Поміркуй. Чи знаєте ви, що єврейська дівчинка-підліток Анна Франк, переховуючись від переслідувань нацистів, день у день вела щоденник своїх поневірянь і жахіть, які спіткали її родину. Щоденник перекладений 67 мовами та став найвідомішим літературним свідченням випробувань, котрих зазнали євреї в роки Другої cвітової війни?
1. Події Другої світової війни на території України. Опрацюйте матеріал 1 абзацу підпараграфа 23.1 та визначте, яким правам людини суперечать такі ідеології, як комунізм, расизм та нацизм. НАЦИЗИМВозвеличення німецької нації, всі ж інші повинні працювати на неї або бути знищеними. РАСИЗМПереконання про те, що деякі раси є кращими, розумнішими, тому мусять управляти «нижчими» КОММУНІЗМВозвеличувалися всі трударі, інші ж групи суспільства вважалися непотрібними. Стаття 1 Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Стаття 4 Ніхто не повинен бути в рабстві або у Підневільному стані; рабство і работоргівля забороняються в усіх їх видах. Стаття 2 Кожна людина повинна мати всі права і всі свободи, проголошені цією Декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища. Стаття 3 Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканність. Стаття 5 Ніхто не повинен зазнавати тортур, або жорстокого, нелюдського, або такого, що принижує його гідність, поводження і покарання.
Друга світова війна. Радянсько-німецька угода, карикатура в американському журналі, художник Беррімен Кліффорд, жовтень 1939 року. Як аналізувати історичну карикатуру Чи можете ви впізнати персонажів, зображених на карикатурі? 2. Якщо це реальні люди, то назвіть їх. 3. Перевірте дату створення карикатури. Якій події присвячена карикатура? 4. Що ви знаєте про події, а також про персонажів, зображених на карикатурі? 5. Що означає підпис під карикатурою? 6. Наскільки ефективна карикатура у досягненні своєї мети? 7. Чи зміниладана карикатура вашу оцінку про осіб, яких зображено на карикатурі?
Депортація кримських татар. Прочитайте текст в підручнику та текст джерела: - Подумайте, про які трагічні події історії кримськотатарського народу йдеться в пісні. - Чи можна навести паралелі з нашим часом?Ви вже знаєте, що у 2016 році українська співачка Джамала перемогла на міжнародному пісенному конкурсі «Євробачення» із піснею «1944». У цьому творі такі рядки: Коли приходять чужинці, Вони йдуть до твого дому, Вони убивають усіх і кажуть: Ми не винні, не винні. Я не змогла провести там свою молодість, Бо ви забрали у мене мою землю
Назвіть роки Другої світової війни. Які держави відповідальні за її розв’язання? Поміркуйте, які погляди і переконання призвели до такого страшного загальносвітового конфлікту. Чому лінія фронту двічі пересувалася територією України – спочатку із заходу на схід, а потім зі сходу на захід?
2. Рух Опору. Працюємо з підручником – пункт 22.2 складаємо «товсті» і «тонкі» запитання«ТОНКІ ЗАПИТАННЯ» - часто починаються зі слів: ?Що? Де? Коли? Скільки? Хто?«ТОВСТІ ЗАПИТАННЯ» – «змушують» думати, часто починаються зі слів: Як відбувалось? Чому? Що буде, якщо? Чи можливо? Чи здивувало вас?На основі фольклору, листівок, плакатів УПА встановіть ? основну мету боротьби українських повстанців
Чого нас вчать історії праведників народів світу? 2. Що людство повинне зробити сьогодні, щоб не повторити трагедії Другої світової війни? Працюємо з підручником – пункт 22.2 складаємо «товсті» і «тонкі» запитання Одним із символів Голокосту в Україні став Бабин Яр, місце масових розстрілів євреїв у Києві. Тут за 2 дні вересня 1941 року загинули майже 34 тисячі євреїв. Також у Бабиному Яру розстріляні й діячі українського підпілля, серед них поетеса Олена Теліга. У вірші «Не треба слів» Олена Теліга писала: Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив, Та там, де треба, я тверда й сувора: О краю мій, моїх ясних привітів Не діставав від мене жодний ворог.
3. Голокост. Прочитайте текст «Голокост. Праведники світу» у підручнику на сторінках 173-174. В’їзна брама нацистської «фабрики смерті» «Аушвіц». Угорі напис: «Праця робить вільним», сучасна світлина. Катерина Сікорська, Праведниця світу, світлина, 1943 рік. Омелян Ковч, священник, Праведник світу, світлина, до 1942 року
Виконай завдання. Випишіть дати, які зустрічаються в параграфі. Запишіть поруч події, що відбувалися у вказані дні та роки. Порівняйте Голокост та Голодомор, визначте спільне і відмінне цих двох трагедій, обміняйтеся міркуваннями з однокласниками. Дайте назви абзацам підпараграфа «Рух Опору».
Підведемо підсумки уроку:Іспанський філософ Хосе Ортега-і-Гассет писав: «Історія нас не вчить, що ми маємо робити, проте вона показує, чого робити не варто». Поміркуйте, чи можна ці слова вважати головним уроком Другої світової війни. Таблиця “З-ХД-Д” (Знаю, Хочу дізнатися, Дізнався) {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Що ви вже знаєте?Що ви хочете дізнатися?Що ви дізналися?Висловіть свою думку, продовжіть речення. Сьогодні в перше я дізнався про. Мене найбільше вразило