Урок "Вроджена і набута поведінка"

Про матеріал

Конспект уроку "Вроджена і набута поведінка" з біології 7 клас. В конспекті є посилання на відео, які можна використати на уроці.

Перегляд файлу

7 клас

Тема: Вроджена і набута поведінка

Цілі: розглянути поняття вродженої та набутої поведінки, інстинкту та його особливостей, біологічне значення научання в житті тварин; розвивати вміння характеризувати види вродженої та набутої поведінки.

Очікуванні результати:

  • пояснюють різницю між уродженою та набутою поведінкою;
  • характеризують інстинкт як форму уродженої поведінки;
  • характеризують навчання як форму набутої поведінки;
  • характеризують біологічне значення інстинкту;
  • пояснюють поняття інстинкту;
  • наводять приклади інстинктивної поведінки тварин;
  • характеризують біологічне значення научання;
  • наводять приклади научання у тварин;
  • пояснюють роль минулого досвіду й научання в поведінці.

Основні поняття і терміни: вроджена поведінка, набута поведінка, інстинкт, біологічне значення інстинкту, види інстинктів, научання, орієнтація, таксиси, кінези.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: фрагменти відеофільмів, малюнки, фото

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання

Головоломка

Учні мають відгадати зашифровані форми поведінки, пояснити їх сутність та навести відповідні приклади.


И

Т

Б

А

О

К

Г

В

С

Ю

И

С

и

Т

б

А

о

К

г

в

С

ю

И

С


О

Р

Е

П

Ф

Ю

Л

І

Н

Е

М

Я

Д

И

К

С

о

Р

Е

п

Ф

ю

Л

і

н

Е

м

я

д

и

К

С


 

 «Мозковий штурм»

 Чи є достовірним на 100% вивчення поведінки тварин у зоопарках?

Слово вчителя. Сьогодні ми продовжимо навчатись, щоб дізнатися ще трохи більше про тварин – істот, які оточують нас і є частиною нашого життя.

ІV. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку

Фронтальна бесіда

  • Як ви гадаєте, чи здатні тварини чогось навчитися?

Бджолярі, які хочуть отримати мед з певного виду рослин, спеціально дресирують бджіл. Їх підгодовують цукровим сиропом з додаванням певного аромату рослини. Звикнувши до цього смаку і запаху, бджоли шукають саме ці квіти (поясніть цей факт).

V. Вивчення нового матеріалу

1. Інстинкти та їх біологічне значення

Інстинкт – система багатьох послідовних поведінкових реакцій, що виникають під впливом відповідних стимулів.

Біологічне значення – пристосування до умов життя.

Реалізація інстинкту – це задоволення біологічних потреб.

Біологічна потреба – специфічна сила живих організмів, що забезпечує їхній зв'язок із навколишнім середовищем для самозбереження і саморозвитку.

Залежно від потреб та стратегій поведінки усю різноманітність тваринних інстинктів поєднують у групи:

Інстинкти тварин

Індивідуальні інстинкти

спрямовані на виживання особин і їхнє здійснення не вимагає участі інших особин (харчові, питні, захисні, регуляції сну і бадьорості, терморегуляції, дослідницькі, ігрові, інстинкти будівництва житла.

Репродуктивні інстинкти

спрямовані на розмноження і переважно пов’язані з особинами чоловічої й жіночої статі (статеві, батьківські, материнські, гніздові інстинкти птахів, територіальні інстинкти).

Соціальні інстинкти

спрямовані на виживання групи та досягнення пристосувального результату сумісними зусиллями багатьох особин (інстинкти ієрархії в групі, інстинкти міграцій та перельотів, інстинкти орієнтування в групі)

  1. Переглянути наукове відео https://www.youtube.com/watch?v=1W_e7ec0sLw
  2. Порівняйте різні форми поведінки тварин, заповніть порівняльну таблицю використовуючи  параграф підручника

ВРОДЖЕНА ПОВЕДІНКА

НАБУТА ПОВЕДІНКА

Відмінні риси

 

 

Спільні риси

 

 

 

Поведінка:

Вроджена (видова, успадковується, не зникає із часом). Таксиси, кінези, безумовні рефлекси, орієнтація, інстинкти

Набута (індивідуальна, набувається під впливом умов, може зникати). Умовні рефлекси, научання

Набута поведінка –  відносно стійка зміна поведінки , що виникає упродовж життя особин і забезпечує пристосованість до мінливих умов середовища.

Звикання – вид научіння тварин, коли відбувається послаблення  природженої захисної поведінкової реакції за багаторазового повторення стимулу.  Наприклад,  шпаки перестають боятися нерухливого опудала, яке господарі вивісили на черешні для збереження врожаю, завдяки звиканню.

Наслідування – вид научіння тварин, коли молода особина копіює поведінку дорослих .

Закарбування (імпринтинг) – вид найчіння тварин, коли після народження особини в її пам’яті фіксуються окремі ознаки вперше побачених рухомих об’єктів.

 (https://www.youtube.com/watch?v=sO-wZAvh5xU).

Научіння шляхом спроб та помилок – вид научіння тварин, коли особина випадково виходить на реакцію, яка відповідає стимулу. Цей зв'язок стимулу з реакцією викликає задоволення та зміцнюється. Наприклад, золотим рибкам, як вони проплили лабіринт давали їжу. Риби це засвоїли і з кожним разом пропливали цю швидкість швидше.

Осяяння (інсайт) – вид научіння тварин. Суть якого полягає в раптовому розумінні знаходження розв’язку якоїсь ситуації. Проявів поведінки, що є результатом такого научіння, у тварин на сьогодні відомо вже багато. Наприклад, ворони кидають з висоти горіхи під колеса автомобілів, співочий дрізд каменем розбиває черепашки молюсків.

https://www.youtube.com/watch?v=1TeIxY7hkAM

https://www.youtube.com/watch?v=ILBQKe51xzg&feature=youtu.be

Вироблення умовного рефлексу – вид научіння тварин, за якого виробляється поведінкова реакція не лише на безумовний життєво важливий подразник, але й на поєднаний з ним умовний подразник. Наприклад, у собак виробляються певні реакції на звукові сигнали, що підкріплені їжею.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

«Мозковий штурм»

  1. Чому птахи годують пташенят зозулі?
  2. Чому птах зозулі позбувається інших пташенят, виштовхуючи їх із гнізда?

«Зоопарк»

  • Відгадайте загадки й розташуйте цих тварин за зростаючою здібністю до научання
  1. Руденька, сприт ненька, з дерева на дерево стрибає, горішки збирає, на зиму припасає. Хто це? (Білка)
  2. Хвіст курдюком, ніс п’ятаком. (Свиня)
  3. Пухнастий клубочок під столом муркотить. (Кіт)
  4. З хазяїном дружить, будинок стереже. Живе під ганком, а хвіст кілечком. (Собака)
  5. Лежала під ялинкою подушечка з голками. Лежала, лежала, аж поки не побігла. (Їжак)
  6. Удень спить, уночі літає й перехожих лякає. (Сова)
  7. Роги – як вила, хвіст – як мітла. (Корова)
  8. Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць. З копитами, та не кінь. (Віслюк)
  9. Хто ввечері на річці співає? (Жаба)
  10. Придбала собі кам’яну сорочку, а вона хаткою стала. (Черепаха)

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф _____; Підготувати повідомлення про міграції тварин.

Додаткова інформація.

Щури

 Саме обговорюване дослідження з питань культури щурів проводив Джозеф Теркель 1991 року на прикладі чорних щурів, яких він спочатку спостерігав у дикій природі в Ізраїлі. Теркель зауважив, що досліджувані щури демонстрували унікальний вид харчової поведінки – вони систематично очищали соснові шишки, улюблену їжу, від лусочок перед їжею. Подальше дослідження виявило, що ця група щурів не демонструвала такої поведінки до тих пір, поки їх не навчали інші пацюки, і це стало доказом того, що поведінка має ознаки культури.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 березня 2020
Переглядів
5763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку