Другорядні члени речення

Про матеріал
Урок-презентація з української мови для учнів 5-х класів на тему "Другорядні члени речення".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Номер слайду 2

Привіт! Мене звати КРОКоДИВчик. Чому КРОКоДИВчик? А тому, що моє ім’я утворене від двох слів КРОК та частини слова ДИВитися. І тому я завжди мислю самостійно, логічно, кроками (тобто поступово). Друзі називають мене ласкаво КРОКоДИВчик. На уроці я буду вашим помічником.

Номер слайду 3

Хто мої друзі? Це хлопці та дівчатка, п’ятикласники, які допомагають мені знайомитися з Україною, її безмежними просторами… Запрошую і тебе до подорожі. Ми будемо милуватися краєвидами України, виконувати різноманітні завдання. За допомогою моїх кроків-підказок ти зможеш правильно застосовувати правила, не допускаючи помилок у запропонованих вправах. Тож вперед, до нових звершень та пригод!

Номер слайду 4

Тема. Другорядні члени речення Мета: - систематизувати знання учнів про члени речення; дати учням поняття про другорядні члени речення ,їх функції та способи вираження; - формування навичок пунктуаційної граматності учнів; - виховати любов до рідного слова.

Номер слайду 5

Після вивчення цієї теми ви зможете: визначати другорядні члени речення. вказувати: що називають другорядні члени; якими частинами мови виражаються другорядні члени; поширювати речення другорядними членами.

Номер слайду 6

Граматична основа речення Підмет хто?що? Сад вкрив землю білими пелюстками. Заснули в срібному тумані вершини гір.

Номер слайду 7

Присудок що робить предмет? який він є? хто, що він є? Вночі вже осінь глянула до двору. Люблю я морозні ночі.

Номер слайду 8

Відгадай загадку! Хто вони?   Нумо трішечки напруги, ось вам і подробиці: що з предметом робиться.  Як би речення словами не були заклечані, досить легко ми їх з вами визначимо в реченні. (Підмет і присудок)

Номер слайду 9

Д. Білоус Другорядні теж важливі члени речення, тут вони не для прикраси, не для клечання... Думку можуть (помічав це, безумовно, ти) пояснити, уточнити і доповнити. Поділяються, напевне, неспроста вони на означення, додатки і обставини.

Номер слайду 10

Другорядні члени речення Означення Обставина Додаток

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Другорядний член речення , що означає предмет, на який спрямована дія. Додаток Відповідає на питання непрямих відмінків Пов’язується з присудком . Місто святково сяяло вогнями.

Номер слайду 13

Додаток – це другорядний член речення, що означає предмет і відповідає на питання будь-якого відмінка іменника, крім називного: кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? Додатки найчастіше виража-ються іменниками або займенниками.

Номер слайду 14

Мене пригостили яблуком.

Номер слайду 15

Шипшина важко віддає плоди. Заведіть зошит у клітинку.

Номер слайду 16

Прийменник може входити до складу другорядних членів речення.НАПРИКЛАД: Діти співали про сонце.

Номер слайду 17

Другорядний член речення , який вказує на ознаку предмета. Відповідає на питання який? чий?котрий? З-поза хмар ллється тепле проміння.

Номер слайду 18

Означення – це другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання: який? чий? котрий? Означення підкреслюємо так:

Номер слайду 19

Означення найчастіше виражається прикметником або займенником, рідше – іменником. НАПРИКЛАД: З пагона клена зірвався широкий жовтий лист (Г. Тютюнник).

Номер слайду 20

Сік (який?) з винограду, гілки (які?) ялини, слова(чиї?) батькові.

Номер слайду 21

1. І на хмарах смаглявого вересня спочивають ключі журавлів (В. Мордань). 2. Над Дніпром пливе поволі пісня журавля (І. Нехода).

Номер слайду 22

1. Хтось вересня веде по ниві на золотому поводу вечірніх променів (В. Мордань). 2. Високо в осінньому небі ми побачили журавля (О. Квітневий).

Номер слайду 23

1. Високо під небом вечірнім пролетіли величезним табуном дикі гуси (М. Коцюбинський). 2. Відлітає журавлями наше літо в вирій (І. Нехода).

Номер слайду 24

Другорядний член речення , який вказує на спосіб здійснення дії, її якість,місце, час, причину, мету, умову. Село було засипане снігом до половини.

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Батько пішов косити.

Номер слайду 27

Через хмари вечорові ходить місяць навпрошки (В. Мор­ дань). 2. Я так люблю, як дощ приходить в місто умити світ, дерева напоїть (В. Малишко).

Номер слайду 28

НАВПРОШКИ, присл., розм. Те саме, що навпростець, тобто по прямій лінії, найкоротшим шляхом, не по дорозі.

Номер слайду 29

Обставина – це другорядний член речення, що вказує на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб або ступінь дії) і відповідає на питання: як? де? куди? звідки? коли? відколи? чому? з якою метою? навіщо? і под.

Номер слайду 30

Обставина найчастіше виражається прислівником або іменником у непрямому відмінку з прийменником. НАПРИКЛАД: 1. Стіл київський захопив підступно Святополк (П.Загребельний).

Номер слайду 31

Синтаксичний потяг ДОДАТОК ОБСТАВИНА ОЗНАЧЕННЯ ПІДМЕТ ПРИСУДОК

Номер слайду 32

І група За поданими реченнями визначити способи вираження додатка. Місто святково сіяло вогнями(Я. Баш). Хлопці вирішили нікуди не рушати з Хрещатика(Ю.Яновський). Чужим не розбагатієш (Нар.тв.).

Номер слайду 33

1. Уже другий рік живе чижик у Юрка, бере з рук насіння, літає по хаті (О. Копиленко). 2. Їм обом стало жаль молодого деревця (М. Коцюбинський).

Номер слайду 34

Плугатарі з плугами йдуть(Т.Шевченко) Любить людей мене навчила мати(В.Симоненко) Чомусь аж шкода зробилося цієї рослини(Іван Ле)

Номер слайду 35

2 група За поданими реченнями визначити способи вираження означення. В пахучій хмарі дощової глиці стоїть туман(Л.Костенко)

Номер слайду 36

Веселе сонечко блищить (П.Грабовський) Промінь сонця золотом розмальовує світанок(І.Коваль0в)

Номер слайду 37

Бажання освіжитися підсилювало прохолодне й бурхливе море. Каву по-східному готують у піску (З газети).

Номер слайду 38

3 група За поданими реченнями визначити способи вираження обставини. Коні шалено мчали полем(Ю.Мушкетик). І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі(В.Симоненко)

Номер слайду 39

Ішов дід з містечка, через гору, у свій присілок(Л.Костенко). Осінь сіла в лісі відпочити (М.Вінграновський). Обабіч чорною стіною виструнчились сосни (Ю.Збанацький) Чорніють здалеку лози (М.Коцюбинський)

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Тема: Другорядні члени речення Ви вже вивчили Просте речення Складне речення Поширене речення Непоширене речення Другорядні речення Тож….

Номер слайду 42

Крок 1. Знайди в реченні граматичну основу.   Крок 2. Від головних членів постав запитання до інших слів та визнач, на що вказує член речення(предмет, ознаку предмета, ознаку дії).   Крок 3. Підкресли другорядні члени відповідними умовними позначками.

Номер слайду 43

Поділіть текст на речення. Підкресліть граматичну основу речень. Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в яру вітер. Встав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний вітрюга, замерзають річки, гуде завірюха.  

Номер слайду 44

Завдання 2. Перепишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібному відмінку. Якими членами речення виступають ці слова? Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока). За (сонце) хмаронька пливе, червоні (пола) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим (вітерець). Весь степ був переповнений сивою (пряжа). Голубина ніч надворі позасвічувала (зоря).

Номер слайду 45

Завдання 3. Доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення є вставлені слова? Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся … вогнями. Раптом звідти бризнула … іскорка. І ще одна, і ще. А за ними визирнув … край … кола. Сходило … сонечко. Слова для довідок: далекий, миготливий, погожий, синій, рожевий, червоний, вогняний, яскравий, ясний.

Номер слайду 46

Завдання 4. Поширити речення другорядними членами.   Примчала зима. Розсипала срібло по землі. Намела снігові кучугури. Посміхається мороз. Пливуть замріяні хмаринки. Повітря наповнюється дрімотою. Сон огортає землю. Не чути співу пташок. Холодно їм. Діти розвішують годівнички. Лише вдалині постукує дятел та кричить ворона. Життя продовжується…

Номер слайду 47

Красивий, щедрий рідний край, І мова наша солов’їна. Люби, шануй, оберігай Наш край, що зветься Україна. І. Січовик Дякую вам, п’ятикласники, за плідну працю та результативну роботу. Ваш КРОКоДИВчик

Номер слайду 48

Список використаних джерел: Дудка О. О. , Шевелева Л. А. Український правопис. Практикум : навчальний посібник Гімназія 2011 р. Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник ,3-тє вид., виправлене й доповнене. — Х.: Видавничий дім "Школа", 2006. — 496 с. http://uk.wikipedia.org/wiki/

Номер слайду 49

Підготувала: Краснова Ірина Миколаївна Учитель української мови та літератури ОЗОШ №14 Спеціаліст вищої категорії Дякую за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Галущенко Ольга
    Дякую за круту роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Манжос Світлана Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
19 квітня 2020
Переглядів
20859
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку