Досвiд роботи вчителя

Про матеріал
Робота мiстить опис досвiду вчителя бiологii пiд час проведення освiтнього процесу
Перегляд файлу

 

 

 

 

 Новоолександрівська загальноосвітня школа I-III ступенів

Запорізького району Запорізької області

 

Адреса: 70433, Запорізька область,  Запорізький район,

с.Новоолександрівка,   вул. Шкільна, 14

 

Телефон : 287 -91- 83

 

Сайт http:shlyakhova2008.blogspot.com

Автор досвіду  Шляхова Вікторія Володимирівна, вчитель  біології, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої  категорії»,  заступник директора з навчально-виховної роботи

 

 

         

 Базова модель досвіду   

Назва теми досвіду «Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках біології для розвитку особистості учня з метою активізації його навчально-пізнавальної діяльності і самореалізації у суспільстві»

 Актуальність і перспективність досвіду                  в роботі розкрита проблема

використання широких можливостей інтерактивних методів навчання в результаті впровадження компетентнісного підходу та розвитку креативних здібностей учнів шляхом застосування методу проектів на уроках біології.

 

Теоретична основа новітні технології навчання дають широкі можливості щодо виявлення здібностей учнів шляхом використання системи творчих завдань, різнорівневих перевірочних, практичних та лабораторних робіт, завдань випереджального змісту з логічним навантаженням; підвищення інтелектуальної активності учнів в оволодінні сучасними знаннями та творчого застосування їх в нових умовах.

Новизна досвіду оновлення мотивації навчання, здобуття учнями глибоких знань, пошук шляхів виховання творчої компетентної особистості.

Провідна педагогічна ідея досвіду ПОЛЯГАЄ У ВИКОРИСТАННІ ІНТЕРАКТИВНИХ ФОРМ І

МЕТОДІВ РОБОТИ НА УРОЦІ, ДЕ МОДЕЛЮЮТЬСЯ РЕАЛЬНІ ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ, ПРОПОНУЮТЬСЯ ПРОБЛЕМИ ДЛЯ СПІЛЬНОГО ВИРІШЕННЯ, ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ РОЛЬОВІ ІГРИ. ЧЕРЕЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ФОРМ І МЕТОДІВ РОБОТИ Я НАМАГАЮСЯ

ФОРМУВАТИ ЖИТТЄВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ, РОЗВИНУТИ ТВОРЧУ ОСОБИСТІСТЬ,

ДОПОМАГАЮ ВИРОБИТИ ЇЇ ВЛАСНІ ЦІННОСТІ, АКТИВНУ ЖИТТЄВУ ПОЗИЦІЮ  

 Інформаційно-педагогічна модель досвіду

 Мета полягає в розкритті значення інноваційних технологій для підвищення пізнавальної активності учнів, формування стійкої мотивації до вивчення предмета, що дозволяє оптимізувати процес навчання, сформувати навчально-пізнавальну компетентність учнів, модернізувати методи та форми організації НВП, забезпечити високий науковий і методичний рівні викладання, підвищити ефективність та якість надання освітніх послуг. 

Завдання

1)     розглянути суть проектних технологій;

2)     проаналізувати основні вимоги до проектних методів;

3)     дати характеристику основних етапів роботи над проектом;

4)     дати класифікацію основних типів проектів;

5)розглянути особливості модульного навчання як перспективного напрямку інноваційних технологій;

6)  навести приклади застосування модульного навчання на уроках біології.

Тривалість роботи над темою досвіду 3 РОКИ

Технологія      реалізації    інноваційної    розробки    (досвіду)    /відображення

педагогічного досвіду в системі роботи.Застосування всіх видів інтерактивних, аудіовізуальних і екранно-звукових засобів навчання спрямовано на підвищення позитивної мотивації учнів до вивчення предметів. Це веде до активації пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх мислення, формуванню активної позиції особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. Використання вказаних засобів забезпечує розвиток творчих здібностей учнів і бажання продовжити самостійну роботу

Результативність досвіду /створено, досягнуто, змінено, отримано – показати за допомогою конкретних прикладів . З упровадженням нових технологій змінилась і сама форма проведення уроків. У педагогічній практиці вчителів зۥ явилися нові форми уроків: урок-практикум, урок-пошук, урок-дискусія, урок-мандрівка, урок-панорама, урок-залік тощо. Кожна дитина – творча індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Ідея формування творчо розвиненої особистості є провідною в роботі нашого закладу, у якому створене середовище, де формується нова людина. Результатами такої роботи стали їхні досягнення під час олімпіад, конкурсів, змагань, участь в роботі МАН  

Рекомендації щодо впровадження досвіду в масову педагогічну практику

 Впроваджуючи інноваційні технології у навчання ми дійшли таких висновків, що перевагами є: 

-   індивідуально-диференційований підхід; 

-   посилення мотивації навчання; 

-   можливість застосування різних форм і методів навчання за рахунок тривалості модульного заняття; 

-   розвиток самооцінювання учнів; 

-   зміна       ролі   педагога     з        інформаційно-контрольної     на       консультаційно- координаційну;

-   можливість прогнозування результатів; 

-   запобігання перевантаження учнів; 

-   підвищення частки самостійної роботи учнів; 

-   формування самостійної і творчої активності за рахунок попередньо- пошукової діяльності як основного елемента домашньої роботи; 

-   розвиток в учнів комплексу загальнонавчальних інтелектуальних умінь (спостереження, слухання, осмислення, читання, класифікація, узагальнення, самоконтроль); 

-   підвищення творчого потенціалу і педагогічної майстерності вчителів; 

-   створення умов для виявлення обдарованих дітей і розвитку їхніх творчих здібностей.

 

Бути людиною - значить не тільки мати знання,  але й робити для майбутніх поколінь те,  що попередні робили для нас. 

 

Крістоф Ліхтенбер

 

Викладання біології пов'язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп'ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем, діаграм. Важливою рисою сучасного уроку біології є активна діяльність учнів.

 Це насамперед їх активність у навчанні, яка формується в процесі пізнавальної діяльності, свідомі і цілеспрямовані зусилля. Активізація пізнавальної діяльності повинна бути направлена не тільки на активне мислення, а й на підвищення ефективності уроку. Обираючи різні форми і методи навчання найбільш раціональні для певного уроку, слід виходити з основного як забезпечити активність учнів і високу якість знань у навчальному процесі.   Викладання біології пов'язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації. Основне завдання вчителя вплинути педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки і гармонійного розвитку. 

 І для того, щоб зробити урок сучасним, необхідно використовувати поряд із нетрадиційним методами навчання нові педагогічні методики, інтерактивні технології, і ніяк не забувати про такий помічник на уроці як комп'ютерні презентації, які сприяють підвищенню рівня зацікавленості предметом. 

Застосування інтерактивних технологій потребує старанної підготовки вчителя та учнів. Вони мають навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, вміти ставити запитання й відповідати на них.

Ефективність інтерактивних технологій залежить від уміння вчителя: 

1)            давати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, обміркувати, виконати самостійні підготовчі завдання; 

2)            відбирати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до освоєння теми; 

3)            під час інтерактивних вправ давати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали

його; 

4)            на одному занятті використовувати одну-дві інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп; 

5)            здійснювати спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в інтерактивній вправі;

6)            проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з

різноманітних матеріалів теми, не пов'язаних з інтерактивними завданнями.  Провідне місце серед таких методів, що знайдені в арсеналі світової та вітчизняної педагогічної  практики,  належить  сьогодні  методу  проектів.   Метод проектів -  це система навчання, за якої учні здобувають знання й уміння в процесі планування й виконання поступово ускладнюваних практичних завдань- проектів. Суть методу полягає в тому, що потрібно не формувати, а розвивати особистість унів у процесі свідомо мотивованої індивідуальної діяльності в групі для розв'язання спільного завдання. Основою проектного методу є виконання різних навчальних і творчих проектних завдань. Тематика розробляється вчителем з урахуванням вікових та індивідуальних   особливостей учнів.

Аналізуючи літературу       з      данного питання я дійшла висновку,      що    метод

проектів  дозволяє:

         Розбудовувати творчі          задатки       кожного      учня, оскільки       учень          сам

вибирає форми й методи дослідження й фіксування результатів;

         розвивати критичне мислення, навички пошуку відповідей й прийняття рішення;

         зробити навчання значимою частиною діяльності кожного учня, адже

учень  бере активну  участь  в отриманні та застосуванні знань;

         інтегрувати       знання        учня по      різних         дисциплінах,        показати     їхній

взаємозв'язок;

         реалізувати потреби кожного учня у самовираженні й самореалізації;

         диференціювати процес навчання, оскільки кожний учень може вибрати в проекті той рівень і той вид діяльності, який йому більш до душі або краще виходить; 

         реалізувати       ідеї    компетентнісно-орієнтовного          й

                     індивідуально-орієнтованого  навчання.          

Провідна ідея мого педагогічного досвіду - активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання методу проекту для формування ключових

компетенцій школярів та підвищення рівня їх навчальних досягнень. 

 Оскільки сучасна школа повинна допомогти учням відчувати себе впевненими на ринку праці, вміти адаптуватися до соціальних змін і криз у суспільстві, бути психологічно стійкими, розвивати здатність до

самоорганізації  я спрямувала свою діяльність на вирішення наступних задач: 

         забезпечити високий рівень знань випускників, уміння самостійно набувати і застосовувати їх на практиці;

         розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до практичної роботи;

         залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;

         формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності, розвивати критичне мислення; 

         формувати в учнів цілісну картину світу;  грамотно працювати з інформацією.  

                   Метод      проектів      є      однією      з      технологій,      яка      забезпечує

особистісно-орієнтований напрямок навчання та виховання, так як він практично вбирає в себе також інші сучасні технології, наприклад такі як навчання у співробітництві. На відміну від інших технологій, які практикуються в школі, проектна методика дає вчителю можливість включити учнів у реальнее спілкування, найбільш насичене контактами, яке базується на дослідницькії діяльності, на співпраці, та побачити реальні, а не лише отриманні в ході гри результати своєї роботи.

Проектна робота – вид роботи (переважно в групах), метою якої є підготовка кінцевого продукту – альбому, мультимедійної презентації Microsoft PowerPoint, виступу, відеоролика, листівки, статті, і т.д. Мета цього виду роботи – дати учню можливість виконати незалежну роботу, побудовану на знанні предмету та уміннях і навичках, здобутих упродовж певного періоду вивчення теми. Проектні роботи ідеальні для різнорівневих груп, оскільки кожне завдання може бути виконане учнями, що мають різний рівень підготовки. 

Крім цього, маючи такі засоби навчання, можна проводити повноцінні уроки з біології поза кабінетом або в кабінетах без спеціального обладнання: мікроскопів, мікропрепаратів, демонстраційного стола, водопроводу, що дає змогу розширити можливості під час проведення уроків хімії в інших навчальних кабінетах, забезпечуючи «мобільність».

Серед величезного різноманіття навчальних мультимедійних систем умовно можна виокремити засоби, які є найбільш ефективними: 

1)  комп’ютерні тренажери; 

2)  автоматизовані навчальні системи; 

3)  навчальні фільми; 

4)  мультимедія-презентації; 

5)  відеодемонстрації. 

 

         

 

Розвитку пізнавальної активності учнів на уроках біології сприяють лабораторні досліди, практичні роботи, семінарські заняття.

Використовую такі інтерактивні вправи

«Мозковий штурм», «Мікрофон», «Дискусія», «Криголам», «Метод прес»,

«Капелюх скарг і пропозицій»; різні ігрові методи: «Капелюшна дискусія «за» і «проти»», «Акваріум», «Евристична бесіда», «Аукціон ідей», «Активізуюча вікторина», «Точка опори», «Метод спроб і помилок», «Експрес-тест», робота в парах, в групах, знайди помилку, хрестики-нулики, склади правила.

Вправа «Мозковий штурм» використовується при вивченні нового матеріалу, або для його закріплення. Перед учнями ставиться проблемне запитання і пропонується знайти відповідь, узагальнити вивчене. Наприклад, під час вивчення теми «Сенсорні системи нюху і смаку» учням пропонується під час мозкового штурму: першій групі – Скласти таблицю класифікації запахів і пояснити її, а другій групі – Скласти таблицю класифікації смаків і пояснити її. Виконане завдання обговорюється, систематизується, удосконалюється. Під час вивчення теми «Захворювання органів дихання та їх профілактика» методом «Мозкового штурму» вирішується проблема: як діють складові тютюнового диму на органи дихання? Під час виконання завдання учні розподіляються на групи по 5 - 6 чоловік і працюють з енциклопедіями, довідниками, науково-популярною та додатковою літературою, Інтернет - джерелами. Працюючи в групі вони знайомлять з інформацією товаришів і готують виступ відповідно до отриманого завдання. Взагалі, вправа «Мозковий штурм» використовується на уроках біології досить часто, практично на кожному уроці. 

Вправу «Мікрофон» застосовую на етапі актуалізації опорних знань учнів або на етапі закріплення вивченого матеріалу. Він дає змогу кожному висловити свою думку з приводу чогось. Висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати. Наприклад:

11 клас. Тема «Вивчення мінливостві у рослин». Запитую учнів: «Яку закономірність модифікаційної мінливості ви встановили?»

Передаючи «символічний мікрофон, учні обґрунтовують власну відповідь.

Вправа «Капелюшна дискусія «за» і «проти». Це досить проста і цікава для учнів вправа, під час виконання якої практично кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми. Наприклад, під час вивчення теми «Біотехнології. Генна інженерія» учні лаконічно і чітко висловлюють думки щодо проблем клонування живих організмів. Цікаві думки під час дискусії висловлюють учні при вивченні теми «Докази еволюції». А чи потрібні нам знання про СНІД? (тема «Кров»); чи відбувається еволюція людини на сучасному історичному етапі? (тема «Еволюція людини»); чи можна стверджувати, що людина народжується талановитою? (тема «Обдарованість і здібності»). Можна поставити безліч цікавих для учнів питань, дати їм 2 капелюха, на яких закріплені слова «за» і «проти» і дозволити кожному бажаючому висловитися.

На уроках біології та в позаурочний час дуже корисно використовувати наступні педагогічні програмні засоби:

         методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку.

Біологія, 7 клас»; видавнича група «Основа»; 

         методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку.

Біологія, 8 клас»; видавнича група «Основа»;

         методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку.

Біологія, 9 клас»; видавнича група «Основа»;

         педагогічний програмний засіб «Біологія, 10 клас»; ТОВ «Вівере Бене 2»,

2011;

         електронний       навчально-методичний комплект    «Біологія    для

загальноосвітніх навчальних закладів, 8 клас»; ТОВ «Вівере Бене 2», 2011;

         програмний педагогічний засіб «Електронний посібник. Біологія 8-9. Людина»; Інститут проблем штучного інтелекту МОН і НАН України, 2003

та ін.

Ці та інші електронні посібники допомагають вирішити наступні дидактичні завдання: 

         засвоїти базові знання з предмета; 

         систематизувати засвоєні знання; 

         психологічно налаштувати на атмосферу іспиту; 

         натренувати відповідати на найбільш каверзні питання; 

         сформувати навички самостійної роботи з навчальним матеріалом з використанням ІКТ; 

         сформувати навички самоконтролю; 

         сформувати мотивацію до навчання в цілому і до біології зокрема, надати навчально-методичну допомогу учням в самостійній роботі над навчальним матеріалом;

         забезпечити зручне освітнє середовище і можливості самостійного вибору в пошуку і використанні джерел інформації, тобто підготувати учня до іспиту

в найкоротші терміни, попутно сформувавши у нього масу корисних загальнонавчальних навичок. 

Переваги мультимедійних технологій, в порівнянні з традиційними, різноманітні: наочне подання матеріалу, можливість ефективної перевірки знань, розмаїття організаційних форм у роботі учнів і методичних прийомів у роботі вчителя. 

 

 

 ВИСНОВКИ

 

 

 

Отже, ми з'ясували суть деяких інноваційних технологій навчання. Зрозуміло, що використовувати їх на уроці слід тільки в тому разі, якщо вони є методично виправданими. 

Застосування всіх видів інтерактивних, аудіовізуальних і екранно-звукових засобів навчання спрямовано на підвищення позитивної мотивації учнів до вивчення предметів. Це веде до активації пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх мислення, формуванню активної позиції особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. Використання вказаних засобів забезпечує розвиток творчих здібностей учнів і бажання продовжити самостійну роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

 

 

             Бех         І.Д.    Особистісно         зорієнтованевиховання : науково-методичний

пособник / І.Д. Бех. – К. : ІЗИН, 1998. 

             Бычков А. Метод проектов в современной школе. – М., 2000

             Бурков В.Н., Новиков Д.А. Как управлять проектами. – М., 1997 

             Взаємонавчання        учнів. Метод Рівіна. Упор. І Рожнятовська.        К., В..

«Шкільний світ». 2006

             ГалицькийО.Навчаємо       і         виховуємо /Проектна   діяльність   у

школі/О.Галицький. – К. : Шк. світ, 2007. 

             Енциклопедіяпедагогічних  технологій  та  інновацій  /  Автор  -  укладач Н.П. Наволокова. – Х. : Вид.група "Основа", 2009.. – (Серія "Золота педагогічнаскарбничка").

             Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Метод. посіб./Авт.- укл. Пометун О., Пироженко Л.- К.: А.П.Н.,2002

             Кларин М.В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры, дискуссии. Анализ зарубежного опыта. – Рига,1995

             Концепція        загальної    середньої    освіти         (12-річна

школа):http://www.mon.gov.ua/education/average

             "Національна   доктрина    розвитку     освіти":

http://www.mon.gov.ua/education/average

             Нікітіна Ю., Онопрієнко О. Працюємо за проектом “Екологія” // Екологічневихованнявшколі / упор І. Васильченко, О. Кондратюк. – К. :

Ред. загальнопед. газ., 2005.

             Полат Е.С. Как рождается проект. – М., 1995

             Пометун О., Пироженко Л. «Сучасний урок: інтерактивні технології навчання». Київ. «А.С.К.»  2004

             Проектна діяльність у школі / упорядник М. Голубенко. – К.:

Шкільнийсвіт, 2007. 

             Сергеев И.С. Как организовать проектную деятельность учащихся:

Практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений. – М.: Аркти, 2004. 

             Сиротенко Г.О. «Сучасний урок: інтерактивні технології навчання». Х., «Основа». 2003.

             Сиротенко Г.О. Шляхи оновлення освіти. Науково-методичний аспект:

Інформаційно-методичний збірник. - Х: Видав. гр. «Основа», 2003

             Скарлато Г. Захоплююча географія .К., Альтерпрес. 1998

             Тагліна О.В. Метод проектів на уроках біології. Х., Ранок. 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                             ДОДАТОК 1

Тема: Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу.

Методи:   інформативно-рецептивні,      репродуктивні,    навчально   - пошукові,навчально-дослідницькі.

Основні поняття й терміни: обтічна форма тіла, зяброві кришки, бічна лінія, інстинкт, рефлекс

Обладнання: таблиця «Клас Кісткові риби. Зовнішня будова», жива акваріумна рибка, луска риб, малюнки риб, картки оцінювання

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

           •   Привітання з классом

1.Створення позитивної психологічної атмосфери

Добрий день, шановні учні, починаємо урок!

Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.

У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й листя. 

А чи можуть ці органи існувати окремо?

Ні! 

Так і вчитель без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. 

План

І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

ІІІ. Закріплення знань учнів.

IV.   Підсумок уроку. 

V.      Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

А тепер зверніть увагу на цю чорну скриню і спробуйте за моїми підказками відгадати що в ній?

         Ці тварини виведені уперше в Китаї і надійно приховувалися за стінам замків китайських імператорів.

         В Європі уперше з’явилися тільки в 17ст. У Росію потрапили з Китаю як подарунок царю Олексію Михайловичу. Цар звелів посадити їх у кришталеві чаші.

         У гарних умовах утримання вони можуть жити до 50 років.

         Телескоп, жемчужинка, вуалехвіст, оранда.

         Казковий персонаж, який виконує різні бажання.

                                 Відповідь: золота рибка.

За результатами  генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з'ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.

«Чи знаєте ви що...» ( Походження золотої рибки) видео( 5 ХВИЛИН) Тема уроку: Клас  Кісткові риби. Загальна характеристика класу. 

(  відкрили зошити записали число класна робота,  тема уроку) Так про що ви б хотіли дізнатися на на цьому уроці?

 МЕТА

-   сформувати знання про клас Кісткові риби; 

-   розкрити особливості зовнішньої будови та життєдіяльність представників цього класу у зв’язку з умовами життя; 

-   вчитися  порівнювати й робити висновки; 

-   розвивати логічне мислення, спостережливість, здатність до оціночних дій; - виховувати любов до  живої природи. 

Завдання уроку:

         Ознайомитися з особливостями зовнішньої будови кісткових риб;

         Ознаки пристосування риб до  існування в водному середовищі; 

         Дати загальну характеристику класу Кісткові риби;

         Виконати практичну роботу

Повідомляю, що кожен учень відкриває сьогодні банк знань, куди буде поміщати всі зароблені на уроці бали. Наприкінці уроку кожен порахує свої бали, покладені в банк, і отримає оцінку. Для цього у вас на столах лежать картки самооцінки, напишіть своє прізвище, ім’я.

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (Презентація)

Клас Кісткові риби 

Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин. Риби мають різноманітну форму, деякі – навіть фантастичну, різні розміри, забарвлення тіла, прекрасно володіють здатністю пристосовуватися до умов навколишнього середовища. У цього класу тварин було достатньо часу, щоб створити таке біорозмаїття. Адже риби з’явилися на Землі близько 435 мільйонів років тому.

Кісткові риби – добре відомі вам тварини, до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид. Спробуємо дати їм загальну характеристику. Спираючись на власні знання та досвід, ви будете давати відповіді на мої питання. 

Одночасно розглядаємо малюнки із зображенням риб. 

За активну роботу (  від 1до 5балів.)

         Чому Риби належать до Хребетних і Черепних? (Мають хребет і череп)

         На які класи ділиться н/клас Риби? (Хрящові й Кісткові)

         Де живуть риби? (Виключно у водному середовищі)

         Яка форма тіла?Чому?( обтічна,у хрящових торпедоподібна)

         Органи дихання риб?..( Зябрами)

         З яких відділів складається тіло риб?(Голова, тулуб,хвіст)

         Що розміщено на голові риб?(Пара ніздрів,ротовий отвір,обмежений щелепами,пара очей,)

         Як рухаються риби у воді?(За допомогою плавців)

         Яку роль відіграють плавці? (органи руху - плавці, що виконують, крім того, функцію стабілізаторів (забезпечують стійкість тіла у воді) і рулів глибини;) 

         Які бувають плавці?(Парні й непарні)

         Чим покрите тіло риб(Лускою)

         Підбийте підсумок,які пристосування мають риби до існування у водному середовищі? (форма тіла, дихання – зябрами, рухи – плавці, покриви – луска)

Молодці . А сьогодні ми з вами дізнаємось ще про одну важливу річ - бічну лінію риб. 

 

(відео 35 секунд)

 

Клас поділяється на дослідницькі групи. Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи. ( за участь в груповій роботі

від1-до 10 балів.)                      

 Для виконання даної роботи вам потрібні наші помічники , а саме підручник, довідники, енциклопедії.

 

 

КАРТКА - ЗАВДАННЯ

для пошукової групи  ​№​1

Завдання: 

1.     На с. 158-159 підручника  прочитайте розділ «Основні ознаки класу»; 

2.     На с. 354-енциклопедії  прочитайте розділ «Форма тіла.»; с.46 атлас тварин і рослин

3.     Підготуйте усний звіт про ваші відкриття (нові знання). 

 

 

КАРТКА - ЗАВДАННЯ

для пошукової групи  ​№​2

Завдання:       

1.     На с. 158-159 підручника  прочитайте  розділ « Зовнішня будова»; 

2.     На с. 103 прочитайте  енциклопедії тварин розділ «Характерні ознаки кісткових риб»; 

3 Підготуйте усний звіт про ваші відкриття(нові знання). 

 

 

КАРТКА - ЗАВДАННЯ

для пошукової групи  ​№​3

Завдання:          

1.     На с. 159-160 підручника  розділ «Скелет кісткових риб »;

2.     На с598 довідник школяра прочитайте розділ  «Будова та  функції скелета» 

3.     Підготуйте усний звіт про ваші відкриття(нові знання). 

 

1             група Кісткові риби - хребетні тварини, що мають ряд пристосувань до водного способу життя:

         основний спосіб пересування - плавання; 

         обтічна форма тіла; 

         нерухоме зчленування голови з тулубом; 

         черепицеподібне розташування луски; 

         органи руху - плавці, що виконують, крім того, функцію стабілізаторів

(забезпечують стійкість тіла у воді) і рулів глибини; 

         дихання за допомогою зябер; 

         наявність плавального міхура; 

         особливий орган чуття - бічна лінія. 

2             група Кісткові риби населяють найрізноманітніші водойми: прісні (ставки, ріки, озера) і солоні (моря, океани). 

 

Форма тіла цих тварин переважно веретеноподібна, обтічна, що дозволяє зменшувати опір води при плаванні. Голова плавно переходить у тулуб, а останній – у хвіст. Тіло кісткових риб вкрите кістковими лусками, які налягають одна на одну. У більшості видів це т.зв. ктеноїдна (зовнішній край пластинки має зазублини) чи циклоїдна (зовнішній край рівний) луска. На кожній лусочці розрізняються річні кільця, по яких можна визначити вік риби. Шкіра має велику кількістю залоз, що виділяють слизуватий секрет, який зменшує тертя під час плавання. У кісткових риб є парні плавці (грудні і черевні), а також непарні - спинний, хвостовий і анальний. 

  3 група У скелеті

кісткових риб, на відміну від хрящових, є кісткова тканина. Окостеніння скелета має велике пристосувальне значення, тому що воно сприяє розвитку міцної опори для м'язів. Осьовий скелет представлений хребтом, що складається з численних хребців, між тілами яких зберігаються залишки хорди. Як і в хрящових, хребет кісткових риб підрозділяється на тулубовий і хвостовий відділи. Верхні дуги хребців утворюють спинномозковий канал і закінчуються верхніми остистими відростками; а нижні в хвостовому відділі утворюють гемальний канал і закінчуються нижніми остистими відростками, а в тулубовому служать місцем прикріплення ребер. Скелет черепа утворений мозковим відділом (черепна коробка), що захищає головний мозок, і вісцеральним відділом. Останній складається зі скелета зябрового апарата і щелеп. У кісткових риб, на відміну від хрящових, є зяброва кришка, що прикриває ззовні зяброві щілини. Пояса кінцівок (парних плавців) з осьовим скелетом не з'єднані.   

 Виставте собі у карку самооцінки отримані бали. А ми з вами переходимо до практичної частини уроку.

Виконаємо лабораторну роботу ​№​ 11 «Вивчення зовнішньої будови та поведінки риб» (робота в групах).

ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ. БЖ

Мета: на прикладі однієї із кісткових риб ознайомитися з особливостями зовнішньої будови та поведінки риб, у висновках зазначити, які особливості будови риб є ознаками пристосованості до життя у воді. 

Обладнання та матеріали: лупа ручна, акваріумні риби, інструктивна картка для виконання лабораторної роботи, підручник. 

Хід роботи

1.Розгляньте зовнішню будову акваріумних риб, визначте форму тіла риб.

         2.       На голові знайдіть очі, ніздрі, рот і зяброві кришки.

3.На тулубі риби знайдіть парні (грудні і черевні) та непарні (спинний, анальний, хвостовий) плавці.

         4.       Розгляньте будову луски і знайдіть бічну лінію.

5.Намалюйте в зошитах схему зовнішньої будови кісткової риби і зробіть відповідні позначення.

6. Зробіть висновок і запишіть його в зошит. Прочитайте висновок 1 група 2 група 

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

 А зараз кожен з вас отримає речення, яке        повинен продовжити ( за правильну відповідь 1- 2 бали)

Інтерактивна вправа « Незакінчені речення»

1.Риби, що переходять для нересту з морської води в прісну (або навпаки) називаються прохідними. 

2.        Відомі селекційні форми золотих рибок Комета Оранда Вуалехвіст

Віялохвіст Телескоп

3.        Найдавніші відомості про золотих рибок з'явилися в Китаї у VI ст. до н. е.

4.        Кісткові риби – добре відомі вам тварини, до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид. 

5.        Які риби не мають плавального міхура? (Хрящові.) 

6.        Наука, що вивчає риб, називається іхтіологія.

7.        За допомогою плавців риби можуть робити(повороти)

8.        У скелеті кісткових риб, на відміну від хрящових, є ( кісткова тканина)

9.        Зябра  захищені (зябровою  кришкою)

10.    Слиз захищає риб від……….( паразитів, грибів, бактерій)

11.Спеціальні органи чуття………( бічна лінія, внутрішнє вухо)

12.Хребет являє сбою……….( низку хребців з'єднанних зв'язками)

13.Ребра утворюють каркас, завдяки якому…….( внутрішні органи отримують додатковий захист)

14.В          зябрах         кров збагачується        киснем,       таку   кров називають…………(артеріальною)

- Отже, ми справились з усіма завданнями , а чи виконали ми з вами поставлені задачі на урок.

         Ознайомитися з особливостями зовнішньої будови кісткових риб;

         Ознаки пристосування риб до  існування в водному середовищі; 

         Дати загальну характеристику класу Кісткові риби;

         Виконати практичну роботу

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 

         Опрацювати параграф 32.

         Знайти цікаві факти з життя риб.

         Творче завдання: - Як довести експериментально, що риби відчувають                                   запахи?

                              - Чому риби, що мешкають серед коралових рифів або 

 в тропічних прісноводних, багатих на рослинність  водоймах,мають яскраве забарвлення?

         Випереджальне завдання.

Підготувати повідомлення: 

                          «Післянерестовий нагул, його значення»,

                          «Період зимівлі риб».

Риби

 

Леонід Полтава

 

Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі, дрібненькі риби-малюки, а є й великі – от такі! Є войовничі – із мечами, є з довжелезними хвостами, є рибки срібні й золоті, є дуже мудрі, є й пусті... Живуть вони в річках і в морі, і все беруться до розмов, але ніколи не говорять, немов своїх не знають мов.

Набравши в ротики води, вони мовчать. Мовчать завжди: в воді не можна говорити, тож риби мовчки мусять жити.

 

 На цьому наш урок закінчено. Я всім вам дякую за плідну працю. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

Новоолександрівська загальноосвітня школа I-III ступенів

Запорізького району Запорізької області

 

Адреса: 70433, Запорізька область,  Запорізький район, с.Новоолександрівка,   вул. Радянська, 14

 

Телефон : 287-91- 83

 

Електронна адреса:nas201018@rambler.ru         

 

Автор досвіду Шляхова Вікторія Володимирівна, вчитель вищої кваліфікаційної категорії, заступник директора з навчально-виховної роботи Новоолександрівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Запорізького району,  Запорізької області

Тема досвіду: «Технологія модульного та проектного  навчання на уроках біології»

 

Предмет дослідження – можливості реалізації інноваційних технологій навчання на уроках біології 

Об`єкт дослідження – метод проективного та модульного навчання на уроках біології.

Актуальність і перспективність досвіду - сучасне  суспільство характеризується стрімкою зміною темпів життя, технологій, лавиноподібним зростанням інформації, ускладненням праці і соціальної діяльності, саме тому необхідно змінювати основні методи навчання. Недостатньо дати суму знань учням, потрібно навчити їх орієнтуватися в потоці інформації, систематизувати і обирати потрібне. Учитель повинен розвивати у учнів навички, які потрібні людині 21 століття: відповідальність та адаптивність, критичне та системне мислення, вміння працювати з інформацією та медіа засобами, ставити та вирішувати проблеми, направленість на саморозвиток, творчість і допитливість та інші. Все це дуже легко зробити, якщо використовувати метод проектів а модульне навчання  на уроках.

Сьогодні  більшість учнів мотивована на стійке, незалежне, цілеспрямоване і самостійне навчання. Саме тому їх привертає робота над проектом, тим що вони беруть на себе ризик самостійних дій і вчаться на своїх помилках. Оскільки модульне навчання передбачає формування навичок самоосвіти, весь процес навчання будується на досягненні ближніх (знання, вміння, навички), середніх (загальнонавчальних вміння і навички) і перспективних (розвиток здібностей особистості) цілей. Усвідомленість навчальної діяльності переводить вчителя з режиму інформування у режим консультування та управління.

 Модульна технологія передбачає створення позитивних мотивів до навчання завдяки новизні змісту, цікавості, емоційного змісту, організації навчального пошуку, опорі на життєвий досвід, подолання пізнавальних труднощів. Важливими завданнями в реалізації цілей системи освіти є формування готовності до професійної самовизначеності учнівської молоді, формування суспільноактивної, творчої, компетентної особистості, яка, на відміну від людини-виконавця, самостійно генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення. 

Метод проектів суттєво збагачує навчальний процес нашої сучасної школи і змінює традиційний підхід до навчання учнів загальноосвітніх і вихованців позашкільних закладів, є не лише дієвим способом підвищення якості освіти, а й сприяє соціалізації особистості, підвищує її конкурентоспроможність у сучасному високоінформатизованому та технологізованому світі

Теоретичною базою досвіду є модель модульно-розвивальної системи розроблена доктором психологічних наук А. Фурманом на основі робіт А. Алексюка, Л. Виготського, В. Давидова, Л. Занкова, О. Матюшкіна, М. Махмутова, П. Юцявічене, Є. Сковіна. Протягом кількох років у багатьох українських школах за участі учених, психологів та досвідчених методистів інтенсивно розробляються способи реалізації принципу модульності на практиці. Провідними експериментальними майданчиками є ліцей ​№ 157 м. Києва, СШ​№ 43 м. Донецька, СШ​№​ 10 м. Бердичева, СШ​№​ 44 м. Запоріжжя.

Досвід за інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.

Інформаційно-педагогічна модель досвіду проектна технологія  - це особистісно орієнтована модель процесу трудового навчання, в основі якої лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, унікальності та самобутності кожного школяра, його творчого мислення, пізнавальної самостійності, наполегливості, творчості, спрямованості на кінцевий результат, уміння самостійно конструювати свої знання й орієнтуватися в інформаційному просторі, що дозволяє кожному учневі будувати власну освітню траєкторію. Сутність проектної технології - у функціонуванні цілісної системи дидактичних засобів (змісту, методів,прийомів тощо),що адаптує навчально-виховний процес до структурних і організаційних вимог навчального проектування.

Результати запровадження досвіду використання модульної та проектної технології на уроках біології дає можливість реалізувати механізм організації творчої діяльності дітей, навчити їх творчо та самостійно мислити, формувати  позитивну мотивацію, що приводить до значного підвищення рівня навченості учнів.

Перспективність досвіду матеріали педагогічного досвіду можуть бути використані у практиці роботи комплекснихі профільних позашкільних навчальних закладів, територіальних відділень і закладів МАН України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

 

Новоолександрівська загальноосвітня школа I-III ступенів

Запорізького району Запорізької області

 

Адреса: 70433, Запорізька область,  Запорізький район,

с.Новоолександрівка,   вул. Радянська, 14

 

Телефон : 287 -91- 83

 

Сайт http:shlyakhova2008.blogspot.com

Автор досвіду  Шляхова Вікторія Володимирівна, вчитель  біології, кваліфікаційна категорія «спеціаліст І  категорії»,  заступник директора з навчально-виховної роботи

 

Тема досвіду: «Впровадження методик та інноваційних технологій у

навчально-виховний процес освітнього закладу»

Предмет дослідження – можливості реалізації інноваційних технологій навчання.

Об`єкт дослідження – метод проективного та модульного навчання.

Актуальність і перспективність досвіду 

Останнім часом зростає популярність інноваційних технологій у різних країнах. Через це збільшується кількість підходів до тлумачення його сутності. Саме тому, крім запільного визначення сутності проектної технології, і було запропоновано обов'язкові критеріальні вимоги до її сучасного тлумачення: наявність освітньої проблеми, складність і актуальність якої відповідає навчальним запитам і життєвим потребам учнів; дослідницький характер пошуку шляхів розв'язання проблеми; структурування діяльності відповідно до класичних етапів проектування; моделювання умов для виявлення учнями навчальної проблеми; постановка проблеми, дослідження; пошук шляхів розв'язання, експертиза й апробація версій, конструювання підсумкового проекту, його захист, коригування і впровадження; самодіяльний характер творчої активності учнів; практичне або теоретичне значення результату діяльності (проект) і готовність до застосування (впровадження); педагогічна цінність діяльності (учні здобувають знання, розвивають особистісні якості, опановують необхідні способи мислення і

дії).

Теоретичною базою досвіду є модель модульно-розвивальної системи розроблена доктором психологічних наук А. Фурманом на основі робіт А. Алексюка, Л. Виготського, В. Давидова, Л. Занкова, О. Матюшкіна, М. Махмуто-ва, П. Юцявічене, Є. Сковіна. Протягом кількох років у багатьох українських школах за участі учених, психологів та досвідчених методистів інтенсивно розробляються способи реалізації принципу модульності на практиці. Провідними експериментальними майданчиками є ліцей ​№ 157 м. Києва, СШ​№

43 м. Донецька, СШ​№​ 10 м. Бердичева, СШ​№​ 44 м. Запоріжжя.

 Досвід за інноваційним потенціалом досвід має комбінаторний характер, конструктивно поєднує провідні ідеї компетентнісного підходу, технологій і методик проектного навчання у конкретних умовах освітньої діяльності школи в умовах  освітніх округів

     Інформаційно-педагогічна модель досвіду

 Технологія діяльності автора досвіду полягає у створенні для визначення результативності проектної  та модульної технології 

 Провідною педагогічною ідеєю досвіду є модернізація педагогічного процесу та збагачення освітнього середовища для впровадження в навчальний процес проектної  та модульної технології

 Результати запровадження досвіду розробка інноваційних технологій забезпечує більш повну реалізацію навчального процесу, учні мають вищий рівень засвоєння знань, вмінь та навичок.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Веденіна Марина Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
24 березня 2020
Переглядів
2437
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку