Біологія 6 клас
Тема. Рухи рослин. Відповідь рослин на подразнення.
Мета уроку - формувати компетентності:
Предметні: пояснювально-аналітичну: пояснювати явища в живій природі, сформувати в учнів уявлення про здатність рослин, відповідати на подразнення, використовуючи наукове мислення;
дослідницько-експериментальна: розглянути основні рухи рослин, а також причини, що їх викликають, досліджувати навколишнє середовище; прогностичну: визначати проблеми довкілля, їх вирішення);
Ключові : спілкування державною мовою: культура мови;
ціннісно-смислову: здатність орієнтуватися в соціумі, формувати власний світогляд, навички роботи в групі;
уміння вчитися впродовж життя: опанування загальнонавчальних умінь та навичок, розвивати мислення, пам'ять, увагу ;
інформаційні: навички роботи із джерелами інформації;
математична : робота із таблицями;
екологічна : бережне відношення до рослин .
Основні поняття і терміни: рухи рослин, подразливість, тропізми, настії, нутації.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку : практичне зайняття
Методи і методичні прийоми: словесний, наочний, інформаційний (повідомлення учнів), проблемно-пошуковий, робота в групах, робота з підручником і засобами мультимедіі.
Міжпредметні зв’язки: ботаніка, інформатика, природознавство.
Обладнання: підручник, робочі зошити, роздавальний матеріал за темою уроку, біологічний словник,інтерактивна дошка, малюнки для учнів, аркуші паперу, відеоінформація.
Хід уроку
Вчитель. Чи може людина знати все на світі?
«Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш, чому вчитися»
Слайд № 1 Леонардо да Вінчі
Робота з епіграфом.
Вчитель. Як ви розумієте слова великого вченого епохи Відродження Леонардо да Вінчі.
Очікувана відповідь: Ми повинні вивчати все, що нас оточує.
Вчитель. Ось і ми продовжимо вивчати царство Рослин і дізнаватися щось нове та цікаве.
2. Актуалізація опорних знань. Слайд № 2
Вчитель: Актуалізацію опорних знань проведемо шляхом чарівної квітки, на пелюстках якої знаходяться запитання попередньої теми.
- Що таке дихання рослин? Поясни процес фотосинтезу? Що таке хлоропласти? Яка функція хлоропластів? Спосіб дихання рослин?
(квітка, на пелюстках запитання)
3. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. Слайд № 3
Вчитель. До нас завітала Цариця рослин, яка вам повідомить цікаву інформацію. Послухаємо.
Цариця рослин: Доброго дня друзі. Я прибула до вас із рослинного царства, щоб продемонструвати відео фрагмент про чарівний світ рослин.
Перегляд відео фрагменту.
Квіти, квіти... Чарівні квіти,
Кольорові, великі й малі...
Ви умієте душу зігріти,
Бо й самі ви — душа землі.
Які дивовижні ці квіти,
У кожній чарівність своя.
Всі різні, та й що говорити —
У квіти закохана я.
Дивитись годинами можна
На ніжні пелюстки в росі.
Дивує і радує кожна,
А щастя дарують усі.
Цариця рослин: А вам цікаво, як відбуваються ці процеси? (відповіді учнів)
Отож давайте разом з вами будемо розбиратися.
4. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Слайд № 4
Вчитель. Отже, сьогодні на уроці ми знайдемо відповідь на наше питання – як рухаються рослини, які бувають види рухів, що таке подразливість рослин, чому рослини рухаються. Будемо співпрацювати творчо, в групах, вчитися аналізувати, висловлювати свої думки. І від роботи кожного з вас залежатиме успіх всіх учнів класу. Кожний із вас має міні-підручник, у якому ми будемо працювати протягом уроку, щоб заощадити час нашого заняття.
Слайд № 5
Запишіть дату уроку, а тема його - «Рухи рослин. Відповідь рослин на подразнення».
Слайд № 6
Тип уроку: комбінований
Форма уроку : практичне зайняття
Слайд № 7 Вправа очікування
Вчитель: Зверніть ,будь ласка, увагу на «Поле знань», яке разом з вами ми почнемо засівати зернятками майбутніх знань , на яких ви запишете свої очікування від уроку і озвучите присутнім.
( Поле знань)
Варіанти очікувань.
Слайд № 8
Вчитель. Проблемне питання, над яким будемо працювати: «Значення руху рослин і їх відповіді на подразнення у природі»
Слайд № 9
На минулому уроці ми утворили три групи за типами руху рослин, які так і називаються: «Тропізми», «Настії», «Нутації.» Їх учасники отримали опереджувальне домашнє завдання за темою уроку і презентують його.
Задача кожної групи - дослідити і розказати іншим про свій тип руху рослин. А учні класу повинні уважно слухати повідомлення і за його даними складати таблиці, схеми в міні-підручнику. Узагальненим висновком повідомлення кожної групи буде оформленні та складання тематичного плакату.
Пригадайте правила роботи в групах.
Слайд № 10
Правила роботи в групах
Слайд № 11
Вчитель: Перед початком презентацій прослухайте наукову інформацію, яка допоможе вам краще зрозуміти тему уроку.
(Повідомлення)
Подразливість — це загальна біологічна здатність клітин і організмів реагувати (відповідати) на вплив факторів зовнішнього середовища. Запишіть визначення терміна у міні-підручник. (Словникова робота у зошитах).
Ця специфічна властивість живих клітин обумовлюється і тісно пов’язана із чутливістю до дії того чи іншого фактора.
Подразливість є однією з основних ознак життя.
Вчитель. Заповніть схему «Прояви подразнення» в міні-підручнику.
Слайд № 12
Вчитель. Запрошую вас до евристичної бесіди по прослуханому матеріалу.
Евристична бесіда.
1. Що таке подразливість?
2. Що стане з кімнатною рослиною, якщо її винести на вулицю взимку, на мороз? (Загине, тому що відчуває температуру.)
3. Що стане з рослиною, яку поставити в темну кімнату з невеличкою щілиною, з якої вибивається світло? (Рослина буде тягнутися до світла)
Вчитель. Такі прояви відбуваються тому, що рослина, як і тварини, має подразливість. Ось про рухи рослин у нас і піде мова.
Вчитель . Під час презентації проектів будьте уважні. Кінцевий результат кожного повідомлення буде заповнення тематичного плакату.
Вчитель. Запрошуємо до повідомлення представників першої групи «Тропізми».
Група «Тропізми».
Слайд № 13
Учень. Термін "тропізм" запозичений із грецької мови.
Він означає "поворот" або "напрямок". Тропізми — це зміни положення органів закріплених у ґрунті рослин на односторонній вплив фактора оточуючого середовища — світла, сили тяжіння, води, хімічних речовин, механічної травми тощо.
Вчитель: запишіть термін в міні-підручник.
Учень. Залежно від характеру подразника (світло, сила тяжіння, дотик, хімічні речовини, вода, електричний струм, поранення) рухи рослин називають відповідно фото-, гео-, тигмо-, електро- гідро-, , хемо- і травмотропізмами.
Вчитель: заповніть схему у міні-підручнику, користуючись інформаційним повідомленням.
Учень. Розглянемо прояви фототропізмів та геотропізмів.
Слайд № 14
Учень.
Фототропізми — це специфічні ростові рухи рослин та їхніх органів на односторонню дію світла.
Вчитель: запишіть даний термін в міні-підручник.
Учень. У природних умовах на відкритій місцевості фототропізм, як правило, чітко не проявляється, оскільки, крім прямих сонячних променів, на рослину діє порівняно сильне розсіяне світло небосхилу і хмар. Рослини ніби тягнуться до світла (рослини на підвіконні, суцвіття соняшника, листки на пагонах ).
Слайд № 15
Учень.
Геотропізм — це реакція окремих органів рослини на односторонню дію сили земного тяжіння.
Вчитель. Запишіть даний термін в міні-підручник.
Учень.
Розрізняють три типи такої реакції (геотропізму): 1) коли рослина росте вертикально вниз; 2) коли напрям руху протилежний, тобто догори; 3) коли орган намагається зайняти горизонтальне положення.
Вчитель: заповніть схему типів геотропізму.
Вчитель: Дякую першій групі за повідомлення і підбір інформації.
А вам цікаво, як це відбувається в природі? ( відповіді учнів).
Пропоную переглянути відео, щоб детальніше зрозуміти даний матеріал.
Слайд № 16 ( перегляд відео фрагменту)
Вчитель: Переходимо до заповнення тематичного плакату групи «Тропізми». Звертаюся до учасників 2-3 групи.
Вам потрібно із запропонованих відповідей обрати правильне і прикріпити на тематичний плакат. Таким чином ви з’ясуємо, чи засвоїли ви поданий матеріал.
Робота з тематичним плакатом.
Вчитель. А ми продовжуємо працювати над проблемним питанням: «Значення руху рослин і їх відповіді на подразнення у природі»
Слайд № 17
Вчитель. Запрошуємо до повідомлення другу групу «Настії».
Учень. Настії, як і тропізми — це зміни положень органів прикріплених рослин на дію подразників, що не мають певного напрямку, а впливають рівномірно з різних сторін.
Вчитель: запишіть термін – настії в міні-підручник.
Учень. Мабуть, ви помічали, що квітки не завжди виглядають однаково.
В природних умовах у сонячні та теплі дні вони здебільшого відкриті, а в похмурі та холодні — навпаки, переважно закриті.
Слайд № 18
Учень. Мова йде про фотонастії, які найбільш яскраво проявляються у відкриванні та закриванні квіток.
Фотонастії спостерігаються й у листків. Наприклад, кислиця опускає листки ввечері й піднімає вранці.
Учень. Якщо внести квіти відомих декоративних рослин, наприклад, крокусів, підсніжників чи тюльпанів із прохолодної вулиці до теплої кімнати, квітки при підвищенні температури розкриваються. Якщо розкриті квітки знов покласти у прохолодне місце, наприклад, у холодильник, то вони закриються. Це приклад термонастій.
Є рухи, пов’язані з наявністю в оточенні рослини хімічних речовин — хемонастії. Такі рухи характерні, зокрема, рослинам, які живляться тваринами. Комахи та інші дрібні тварини слугують цим рослинам додатковим джерелом Нітрогену, який надзвичайно важливий для росту рослин.
Вчитель. Заповніть схему «Типи настії від характеру подразнення»
Слайд № 19
Учень. Цікавинка.
Можливо, ви бачили фантастичний фільм "Адела ще не вечеряла", знятого за твором чеського письменника Брдешки? один барон виростив Аделу — рослину, яка їсть тварин, і має намір помститися своєму вчителю, котрий у школі провалив його на екзамені з однієї з природничих наук; першою жертвою рослини стала собака графа; і лише детектив зміг визначити причину зникнення звіра, а чи може подібна рослина з'їсти людину? Як ви вважаєте ? ( відповіді учнів)
Учень. Рослин, здатних харчуватися тваринами, у світі відомо близько 400 видів. Всі вони мають відповідні пристосування. Непентес, який росте на Калімантані, утворює глечики об’ємом до чотирьох літрів, але навіть у такі великі утвори найчастіше потрапляють лише комахи, іноді дрібні гризуни.
Вчитель: Дякую другій групі за повідомлення і підбір цікавої інформації.
Вчитель: Переходимо до заповнення тематичного плакату групи «Настії». Звертаюся до учасників 1-3 групи.
Вам потрібно із запропонованих відповідей обрати правильне і прикріпити на тематичний плакат. Наклеїти малюнки прикладів руху настії у рослин.
Таким чином з’ясуємо, чи засвоїли ви поданий матеріал.
( робота учнів з тематичним плакатом, )
Вчитель: пропаную переглянути відео матеріал стосовно типу руху рослин «Настії» .
Слайд № 20 ( перегляд відео)
Вчитель. А ми продовжуємо працювати над проблемним питанням: «Значення руху рослин і їх відповіді на подразнення у природі»
Слайд № 21
Вчитель. Запрошуємо до повідомлення третю групу «Нутації».
Учень. Під нутаціями розуміють здатність рослин до колових або маятникоподібних рухів.
Нутації – обертальні кругові рухи ростучих частин органів рослини: стебел, листків, квітконіжок, вусиків, коренів.
Вчитель: запишіть термін настії у міні-підручник.
Учень. Найкраще такі рухи виражені у верхівок стебел й у вусиків витких рослин. Ці рослини здатні підніматись догори за допомогою якоїсь опори. Такі рослини називаються лазячими, або ліанами. Серед них за способом прикріплення розрізняють виткі, чіпкі й рослини, які вплітаються .
Учень. Добре відомими прикладами цього типу рухів служать рухи стебел витких рослин. Тривалість одного обороту у них становить від 2 до 12 годин.
Вчитель. Заповніть схему згідно повідомлення «Ростучі органи рослин»
Слайд № 22
Учень. Зверніть увагу, постійні кругові нутації вчиняють також вусики або навіть вся верхня частина пагона у лазячих рослин, що необхідно для пошуку опори при русі стебла до світла.
Вчитель: Дякую третій групі за повідомлення і підбір цікавої інформації.
Вчитель: Переходимо до заповнення тематичного плакату групи «Нутації ». Звертаюся до учасників 1-2 групи.
Вам потрібно із запропонованих відповідей обрати правильне і прикріпити на тематичний плакат. Наклеїти малюнки прикладів руху Нутацій у рослин. Таким чином ви з’ясуємо, чи засвоїли ви поданий матеріал.
( робота учнів з тематичним плакатом)
Вчитель. А ми продовжуємо працювати над проблемним питанням: «Значення руху рослин і їх відповіді на подразнення у природі»
Вчитель. Отже, світ живої природи знаходиться в безперервному русі. Рослини в свою чергу також рухаються, повертаючи свої листи і квітки, тягнуться до світла, тепла та води, тобто все живе зростає завдяки рухам свого тіла, а самі способи руху за мільярди років пройшли довгий шлях еволюції.
6. Узагальнення і систематизація вивченого Слайд № 23-24
Виконання завдань.
1. Об’єднайте в групи приклади рухів рослин та форми прояву цих рухів
2. Об’єднайте в пари назву подразника з назвою відповіді рослини на подразнення.
.
7. Повернення до очікування. Дорогі діти, настав час дізнатися чи справдилися ваші очікування від уроку. На символічних ростках напишіть свої очікування та озвучте їх. Слайд № 25
8. Рефлексія уроку. Слайд № 26
Рефлексію ми проведемо шляхом вправи «Дерево успіху» . Вам необхідно оцінити свою діяльність на уроці вибравши листочок певного кольору: зелений - що ви відповідали правильно, жовтий - що ви допускали неточності, фіолетовий – треба постаратися і успіх прийде.
9.Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок.
А тепер будь ласко оцініть себе самостійно за роботу на уроці та виставить оцінку в міні-підручник.
10. Домашнє завдання. Слайд № 27
Вчитель. Опрацювати відповідний матеріал за підручником, відповісти на запитання після параграфа 24. Сторінка 96-98 – тестування – підготуватися до самостійної роботи.