Довідка за підсумками тематичного контролю за темою: «Соціальний розвиток дошкільника, аналіз взаємин з дорослими й однолітками в сюжетно-рольовій грі»

Про матеріал
Довідка за підсумками тематичного контролю за темою: «Соціальний розвиток дошкільника, аналіз взаємин з дорослими й однолітками в сюжетно-рольовій грі»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Довідка

за підсумками тематичного контролю за темою: «Соціальний розвиток дошкільника, аналіз  взаємин з дорослими й однолітками в сюжетно-рольовій грі»

 

 

 

 

                                                                                               

 

 

                                                                              підготувала:

                                                                                                вихователь-методист

                                                                                                 Ковтун С.С.

 

 

 

Лютий  2021 р.

 

 

 

Довідка

 

за підсумками тематичного контролю за темою: «Соціальний розвиток дошкільника, аналіз  взаємин з дорослими й однолітками в сюжетно-рольовій грі»

 

Дата:5. 02.2021-22.02.2021

 

Контроль проводили:

завідувач ЗДО «Калинка» Н. О. Іванюк 

вихователь-методист А.В. Хромець, 

вихователь-методист С.С. Ковтун

 

 

На сучасному етапі оновлення освіти, що характеризується акцентуацією на вихованні творчої особистості, забезпеченні життєздатності, як головної людської якості, гострої актуальності набуває проблема переорієнтації всіх ланок освіти, починаючи з дошкільної, на формування компетентності, готовності застосовувати знання в різних життєвих ситуаціях.

Згідно завдань річного плану на 2020-2021 навчальний рік на виконання Закону України «Про дошкільну освіту», на виконання Базового компоненту дошкільної освіти в Україні» в лютому місяці 2021 року у всіх групах закладу вивчався стан організації ігрової діяльності, взаємини дітей з дорослими й однолітка­ми в сюжетно-рольових іграх, соціальний розвиток дитини.

 

Контроль передбачав аналіз завідувачем і вихователями-методистами календарного планування вихователів, спостереження за грою дітей і за діяльністю вихователів у процесі керівництва грою,  перегляд осередків сюжетно-рольових ігор в групах та вивчен­ня практичним психологом емоційного благополуччя й соціалізації в іг­ровій діяльності дітей. Була розроблена схема спостереженнь , оскільки важливо заздалегідь продумати, на що варто звертати увагу під час кон­тролю.

Найефективнішою формою ознайомлення членів комісії з роботою вихователів були особисті спостереження за сюжетно-рольовою грою безпо­середньо в групі. Цей розділ контролю було визнано пріоритетним.

В середніх групах закладу було переглянуто різні за тематикою сюжетно-рольові ігри, здійснено колективні перегляди. Переглянули сюжетно-рольову гру « Покупаємо ляльку» під керівництвом вихователя Волощук Л.Ю в другій молодшій групі «Теремок»., сюжетно-рольову гру  « Лікарня » під керівництвом Сідніної Л.І. в другій молодшій групі « Теремок»,  інтерактивну гру « Подорож у космос» під керівництвом Бідної І.В у старшій групі ; сюжетно-рольову гру  «Ферма» з використання макетів у другій молодшій групі «Колосок». Всі вихователі справились з поставленим перед ними завданнями. Сюжети ігор вийшли цікаві та доступні дітям, з правильно підібраними атрибутами, завданнями.

Для більш глибокого розуміння проблеми з даного питання проведено  консультації для вихователів: «Педагогічне керівництво іграми», « Сюжетно-рольові ігри з макетами»  , «Картотека сюжетно-рольових ігор» які були викладені у вайбер групі закладу, у зв’язку з карантинними обмеженнями.

Під час консультації вихователя Петренко О.В. на тему: «Педагогічне керівництво іграми» зверталася увага на  те, що керівництво сюжетно -рольовою грою вимагає великої майстерності і педагогічного такту. Вихователь повинен направляти гру, не порушуючи її, зберігати самостійний і творчий характер ігрової діяльності.

У вітчизняній педагогіці з питання керівництва дитячими іграми визначені прийоми непрямого впливу та прямого керівництва. Непряме керівництво грою здійснюється шляхом збагачення знань дітей про навколишнє суспільного життя, поновлення ігрових матеріалів тощо, тобто без безпосереднього втручання в гру. Це зберігає самостійність дітей у процесі гри, разом з тим, викликає інтерес у них до нової теми гри, збагачує зміст вже існуючою. Внесення нових іграшок викликає одночасно і ігровий, і пізнавальний  інтерес дітей дітей.

До прямих прийомів керівництва відносяться: рольову участь дорослого в грі, участь в змові дітей, роз'яснення, допомога, рада по ходу гри, пропозиція нової теми гри і ін. Вони дають можливість цілеспрямовано впливати на зміст гри, взаємини дітей у грі, поведінку гравців. Однак не можна забувати, що основна умова використання цих прийомів - збереження і розвиток самостійності дітей в грі.

В консультації Бутко І.В. « Сюжетно-рольові ігри з макетами» дізналися, що  сюжетно-рольові ігри з макетами – це творчі ігри, тому, що діти самі визначають мету, зміст і правила гри, відображають навколишнє життя, діяльність людини та відносини між людьми.

Використовуючи  в своїх іграх  макети, діти «озвучують» людей, «імітують» дії тварин, виконують роботу лікаря, вихователя, будівельника тощо. Діти, наче в справжньому житті, по-справжньому переживають свої ролі, відверто виявляють своє ставлення до життя, свої думки та почуття, сприймають гру як важливу справу.

 Вихователь Рубець О.С. розробила картотеку  сюжетно-рольових ігор та  поширила її серед вихователів.

Також було проаналізовано перспективні плани освітньо-виховного процесу.

Встановлено, що робота з даної теми планується з урахуванням програми виховання і навчання дітей дошкільного віку « Українське дошкілля», Базового компонента дошкільної освіти в Україні» (оновленого), матеріалів журналів «Дошкільне виховання», «Палітра педагога».

Після перевірки середніх груп, було встановлено, що в групах створені умови для організації та керівництва сюжетно-рольовими іграми та формування ігрових навичок у дітей.

Для організації ігрової діяльності дітей в групах створене необхідне предметно-ігрове середовище, яке дає дитині радість пізнання, розширює світогляд, відкриває безмежний простір можливостей взаємодії з цим середовищем, допомагає спілкуватися з іншими людьми.

На належному рівні в групах створено умови для формування певного рівня соціальної компетентності, зокрема соціально-психологічна атмосфера: демократичний стиль спілкування, доброзичливе відношення дорослих до дітей, співпраця з дітьми в процесі сюжетно-відображувальної гри тощо.

Майже всі педагоги середніх груп розуміють, що завдання педагога дошкільника в тому, щоб забезпечити перехід від сюжетно-відображувальної гри, в якій дитина копіює побутові дії дорослого, до сюжетно-рольової гри, яка відображає відношення людей, їх характери, настрій.

Вихователі середніх груп, враховуючи вік дітей, організовують сюжетно-рольові ігри з попереднім обговоренням спільного задуму. Надають можливість кожній дитині придумати шматок сюжету до вибраної теми, вдало проводять сюжетно-рольові ігри на побутові теми («Доньки-матері», «Сім’я», «Магазин», «Лікарня», «Перукарня»), під час яких педагоги приділяють значну увагу ініціативі самих дітей, допомагають дітям розуміти життя суспільства, усвідомлювати своє місце в ньому, засвоїти усталені моральні вартості, норми. Гра та ігрове спілкування стає для дітей першої школою соціальних взаємин.

Також, значна увага приділяється колективним іграм, в яких помітні відмінності в характері дітей, в їхньому розвитку (одні діти командують, інші підкорюються, одні сміливо виявляють ініціативу, інші не наважуються щось пропонувати). Вихователі допомагають кожній дитині знайти своє місце в грі, допомагають, щоб дитину визнали товариші, підтримують впевненість малюка у своїх силах, протистоять виявам самовпевненості, зазнайства у дітей-організаторів.

Заслуговує на увагу досвід роботи вихователя Г.П. Щиголь щодо керівництва сюжетно-рольовими іграми. Педагог активно впливає на зміст ігор, допомагає дітям реалізувати ігровий задум, регулює дитячі взаємини, інколи сама стає учасником гри, не беручи на себе головної ролі..

Також педагоги груп  приділяють увагу самостійності дітей, як стрижневій якості особистості, що зумовлює її активність, ініціативність, творче спрямування.

Вихователі групи  № 9, враховуючи вік дітей, організовують сюжетно-рольові ігри з попереднім обговоренням спільного задуму. Надають можливість кожній дитині придумати шматок сюжету до вибраної теми.  Разом, з дітьми готують необхідні предмети та атрибути для ігрового використання, надають дітям самостійності у розподілі ролей. Організовуючи ігри дітей вихователі чітко , тактовно та обережно спрямувують гру, вносячи в неї певний лад, сприяють реалізації ігрового задуму дітей добром необхідних матеріалів та своєю рівноправною участю  в грі.

Заслуговує на увагу вміння педагогів групи № 10 спостерігати гру, розуміти її, керувати нею та спрямувати її з метою різнобічного виховання своїх вихованців.

Разом з тим, результати перевірки засвідчили, що робота вихователів  груп, що перевірялися вимагає вдосконалення і є ще ряд недоліків.  По-перше питання методики керівництва ігровою діяльністю потребує вдосконалення. Щоб ігрова діяльність змінилася на краще, потрібне кваліфіковане педагогічне керівництво, яке б виконувало корегувальну та регулювальну функцію. Зокрема, в сюжетно-рольових іграх вихователь може сприяти реалізації ігрових задумів своїх підопічних добором потрібних матеріалів, порадою, заохоченням або своєю рівноправною участю у грі.

Вихователям в роботі необхідно звернути  більшу увагу на творчу самостійність дітей в грі, якій притаманна ініціативність у створенні нового, оригінального, цілеспрямованість, оптимізм.

Необхідно звернути увагу на рівні сформованості гри відповідно віку дітей. Так, у дітей середнього дошкільного віку повинен переважати той рівень, де дії чітко та послідовно відтворюють життєву логіку і чітко виділені дії, спрямовані на інших учасників гри (лікар і медсестра лікують хворих, або взаємодіє кілька ігрових угрупувань: їдальня для будівельників, сім’я і лікарня).

При перевірці календарних планів вихователів було виявлено, що сюжетно-рольові ігри плануються протягом дня в кожній групі, однак  є ряд недоліків, на які потрібно звернути увагу, а саме:

  • Педагоги планують сюжетно-рольові ігри безсистемно;
  •                   не планувалося виготовлення атрибутів до гри;
  •                   недостатньою мірою в планах відбита робота з розв'язання дітьми завдань виховного характеру.

Таким чином, календарне планування щодо керування сюжетно-ро­льовими іграми не повною мірою відповідає методичним вимогам на момент перевірки;

 Підбиваючи підсумки тематичного контролю, слід зазначити, що рі­вень оволодіння вихователями технологіями керівництва сюжетно-рольо­вою грою, перебуває на достатньому рівні.

 

З метою усунення недоліків, виходячи із зазначеного, пропонується:

 

  1.        Молодим вихователям закладу опрацювати посібник А. Бурової «Організація дітей дошкільного віку» –Тернопіль: Мандрівець, 2010, с.5-42.

Термін виконання: березень 2021р.

 Відповідальний: вихователь-методист С.С. Ковтун

 

  1. Провести консультацію для молодих фахівців за темою: ««Сюжетно-рольова гра як засіб формування емоційної сфери»

Термін виконання: березень 2021 р.

Відповідальний: вихователь-методист С.С. Ковтун

  1. Розробити планування, в якому будуть сюжетно-рольові ігри плануватися системно

     Термін виконання: березень 2021р.

     Відповідальний : вихователь-методист С.С. Ковтун

  1. Включити в планування виготовлення атрибутів до сюжетно-рольових ігор.

     Термін виконання: березень 2021р.

      Відповідальний : вихователь-методист С.С. Ковтун

 

  1. Спланувати і надати консультативну допомогу педагогам щодо організації гри-стратегії, як виду розвивальних ігор.

Термін виконання: березень 2021р.

Відповідальний: вихователь-методист С.С. Ковтун

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
28 вересня 2022
Переглядів
2434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку