Довідка за результатами тематичної перевірки з екології

Про матеріал
Довідка за результатами тематичної перевірки з проблеми стану роботи з пізнавального розвитку, ознайомленням дітей дошкільного віку з довкіллям та природою, екологічним виховання
Перегляд файлу

Довідка за результатами тематичної перевірки з проблеми стану роботи з пізнавального розвитку, ознайомленням дітей дошкільного віку з довкіллям та природою, екологічним виховання.

 

Згідно з річним планом ЗДО «Берізка» 2021-2022 н.р. в період з 22.11.2021 року по 26.11.2021 року в закладі дошкільної освіти  вивчалося питання по даній темі.

Перевірку здійснювала комісія у складі :

Чепурна Т.І. – вих.- методист ЗДО

 

В ході перевірки вивчались наступні питання:

***планування, розподіл занять з ознайомлення з навколишнім середовищем в навчально-виховному процесі;

***створення умов щодо ознайомлення дошкільників з природою(доцільність добору рослин у куточку природи, догляд за предметами живої та неживої природи, експериментально-дослідницька діяльність у ЗДО , облаштування групових осередків  та ін.);

***оснащення дидактичним матеріалом (ігри, картини, лото);

***створення умов щодо ознайомлення дошкільників з роботою на ділянці;

***ознайомлення з навколишнім світом під час прогулянок у природу;

*** зацікавлення дітей експериментально-дослідницькою діяльність при вивченні  предметів природи.

 

Відповідно до вимог програми «Українське довкілля»  особлива увага приділяється ознайомленню дітей з екологічним вихованням та навколишньою природою.

 

З метою контролю під час перевірки використовувалися такі методи : відвідування занять, прогулянок, спілкування з дітьми, перевірено календарні та перспективні плани навчально – виховної роботи педагогів з даних тем, матеріал мікрометодкуточків, оформлення групових кімнат.

 За результатами перевірки було встановлено , що в закладі дошкільної освіти  створені необхідні умови для формування у дошкільнят уявлень про навколишній світ. В кожній віковій групі вихователі ведуть перспективне планування.  На основі планування розробляються щоденні календарні плани, в яких конкретизовано логіку уявлень дітей про навколишній світ у різних формах : спостереження різних об’єктів у приміщенні та на вулиці, дидактичні ігри, комплексні заняття, екскурсії, прогулянки, робота в куточку природи, хвилинки милування природою та інше.

Навчальний процес майже в достатній мірі забезпечений методичною та художньою літературою, наочними посібниками, дидактичними іграми. Так вихователі  Сесь Н. І., Трепач А. А., Кушнір О.М., Булко К.В. під час занять з ознайомлення з довкіллям використовували цікаві дидактичні ігри, користуються  сучасними технічними засобами для демонстрації наочного матеріалу під час заняття. На протязі всього дня вихователі вчать дітей дбайливо ставитись до оточуючого середовища, замислюватись над наслідками своїх дій, знайомлять з лікарськими рослинами, їх застосування у народній медицині , у побуті.

Велику увагу у дитячому садку приділяють використанню української народної творчості : загадок, приказок, закличок, прислів”їв, легенд про природу та бережне ставлення до оточуючого довкілля.

Вихователі всіх вікових груп проявили фантазію при виготовленні колендарів природи та погоди. Календарі всі різні, відповідають віковим особливостям дітей .

       В ЗДО ведеться спільна дбайлива робота вихователів з дітьми по висіву та обробітку грядок, закріплених за кожною віковою групою. Діти знайомляться з різними видами рослин, будовою їх стебла, кореня. Вони знають, як можна переробити власноруч вирощені овочі, яку користь дають екологічно чисті продукти організмові.

Подаючи дітям інформацію про навколишнє середовище, вихователі застосовують пояснювально-ілюстративний метод  у роботі з дітьми. Розповіді містять навчальні елементи, використовується цікавий природничий матеріал. Багато занять будуються у формі евристичної бесіди, з проблемними запитаннями, завданнями, які вирішуються під час бесіди з дітьми. Це дає дітям змогу вчитися порівнювати, аналізувати, використовувати вже набуті знання, розвивати логічне мислення. У роботі з дітьми практикується використання наочності. Це різноманітні ілюстрації, гербарії, альбоми (таблиці, схеми, карти, макети, фотографії, натуральні природні об'єкти).

Добрі результати отримують вихователі Доценко Ю.В, Довженко Л.М. та Марченко Т.А., які спочатку дають дітям інформацію під час спостережень, експериментування і тільки після цього проводяться підсумкові заняття, на яких встановлюють причинно-наслідкові зв'язки, діти доходять певних висновків. Такі заняття з ознайомлення з довкіллям  приносять більше користі, бо дитина самостійно робить маленькі видкриття і знахідки.

Всі вихователі нашого ЗДО добре усвідомлюють, що екологічні знання дитині доцільніше отримувати у пізнавальній діяльності, основними видами якої є екологічні екскурсії, спостереження, прогулянки.

Під час спостереженнь - основного методу ознайомлення дітей з природою,  діти пізнають  навколишній світ, накопичують початкові уявлень про об'єкти і явища природи. А під час прогулянки - повсякденної форми роботи, діти, спостерігаючи, ознайомлюються з тими ознаками об'єктів природи, явищами, які відбуваються на протязі тривалого часу.

Під час екскурсії діти ознайомлюються з явищами природи в їх природних взаємозв'язках, з рослинами і тваринами в середовищі їх існування, з руйнівним впливом людини на природу. Змістом таких екскурсій стають: обстеження близької місцевості для формування уявлень про навколишні природні умови, рельєф місцевості, наявність рослин і тварин. Під час екскурсій діти збирають природний матеріал для колекцій, ігор, занять із флористики, праці, малювання. На екскурсіях дитина збагачує свої екологічні знання, розкриває своє серце красі довкілля, привчається до культури поведінки.

Під час екскурсій вихователі намагаєються сприяти активізації пізнавальної діяльності дітей,  прагненню берегти і захищати  природу. Будь-яку екскурсію, навіть буденну прогулянку, вихователі середніх та старших груп перетворюють на захоплюючу подію. Для цього вихователі продумують  елементи таємниці, казки, гри.

Йдучи на прогулянку чи екскурсію, вихователі заздалегідь знайомлять своїх вихованців з правилами та нормами поведінки.

Таким чином, екологічні екскурсії та всі інші засоби навчання та виховання дошкільників у своїй сукупності дають їм можливість не тільки одержати знання, закласти фундамент духовності, а й зрозуміти перші поняття - „екологічна культура", „екологічна свідомість", зрозуміти їх сутність.

Для вирішення освітніх завдань вихователі середніх, старших та молодших  груп використовують в роботі дидактичні ігри екологічного змісту, сюжетно-рольові ігри, ігри з правилами - сюжетно-рухливі, рухливі, настільно-друковані, а також вправи екологічного змісту, які розвивають самостійність дітей, сприяють набуттю знань про навколишню дійсність.

Дуже  допомагає в закріпленні набутих знань, створенні зацікавленості до навколишнього середовища, з метою формування природодоцільної поведінки використання різноманітних вікторин, конкурсів, КВК, які активізують інтерес, увагу дітей, сприяють розвиткові їхніх пізнавальних здібностей, уяви, закріпленню набутих знань та вмінь. Всі ці форми роботи використовує керівник гуртка з екологічного виховання  Булко К.В.

Всі педагоги ЗДО у своїй роботі  використовували фольклорний матеріал, казки, твори В.О.Сухомлинського, поезію про природу.

 У жовтні-листопаді в ЗДО Було організовано  виставки на екологічну тематику дитячих малюнків, ілюстрацій до кожної пори року, виробів з природного матеріалу, фотовиставка. Всі ці форми роботи   сприяли прояву активності, творчості у дітей і батьків, формуванню стійкого інтересу до об’єктів природи, баченню прекрасного в звичайному.

Важливим елементом екологорозвиваючого середовища  в нашому ЗДО є «Екологічна стежина» та метеомайданчик для спостережень за змінами в погоді. Екологічні стежина виконує пізнавальну, розвивальну, естетичну і оздоровчу функції. Педагоги нашого ЗДО розробили кожен маршрут стежини і  використовують їх для проведення навчальних екскурсій, цільових прогулянок, масових заходів екологічного спрямування, пропагандистської роботи з охорони природи. Також цікаво та змістовно  проходять  спостереження на метеомайданчику.

Для формування усвідомленого ставлення до природи за допомогою спостереження має значення і ведення календарів природи, відображення в них результатів спостережень. Календар  природи допомагає закріпити набуті знання в системі, а саме:

- формувати у дітей уявлення про закономірності сезонних змін, характерні ознаки кожного місяця, послідовність та причини змін у природі: стан погоди, життя рослин, тварин, трудова діяльність дітей та дорослих;

- закріпити знання про послідовність днів тижня;

- розвивати творчу уяву, логіку мислення через уміння узагальнювати, систематизувати, робити висновки та відображати їх у малюнках та графічному зображенні.

Педагоги Булко К.В., Сесь Н.І., Кушнір О.М., Доценко Ю, В. вчать дошкільнят самостійно заповнювати сторінки календаря, орієнтуватися в його параметрах, правильно користуватися відповідною символікою. Велике значення має те, що ця спільна діяльність довгостроково протікає в часі, здійснюється періодично-постійно протягом усього навчального року. Ставлення, що виникає у старших дошкільників до спостереження і моделювання його результатів, - це пізнавальне ставлення до природи і інтерес до навчальної діяльності одночасно, а це дуже важливо для особистості дитини напередодні її вступу до школи.

В роботі з ознайомлення дітей з природою, виховання любові до неї, вихователю важко  обходитися без художньої літератури, яка сприяє збагаченню мови, формуванню уміння образно мислити, відтворювати свої враження, розвиває інтерес до природи. Через художню літературу діти вчаться любити природу, бачити в ній прекрасне, глибше і тонко відчувати її красу. Прослухавши вірш, оповідання, відчувши емоційни відгук, діти починають уважніше придивлятися до рослин, до всього, що живе довкола них. Діти охоче сприймають від дорослих не лише довідкову інформацію про навколишнє, а й казки, легенди, пісні, вірші про природу.Це майстерно продемонстрували нам на відкритих заняттях вихователі Таран В.М., Довженко Л.М., Марченко Т.А., Трепач А.А. та ін..

 Вихователі показали, як у  зміст бесід за літературними творами варто включати запитання, за допомогою яких виявляється можлива поведінка дитини в подібних ситуаціях: “Як би ти поступив, коли б побачив кошеня, що потрапило в біду?” Діти, хоч подумки, але знаходять способи протистояти поганому, і в цьому цінність їх міркувань.

Систематичне навчання на заняттях - важливий засіб освітньої роботи з дітьми дошкільного віку.

Сучасна дошкільна педагогіка потребує вдосконалення занять: розширюється і ускладнюється зміст навчання, здійснюється пошук форм інтеграції різних видів діяльності, способів перенесення гри в процес навчання, пошук нових (нетрадиційних) форм організації дітей. Дана тенденція забезпечує якість навчання і чітко прослідковується у роботі молодих педагогів нашого  зокрема в роботі  Пильник І.В., Самойленко А.В.,  Педагоги вміло використовують індивідуальний підхід до дітей.

          В екологічному вихованні дітей заняття, які проводяться педагогами всіх вікових груп, виконують абсолютно певну і дуже важливу функцію: чуттєві уявлення дітей, одержувані повсякденно, можуть бути якісно перетворені,  розширені, поглиблені, об'єднані, систематизовані. Заняття з екологічного виховання інтегруються з іншими сферами знань: мистецтво, розвиток мовлення, формування математичних уявлень, фізична культура, валеологія тощо. Проводяться заняття-дослідження, заняття-відкриття, заняття-подорожі. На таких заняттях не нав'язуються готові знання, а надається дітям змога ділитися своїми почуттями, і лише потім робиться акцент  на основному питанні.

Проводяться тематичні і комплексні  заняття. Метою цих занять у природі є установка: дивитися, помічати, відчувати, міркувати і творити.

Використовуючи різні методи і прийоми роботи з дітьми,  вихователі пояснюють і показують, що любов до природи – це не звичайне споглядання, відсторонене милування її красою, а й активна допомога, дбайливий догляд, розумне використання всього, чим вона багата. Треба пам’ятати і знати дітям, що природа потрібна всім людям і не тільки сьогодні, а й завжди.

Таким чином, різноманітні методи і форми роботи допомагають педагогам виховувати у дитини гуманне ставлення до природи, допомагають їм зрозуміти, що людина і природа тісно пов’язані між собою.

    Значне місце відведено у навчально-виховному процесі пішохідним переходам, екскурсіям відповідно до вікових особливостей та рівня розвитку дитини. Під час цієї роботи  діти вживу мають змогу ознайомитися з оточуючим їх світом, а не за малюнком. Звичайно, це має залишити набагато глибший слід любові та бережливого ставлення до оточуючої нас природи.

Виходячи з вище зазначеного можна зробити висновок , що робота з даного питання в дошкільному закладі ведеться систематично та послідовно. Діти різних вікових груп обізнані з даної теми відповідно до вимог програми «Українське дошкілля»  та Базового компоненту дошкільної освіти.

 

 

 

Вихователь-методист:       ______________    Чепурна Т.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
2387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку