, прискорити вирішення актуальних проблем, допомагає в подоланні окремих труднощів, що виникають у діяльності вчителів на сучасному етапі реформування школи.

Провідна  ідея досвіду полягає у тому, що в умовах реформування освіти та переходу до компетентісного підходу у навчанні, розбудови демократичного суспільства та євроінтеграційних процесів у суспільстві, використання проектної технології навчання, при вивченні хімії, сприяє формуванню учнів ключових і предметних компетентностей і є нагальною потребою сьогодення.

Мета досвіду: дослідження впливу проектної технології навчання на формування ключових і предметних компетентностей учнів при вивченні хімії.

Завдання досвіду: навчити учнів здобувати знання самостійно, застосовуючи їх для розв’язання  пізнавальних і практичних завдань; сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок; формувати в учнів уміння користуватися дослідницькими прийомами.

Технологія досвіду ґрунтується на реалізації моделі проектної діяльності в основу якої покладено діяльнісний підхід, принцип співпраці між учнем і вчителем, роботи в команді, який дозволяє формувати і розвивати ключові і предметні компетентності учнів та професійну компетентність педагога.

 

 

 

ЗМІСТ

 

  1.     АНОТАЦІЯ…………………………………………………………………………2
  2.     БАЗОВА МОДЕЛЬ ДОСВІДУ
    1.        Актуальність і перспективність досвіду……………………………………….4
    2.        Провідна ідея досвіду………………….………………………………………..5
    3.        Теоретичне обґрунтування досвіду
  1.     ІНФОРМАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ ДОСВІДУ
    1.        Технологія досвіду……………………………………………………………....7
    2.        Результативність………………………………………………………………..15
    3.        Практичне значення…………………………………………………………….19
    4.        Рекомендації щодо впровадження досвіду в масову педагогічну практику
    5.        Репрезентація досвіду………………………………………………………......20
  2.     ВИСНОВКИ………………………………………………………………………..22
  3.     СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ…………….............23
  4.     Додаток 1. Алгоритм проекту…..………………………………………………...24
  5.     Додаток 2. «Сходинки» проектної діяльності…………………………………...25
  6.     Додаток 3. Пам’ятка члена проектної групи…………………………………….26
  7.     Додаток 4. Типи проектів…………………………………………………............27
  8. Додаток 5. Структура уроку………………………………………………………28
  9. Додаток 6. Етапи реалізації проекту……………………………………...............29
  10. Додаток 7. Лист самооцінювання………………………………………………...30
  11. Додаток 8. Схема «Проектна діяльність як творча співпраця вчителя і учнів»31
  12. Додаток 9. План проекту «Життя і наукова діяльність Д.І.Менделєєва»……..32
  13. Додаток 10. Критерії оцінювання презентації…………………………………..35
  14. Додаток 11. Критерії оцінювання публікації……………………………………36
  15. Додаток 12. Критерії оцінювання веб-сайту…………………………………….37
  16. Додаток 13. Критерії оцінювання індивідуального реферату………………….38
  17. Додаток 14. Проект «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України»……………………………………………………..39
  18. Додаток 15. Методичні рекомендації щодо організації групової роботи під час застосування проектної технології…………………………………………………...48
  19. Додаток 16. Фотоколаж педагогічної  діяльності……………………………….49
  20. Додаток 17. Відеоурок «Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів: дія на  індикатори, взаємодія лугів з кислотними оксидами, кислотами, солями».

 

 

БАЗОВА МОДЕЛЬ ДОСВІДУ

 

Актуальність і перспективність досвіду

       На сучасному етапі розвитку шкільної освіти визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів є реалізація компетентісного підходу, який передбачає перенесення акцентів зі знань і вмінь як основних результатів навчання на формування в учнів системи компетентностей.

       У зв’язку з високими темпами розвитку науки й тех­ніки, євроінтеграційної політики в Україні, реформування шкільної системи освіти, суспільство потребує освічених людей, з широким кругозором і міцними знаннями, здатних розробляти свої життєві плани, критично мислити, самостійно використовувати знання для розв’язання проблем.

        Зміст та завдання  шкільного курсу хімії   вимагають нових підходів до організації навчально-виховного процесу, спрямованих  на формування ключових і предметних компетентностей учнів та розвитку їх творчого потенціалу. Щоб набувати компетентностей Концепція «Нової української школи» пропонує впроваджувати проектне навчання, так як саме воно сприяє тому, що учні отримують цілісне уявлення про світ – адже вивчають явища з точки зору різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.

       Пощук перспективних педагогічних технологій, спрямованих на формування ключових і предметних компетентностей робить актуальним у наш час проектне навчання. Саме проектна діяльність сприяє активному залученню й реалізації життєвих планів учнів, формуванню ключових і предметних компетентностей, адаптує учнів до специфіки предмету хімії.

        Практичне використання проектної технології доводить те, що поєднання у проектній діяльності знань, практичних умінь і навичок, набуття життєтворчих компетенцій допомагають зробити рішучі кроки у вирішенні тих нагальних освітніх проблем, які поставило перед вчителем ХХІ століття.

        Методологія навчальної діяльності учня має за мету, передусім, визначення та створенням умов, за яких учень опрацьовує та засвоює систему елементів організаційно-діяльнісних процедур, таких, як цілепокладання, планування, проектування, нормотворчість, рефлексія. Упровадження у педагогічний процес проектної технології сприяє формуванню життєвих компетентностей і вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних та розвивальних завдань; формуються компетенції, яких потребує сучасне життя.

       Новий підхід до вибору форм роботи вчителя, а саме застосування проектної технології, дає можливість прискорити вирішення актуальних проблем педагогічної теорії, допомагає в подоланні окремих труднощів, що виникають у діяльності вчителів на сучасному етапі реформування школи.

       Отже, проектна діяльність є потребою часу і необхідністю сьогодення та майбутнього.

       Досвід за інноваційним потенціалом є модифікаційним, що передбачає удосконалення, раціоналізацію відомих ідей, методик, технологій та має практико зорієнтований підхід: розглядаються взаємообумовлені методологічні, науково-теоретичні, методичні аспекти практичного впровадження проектної технології.

        Провідна ідея педагогічного досвіду полягає у тому, що в умовах реформування освіти та переходу до компетентісного підходу у навчанні, розбудови демократичного суспільства та євроінтеграційних процесів у суспільстві, використання проектної технології навчання, при вивченні хімії, сприяє формуванню учнів ключових і предметних компетентностей і є нагальною потребою сьогодення.

Теоретичне обґрунтування досвіду

 

          Проектна діяльність формувалася досить тривалий період. Більше трьохсот років тому  Я.А.Каменський висловив ідею внесення у діяльність педагога дослідницького стимулу для успішності навчання. Він писав: «Людей слід вчити найголовнішим чином тому, щоб вони черпали знання не із книг, а досліджували, пізнавали самі предмети, а не пам’ятали б тільки чужі спостереження та пояснення» [9]. З розвитком педагогіки проектування із галузі педагогічної практики переміщалося у сферу теорії дослідження Дж. Дьюї, В.Х. Кілпатрика, К. Поппера, Г. Саймона та інших.

     На думку Дж. Джонсона «Проектна діяльність набуває особистісної значущості, оскільки в процесі оволодіння нею проявляються вміння враховувати і долати перешкоди для досягнення цілей проекту, формується стійка підпорядкованість мотивів, при цьому активна самодіяльність у навчальному процесі сприяє творчому і соціальному становленню особистості. Ступінь задоволення, отриманого при досягненні поставленої мети, впливає на поведінку людини у схожих ситуаціях у майбутньому» [9].

      Суть методу проектів розкривається одним із провідних вчених – теоретиків, професором Є.С. Полат: «Метод проектів передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити певну проблему під час самостійних дій з обов’язковою презентацією результатів. Якщо говорити про метод проектів як педагогічну технологію, то вона передбачає сукупність дослідницьких проблемних методів, творчих за своєю діяльністю» [9].

        Практичні аспекти використання методу проектів детально розробили автори системного курсу «Intel Teach to the future (навчання для майбутнього)». 

        Сьогодні в Україні компетентнісний підхід визнано одним із пріоритетних у модернізації освіти. Українськими вченими він розглядається за різними напрямами: уміння вчитись як ключова компетентність (О. Савченко); досвід закордонних країн і стратегія впровадження в українську систему освіти компетентнісного підходу (О.Сухомлинська Н. Бібік, О.Пометун, О. Овчарук, С.Трубачева); формування життєвої компетентності учнів старших класів загальноосвітніх шкіл України (І.Єрмаков,   І.Ящук).

        Тому досвід ґрунтується на теоретичних розробках відомих педагогів сучасності та минулого, які орієнтовані  зробити процес навчання творчим.

 

 

 

Технологія реалізації досвіду

       Головне завдання освіти – розвивати мислення учнів, вміння працювати з інформацією, виділяти суттєве, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, приймати рішення, творчо і нестандартно вирішувати проблеми, готувати учнів до практичної діяльності. А тому потрібні технології навчання і виховання, які допомагають вирішенню найважливіших задач сучасної школи: формування всебічно розвиненої людини, яка має потреби в поглибленні і розширенні своїх знань у певних галузях діяльності, вироблення  умінь і навичок самоосвіти, самовдосконалення.

       Обираючи технологію навчання необхідно враховувати, що пріоритетною метою особистісно-орієнтованої освіти є збереження психічного здоров’я дитини, створення нормального психологічного клімату у класному колективі, виховання в учнів життєрадісного та позитивного сприйняття світу, формування стимулів для самоосвіти та саморозвитку учня та підготовка їх до дорослого життя. І саме проектна технологія – одна з інноваційних технологій навчання, яка забезпечує формування основних компетентностей учнів. Вона допомагає досягти дидактичної мети через детальну розробку окремої проблеми, яка повинна завершитись реальним практичним результатом.

       Щоб отримати такий результат необхідно навчати учнів самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, прогнозувати результати, прораховувати наслідки різних варіантів вирішення проблеми, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

          Досягнення поставленої мети досвіду - дослідження впливу проектної технології навчання на формування ключових і предметних компетентностей учнів при вивченні хімії – забезпечується реалізацією таких завдань:

  •    навчити учнів здобувати знання самостійно, застосовуючи їх для розв’язання  пізнавальних і практичних завдань;
  •    сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
  •    формувати в учнів уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, вміння роботи висновки.

      Одним з ефективних інструментів формування життєвих компетентностей є проектна діяльність. Проектна технологія дає можливість в стінах школи формувати життєві компетентності, творчу особистість, дає можливість дітям осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує мотивацію до навчання.

      Суть проектної технології в тому, що вона складає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, які формують в учнів ключові і предметні компетентності і дозволяють вирішити ту чи іншу проблему в результаті самостійних дій учнів які завершуються реальним практичним результатом. А матеріали дослідження оформлюються у вигляді альбому, збірника, фільму, виставки тощо. Кінцевий результат – це публічний захист проекту. А технологічний шлях організаційно-діяльнісного впровадження технології можна представити у вигляді алгоритму. (Додаток 1)

        Для забезпечення ефективного використання проектної технології необхідно дотримуватися вимог щодо організації роботи над проектом.

 Основні вимоги до використання проектної технології:

1. Наявність значущої в дослідницькому та пошуковому плані проблеми чи задачі, яка потребує інтегрованого знання, пошуку.

2. Практична, теоретична, пізнавальна значущість майбутніх результатів.

3. Самостійна (індивідуальна, групова, парна) діяльність учнів.

4. Визначення кінцевої мети проектів (спільних/індивідуальних).

5. Визначення базових знань з різних галузей, необхідних для роботи над проектом.

6. Структурування змістової частини проекта з фіксуванням поетапних

результатів.

7. Використання дослідницьких методів, які зумовлені певною послідовністю дій:

*    визначення проблеми та задач дослідження;

*    висування гіпотези вирішення проблеми;

*    обговорення методів дослідження;

*    обговорення способів оформлення кінцевих результатів;

*    відбір, систематизація і аналіз отриманих даних;

*    підведення підсумків, оформлення результатів, їх презентація;

*    висновки, рефлексія, висування нових проблем дослідження

8. Результати виконаних проектів мають бути матеріальними, тобто певним чином оформлені (відеофільм, альбом, бортжурнал «подорожей», комп’ютерна газета, альманах, вебсторінка, презентація тощо.) [6].

         Переваги проектної технології в тому, що учні навчаються самостійно оволодівати знаннями, користуватись набутим знанням для вирішення нових пізнавальних та практичних задач, набувають уміння працювати в різноманітних групах, виконуючи різні соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо), опановують уміння користуватися дослідницькими методами: збирати необхідну інформацію, факти, аналізувати, висувати гіпотези, робити висновки.

        Організація проектної діяльності учнів

           Діяльність учителя і учня в умовах роботи над проектом зазнають певних змін. Змінюється стиль спілкування учителя та учня: це стосунки рівних партнерів, що є запорукою порозуміння сторін.  На кожному етапі навчання проект вимагає від вчителя участі. Вчитель пропонує учням цікаву тематику, наближує до них обрані ними проблеми, допомагає організувати роботу над комплексними завданнями, опікується їхньою роботою та підготовкою до публічної презентації. Великого значення має практична спрямованість роботи в проекті - розуміння його учасниками, що вони роблять корисну справу. В той же час проект звільняє вчителя від рутини, дозволяє йому відкрити можливості учнів, зазвичай це приносить велике задоволення. Учень виступає при цьому як суб’єкт навчання, учитель – як організатор його самостійної навчальної діяльності.

Схематично це можна зобразити так (схема 1).

 

 

 

                                                                                                                               Схема 1                   

C:\Users\Админ\Desktop\Безымянный.jpg

 

 Процес проектної діяльності можна зобразити у вигляді сходинок. (Додаток 2)

Проектна діяльність передбачає скоординовані дії багатьох, тому вчить досягати успіху разом, дбати про загальну справу і працювати в колективі, а отже учень усвідомлює: «Я унікальний, але я не один».  З іншого боку, проект – шлях до подолання проблеми пасивності підлітка, яка виникає при першій же перешкоді в досягненні мети. Для успішної реалізації учнями проекту їх необхідно навчити розподіляти завдання між членами проектної групи. Тому члени проектної групи вивчають пам’ятку. (Додаток 3) Працюючи в проекті необхідно навчати учнів розділяти шлях до мети на  кроки, планувати різноманітні види діяльності. Все це дає впевненість: «Я здатен будувати себе, свої стосунки з іншими, світ навколо тебе».

Організація роботи в проекті залежить від типу проекту. (Додаток 4)

      Теми проектів можуть стосуватися теоретичного питання шкільної програми з метою сформувати, розширити та  поглибити знання учнів, інтегровані питання, що охоплюють декілька предметів, виховні завдання тощо. Теми проектів повинні мати питання актуальні в практичному житті і разом з тим вони повинні залучати знання учнів не з одного предмета, а з різних галузей, спонукати їх до творчого мислення, дослідницьких навичок. Таким чином, досягається природна інтеграція знань.  Найкраще, якщо вибір теми йтиме від учнів. а вчитель повинен створити їм таку можливість.

Приступаючи до роботи над проектом, вчитель визначає його мету, загальні положення якої – організувати пошуково-дослідницьку роботу учнів з певної проблеми, розвивати загально-навчальні та спеціальні вміння і навички, створювати умови для самореалізації учнів, становлення особистості школяра. Треба пам’ятати, що проект повинен нести в собі відкриття, а результат роботи повинен з’явиться завдяки виконанню певних почергових етапів. Також  доброю нагодою буде порозмовляти з учнями про те, чи вони вже мають мету, і допомогти їм правильно її сформулювати. Сформульована таким чином мета має бути справді приваблива для учнів і повинна свідчити про ефект спільної праці.

На організаційних зборах проектної групи визначається конкретна задача. При цьому враховують, що успіх роботи залежить від зацікавленості учасників проекту, тому задача повинна бути соціально значущою, відповідати інтересам учнів, навчальним та виховним цілям. Як правило, проектна діяльність має інтегрований характер: учням потрібно застосовувати знання і вміння з різних навчальних предметів, тому окреслюючи обов’язки кожного учасника проекту, треба враховувати і його навчальні уподобання. Мистецтво педагога полягає в тому, щоб допомогти обрати вірні шляхи вирішення поставленої в проекті задачі, але не нав’язуючи, а пропонуючи. Учень має можливість розкрити свій творчий потенціал, обрати частину роботи, яка відповідає його здібностям. Нового вчаться і учень, і вчитель, процес взаємозбагачення важливий для обох сторін.

Необхідним елементом планування проекту є робочий план виконання проекту. Він дозволяє розпланувати всі завдання, призначити відповідальних осіб, узгодити систему моніторингу реалізації завдань. Треба навчити учнів створювати план роботи, це також допомагає бути систематичними і відповідальними за власні дії.

        Щоб дібрати головні методи роботи, дослідження (робота з літературою, з архівними матеріалами, екскурсія, спостереження тощо) треба допомогти дітям визначити тип проекту, з’ясувати об’єкти дослідження, скласти план реалізації проекту, який включає проведення збору даних, аналіз отриманої інформації, оформлення кінцевих результатів, підведення підсумків.

      Структура уроку-проекту має свої особливості. (Додаток 5)

    На початку вивчення предмету хімії найбільш доступні для учнів - інформаційні проекти. Вони спрямовані на збір інформації про об’єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості корекції у ході роботи над проектом. Дуже важливо дотримуватися етапів реалізації проекту. (Додаток 6)  Під час роботи над інформаційними проектами головне зацікавити учнів, створити атмосферу успіху. Крім того інформаційні проекти дозволяють сформувати в учнів уміння працювати над проектом.

 Робота в рольовому проекті передбачає, як правило, моделювання ситуацій, які імітують соціальні чи ділові стосунки, дозволяють учням зрозуміти особливості тієї чи іншої професії, в галузі людської діяльності.

Структура рольового проекту, крім традиційних для  реалізації проекту кроків включає «окреслення повноважень» виконавця певної ролі, з’ясування характеру «персонажів» та прогнозування їх дій в певних ситуаціях. У процесі такої роботи учні набувають не тільки спеціальних навичок, але й певний життєвий досвід, навчаються поводитись в різних ситуаціях і дають самооцінку своєї діяльності. (Додаток 7)

          Проектна діяльність – це творча діяльність учня і вчителя. (Додаток 8)  

 А тому постає питання: - Як правильно її організувати? - Як спланувати все так, щоб не помилитись, не відштовхнути, а, навпаки, зацікавити учня, захопити його процесом навчання?

  Саме цього і вчить програма Іntel «Навчання для майбутнього». Ця програма допомагає вчителям та учням освоювати нові технології та використовувати їх в навчальній діяльності згідно з державними стандартами. Програма сприяє підготовці вчителя сучасного типу, вчить його не тільки користуватися комп’ютером, але й повною мірою використовувати його потенціал у навчальному процесі, створюючи урок дійсно сучасним, інформаційно насиченим і цікавим для дітей. А проекти створені за допомогою програми Іntel «Навчання для майбутнього» сприяють розвитку в учнів життєвих компетентностей. (Додаток 9)

Дуже важливий етап будь якого уроку – це підбиття підсумків та оцінювання навчальних досягнень учнів. З цією метою розроблено критерії оцінювання дослідження, презентацій, газети , веб-сайту. (Додаток  10,11,12,13)

Хімія як природнича наука, є частиною духовної і матеріальної культури людства, знання якої дають можливість співпрацювати над реалізацією соціально значущих проектів, що передбачають використання хімічних знань. Тож у процесі вивчення хімії проектне навчання сприяє формуванню соціальної та громадянської компетентності, так як дає змогу учням дізнатися про власні права, реалізовувати та відстоювати їх, зокрема як виробника та споживача хімічної промисловості, співпрацювати з органами влади для розв’язання проблем довкілля. Україна вибрала шлях євроінтеграції, а тому процес формування особистості, яка здатна побудувати демократичне суспільство є нагальною потребою сьогодення, соціальним замовленням сучасності. Участь учнів у соціальних проектах формує в них життєву компетентність завдяки створенню позитивної атмосфери співпраці,  об’єднанню теорії і практики, працює на перспективу, дивлячись у майбутнє.   Активна участь учнів у проекті «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України» сприяла демократизації відносин учасників освітнього процесу, формуванню активних громадян з середовища молоді, небайдужих і готових брати активну участь у реформуванні країни. (Додаток 14)

І як зауважила Міністр освіти і науки України Лілія Гріневич:                                                                          «Розвиток компетентностей для демократичного громадянства здійснюватиметься не через створення окремого предмету, а наскрізно в усіх навчальних дисциплінах. Вчитель Нової школи – вихователь нового покоління, користуватиметься свободою творчості і професійного розвитку. Педагогіка партнерства буде однією з основ школи, заснованої на взаємній повазі до особистості, праві вибору і відповідальності за прийняті рішення» [10].

 Використання досвіду в позакласній і позашкільній діяльності забезпечує підвищення активності учнів і зацікавленості до предмету. Проведення виховних заходів з використанням проектної технології дозволяє наповнювати їх практичною складовою. Всім відомо, що існує протиріччя між успіхами учня в школі і успіхами людини в дорослому житті. Часто причина цього протиріччя у відсутності творчої компоненти у шкільних успіхах учнів. Застосування проектної технології під час проведення уроків, факультативів, виховних заходів дозволяє усунути ці протиріччя.

Застереження щодо використання проектної технології:

  • використання проектної технології у навчальній діяльності не повинно бути самоціллю педагога, як данина моді щодо використання інноваційних технологій;
  • проектна технологія не повинна витісняти класно-урочну систему навчання, а повинна гармонійно з нею поєднуватися;
  • проектна діяльність вимагає від педагога постійного творчого зростання, праці над собою, над своїм самовдосконаленням.

       З метою ефективної організації роботи учнів у проектах було розроблено методичні рекомендації щодо організації групової форми роботи під час використання проектної технології навчання. (Додаток 15)

Таким чином, використання проектної технології сприяє розвитку соціально активного, освіченого громадянина України, формує життєві компетентності школярів за допомогою рефлексії їхніх дій, оскільки саме вони допомагають учням проявити вміння і здібності, орієнтуватися в сучасному суспільстві, приймати правильні рішення в нестандартних ситуаціях, аналізувати й контролювати власну діяльність, розв'язувати проблеми, працювати в команді.  Наведена модель навчання охоплює формування та розвиток всіх ключових компетентностей, комплекс яких є центральним в системі компетентнісного підходу, створює умови розвитку творчої всебічно розвиненої особистості учнів.

       Реалізувавши системну роботу по організації проектної діяльності учнів можна досягти головної мети досвіду – формування ключових і предметних компетентностей учнів при вивченні хімії.

Результативність досвіду

       Аналізуючи досвід роботи можна зробити висновок про те, що стійкі знання з предмета, практичні вміння і сформовані навички при роботі з інформаційними джерелами – підтверджують обґрунтованість застосування проектної технології. Результативність досвіду роботи дозволяє відзначити розвиток в учнів творчої активності, пізнавальної самостійності, інтелектуальних здібностей, рівня навченості і вихованості.

      В результаті участі у міжпредметних проектах значно підвищився рівень знань не тільки з хімії, але і з інших природничих дисциплін.

  Результатом впровадження досвіду є сформованість в учнів ключових і життєвих компетентностей про що свідчить: позитивна динаміка рівня навченості та якості знань учнів з хімії; підвищився рівень оволодіння учнями пошуково-дослідницькою діяльністю; підвищення інтересу до предмету; щорічні високі результати участі учнів в роботі МАН; щорічно учні стають призерами ІІ етапу і ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з хімії і юних знавців Біблії.

       Порівняльний аналіз навчальних досягнень учнів за період 2014-2017 рр. показав зростання навчальних досягнень учнів з хімії.    Експертиза якості успішності учнів 7-9 класів за період використання проектної технології у навчанні показує, що рівень якості знань у середньому 65%. Таким чином, можна вважати, що участь дітей у проектній діяльності дійсно сприяє розвитку їх творчих здібностей учнів. 

Моніторингове дослідження якості знань учнів з хімії

 

Рік

Клас

Учнів

Початковий

Середній

Достатній

Високий

кільк.

%

кільк.

%

кільк.

%

кільк.

%

2016/2017

9

20

0

-

7

35

8

40

5

25

2015/2016

8

20

0

-

9

45

7

35

4

20

2014/2015

7

20

2

10

8

40

8

40

2

10

 

 

Моніторингове дослідження якості знань учнів

 з хімії у 2016/2017 н.р. 9 клас

 

Учнів у класі

Початковий

Середній

Достатній

Високий

Вид контролю

кільк.

%

кільк.

%

кільк.

%

кільк.

%

20

1

5

8

40

7

35

4

20

Стартовий

20

0

-

7

35

8

40

5

25

Проміжний

20

0

-

7

35

8

40

5

25

Підсумковий

 

 

 

 

 2014/ 2015 н.р.

Назва конкурсу

Рівень

П.І. учня

Клас

Зайняте місце

П.І.Б вчителя

Конкурс МАН

Район

 

Семенова Валерія

8

І

Левадна В.О.

Ілляшенко Анастасія

8

ІІІ

Левадна В.О.

Область

Семенова Валерія

8

ІІ

Левадна В.О.

Ілляшенко Анастасія

8

учасник

Левадна В.О.

Олімпіада з хімії

Район

Колосов Олексій

7

 

ІІІ

Левадна В.О.

Олімпіада юні знавці Біблії

Район

Сириця Софія

6

ІІ

Левадна В.О.

Всеукраїнська краєзнавча експедиція

учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна»

Район

Семенова Валерія

9

ІІ

Левадна В.О.

Область

Семенова Валерія

9

ІІ

Левадна В.О.

 

 

2015/ 2016 н.р.

Назва конкурсу

Рівень

П.І. учня

Клас

Зайняте місце

П.І.Б вчителя

Конкурс МАН

Район

 

Семенова Валерія

9

 

 

І

Левадна В.О.

Ілляшенко Анастасія

9

ІІІ

Левадна В.О.

Область

Семенова Валерія

9

ІІ

Левадна В.О.

Ілляшенко Анастасія

10

ІІІ

Левадна В.О.

Олімпіада з хімії

Район

Твердий Даніїл

Сириця Софія

7

7

ІІ

ІІІ

Левадна В.О.

Олімпіада юні знавці Біблії

Район

Сириця Софія

7

ІІ

Левадна В.О.

Область

Сириця Софія

7

І

Левадна В.О.

Україна

Сириця Софія

7

Диплом за нестандартну презентацію дослідницької роботи

Левадна В.О.

Всеукраїнська краєзнавча експедиція

учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна»

Район

Семенова Валерія

9

І

Левадна В.О.

 

2016 / 2017 н.р.

Назва конкурсу

Рівень

П.І. учня

Клас

Зайняте місце

П.І.Б вчителя

Конкурс МАН

Район

 

Сириця Софія

8

ІІ

Левадна В.О.

Ілляшенко Анастасія

10

І

Левадна В.О.

Область

Сириця Софія

8

учасник

Левадна В.О.

Ілляшенко Анастасія

10

ІІІ

Левадна В.О.

Олімпіада з хімії

Район

Твердий Даніїл

8

 

ІІІ

Левадна В.О.

Олімпіада юні знавці Біблії

Район

Сириця Софія

8

І

Левадна В.О.

Область

Сириця Софія

8

ІІ

Левадна В.О.

Всеукраїнська краєзнавча експедиція

учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна»

Район

Ілляшенко Анастасія

10

ІІ

Левадна В.О.

Область

Ілляшенко Анастасія

10

ІІ

Левадна В.О.

 

 

   У 2012/2013 н.р. учень 8 касу Єрмоленко Роман і учениця 9 класу Міняйло Ірина у міжнародній олімпіаді з основ наук  (фінальний етап) отримали  бронзову і срібну медалі.

      У 2012/2013 н.р. учениці Яцун Ірина, Міняйло Ірина, Строкань Ірина були учасники першого проектного форуму Міжнародної шкільної аспірантури. В результаті участі у Всеукраїнському інтелектуальному конкурсі для талановитих і обдарованих дітей «Шкільна аспірантура», за рішенням журі учениці Прокопенко Ксенія, Міняйло Ірина і Строкань Ірина стали переможцями конкурсу і отримали право взяти участь у першій сесії на базі міжнародного центру «Артек». [Електронний ресурс] / Левадна В.О. – Режим доступу:      http://levadnaya1970.blogspot.com

      Протягом 2014-2017 років активно працювали, як учні так і вчителі, батьки, громада  у шкільному проекті «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України». За результатами роботи у проекті було узагальнено і представлено досвід роботи на педагогічну виставку «Освіта Запорізького краю – 2017» - за рішенням журі досвід посів ІІ місце.

     Протягом 2016/2017 навчального року учні школи приймали активну участь у міжнародному проекті «Класна школа» спрямований на демократизацію освіти. (координатор проекту Левадна В.О.). [Електронний ресурс] / Левадна В.О. – Режим доступу:   http://klasnashkola.eu/zosh-voznesenka/   

 

Практичне значення досвіду

       Полягає в упровадженні в практику педагогічної діяльності вчителів хімії проектної технології навчання, що базується на застосуванні різноманітних форм організації практичної індивідуальної і групової пошуково-дослідницької діяльності учнів, в результаті якої формуються ключові і предметні компетентності, підвищується інтерес учнів до предмету, покращується якість знань, розвиваються творчі здібності учнів, а значить діти будуть краще підготовлені до дорослого життя, а педагоги мають технологію, яка робить процес  навчання творчим, цікавим, результативним.

 

Рекомендації щодо впровадження досвіду

в масову педагогічну практику

      Результати досвіду дозволяють стверджувати, що при використанні проектної технології на уроках хімії, в позакласній та позашкільній діяльності в учнів формуються ключові і предметні компетентності.

      Крім того проектна технологія сприяє включенню школярів у самостійну пошуково-дослідницьку діяльність у співпраці з учителем, забезпечує реалізацію діяльнісного підходу у навчанні.

      Практичне значення досвіду характеризується такими результатами:

  • для вчителів: модель проектної діяльності, методичні рекомендації щодо організації групової форми роботи під час використання проектної технології навчання, проекти;
  • для учнів: підвищення рівня ключових та хімічних компетентностей учнів.

 

 

Репрезентація досвіду

    Досвід роботи презентувався на засіданні районного методичного об’єднання вчителів хімії та демонструвався під час відкритих уроків. Матеріали досвіду роботи висвітлюються на авторському блозі вчителя хімії Левадної В.О. «Хімічний калейдоскоп», [Електронний ресурс] / Левадна В.О. – Режим доступу:     http://levadnayav.blogspot.com

  Висвітлення досвіду роботи у публікаціях  періодичних видань:

1. Левадна В.О. Розробка уроку «Фізичні та хімічні властивості основ» // Журнал «Хімія».  Видавнича група «Основа». -  2014. - №7-8(307-308) - С.42.

2. Левадна В.О. Як зробити школу класною. Інформаційно-комунікативні технології для якісної сучасної освіти: методичний посібник: Українсько-польський досвід у програмі «Класна школа» / Ред. Вербицька П., Лучинська А., Магерський І., Педан-Слєпухіна О. – Львів: ТзОВ «ЗУКЦ»,  2016. – С.44-46

3. Левадна В.О. Методична розробка «Рекомендації щодо організації групової роботи під час використання проектної технології навчання» // Журнал «Відкритий урок: розробки, технології, досвід». Видавнича група «Плеяда». – 2012. -  №5 - [Електронний ресурс] / Левадна В.О. – Режим доступу: http://osvita.ua/publishing/      

4. Левадна В.О. розробка уроку-проекту «Життя і наукова діяльність Д.І.Менделєєва» // Журнал «Хімія», Видавнича група «Основа». – 2014. - № 6

5. Проект «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України»// Інформаційно-методичний бюлетень. Регіональний науково-педагогічний центр «Освіта та громадянське суспільство». Випуск 1, Запоріжжя. 2017 с.3 [Електронний ресурс] / Левадна В.О., Биковський М.М.,  – Режим доступу:

https://drive.google.com/file/d/0B-EDksf-s-AoR0tiQVBaS3lPUXM/view

Висвітлення досвіду роботи  на  Інтернет ресурсах:

1. Левадна В.О., Биковський М.М. досвід роботи над проектом «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України» // Методичний портал, [Електронний ресурс] / Левадна В.О. – Режим доступу: http://metodportal.com/node/56857 сертифікат №0000/56857,  2017.

Проведення майстер-класу:

    1.  Левадна В.О., Биковський М.М., Ткачук А.О. майстер – клас «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України» // ЗОІППО, методичний захід «Педагогічний інтенсив» в межах обласної педагогічної виставки «Освіта Запорізького краю – 2017» та ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи», аудиторія №35, 17.05.2017. (сертифікат

м. Запоріжжя від 17.05.2017 року) .

Доповіді на конференціях:

   1.   Левадна В.О. Досвід роботи у Міжнародному проекті «Класна школа» // Регіональна (не) конференція для шкільних педагогів міні-EdCamp Юльївка, (м. Запоріжжя, Запорізький педагогічний коледж  17.02.2017, сертифікат.)

Висвітлення досвіду роботи на педагогічних виставках:

     1.   Досвід роботи «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії шляхом використання проектної технології навчання» // представлено на Обласній педагогічній виставці «Освіта Запорізького краю – 2016», [Електронний ресурс] / Левадна В.О. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/pedexpo2017/

     2.    Досвід роботи над проектом «Демократизація освітнього простору сучасної школи – шлях до євроінтеграції України» // представлено на Обласній педагогічній виставці «Освіта Запорізького краю – 2017», [Електронний ресурс] / Левадна В.О., Биковський М.М. – Режим доступу:  http://virtkafedra.ucoz.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Використання проектної технології дозволило мені застосовувати у навчально виховному процесі весь арсенал методів і прийомів навчання, що дало можливість, створити комфортні умови та позитивну мотивацію в організації навчальної діяльності учнів, привчало учнів до колективної та самостійної роботи, розвивало самостійність в оволодінні знаннями, стимулювало творче зростання дитини, сприяло формуванню ключових і предметних компетентностей. Як результат покращилась якість знань учнів, підвищилась результативність діяльності учнів в оволодінні практичними уміннями і навичками, зріс інтерес учнів до вивчення предмету хімії.

Завдяки запровадженню проектної технології у практику своєї роботи, я змогла вирішити низку проблем:

  •                 диференціація навчання перетворила урок хімії в цікавий навіть для учнів з початковим рівнем навчання;
  •                 поставлені перед учнями завдання спонукали їх до дії, заставляли їх самостійно знаходити рішення;
  •                 учні стали зацікавленими в обміні інформацією, що привчило їх поважати думку інших;
  •                 знання отримані самостійно запам’ятовуються найкраще;
  •                 гармонійно поєднується розвиток індивідуальних і колективних якостей;
  •                 ефективне залучення учнів до сучасних інформаційних технологій.

Запровадження проектної технології має широке поле для пошукової та експериментальної роботи, розвитку творчості вчителя. 

 

Як поле засівається зерном,

Така наша нива – розумом, красою і добром.

А ми покликані ці зерна проростити,

В дитячих щирих душах відродити.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Баханов К.  Що таке технологія навчання?// Шлях освіти. – 1999. - №3.
  2. Буджак Т. Метод проектів як засіб формування інтелектуальних здібностей учнів //Хімія. Біологія. – 2000. - №10. – С.10.
  3. Вербицька П., Лучинська А., Магерський І., Педан-Слєпухіна О. Як зробити школу класною. Інформаційно-комунікативні технології для якісної сучасної освіти: методичний посібник: Українсько-польський досвід у програмі «Класна школа».  – Л,: ТзОВ «ЗУКЦ»,  2016. – 178 с.
  4. Джонсон ДЖ. К.  Методи проектування. – М., 1986. – с.86
  5. Про освіту: Закон України від 05.09.17 р. // Відом. Верхов. Ради України. – 2017 – № 38-39, ст. 380. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://mon.gov.ua/ua
  6. Intel: навчання для майбутнього  [Текст] : - К. : Видавництво «Нора-прінт», 2006. – Модуль 1.14.
  7. Ковпак С. Проектні технології в контексті життєвої творчості [Текст] // Журнал «Відкритий урок» . -2008. № 1- С. 76-79.
  8. Лілія Гріневич, «Автономія шкіл та дебюрокретизація системи – один із ключових елементів упровадження демократичних цінностей в освіту. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://mon.gov.ua/ua
  9. Пуліна А.А. Педагогічне проектування в сучасній теорії та практиці [Tекст]// Серія «Управління школою». - 2009.- №4(76) – с.158.
  10.  Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання – К., 2007.
  11.  Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та ін. Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. 5-9 клас. Посібник для вчителя. – Х: Вид. група «Основа», 2017. – с.112-116.
  12. Шубіна Т. Проектна діяльність як важливий аспект компетентісної освіти школярів [Текст] // Бібліотека «Шкільного світу». – 2007. – с.68-70.

 

 

 

 

Додаток 1

 

Алгоритм проекту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

                        «Сходинки» проектної діяльності

                    (структурування роботи над проектом)                                                              

 

9

Ресурсне

забезпечення

8

Оцінка і самооцінка проекту

7

Очікувані результати

6

Обов’язки та відповідальність учасників проекту

 

 

5

Механізм реалізації проекту

 

4

Визначення реалізації етапів проекту

3

Мета і завдання

 

2

Актуальність

1

Назва проекту

 

 

 

 

                                                                                                                               Додаток 3

 

Сходинки 006Сходинки 005

 

 

 

 

 

 

 

 

Сходинки 003 

 

 

 

 

 

 

Сходинки 008 

 

 

 

Сходинки 007 

 

Сходинки 001 

 

 

 

 

 

Додаток4

 

Додаток 5

Структура уроку

 

Час

Назва етапу

Зміст                             діяльності

Обладнання

Результат

1.

 

Спрямування до мети

Встановлення відношення мети даного  уроку до результатів попередньої навчальної діяльності.

 

Усвідомлення узагальнення.

2.

 

Очікуваний результат

Формулювання разом з учнями очікуваних

результатів.

Незакінчені речення, маркери, скотч.

Мотивація на подальшу роботу, сформульована мета.

3.

 

Вступне слово

вчителя

Надання необхідної інформації для організації навчальної діяльності учнів.

 

Ознайомлення учнів зі структурою уроку

4.

Захист проектів

4.1

 

Обґрунтування змісту проекту (творчої роботи учнів)

Пояснення мети,

назви,

місця даного проекту

в

загальній проблемі,

методів, форм та

прийомів виконання.

Презентація, схема захисту проекту, ТЗН.

Самоактуалізація, закріплення вміння наукового обґрунтування та повного висловлювання.

4.2

 

Презентація змісту проекту

Представлення

узагальнених

матеріалів з

досліджуваної

проблеми.

результатів

особистих

досліджень, підбиття

підсумків, надання

рекомендацій.

Презентація, схема захисту проекту, ТЗН наочність (таблиці, графіки, схеми)

Поглиблене дослідження проблеми, обмін думками, усвідомлення і осмислення нових понять,

узагальнення і систематизація знань.

4.3

 

Рефлексія

Анкетування, висловлювання за бажанням.

Стікери, ватман

Самооцінка, підбиття підсумків.

5.

 

Взаємооцінювання

Оцінювання за поданими критеріями.

Картки з

критеріями

оцінювання

Взаємооцінювання, поглиблення знань з питань оцінювання проекту.

6.

 

Підсумки уроку

Заключне слово вчителя, бесіда.

Ватман із зафіксованими очікуваними результатами.

Фіксування уваги на результатах.

 

 

 

Додаток 6

Етапи реалізації проекту

 

 

 

Додаток 7

 

 

 

 

 

 

Ім’я

 

Коментарі

Чи сподобався мені цей проект? 

Чи був він для мене інформативним?

Чи зручними та зрозумілими для мене були рекомендації?

Чи сподобалось мені працювати у групі?

Чи є мій вклад у кінцевому результаті проекту?

Чи здобув я дослідницькі навички?

Які саме навички я здобув під час роботи над проектом?

Які навички удосконалив?

Яких комп’ютерних навичок мені НЕ вистачало??

Що б я змінив(ла) у своїй поведінці під час роботи над проектом*?

 

Як ви оцінюєте свою участь у проекті за 12 бальною шкалою                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

       Проектна діяльність

як творча співпраця вчителя і учнів

  

 

            Учитель

          Співпраця

               Учні

                        

 

* Підвищення

професійної

майстерності

 

* Зацікавлення

 учнів

своїм предметом

 

* Посилення

інтересу до

 навчання

 

* Залучення учнів

 до пошуку, дослідження

 

* Відчутність реальних

результатів своєї праці

 

* Задоволення в

інтелектуальному

розвитку

  • Творча самореалізація

 

  • Задоволення потребами саморозвитку та самовдосконалення

 

  • Демократичний стиль спілкування

 

  •  Проект як складник синергетичної моделі освіти

* Поглиблення змісту навчального матеріалу

 

* Розвиток когнітивної сфери

 

* Розвиток навичок мислення високого рівня

 

* Розвиток креативних здібностей

 

* Творче застосування знань

 

* Свобода вибору

 

* Уміння працювати в команді

 

* Підготовка до олімпіад, конкурсів, науково-дослідницької діяльності

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

2.jpg

 

 

 

 

4.jpg

 

 

 

 

 

Додаток 10

 

Оцінювання презентації

Зміст

Критерії оцінювання

Максималь-на кількість балів

Оцінювання

Підсумковий

бал

Самооцінка

учнями

вчителем

Точна інтерпретація інформації

8

 

 

 

 

Повністю розкриті ключове та тематичні  питання

10

 

 

 

 

Наявність переконливих фактів

10

 

 

 

 

Грамотність і достовірність інформації

Відсутність граматичних помилок

8

 

 

 

 

Точність, повнота, достовірність фактів

8

 

 

 

 

Оформлення роботи

Естетичне, привабливе оформлення

10

 

 

 

 

Наявність і доцільність малюнків, діаграм

9

 

 

 

 

Текст легко читається

9

 

 

 

 

Доцільність вибору фону і кольорів шрифтів

5

 

 

 

 

Доцільність і оформлення  списків і таблиць

5

 

 

 

 

Працездатні гіперпосилання

3

 

 

 

 

Взаємодія учнів в процесі роботи

Учень з повагою ставиться до інших учнів

5

 

 

 

 

Здатність до співпраці

5

 

 

 

 

Активність і плідність участі в роботі

5

 

 

 

 

 

Загальна кількість балів

100

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

 

Оцінювання публікації

 

Максимум балів

Самооцінка

Учнями

Вчителем

Підсумковий бал

Розташування інформації

 

 

 

 

 

 Чи легкий ваш інформаційний бюлетень для сприйняття?

24

 

 

 

 

 Чи все місце використовується ефективно?

10

 

 

 

 

  Бібліографія

5

 

 

 

 

Чи грамотно написана інформація?

10

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

 

 

 

 

 Чи зрозуміло демонструються дані дослідження?

10

 

 

 

 

Чи поясняється процес виведення гіпотез?

8

 

 

 

 

 Чи поясняється процес доведення гіпотез?

10

 

 

 

 

  Висновки обгрунтовані/базуються на наведених даних

3

 

 

 

 

 Чи демонструються результати досліджень?

5

 

 

 

 

Текст добре читається, ідеї записані в певному порядку

5

 

 

 

 

 Чи є інформація цікавою і пізнавальною для інших?

5

 

 

 

 

 Чи обговорюється значення передбачення для майбутнього?

5

 

 

 

 

Всього

100

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 12

 

Оцінювання сайта

Зміст

Критерії оцінювання

Макси-мальна кількість балів

Оцінювання

Підсум-

ковий бал

самооцінка

учнями

вчителем

Відображено зміст проведених досліджень

24

 

 

 

 

Пропонується подальша сумісна робота над проектом

10

 

 

 

 

Грамотність і достовірність інформації

Відсутність граматичних помилок

5

 

 

 

 

Точність, повнота, достовірність фактів

10

 

 

 

 

Оформлення роботи

Естетичне, привабливе оформлення

10

 

 

 

 

Наявність і доцільність малюнків, діаграм, графіків

8

 

 

 

 

Логічна структура гіперпосилань

10

 

 

 

 

Доцільність вибору фону і кольорів шрифтів

3

 

 

 

 

Працездатні гіперпосилання

5

 

 

 

 

Взаємодія учнів в процесі роботи

Учень з повагою ставиться до інших учнів

5

 

 

 

 

Здатність до співпраці

5

 

 

 

 

Активність і плідність участі в роботі

5

 

 

 

 

 

Загальна кількість балів

100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 13

 

Критерії оцінювання індивідуального реферату

 

 

 

Критерії й рівні

Критерії

Низький (1-3б)

Достатній(4-6б)

Середній(7-9 б)

Високий(10-12б)

1.Глибина

знань з

досліджуваної теми

(0-3 бали)

Більшість

ідей

виражені

не чітко

Половина

ідей говорить про

глибокі

знання учня

 про предмет

Більшість ідей говорить про

глибокі

знання учня

про предмет і здатність мислити логічно

Усі ідеї

 демонструють глибокі

 знання учня

про предмет і здатність

мислити логічно

2.Відповідність

 темі та ступінь

 його розробки

(0-3 бали)

Тема визначена нечітко

 і погано розроблено

Тема визначена нечітко

 і недостатньо розроблено

Тема чітко визначена і добре розроблено, але зустрічаються порушення логіки

в розповіді

Тема

чітко визначена і добре розроблено

3. Чітка структура та організація реферату

(0-3 бали)

Має неясну

 структуру

або взагалі

її не має

Має нечітку

 структуру і недостатньо добре організована

Має

структуру, організована

Має ясну і логічну структуру, добре організована

4. Культура реферату

 (0-3 бали)

Зустрічається багато порушень прийнятих норм культури

Не надається

достатньої уваги дотриманню прийнятих норм

культури

Виконується більшість прийнятих норм

культури

Виконані прийняті норми культури презентації,

 

 

 

 

 

 

Додаток 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.ovg.ck.ua/images/94724.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОЕКТ

«ДЕМОКРАТИЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ – ШЛЯХ ДО ЕВРОІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ»

                                                   «Щоб дійти до мети, треба насамперед іти»

                                                                                              О. де Бальзак.

Керівники проекту:  Биковський М.М. - директор школи, Левадна В.О. - заступник директора з навчально - виховної роботи, Захарова В.Г. - заступник директора з виховної роботи, практичний психолог Ткачук А.О., Акулова Ю.О.  педагог-організатор, Лахтіонова К.О. – вчитель інформатики.

Учасники: учні, вчителі, батьки, громада.

Соціальні партнери: державні установи та громадські організації: Вознесенська сільська рада, Вознесенська гімназія «Орієнтир», Вознесенська музична школа, Вознесенський ДНЗ «Теремок», Вознесенський будинок культури; вищі навчальні заклади України та Польщі.

Тип проекту: практично - орієнтовний, колективний, довготривалий.

Головна ідея проекту:  школа це мікромодель суспільства, розвиток демократії в школі - це майбутня демократична європейська Україна.
Актуальність проекту: Україна - це європейська держава і майбутнє її в європейській спільноті, а  демократизація освіти сприятиме євроінтеграції України. Головна постать в освітньому просторі  – це дитина і від виховання, освіти залежить її світосприйняття, життєва позиція, активність і розквіт нашої держави.

Цілі проекту:

*  забезпечити демократичний розвиток та системні зміни навчально-виховного процесу в Вознесенській ЗШ І-ІІІ ступенів;

* зміцнити суспільну єдність та взаєморозуміння між різними галузями Вознесенської територіальної громади;

* забезпечення високого рівня правової освіти, щодо розбудови демократичного суспільства;

* забезпечення дотримання прав людини в суспільстві;

* підвищення рівня участі молоді у публічному діалозі з владою, співпраці з владою, впливу на вироблення та формування політики;

* формування активних громадян з середовища молоді, небайдужих і готових брати активну участь у реформуванні країни;

* розвиток демократичного врядування.

Інноваційність проекту :

  • системний підхід до формування громадянської позиції;
  • створення умов для самопізнання і самовиховання в соціумі;
  • взаємодія особистості і колективу;
  • створення єдиного демократичного простору у школі для виховання та формування гармонійної, компетентної, творчої, успішної особистості;
  • формування громадянської, соціальної, культурної, здоров’язбережувальної та інформаційно-комунікативної компетентностей.

Задачі:

  • сформувати спільні поняття, пов’язані з демократією, у всіх учасників навчального процесу і сформувати між ними демократичні стосунки;
  • розвивати ключові компетенції і самостійність учнів в осягненні нового;
  • підтримати ініціативу шкільної спільноти та територіальної громади, спрямованої на впровадження демократичних змін в школі;
  • розробити, реалізувати та оцінити модель розвитку демократичної  школи;
  • здійснювати моніторинг демократичних змін в школі.
  • налагодити співпрацю із школами, які зацікавлені щодо розвитку шкільного демократичного врядування.

Очікувані результати:

  • Достатній рівень компетентності вчителів щодо освіти учнів з прав людини, демократичного врядування, культури взаєморозуміння і взаємоповаги.
  • Підвищення рівня компетентності учнів з правової освіти, розвиток відповідальності за прийняті рішення шляхом участі у демократичному врядуванні, формування навичок взаємодії шляхом ініціативи і реалізації практично направлених проектів.             

Термін реалізації проекту: 2014-2017 роки

Етапи реалізації проекту:

І  етап - Підготовчий. (Вересень 2014 р. – грудень 2014 р.)

ІІ  етап  - Практичний. (Січень 2015 р. – грудень 2016 р.)

ІІІ етап - Узагальнюючий. (Січень 2017 р. – травень 2017 р.)

І етап підготовчий.

   Обговорення та прийняття рішення щодо роботи у проекті: «Демократизація освітнього простору сучасної школи як шлях до євроінтеграції України». Створення координаційної ради проекту, до якої входять: директор школи, заступник директора з навчально-виховної роботи,  заступник директора з виховної роботи, педагог-організатор, класні керівники, практичний психолог, учнівське  самоврядування «Веселкова країна», батьки, громада. Проведено моніторинг стану розбудови  демократичного освітнього середовища серед учнів, батьків, вчителів, громади.  Опрацювання  нормативно-правової бази. Планування циклу майстерень, тренінгів, дебатів, круглих столів, тематичного лекторію для учнів, вчителів, батьків, громади. Планування напрямів роботи та заходів.

ІІ етап – практичний. Реалізація проекту.

      Проведення запланованих заходів: тренінгів, дебатів, тижнів, уроків, тематичного лекторію, згідно з планом реалізації проекту із залученням партнерів. Провести моніторинг рівня компетентності вчителів та учнів школи у сфері виховання демократичного громадянства та знань про права людини. Активізація просвітницької діяльності в громаді, щодо роботи в проекті. Висвітлення результатів у засобах масової інформації: газеті «Новий день», по телебаченню МТВ, у шкільній газеті « Шкільний компас».

ІІІ етап - узагальнюючий.

     Аналіз отриманих даних. Проведено моніторинг стану розбудови  демократичного освітнього середовища серед учнів, батьків, вчителів, громади. Подальше планування роботи і його корекція відповідно до отриманих результатів. Узагальнення досвіду з даного питання, випуск спеціального номеру газети «Шкільний компас», аматорського фільму, Координаційною радою проекту за підсумками аналізу й узагальнення отриманої інформації розробити подальші заходи. Провести підсумкову конференцію.

ПОЕТАПНИЙ  ПЛАН  ЗАХОДІВ

Назва заходів і зміст діяльності

Термін

Відповідальні

Підготовчий  етап

Визначення мети проекту.

Вересень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Складання плану заходів роботи у проекті.

Вересень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Соціологічні опитування вчителів, учнів та їх батьків з метою з’ясувати найактуальніші проблеми селищної громади.

Вересень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Визначення кола соціальних партнерів і налагодження співпраці з ними.

Вересень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Опрацювати нормативно-правову базу.

Вересень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Моніторинг стану розбудови  демократичного освітнього середовища.

Жовтень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Планування циклу тренінгових занять для учнів, вчителів, батьків.

Жовтень

2014 р.

Координаційна рада проекту

Планування тематичного лекторію.

Листопад – грудень 2014 р.

Координаційна рада проекту

Створення «Паркану довіри».

Грудень               2014 р.

Ткачук А.О.

Практичний  етап

Проведення круглого столу «Демократизація навчально-виховного процесу в сучасній школі».

Січень

2015 р.

Координаційна рада проекту

Створення Медіацентру. Випуск газети «Шкільний компас».

Січень

2015 р.

Ткачук А.О.

Створити на базі учнівського самоврядування Міністерство суспільних зв’язків з метою співпраці з громадою села.

Січень

2015 р.

Акулова Ю.О.

Місячник педагогічної майстерності

Лютий

2015 р.

Левадна В.О.

Проведення батьківських зборів «Гуманізація та демократизація виховання в сім’ї та школі».   

Березень

2015 р.

Координаційна рада проекту

Проведення години спілкування «Мої права – мої обов’язки».

Березень

2015 р.

Сидоренко І.В.

Розробити Концепцію громадсько-активного навчального закладу

Квітень

2015 р.

Левадна В.О.

Проведення Дня учнівського самоврядування в школі.

Квітень             2015 р.

Акулова Ю.О.

Проведення конференції «Проектна діяльність,  як метод формування громадянської активності учнівської молоді»

Травень

2015 р.

Левадна В.О.

Творча група

Постійне удосконалення педмайстерності вчителів через курсову систему підвищення кваліфікації, участі педагогів у вебінарах, Інтернет-форумах,  майстер-класах,  семінарах, конференціях тощо.

Постійно

Координаційна рада проекту

Робота в школі консультаційного пункту для батьків, який надає індивідуальні консультації з різних питань.     

Постійно

Татаринова О.О.

Робота пришкільного мовного табору «Веселка»

Червень

2015 р.

Захарова В.Г.

Вчителі мовники

Відзначення в школі Міжнародного дня демократії.

 

Вересень             2015 р.

Педагог-організатор Акулова Ю.О.

Проведення брейн-рингу  «Європа нашими очима

Жовтень

2015 р.

Ткачук А.О.

Проведення засідання круглого столу на тему «Системні кроки України до Європейського Союзу»

Жовтень

2015 р.

Педагог-організатор Акулова Ю.О.

Створення просвітницького клубу для батьків «Злагода в родині».

Листопад

2015 р.

Координаційна рада проекту

Семінар «Формування у школярів високої громадянської активності  та національної свідомості».

Листопад

2015 р.

Левадна В.О.

Творча група

Круглий стіл «Формування громадянської компетентності, як основна складова становлення свідомого громадянина»

 

Грудень

2015 р.

Левадна В.О.

Творча група

Тиждень правознавства

 

Грудень

2015 р

Сидоренко І.В.

Моніторинг стану розбудови  демократичного освітнього середовища.

Грудень

2015 р

Координаційна рада проекту

Висвітлення результатів у засобах масової інформації: газеті «Новий день», по телебаченню МТВ, ТВМ, у шкільній газеті «Шкільний компас»

Постійно

 

 

Ткачук А.О. Акулова Ю.О.

Виготовлення  інформаційного стенду «Суспільство, школа і сім’я на захисті прав дітей»

Січень

2016 р.

Акулова Ю.О.

Участь у міжнародній програмі «Класна школа»

Лютий – грудень 2016 р.

Левадна В.О.

Місячник педагогічної майстерності «Від творчого вчителя до творчого учня»

Лютий

2016 р.

 

Левадна В.О.

Вчителі, учні

Практикум «Правовий захист»

Березень        2016 р.

Сидоренко І.В.

Проведення виховного заходу «Основи безпеки в Інтернеті для підлітків»

Березень        2016 р.

Лахтіонова К.О.

Проведення Дня учнівського самоврядування в школі.

Квітень             2016 р.

Акулова Ю.О.

Практикум «Освіта – інвестиція в майбутнє».

Квітень             2016 р.

МІДМУ «Класичного приватного університету»

Включити до варіативної частини навчального плану курсів за вибором «Ми – громадяни України» та «Громадська освіта» з використанням посібників з демократичної освіти.

Травень                 2016 р.

 

Адміністрація

Проведення демократичних виборів учнівського парламенту. Вибори президента учнівського самоврядування «Веселкова країна».

Вересень

2016 р.

Педагог-організатор Акулова Ю.О.

Відзначення в школі Міжнародного дня демократії.

Вересень             2016 р.

 

Педагог-організатор Акулова Ю.О.

Усний журнал «Світ без насильства».

Жовтень

2016 р.

Сидоренко І.В.

Участь у Міжнародній олімпіаді «Наланда – 2016 осінь»

Листопад

2016 р.

Левадна В.О.,

вчителі

Тиждень правознавства.

Грудень

2016 р.

Сидоренко І.В.

Тренінг «Маршрут безпеки» (для учнів, батьків).

01 грудня

 2016 р.

 

Левадна В.О.

Акулова Ю.О.

Ткачук А.О.

Татаринова О.О

Лахтіонова К.О.

Виготовлення та розповсюдження інформаційного буклету  "Місцева демократія – основа сучасної держави."

Січень             2017 р.

Ткачук А.О.

 

Місячник педагогічної майстерності «Інноваційні підходи до демократичного навчання та виховання»

Лютий           2017 р.

Левадна В.О.

Вчителі

 

                                                       Узагальнюючий  етап

Моніторинг стану розбудови  демократичного освітнього середовища

Березень       2017 р.   

Координаційна рада проекту

Подальше планування роботи і його корекція відповідно до отриманих результатів.

Березень                      2017 р.

Координаційна рада проекту

Створення блогу проекту

Березень                      2017 р.

Координаційна рада проекту

Випуск спеціального номеру газети «Шкільний компас».

Квітень                  2017 р.

Ткачук А.О.,  учні

Запис аматорського відеоролику

Квітень                   2017 р.

Лахтіонова К.О.

Підсумкова конференція

Травень                2017 р.

Координаційна рада проекту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 15

 Методичні рекомендації

 щодо організації групової форми роботи під час

застосування проектної технології

 

       Навчання – це важка розумова праця, і щоб ця праця була успішною, вона має бути цікавою, бажаною для учнів. При чому цікавим повинен бути не тільки предмет, а головне - спосіб пізнання.

       Групова навчальна діяльність – це форма організації навчання в малих групах учнів, об’єднаних загальною навчальною метою при опосередкованому керівництві вчителя  і в співпраці з учнями. Досвід організації групової форми діяльності є актуальним і перспективним, тому що така форма пізнання цікава, дозволяє зберегти психічне і фізичне здоров'я дітей, сформувати у них навички співпраці, спілкування, навчити робити самостійний вибір. Групова робота - одна з найпродуктивніших форм організації навчальної співпраці дітей, оскільки вона дозволяє:

  • дати кожній дитині емоційну і змістовну підтримку, без якої у боязких і слабких дітей розвивається шкільна тривожність, а у лідерів спотворюється становлення характеру;
  •  дати кожній дитині можливість самоствердитися, спробувати свої сили в умовах мікроколективу, де відсутній величезний тиск авторитету вчителя і відсутня пригнічуюча увага всього класу;
  •  дати кожній дитині досвід рефлексії;
  • дати вчителю додаткові ресурси щодо мотивації дітей до навчальної діяльності.

       Навчання у співпраці вважається, у світовій педагогіці, найбільш успішною альтернативою традиційним методам. Метою навчання у співробітництві являється не тільки оволодіння кожним учнем знаннями, уміннями і навичками на рівні відповідному його індивідуальним особливостям розвитку. Головна ідея навчання у співробітництві –  учитись разом, а не щось разом виконувати.

                  Переваги групової роботи:

  • формується позитивна мотивація учнів;
  • формує навички спілкування, співробітництва, взаємодопомоги ;
  •  в результаті спілкування досягається взаєморозуміння, настільки необхідне для розвитку особистості;
  • вчить брати участь і контролювати свою участь в роботі групи, поважати цінності та правила, прийняті групою, обґрунтовувати свою думку і відстоювати власну позицію;
  • у кожного учня є можливість висунути і реалізувати ідею (на думку психологів, люди, як правило, підтримують те, що створюють самі);
  • покращує творче мислення, вчить самооцінці і самоповазі;
  •  не дає можливості сховатися, задіяні всі;
  • спільна робота в невеликих групах - ключ до успіху колективу.

     Використання проектної технології навчання базується на групових формах роботи.  А з проектом може впоратися добре, лише та команда, яка працює злагоджено. Як створити таку команду і постійно її підтримувати?

Як працювати у робочій групі проекту:

  1. Поділ на команди може проводитися на основі жеребкування, за бажанням, але краще свідомо об’єднати у групи учнів, які мають різні компетенції і небагато більше можливостей ефективно працювати разом.
  2. Обговорення і записування правил  роботи в групі, а також заздалегідь вирішити, що можна зробити, якщо хтось їх порушує.
  3. Сформулюйте чітко цілі та завдання команди у письмовому вигляді і надайте всім членам групи, значно полегшує роботу в колективі карта проекту і план дій, завдань, в яких учні нотують свої найважливіші завдання, а також прізвища відповідальних осіб і терміни реалізації.
  4. Розробіть графік зустрічей.
  5. Команда обирає собі лідера.
  6. Кожен учень знає свої завдання і терміни їх виконання.
  7. Щоб команда могла добре працювати, необхідно постійно підтримувати контакт під час роботи (особисто, через е-mail/Skyhe).
  8. Цінуйте пропозиції інших – критикуйте тільки тоді, коли це допоможе в роботі групи.
  9. Якщо не можеш дати собі ради, попроси допомоги.
  10.  Дискутуємо, але не принижуємо.
  11.  Цінуйте зусилля кожної людини.
  12.  Дотримуйтесь встановлених правил.
  13.  Дбаємо, щоб усі члени колективу були залучені до роботи й відчували свою важливість.
  14.  Будьте оптимістом (хтось повинен вірити в успіх, щоб все вдалося). Усміхайтесь.

    Учитель, працюючий з малими групами може: організовувати, контролювати, консультувати, оцінювати роботу учнів, пропонувати учням різні варіанти рішення, бути наставником, джерелом інформації.

         Кожен педагог використовуючи роботу в групах повинен пам'ятати:

1). Недоцільно приділяти свою увагу тільки одній групі, забувши про інші.

2). Недоцільно виправляти помилки (окрім тих випадків, коли учні самі звертаються по допомогу).

3). Недоцільно виправляти або критикувати перші висловлювання, навіть, якщо припущено грубу помилку. Цю роботу повинні виконати учні в доброзичливій формі.

4). Непотрібно давати відповідь на запитання, якщо на нього може відповісти будь хто з учнів. 

      Педагогу не слід ходити по класу або стояти біля однієї парти. Учні дуже часто соромляться висказувати думку в присутності учителя. Але ближче до кінця роботи, коли учасники вже ведуть розмову, педагог може прийняти участь в обговоренні: слухати, направляти, відповідати на питання. 

  Як організувати роботу:

1. Переконайтеся, що учні володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання. Якщо робота виявиться надто складною для більшості учнів — вони не стануть докладати зусиль.

2. Об'єднайте учнів у групи. Почніть із груп, що складаються з трьох учнів. П'ять чоловік — це оптимальна верхня межа для проведення обговорення в рамках малої групи. У процесі формування груп остерігайтеся навішування будь-яких «ярликів» на учнів.

3. Запропонуйте їм пересісти по групах. Переконайтеся в тому, що учні сидять по колу .  Усі члени групи повинні добре бачити один одного.

4. Повідомте  учням про ролі, які вони повинні розподілити між собою і виконувати під час групової роботи:

• Спікер, головуючий (керівник групи):

  • зачитує завдання групі;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитися по черзі; - заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • визначає доповідача.

• Секретар:

  • веде записи результатів роботи групи;
  • записи веде коротко й розбірливо;
  • як член групи, повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.

• Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

• Доповідач:

  • чітко висловлює думку групи;
  • доповідає про результати роботи групи.

5.Будьте уважні до питань внутрішньо групового керування. Якщо один з учнів повинен відзвітувати перед класом про роботу групи, забезпечте справедливий вибір доповідача.

6.Дайте кожній групі конкретне завдання й інструкцію (правила) щодо організації групової роботи. Намагайтеся зробити свої інструкції максимально чіткими. Малоймовірно, що група зможе сприйняти більш як одну чи дві, навіть дуже чіткі, інструкції за один раз.

 

 

Додаток 16

Фотоколаж педагогічної  діяльності

1авваав.jpg

2араапа.jpg

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інші матеріали
Додано
15 травня 2018
Переглядів
2942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку