Розробка уроку з української мови для 8 класу. Розкрито формування вмінь та навичок учнів під час вивчення теми "Другорядні члени речення. Узгоджені та неузгоджені означення"
8 клас Українська мова
Тема. Другорядні члени речення. Узгоджене й неузгоджене означення.
Мета: формувати вміння визначати другорядні члени речення, зокрема узгоджене й неузгоджене означення; повторити другорядні члени речення; розвивати мислення, увагу; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: підручник, схеми, таблиці, дошка.
Перебіг уроку
І. Організація класу
1.Емоційна розминка
Всі почули ми дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні у нас незвичайний урок, медіа-урок, тобто урок із застосуванням комп’ютерів. Прошу вас пригадати правила поведінки в комп’ютерному класі і правила роботи з комп’ютером. Візьміть, будь ласка, зошити на системному блоці, запишіть своє прізвище.
- Які ваші очікування від уроку?
- Хочу, щоб ви уявили нашу подорож до осіннього лісу в горах. Увімкнемо комп’ютери. Знайдіть 1 слайд та зверніть увагу на те, яка пора року зображена. Так, це осінь. Кому із вас вона подобається і чим саме?
- Ось епіграф нашого уроку (вірш про осінь).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
В школі парту бережи,
На ній ніколи не лежи,
А щоб урок пройшов не марно,
Сидіти треба рівно, гарно.
- Щоб здогадатися, яка тема нашого уроку, ви повинні виконати завдання.
1.Знову настає прозора стигла осінь.
2.Нас труд єднає плідний і багатий.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
- Отже, тема уроку «Другорядні члени речення. Узгоджене й неузгоджене означення». Як ви думаєте, що ми будемо робити на уроці? Визначення мети уроку колективно.
ІV. Робота над темою уроку
Прочитайте текст. Визначте його тему, головну думку, тип і стиль мовлення.
Осінь у місті
Несподівана осінь розгорнула над містом сірий мокрий покров, повиваючи дні вогкими туманами, дощами і гидкою мрякою. Гострі вітри, знімаючись раптом і вщухаючи, гнули гілля каштанів й зривали з них ще зелений лист. У вибоїнах асфальту стояли несхнучі калюжі, тремтячи поверхнею від крапель.
Листопад. Осінь переходила в стадію старечої щуплості, дні її були вже обчислені. Вона стала тиха й холодна, нахмурена й спокійна напередодні сніжного загину. Почуваючи полегшення в повітрі, Степан насунув на чоло капелюха і непомітно дійшов до Сінного базару. Обминаючи його, вийшов на Велику Підвальну й спинився коло ґраток Золотоворітського скверу. Заснулий фонтан височів посеред басейну, налитого зеленою водою дощів. На алеях, устелених жовтим листям каштанів, тяглися низкою самотні лавочки. Нікого. І йому схотілося всередину, блукати стежками, ступати ногою по шелесткому листу (В. Підмогильний «Місто»).
Сьогодні до нас у гості прийшла Дівчина-Осінь, але вона так поспішала, що розгубила всі листочки з відповідями, а залишила тільки із запитаннями. Допоможімо їй знайти відповіді, доведімо, що знаємо навчальний матеріал.
- На які групи поділяються всі члени речення?
- Назвіть головні члени речення.
- Назвіть другорядні члени речення.
- Розкажіть, що ви знаєте про додаток, обставину, означення.
У блакитній високості непомітно почали виникати хмарки.
Уу
Інфінітивом, прислівником,
вигуком, словосполученням
- Спишіть, підкреслюючи означення і позначаючи його вид.
1.Квітчав землю теплий і лагідний травень.
2. Травневе світло каштанів заливає вулицю Чайковського.
3. Нічне зоряне небо, оспіване в українських піснях, владарює над землею.
4. Двері з передпокою вели до кімнати.
5. Майже біля кожної оселі серпень підняв над землею вибухи цвіту.
6. Релаксія
- Уявіть ситуацію, що ви з другом чи подругою опинилися в осінньому лісі чи горах, слухаючи чудову музику, переглядаючи картини про осінь.
7. Творча робота
Складіть речення з поданими словосполученнями. Підкресліть означення, визначте вид.
Палкий привіт, народне свято, наші успіхи, батьківське піклування, веселий сміх.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
- ключове слово;
- 2 прикметники;
- 3 дієслова;
- речення;
- слово-синонім (асоціація).
-
V. Підсумок уроку
Рефлексія
Я думаю, що урок вам сподобався тим…
Я вважаю, що всі учні засвоїли навчальний матеріал, бо…
На мою думку, такі уроки потрібні, тому що…
VІ. Домашнє завдання
І рівень: вправа 168 за підручником.
ІІ рівень: вправа 176 (зробити синтаксичний розбір 2 та 3 речень).
ІІІ рівень: написати акровірш, вживаючи слова осінь, листя, ліс, гори, трава.