Довідка про моніторинг стану викладання та якості знань учнів з української мови та літератури

Про матеріал
Довідка про результати проведення моніторингового дослідження стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів 9-12 класів з української мови та літератури.
Перегляд файлу

Довідка

про моніторинг стану викладання та якості знань учнів

з української мови та літератури

у КЗ «______________ ліцей»

у 2023/2024 н.р.

 

 На виконання річного плану роботи ліцею на 2023/2024 навчальний рік,

наказу директора ліцею від 06.09.2023 №______ «Про порядок вивчення стану

навчання навчальних дисциплін у 2023/2024 н.р.» в період з 3 листопада по 23 листопада 2023 року було проведено моніторингове дослідження  стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів 9-12 класів з української мови та літератури.

До складу комісії, яка вивчала дане питання, увійшли:

-         ____________, директор ліцею, голова комісії;

-         ____________, заступник з навчально-виховної роботи, членкиня  комісії;

-         ____________, заступник з навчально-виховної роботи, член комісії;

-         ____________, голова методичного об’єднання вчителів гуманітарного циклу, членкиня комісії;

-         ____________, соціальний педагог, голова методичного об’єднання  класних керівників, членкиня комісії.

 

В ході моніторингу вивчались питання:

- дотримання та виконання чинних нормативно-правових документів і науково-методичних рекомендацій, освітніх програм та навчальних планів;

- рівень методично-дидактичного забезпечення викладання предметів (забезпечення   підручниками,   довідниковою   літературою,   технічними засобами навчання);

- кадрове забезпечення викладання предметів;

- діяльність учителів  щодо самоосвітньої діяльності з підвищення рівня професійних компетентностей;

- рівень професійної майстерності вчителів, володіння ними сучасними методиками викладання предмету,

- дотримання психолого-пе­дагогічних та санітарних вимог до проведення уроку, впровадження сучасних технологій навчання;

- вивчення рівня навчальних досягнень учнів державним вимогам щодо мовної підготовки шляхом проведення тестових робіт 9-12 класах;

- стан ведення шкільної документації.

 

Дотримання та виконання чинних нормативно-правових документів

 і науково-методичних рекомендацій,

 освітніх програм та навчальних планів

Під час перевірки було виявлено, що в ліцеї унормовані документи, що встановлюють норми та правила для роботи вчителя української мови та літератури протягом навчального року 2023/2024 н.р.: Викладання предметів проводиться на виконання таких законів та наказів:

-         Конституція України

-         Закон України «Про освіту»

-         Закон України «Про повну загальну середню освіту»

-         Конвенція про права дитини

-         Постанова Кабінету Міністрів України № 1392 від 27.12.2011 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»

-         Постанова Кабінету Міністрів України № 437 від 12.06.2019 «Про питання українського правопису»

-         Постанова КМУ № 782 від 28 липня 2023 року «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні»

-         Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.02.2023  № 201 «Про затвердження Змін до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти»

-         Наказ Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 № 1669 «Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти»

-         Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 25.09.2020 №2205 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти» зі змінами;

-         Наказ МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» (оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи;

-         Наказ МОН України від 13.04.2011 № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (оцінювання навчальних досягнень учнів старшої школи).

З дотриманням інструктивно-методичних рекомендацій  МОН України щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році.

Організація освітнього процесу відбувається за освітніми програмами:

-         Освітня програма школи ІІ ступеня (9 клас), сформована на основі типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405;

-         Освітня програма школи ІІІ ступеня (10-12 клас), сформована на основі типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 408).

 

Рівень методично-дидактичного забезпечення викладання предметів:

 

№ з/п

Навчальний предмет

Клас

Кількість годин

Програма

Підручники

Погодження МОНУ

1.

Українська мова

9

1

Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Глазова О.П., Голуб Н.Б., Романенко Ю.О. та інші)

Українська мова.

9 клас. В.В.Заболотний, О.В.Заболотний,

Київ «Генеза», 2017 рік

наказ МОН України

від 20.03.2017 №417

2.

Українська література

9

2

Українська літерату-ра. 5-9 класи. Прог-рама для загально-освітніх навчальних закладів (Р.В.Мовчан,

О.М.Івасюк,Л.І. Кавун

та інші)

 

Українська література. 9 клас. О.Авраменко,

Київ «Грамота», 2017

наказ МОН України

від 20.03.2017 №417

3.

Українська мова

10

1

Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 10-11 класи. Рівень стандарту

 

Українська мова.

10 клас.

Авраменко О.М., Київ «Грамота», 2018

наказ МОН України

від 31.05.2018 №551

4.

Українська література

10

2

Українська літерату-ра. Програма для загальноосвітніх нав-чальних закладів.

