Опис досвіду роботи учителя української мови та літератури Щетиніної Ольги Миколаївни
Щетиніна Ольга Миколаївна у 2004 році закінчила навчання на українському відділенні філологічного факультету КДПУ за спеціальністю українська мова та література.
На даний час працюю учителем української мови та літератури ЗОШ І – ІІІ ступенів № 21 м. Камянського, маю другу кваліфікаційну категорію. Працюю над проблемою «Використання інтерактивних методів на уроках української мови та літератури».
Педагогічним кредо вважаю слова Б. Патона :
« Учитель – це той же вчений, але у своїй особливій лабораторії,
де він, всебічно вивчаючи учнів, невпинно творить…»
Сучасне життя розвивається стрімко, тому відбуваються вагомі зміни у системі освіти. Сьогодення ставить перед вчителем їнші завдання, бо він уже не є єдиним джерелом інформації. Актуальними стають проблеми формування творчої особистості, виховання креативної людини , громадянина, який оволодів гуманістичними цінностями , є конкурентноспроможним .
Я вважаю, що головною метою школи – самостійна творча дитина, вихована людину з широким розумінням своїх обов’язків, з незалежним високим розвиненим розумом, яка спрямує в життя свою незалежну думку. Саме така людина в майбутньому буде творчою та успішною. Нова українська школа – школа творчості та успіху.
Вимогам часу не відповідає традиційне навчання, бо воно орієнтоване на середнього учня, де переважає репродуктивна діяльності над пошуковою та не відповідає вимогам часу. На першому плані повинно бути навчання , яке повязане з життям та впродовж життя. Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити його осмислювати, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме цим обумовлюється актуальність проблемного питання над яким працюю упродовж багатьох років.
На своїх уроках застосовую інтерактивні технологій, які ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільному обміні думками тощо.
Перевами інтерактивного навчання на уроках української мови та літератури були успішно використані під час дистанційного навчання.
Реалізація інтерактивних технологій на уроках української мови має конкретну мету: створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Своє завдання як учителя я розумію насамперед у вихованні учня як активно мислячої особистості, що зможе творчо підійти до матеріалу, який вивчається.
Процес навчання на уроках української мови та літератури – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня.
Загальновідомим є факт, що через особистість вчителя дитина або ж любить предмет, або ж залишається байдужою до нього.
Пояснення й демонстрація, самі по собі, ніколи не дадуть справжніх, стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного та інтерактивного навчання на уроках. Майстерність учителя допомагає дітям досягти найкращих результатів тими засобами, які найоптимальніші в кожній окремій ситуації.
Уроки української мови та літератури, організовані за інтерактивними технологіями, сприяють розвитку мислення учнів уміння вислухати товариша і зробити свої висновки, вчитися вислухати думку іншого і вміти аргументувати свою думку. Тому, на своїх уроках української мови та літератури активно застосовую групову навчальну діяльність – модель організації навчання в малих групах, об’єднаних спільною навчальною метою.
У груповій навчальній діяльності учні показують високі результати засвоєння знань, формування вмінь. Найчастіше парну і групову роботу я проводжу на етапі застосування набутих знань. Тому, клас об’єдную в групи з різними навчальними можливостями, і кожна з цих груп потребує особливого, індивідуального підходу.
Урок має бути ефективним, оптимальним за структурою. На кожному уроці дається учням час для роздуму, переживання, вибору позиції й обов’язково словесного звучання своїх думок.
Моє правило: намагатись ввести дидактичне завдання у коло інтересів того, хто навчається. Для цього необхідно добре знати бажання, потреби вікової категорії учнів у цілому і кожного окремо. На сучасних уроках літератури повинні переважати колективні форми роботи. Ще Л. Виготський твердив, що в співпраці дитина може зробити більше, ніж самостійно.
Отже, інтерактивне навчання – така організація навчального процесу, за якої неможлива неучасть у процесі пізнання: або кожен учень має конкретне завдання, за виконання якого він повинен публічно відзвітуватися, або від його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою завдання.
Інтерактивні методи – це посилена педагогічна взаємодія учасників педагогічного процесу, інструментами і провідними ознаками якої є полілог, діалог, мисленнєва діяльність, смислотворчість, міжсуб’єктні відносини, свобода вибору, створення ситуації успіху, позитивність і оптимістичність оцінювання, рефлексія тощо.
Інтерактивні технології охоплюють чітко спланований очікуваний результат навчання, окремі інтерактивні методи і прийоми, що стимулюють процес пізнання, а також умови й процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів.
Інтерактивна взаємодія потребує певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготування. Використання інтерактивного навчання не самоціль. Це лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати навчання.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається тільки шляхом постійної, активної взаємодії усіх учнів. Головними в процесі навчання є зв’язки між учнями, їхня взаємодія та співпраця. Результати досягаються взаємними зусиллями учасників процесу навчання, учні беруть на себе відповідальність за результати навчання.
Результативність роботи
У творчого вчителя й учні з креативним мисленням.
Усі методи, принципи, форми роботи, що впроваджуються послідовно, систематично, дають свої результати.
Моя гордість – учні, які обрали своєю професією філологічний фах та стають переможцями конкурсів різного рівня.
Усвідомлюю, що успішно реалізувати мету моєї діяльності зможу лише за умови, коли розвиватиму свої педагогічні креативні здібності. Тому намагаюсь працювати творчо.