10-11 класи. Рівень стандарту(Р.В.Мовчан, С.Р.Молочко,

Д. І. Дроздовський та інші)

 

Українська літе-ратура. 10 клас. Авраменко О.,

В. Пахаренко,

Київ «Грамота», 2018

наказ МОН України

від 31.05.2018 №551

5.

Українська мова

11

12

1

2

Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 10-11 класи. Рівень стандарту

 

Українська мова.

11 клас.

Авраменко О.М., Київ «Грамота», 2019

наказ МОН України

від 12.04.2018 №472

6.

Українська література

11

12

2

1

Українська літерату-ра. Програма для загальноосвітніх нав-чальних закладів.

10-11 класи. Рівень стандарту(Р.В.Мовчан, С.Р.Молочко,

Д. І. Дроздовський та інші)

 

Українська літе-ратура. 11 клас. Авраменко О.,

Київ «Грамота», 2019

наказ МОН України

від 12.04.2018 №472

 

Календарно-тематичне планування вчителями здійснюється відповідно до рекомендованих МОН України навчальних програм, з урахуванням інструктивно-методичних рекомендацій щодо викладання предметів у 2023/2024 н.р. Навчальний матеріал КТП обєднано у теми, сплановано тематичне оцінювання, зазначені форми його проведення. Поурочне планування складено методично правильно, наявна мотиваційна складова уроку, кількість завдань орієнтована на тип консультацій та проведення онлайн уроку в межах відведених 25 хвилин (відповідно до санітарних норм). Наявна система подачі матеріалів для самостійного опрацювання учнями (в асинхронному режимі) з наявними відеоуроками, презентаціями, лайфхаками для швидкого запамятовування, практичні завдання з підготовки учнів до тематичних оцінювань. Тематика завдань у курсах Класрум відповідає темам та датам КТП.

На інструктивно-методичних нарадах, нарадах при директору, засіданнях шкільних методичних об’єднань розглядаються питання щодо методичного забезпечення викладання предмета. У ліцеї наявний перспективний план вивчення стану викладання предметів, адміністрацією здійснюється контроль за виконанням навчальних програм, проводиться моніторинг навчальних досягнень учнів через відвідування уроків вчителів, вивчення системи роботи. У книзі внутрішкільного контролю надані рекомендації, зроблені висновки.

Якість мовної освіти залежить також від наявності та змісту підручників, посібників, за якими викладається предмет.

У зв’язку із запровадженням дистанційного навчання та організацією освітнього процесу у 2023/2024 н.р. у дистанційному режимі, підручники, якими користуються педагоги та підручники надані учням у електронному вигляді, завантажені з сайту ІМЗО, надані педагогам у pdf-форматі, завантажені вчителями у курси Класрум. Додаткова література, навчальні посібники також таявні та надаються у електронному вигляді. Тестові завдання з різних видів контролю надаються у електонному вигляді або з виконистанням онлайн сервісів («На Урок», Всеосвіта, ВШО тощо).

Технічними засобами навчання для проведення онлайн консультацій, надання та опрацювання матеріалу, виконання завдань педагоги та учні забезпечені та користуються.

Вивчення, аналіз та узагальнення отриманої в ході перевірки інформації дає можливість констатувати, що викладання української мови та літератури проводиться з дотриманням чинних нормативно-правових документів. Усі вчителі обізнані з нормативними, інструктивнно-методичними документами, з пояснювальними записками програм, критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з різних видів мовленнєвої діяльності, володіють належними теоретичними і методологічними основами, принципами навчання і виховання, формами, методами, прийомами роботи на уроках.

 

Аналіз кадрового забезпечення викладання

 української мови та літератури

Під час здійснення  моніторингу за станом викладання  предметів було вивчено роботу 3 вчителів української мови та літератури.

 

№ з/п

ПІБ (повністю)

Дата

народження

Пед.

стаж

роботи

Рік проходження атестації та категорія

Рік проходження курсів підвищення кваліфікації

Спеціальність

за

дипломом

 

У яких класах викладає

1.

____________

11.01.1970

31

03.04.2019,

І категорія

2021, 2022, 2023

Учитель української

мови та літератури

10-В, 11-А, 12-А,Б,В,Г

 

2.

________

15.03.1951

50

04.04.2020,

вища категорія, учитель-методист

2020, 2021

Філолог. Викладач української

мови та літератури

9-А, 10-Б

 

3.

________

29.12.2000

2р3м

спеціаліст

2021, 2022

 

Філологія

10-А, 11-Б

 

 

Проаналізувавши кількісно-якісний склад цих учителів ми отримали такі дані: вчителів вищої категорії - 1, спеціалістів І категорії - 1, спеціалістів - 1. Мають звання «учитель-методист» -1.

Аналіз учителів за освітою виявив, що 100% педагогів мають вищу освіту.

Вчителів ліцею, які мають педагогічний стаж більше 20 років – 2 особи, стаж до 5-х років – 1 особа. Це свідчить про те, що на зміну досвідченим фахівцям приходять молоді спеціалісти, відбувається обмін досвідом поколінь.

       Усі вчителі української мови та літератури проходять атестацію згідно з перспективним плануванням та з дотриманням чинного законодавства.   Щороку педагоги здійснюють самоосвітню діяльність з підвищення рівня професійних компетентностей, проходять курси підвищення кваліфікацї, є активними учасниками онлайн заходів різних рівнів (конференцій, вебінарів тощо).

Під час моніторингу було відвідано та проаналізовано 8 уроків вчителів: ________________ (12-А, 11-А), ___________ (9-А, 10-Б), ________ (10-А,11-Б).

 

12-А клас. Українська мова.03.11.2023 (ПІБ учителя)

Тема: Неповні  й  односкладні  речення.

Мета: систематизувати й узагальнити знання про неповні  й  односкладні  речення, розрізняти типи односкладних речень, формувати в учнів мовну компетентність з дотримання синтаксичних норм і правил української мови, виявляти й пояснювати порушення синтаксичних норм, застосовувати знання на практиці.

Тип  уроку:  урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

Методи, прийоми і форми роботи:  «Дослідження- трансформація»,  «Дослідження-характеристика», синтаксичний  конструктор,  лабораторія  дослідника,  клоуз-тест.

Учителька готова до проведення онлайн-консультації. Тема відповідає календарному плануванню. Мотиваційна складова на початку уроку створила позитивну атмосферу. Навчальний матеріал дібрано відповідно до теми, мети консультації та вікових особливостей учнів. Теоретичний матеріал подано у презентації у формі таблиць і правил. Практична складова заняття містила вправи на повторення, здійснена робота над помилками. Проведено клоуз-тест на визнання рівня засвоєння знань з теми. Оцінки прокоментовані. Домашнє завдання диференційовано. Мова вчителя – грамотна, пояснення ведеться на високому рівні. Спостерігається достатній зворотній зв'язок з учнями.

Консультація проведена на достатньому рівні.

 

11-А клас. Українська мова.10.11.2023 (ПІБ учителя)

Тема: Написання  НЕ,  НІ  з  різними  частинами  мови.

Мета: повторити й узагальнити вивчене з правопису заперечних часток Не та Ні з різними частинами мови; удосконалювати навички правопису слів із зазначеними орфограмами, уміння знаходити помилки на розглянуті правила й виправляти їх; розвивати вміння аналізувати, співставляти та порівнювати мовні явища,виховувати культуру виховувати естетичний смак учнів, почуття поваги до рідної культури .

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

Види  робіт: робота  з  презентацією, відновлення-узагальнення,  творча  робота,  лінгвістичне  спостереження, "Мікрофон", «Мозковий штурм».

У процесі підготовки вчителя до уроку було враховано індивідуально-психологічні особливості учнів та їхні когнітивні можливості. Тема відповідає календарному плануванню. Мотивація навчальної діяльності була здійснена за допомогою прийому «Мозковий штурм», актуалізація опорних знань -  гра «Добери синоніми». Повторення навчального матеріалу відбулося з використанням презентації, складеної відповідно до чинної програми з української мови для 11 класу. Практична складова заняття містила розподільчий диктант на визначення рівня засвоєння знань з теми. Оцінки будуть виставлені після перевірки робіт. Домашнє завдання задано вчасно. Тривалість онлайн заняття відповідає санітарним нормам. Спостерігається достатній зворотній зв'язок з учнями.

Консультація проведена на достатньому рівні.

 

11-Б клас. Українська мова.10.11.2023 (ПІБ учителя)

Тема: Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками.

Мета: формування компетентностей: предметні (знання про види синтаксичних помилок, про правила уживання прийменників в і на; навички грамотного письма); ключові (уміння вчитися: логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу/ дистанційний урок-практикум

Види  робіт: робота  з  презентацією, орфографічна хвилинка, комунікативний практикум, лінгвістичне дослідження, інтерактивний тренінг, дослідження-зіставлення.

Тема консультації відповідає календарному плануванню. Мотивація навчальної діяльності була здійснена шляхом проведення комунікативного практикуму за висловлюванням «В Інтернеті все на відстані витягнутої руки. Треба тільки знати, як витягнути руку». Подача теоретичного матеріалу відбулася з використанням презентації та проведення лінгвістичного дослідження вживання прийменників. Практична складова заняття містила інтерактивний тренінг на тему «Межі безпеки віртуального простору». Рівень навчаності учнів – середній, тому під час планування заняття було враховано індивідуально-психологічні особливості, когнітивні та технічні можливості учнів. Домашнє завдання задано вчасно. Тривалість онлайн заняття відповідає санітарним нормам. Спостерігається недостатній зворотній зв'язок з учнями.

Консультація проведена на достатньому рівні.

 

11-А клас. Українська література. 23.11.2023. (ПІБ учителя)

Тема. Ю.Яновський «Майстер корабля»  Новаторство художньої форми: модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору.

Мета: удосконалювати навички змістового аналізу тексту, аналітичного мислення; формувати вміння висловлювати й аргументувати власні думки; поглибити знання про новаторство художньої форми: модерний сюжет що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору; поглиблювати знання з теорії літератури  про художній час і простір, умовність зображення; виховувати вміння розуміти й поважати красу людських стосунків.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: презентація «Ю. Яновський «Майстер корабля»,  дидактичний матеріал (тест-контроль, питання для обговорення)

Випереджувальне завдання: прочитати роман  Ю.Яновського «Майстер корабля»

Методи і прийоми: створення позитивного емоційного фону заняття, постановка проблемного питання,  асоціативний кущ, робота з цитатним матеріалом, метод незакінчених речень, дискусія.

Протягом уроку педагог була посередником між твором та учнями, давала їм вільно виказувати свої думки. На початку заняття для створення емоційного фону учителька використала прийом виразного читання уривку твору під відео морського прибою. Під час роботи над змістом роману колективно було створено скрайбінг «Символи роману «Майстер корабля» та «Герої роману та їх прототипи». Учні вчилися формувати висловлювати власну думку під час інтерактивної вправи «Займи й обґрунтуй позицію».

Домашнє завдання було диференційованим. Усі оцінки були прокоментовані і виставлені вчасно. Навчальна, розвиваюча та виховна задачі заняття досягнуті.               Вікові особливості школярів враховані.

 

10-А клас. Українська мова. 11.11.2023. (ПІБ учителя)

Тема. Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів.

Мета: формувати компетентності комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях і сферах , дотримуватися лексичної норми в усних і писемних висловленнях; дотримуватися лексичної сполучуваності слів; виявляти й усувати порушення лексичних норм, норм слововживання; оцінювати власне й чуже мовлення з погляду точного, доречного й виразного слововживання.

Тип: урок засвоєння нових знань.

Методи, прийоми: хвилинка мудрості, «проблемна ситуація», гра «Я ─ редактор». Наявний презентаційний та відеоматеріал за темою уроку.

У процесі підготовки до уроку було враховано індивідуально-психологічні особливості учнів та їхні можливості, тому було реалізовано диференційований підхід. Використання традиційних та інноваційних форм роботи забезпечило швидке виконання поставлених завдань. Рівень засвоєння учнями навчального матеріалу – середній і достатній, тому під час консультації учителькою корегувались відповіді учнів, надавалась допомога,. На всіх етапах консультації учні були активні, зосереджені, дисципліновані. Було дотримано раціональне використання навчального часу, всі етапи консультації були логічно зв’язані. Домашнє завдання - коментоване письмо, всі оцінки прокоментовані і виставлені вчасно.

 Консультація проведена на достатньому науково-методичному рівні.

 

9-А клас. Українська мова. 10.11.2023. (ПІБ учителя)

Тема. Складнопідрядне речення з підрядним означальним і підрядним зʼясувальним.

Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; виховувати патріотизм, повагу до зафіксованої фольклором мудрості народу, шанобливе ставлення до рідної природи; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, удосконалювати навички роботи з електронним підручником.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, лінгвістична гра, технологія  "камінь спотикання", метод  «Прес»,  рефлексія, прийом створення проблемної ситуації.

Учителька раціонально спланувала урок, враховуючи вікові особливості учнів, тему, види роботи, приділивши багато уваги вправам з формування граматичних навичок та навичок усного мовлення учнів. Було проведено бліцопитування про складне речення, його види. Практична складова заняття містила виконання тренувальних  вправ після перегляду навчального відео та презентації. Домашнє завдання було диференційованим. Усі оцінки були прокоментовані і виставлені вчасно. Спостерігався достатній зворотній зв'язок з учнями.

Консультація проведена на високому методичному рівні.

 

9-А клас. Українська мова. 17.11.2023. (ПІБ учителя)

Тема: Контрольний твір-есе. «Що робить мене щасливим?» з використанням складнопідрядних  речень.

Мета: досконалити вміння учнів щодо написання твору-есе; збагачувати словниковий запас дев’ятикласників; розвивати у школярів уміння узагальнювати та виокремлювати головне; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова та України.             

Тип: урок розвитку мовленнєвих умінь та мовних навичок (формування комунікативної компетенції).

Сприйняття й усвідомлення учнями матеріалу заняття відбулося за допомогою  бесіди, виконання творчих вправ на основі опрацювання теоретичного презентаційного матеріалу, виконання практичних завдань творчого характеру: дослідження-відновлення, моделювання-дослідження з текстом, коментарів вчителя. Навчальний матеріал дібрано відповідно до теми й мети консультації. У процесі консультації здійснювався індивідуальний та диференційований підхід до учнів. Практична складова заняття – написання твору-есе. Підсумковий етап консультації проведено за допомогою рефлексії. Домашнє завдання прокоментовано.

 

9-А клас. Українська література. 21.11.2023. (ПІБ учителя)

 Тема.  І. П. Котляревський. Творчість письменника – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. Поема «Енеїда». Історія написання твору.

 Мета: формувати ключові та предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: ознайомити дев’ятикласників із біографією зачинателя нової української літератури; розвивати навички виразного читання поеми; уміння визначати жанрові ознаки твору; удосконалювати навички роботи в групах, володіння різними соціальними ролями; виховувати любов до читання художніх творів; розвивати естетичний смак, світогляд;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових умінь і навичок.

 Обладнання: «Іван Котляревський. Огляд життя письменника», презентація «Історія написання поеми «Енеїда»,

Групова консультація побудована пропорційно з її структурною системою, до якої ввійшли всі необхідні компоненти. На консультації використано методи роботи: розповідь, бесіда, мозковий штурм, випереджувальні завдання: асоціативний ряд «Риси митця», сенкани «Митець» і «Котляревський», демонстрування.

Навчальний матеріал дібрано відповідно до теми й мети консультації. У процесі консультації здійснювався індивідуальний та диференційований підхід до учнів. Оцінки коментувались поетапно, знання оцінені об’єктивно.

На консультації дотримано раціональне використання навчального часу. Поставлена мета була досягнута: на консультації учні зацікавились матеріалом, розвивали вміння аналізувати й зіставляти образи, уміння виразного читання, висловлювати власні думки. Домашнє завдання прокоментовано.

 Консультація проведена на високому науково-методичному рівні.

 

Моніторинг стану викладання української мови і літератури показав, що вчителі (ПІБ учителів) мають розвинені предметно-методичну, мовно-комунікативну та мовно-літературну, міжкультурну конпетенції, в той же час більшість з них потребують удосконалення інформаційно-цифрової компетенції з метою швидкої та ефективної орієнтації в постійно зростаючому інформаційному потоці сучасних технологій.

Під час проведення консультацій взаємовідносини між учнями та педагогами будуються на засадах взаємоповаги, взаєморозуміння, довіри. Учителі значну увагу приділяють створенню умов для дистанційного навчання учнів на основі максимального врахування їхніх нахилів, інтересів, здібностей, можливостей. Викладання навчального матеріалу відзначається доступністю, практичним спрямуванням. Достатня увага приділяється застосуванню сучасних технологій дистанційного навчання, використанню освітянських онлайн платформ для швидкого опанування та засвоєння матеріалу, проведення підсумкових робіт з метою формування в учнів мовної норми, основних літературознавчих понять та термінів, необхідних для повноцінного аналізу художнього твору, здатності сприймати його з розумінням задуму і стилю автора.

Співпраця учителів української мови та літератури з учителями інших шкільних дисциплін гуманітарного й естетичного циклів дозволяє уникати дублювання матеріалу, який учні опановують на консультаціях інших навчальних предметів.

 Відпрацьована чітка система поточного контролю за рівнем засвоєння програмового матеріалу створює оптимальні умови для зворотнього зв’язку між вчителями та учнями.

 Учитель української мови і літератури (ПІБ учителя) застосовує проблемно-пошуковий виклад програмового матеріалу: проводиться спостереження, аналіз змісту різних вправ, учні здійснюють само та взаємоконтроль, засвоєний теоретичний матеріал закріплюється у процесі виконання практичних вправ. Учитель приділяє велику увагу збагаченню словникового запасу учнів, формуванню навичок змістовно-композиційного аналізу текстів, моделюванню мовленнєвих ситуацій з виходом на практичне мовлення. На консультаціях з мови використовує технології дистанційного навчання, керовані діалоги, рольові ігри, мозковий штурм. Вміє встановити психологічний контакт з класом, мотивувати учнів до опрацювання теоретичного матеріалу, активізувати мислення та мовлення учнів.

Учитель (ПІБ учителя) обирає оптимальну структуру онлайн-консультації для реалізації поставлених у меті завдань, обирає цікаві форми подачі нового матеріалу, велику увагу приділяє актуалізації опорних знань учнів. На всіх етапах консультації присутня робота над новими поняттями і розвитком мовлення. Значну увагу приділяє вивченню теорії літератури, літературознавчим термінам. У своїй роботі використовує прийоми інтерактивного навчання, інноваційні технології, проводить онлайн-лекції із супровідною презентацією,

Для активізації пізнавальної активності учнів учитель готує до консультацій тематичні  презентаційні матеріали, користується репозитарієм відеоматеріалів. Проводить позакласну роботу з предмета, мотивує учнів до участі у літературних конкурсах різних рівнів.

Учитель української мови і літератури (ПІБ учителя) впроваджує на онлайн-консультаціях інтерактивний підхід у процес навчально-пізнавальної діяльності учнів, використовуючи різні методи, прийоми та технології навчання - "мозковий штурм, «прес»" та ін. Вчитель зацікавлює учнів матеріалом, формує й розвиває мовні, мовленнєві та розумові навички, творчі здібності, створює ситуацію успіху. На кожній консультації (ПІБ учителя) широко використовує і спонукає учнів до використання онлайн інформаційних джерел, освітніх платформ з метою  мотивації до осмисленої навчальної діяльність. Учитель добре знає індивідуальні особливості та здібності кожного учня і продуктивно їх використовує. Учні люблять уроки літератури учительки, оскільки вони дають їм можливість творчо реалізуватись.

 

 Результати моніторингу показали, що викладання української мови та літератури спрямовується вчителями на підвищення якості знань, посилення виховного впливу на учнів, розвиток читацьких компетентностей, літературних уподобань, творчих здібностей. Більше уваги приділяється визначенню триєдиної мети уроку і його структурі: забезпеченню мотивації, представленню теми й очікуваних навчальних результатів, забезпеченню виконання системи вправ і завдань, спрямованих на формування мовних, комунікативних, соціокультурних умінь, оцінюванню результатів уроку, підбиттю його підсумків, коригуванню набутих знань.

Рівень навчальних досягнень та якість знань учнів з української мови

(за результатами тестових випробувань)

З метою перевірки якості знань учнів з української мови та літератури та відстеження динаміки навченості у відповідності до вимог програм, а також подальшої роботи щодо формуванню предметних та ключових компетентностей з української мови та літератури у листопаді 2023 року були проведені тестові роботи з предметів. Результати подані у таблицях та діаграмах.

 

Українська мова, 2023/2024 н.р.

 

Класи

Кількість учнів у класі

Кількість учнів, що писали роботу

ВР

ДР

СР

ПР

Якість знань

%

 

 

к-ть

%

к-ть

%

к-ть

 

к-ть

%

 

9-А

23

23

-

 

-

 

23

100

-

 

0

10-А

36

36

-

 

12

33,3

24

66,7

-

 

33,3

10-Б

37

37

-

 

-

 

37

100

-

 

0

11-А

28

28

-

 

8

28,6

20

71,4

-

 

28,6

11-Б

29

15

-

 

-

 

15

100

-

 

0

12-А

35

35

-

 

8

22,9

24

68,54

3

8,6

22,9

УСЬОГО

174

 

 

28

 

143

 

 

 

16,1

 

 

Моніторинг якості навчальних досягнень учнів  виявив, що лише           33,3 % (12) учнів 10-А класу, 28,6% (8) учнів 11-А класу, 22,9% (8) учнів 12-А класу успішно засвоює зміст відповідного навчального курсу з української мови, що становить 16,9 % від загальної кількості учнів (174 осіб), що пройшли моніторинг.

Типові помилки:

-         недостатній лексичний запас учнів;

-         невміння вільно оперувати опанованим лексичним матеріалом у схожих мовних ситуаціях;

-         написання не- з різними частинами мови;

-         правопис апострофа і мʼякого знака;

-         написання прислівників, сполучників разом і окремо;

-         написання  складних  слів  разом,  окремо,  через  дефіс;

-         написання  слів  іншомовного  походження;

-         невміння  знайти  граматичну  помилку  в  реченні;

-         вживання  прийменників в, на, по  у  словосполученнях;

-         граматичний  зв'язок  підмета  й  присудка;

-         синтаксичне  керування  в  словосполученнях;

-         відсутність автоматизованих навичок граматичного оформлення речень.

 

Українська література, 2023/2024 н.р.

 

Класи

Кількість учнів у класі

Кількість учнів, що писали роботу

ВР

ДР

СР

ПР

Якість знань

%

 

 

к-ть

%

к-ть

%

к-ть

 

к-ть

%

 

9-А

23

23

-

 

-

 

23

100

-

 

0

10-А

36

33

-

 

13

39,4

20

60,6

-

 

39,4

11-А

28

25

-

 

4

16

21

84

-

 

16

12-А

35

34

-

 

9

26,5

23

67,65

2

6

26,5

УСЬОГО

115

 

 

26

 

87

 

 

 

22,6

 

Моніторинг якості навчальних досягнень учнів  з української літератури виявив, що 39,4 % (13) учнів 10-А класу, 16% (4) учнів 11-А класу, 26,5% (9) учнів 12-А класу успішно засвоює зміст програмового матеріалу, що становить 22,6 % від загальної кількості учнів (115 осіб), що пройшли моніторинг.

Типові помилки:

-         труднощі у творчому комбінуванні лексико-граматичного матеріалу для висловлення власного ставлення до певних подій і фактів, аргументації власних суджень;

-         недостатня лексична та граматична насиченість;

-         висловлювання учнів малі за обсягом, допускають велику кількість граматичних і орфографічних помилок;

-         використання простих речень з замість складнопідрядних.

 

Аналіз проведеного тестування, а також спостереження за роботою учнів під час проведення консультацій виявили, що великий відсоток ліцеїстів мають слабку підготовку з української мови та літератури. Основною причиною середнього рівня навчальних досягнень є те, що учні не завжди готові до консультацій, більшість не вчать теоретичний матеріал, не виконують домашні завдання в повному обсязі, майже не читають, тому не знають змісту програмових творів, не орієнтуються у визначенні періодизації літературного процесу. Суттєві недоліки й прогалини в оволодінні знаннями, уміннями і навичками здебільш  зумовлені психолого-емоційним станом сучасних учнів, низькою мотивацією до навчання, а також певними методичними прорахунками педагогів в плануванні етапів онлайн-консультацій щодо формування умінь логічно, послідовно викладати свої думки, робити висновки, узагальнення, використовувати фактичний матеріал для аргументації основних положень, які висловлює учень у роботі.

 Тому в оцінці знань учнів переважають бали середнього рівня, 143 учні (82,2%) з української мови та 87 учнів (75,7%) з української літератури виконали завдання на середньому рівні.

 

Порівняльні показники якості знань учнів з української мови в межах моніторингів у 2021/2022  та у 2023/2024 н.р.

Класи

 

 

рік проведення

Кількість учнів, що писали роботу

ВР

ДР

СР

ПР

Якість знань

%

к-ть

%

к-ть

%

к-ть

 

к-ть

%

 

9

2021

11

-

 

4

36

7

64

-

-

36

11-А

2023

28

-

 

8

28,6

20

71,4

 

 

28,6

10

2021

24

1

4

3

13

20

83

-

-

58,3

12-А

2023

35

-

 

8

22,9

24

68,54

3

8,6

22,9

 

Порівняно з результатами моніторингу якості знань учнів з української мови у 2021/2022 н.р.  виявлено, що в учнів 11-А класу значно знизився  показник якості знань (на 7,4%), також і в учнів 12-А класу (на 35,4%). У 12-А класі відсутні учні з високим рівнем знань, зявилися учні, які засвоюють метаріал лише на початковому рівні, в той час, як збільшилась кількість учнів, які навчаються на достаньому рівні.

 

Порівняльні показники якості знань учнів з української літератури в межах моніторингів у 2021/2022  та у 2023/2024 н.р.

Класи

 

 

рік проведення

Кількість учнів, що писали роботу

ВР

ДР

СР

ПР

Якість знань

%

к-ть

%

к-ть

%

к-ть

 

к-ть

%

 

9

2021

11

-

-

1

10

10

90

-

-

9,1

11-А

2023

25

-

 

4

16

21

84

-

 

16

10

2021

24

-

-

3

13

21

87

-

-

12,5

12-А

2023

34

-

 

9

26,5

23

67,65

2

6

26,5

 

Порівняльний аналіз результатів поререднього моніторингу якості знань учнів з української літератури у 2021/2022 н.р. свідчить про значне збільшення показника якості знань учнів 11-А класу (на 6,9%), та учнів 12-А класу (на 14%). У 11-А та 12-А класі відсутні учні з високим рівнем знань, в той же час, зявилися учні, які засвоюють метаріал лише на початковому рівні.

 

Отже, спостерігається позитивна динаміка навченості ліцеїстів з української літератури у відповідності до вимог програм, а також зниження якісних показників з української мови, що вимагає оновлення підходів до викладання предмета, опанування та використання сучасних методів та технологій навчання в умовах воєнного стану, ефективного планування подальшої роботи щодо формуванню предметних та ключових компетентностей на уроках української мови та літератури.

Стан ведення шкільної документації

Учителі української мови та літератури на належному рівні ведуть шкільну документацію:

-         записи на сторінках електронних класних журналів заносяться вчасно,

-         календарно-тематичне планування наявне;

-         записи тем співпадають із записами у курсах класрум та на сторінках е-журналів;

-         дотримуються єдині вимоги щодо ведення тематичного обліку навчальних досягнень учнів;

-         поурочні плани та матеріали до онлайн-занять ведуться в електронному вигляді;

-         вчасно викладаються у курси Класрум завдання для самостійного опрацювання учнями під час асинхронних занять;

-         дотримуються часові межі проведення консультації онлайн з урахуванням вимог до структури уроків української мови та літератури (дотримуються основні етапи, заняття характеризуються практичною спрямованістю і логічною послідовністю).

 Усі вчителі української мови та літератури усвідомлюють завдання, які сьогодні поставлені перед педагогами і працюють на кінцевий результат – виховання свідомого громадянина-патріота України, особистості, яка досконало володіє рідною мовою як інструментом спілкування, мислення, самовираження й пізнання світу.

Висновки:

Вивчення стану викладання української мови та літератури показало, що вчителі забезпечують викладання предметів на достатньому рівні.

Учителі української мови та літератури постійно працюють над формуванням мовної та комунікативної  компетенції учнів, яка передбачає використання лексичного та граматичного матеріалу для вирішення комунікативних завдань.

Велика увага приділяється оновленню форм, методів і засобів навчання. Більшість вчителів використовують на уроках інноваційні технології,  забезпечуючи позитивну мотивацію учнів до здобуття знань, формують стійкий інтерес до вивчення мови та літератури, дають відчуття потреби в самоосвіті.   Питання використання новітніх інформаційних технологій на уроках української мови та літератури неодноразово розглядалось на засіданнях шкільного методичного об'єднання вчителів філологічно-гуманітарних дисциплін.

Під час дистанційного навчання педагоги створюють електронний банк підручників, посібників, дидактичних розробок до програмових навчальних тем, контрольних робіт, розроблених тематичних тестувань за рівнями, презентаційних та відео матеріалів.

Слід зазначити і ряд недоліків у роботі вчителів:

-         недостатня робота з розвитку зв’язного мовлення учнів, а саме звернути увагу на побудову усного висловлювання, формування власної точки зору  (ПІБ учителя).

-         недостатня увага приділяється роботі щодо граматичної, стилістичної, синтаксичної вправності учнів, роботі над помилками (ПІБ учителя)

-         недостатня увага приділяється повторенню, закріпленню нового матеріалу та індивідуальній роботі з невстигаючими учнями (ПІБ учителя)

-         недостатньо сформавана інформаційно-цифрова компетентність учителів, що потребує постійного самоосвітнього набуття практичних навичок та вдосконалення умінь (ПІБ учителя)

 

Рекомендації за підсумками моніторингу

стану викладання та якості знань учнів

з української мови та літератури у 2023/2024 н.р.

1. Керівнику методичного об’єднання вчителів гуманітарного циклу                   (ПІБ учителя):

 1.1. Питання про моніторинг стану викладання та якості знань учнів

з української мови та літератури розглянути на засіданні методичного об’єднання вчителів гуманітарного циклу.

Грудень 2023

1.2. Беручи до уваги рівень якості знань учнів з української мови активізувати відвідування уроків вчителів з метою ефективного використання технологій дистанційного навчання, підвищення результативності знань учнів

До кінця навчального року

2. Учителям української мови і літератури:

 2.1. Забезпечувати належний методичний рівень викладання предмету, застосовуючи ефективні форми та методи для формування ґрунтовних знань та умінь учнів, формувати стійку мотивацію та свідоме прагнення до вивчення предмету.

                                                             Постійно

 2.2. Систематично працювати над підвищенням читацької компетентності учнів у процесі вивчення української літератури.

Постійно

 2.3. Активно впроваджувати сучасні інноваційні технології навчання, зокрема інформаційно-комунікаційні, проектні, проблемні, інтерактивні.

                                                                                                               Постійно

  2.4. Поповнювати електронний банк художньою, довідковою літературою, методичними та дидактичними матеріалами  відповідно до вимог чинних програм.

Постійно

 2.5. Більше уваги приділяти учням, які мають початковий рівень знань,  використовуючи на уроках диференційовані, індивідуальні завдання.

Постійно

 2.6. Цілеспрямовано проводити  роботу з удосконалення усного мовлення учнів, забезпечити на кожному уроці мовну практику, вчити школярів свідомо аналізувати своє та чуже мовлення відповідно до літературних норм.

Постійно

 2.7. Формувати на уроках української мови і літератури життєві компетентності з метою розвитку особистості школяра, здатного до самоосвіти й самореалізації.

Постійно

 2.7. Систематично вживати заходи щодо розвитку пізнавальних здібностей учнів, виявляти обдарованих вихованців, залучати їх до активної самостійної, пошукової діяльності, участі у різноманітних конкурсах.

                  Постійно

 2.8. Усунути недоліки, виявлені під час перевірки, та виконати надані рекомендації.

                       До кінця навчального року

 2.9. Взяти надані рекомендації до відома та використання в роботі.

До кінця навчального року                                        

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Постольна Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Панасюк Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Решетило Ірина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 грудня 2023
Переглядів
12181
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку