Літературно-музична композиція
«Спочатку було слово…»
(До Дня української писемності та мови)
Мета заходу:
КМЗ: рушники, плакати з висловлюваннями про мову, мультимедійна презентація.
Учитель:
Словесність – початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили, розливається могутньою рікою. А складовою словесності є слово. Слово – найтонший різець, яким можна доторкнутися до найпотаємніших куточків людського серця.
Інсценізація вірша « Як би тобі, доню…»
Мати:
Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро,
Бо і так доволі хтось посіяв зла,
І холонуть душі наші без тепла.
Доня:
Забувають діти мову матерів,
Глянь, від того болю світ аж посірів.
Стогне від розпуки зранена земля,
І сивіти стала матінка моя.
Мати:
Доню моя, доню, синьоока зірко,
У житті буває солодко і гірко,
Як би твої очі не манили зваби,
Не чини ніколи Батьківщині зради!
Не ламай у лузі гілку калинову –
Сиротою станеш, як забудеш мову,
Можеш призабути запах рути-м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати!
Можеш не впізнати голосу діброви,
Тільки не зрікайся маминої мови.
Ведуча 1:.
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє,
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза джерело,
Мова – то наша світлиця,
Вона як добірне зерно,
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть.
Ведуча 2:
Малюємо словом красу України,
Безмежні простори, ліси і поля,
Словами збагатимо душу дитини,
Бо це найрідніша і мила земля.
Бо це твоя мова жива, світанкова,
Її ти повинен по світу нести,
Складемо в віночок словечко до слова
Й відкриємо з ними світи.
Заглибимось з ними в історію роду,
У побут прадавній й сучасне буття,
У те сокровенне і вічне народу,
У пісню, у думу, в духовне життя.
Відкриємо велич своєї країни,
Безмежну, чарівну і дивну красу,
Усю мальовничість степів України
І вранішню срібну росу.
У лісу чудового пісню та казку
І неба бездонного вічну блакить.
Народу незборного мудрість і ласку,
До всього хай серце твоє прикипить,
До рідної мови, до рідного краю,
До мудрого слова і доброти,
Хай серце навіки свій край покохає,
То ж світлим і добрим рости,
Бо все починається з рідної мови
І пісні, що мама співала колись.
Люби і шануй рідний край світанковий
Й усьому найкращому вчись.
Ведуча 1:
Дорогі гості та шанувальники рідного слова! Щиро вітаємо вас на нашому святі української мови «Спочатку було слово…». Для кожного народу дорога йому мова, а нам, українцям, найближча до серця – українська.
Ведуча 2:
27 жовтня українська громада відзначає велике духовне свято —
День української писемності і мови, що яскраво засвідчує багатолітній тернистий шлях розвитку рідного слова і його безсмертних творців.
За православним календарем – це ще й день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця. Він був послідовником знаменитих Кирила та Мефодія — творців слов’янської писемності.
Ведуча 1:
Першим до нас приходить слово... З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. Світ — мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова.
Ведуча 2:
Любов до рідної мови передається з покоління в покоління.
З чого ж усе починалося? Звідки бере витоки слов’янська писемність?
Ведуча 1:
Понад тисячу років тому брати Кирило і Мефодій створили на основі староболгарської мови азбуку ‒ кирилицю і почали розповсюджувати ії між слов’янами. Це поклало початок розвиткові писемності і культури всіх слов’янських народів. В українській мові й донині збереглися назви місяців з давньослов’янського календаря:
Січень ‒ час вирубки лісу.
Лютий ‒ люті морози.
Березень ‒ брали березовий сік.
Квітень ‒ початок цвітіння рослин.
Травень ‒ зеленіє трава.
Червень ‒ червоніють вишні.
Липень ‒ початок цвітіння липи.
Серпень ‒ від слова «серп», що вказує на час жнив.
Вересень ‒ цвітіння вересу.
Жовтень ‒ жовтіє листя.
Листопад ‒ опадає листя з дерев.
Грудень ‒ від слова «груда», мерзлі колії на дорогах.
Ведуча 2:
Найдавнішими рукописними кириличними пам’ятками є яскраво орнаментовані, розкішно оправлені книги: Остромирове Євангеліє та Реймське Євангеліє, що його вивезла до Франції дочка Ярослава Мудрого ‒ Анна.
Ведуча 1:
У 1113 році з’явилася славнозвісна праця печерського Нестора Літописця
«Повість временних літ». Усі наступні літописці, де б вони не створювали свої праці, лише переписували уривки великого літописця, наслідуючи його. І все ж перевершити його за всю історію літописання так ніхто і не зміг. «Повість временних літ» була і залишається найвидатнішою пам’яткою слов’янської культури.
Заходить Нестор Літописець
Нестор Літописець: я киянин – Нестор ‒ у сімнадцять років прийшов у відому Києво-Печерську обитель послушником. Прийняв мене сам засновник монастиря преподобний Феодосій. Молитвою та послухом я невдовзі перевершив навіть найвидатніших старців. Під час постригу в ченці був удостоєний сану ієродиякона. Головною моєю працею у монастирі стала книжкова справа.
Крім «Повісті временних літ», мною були написані житія перших руських святих — братів Бориса та Гліба, житіє преподобного Феодосія — засновника монастирського життя на Київській Русі, сказання про перших печерських подвижників.
Чи думав тоді, тисячу літ тому, що я, звичайний чернець, увійду в історію народу, що про мене створюватимуть фільми.
Ведуча 2: Увага на екран.
Відео про Нестора Літописця
Ведуча 1:
Сучасна українська літературна мова пов’язується з конкретною датою — виданням «Енеїди» Котляревського 1798 року. Знаменита поема стала першим друкованим твором, написаним живою народною мовою.
Ведуча 2:
Ще одну дату — 1840 рік, коли вперше було видано твори Тараса Шевченка,— можна вважати доленосною: з того часу українська літературна мова стала на важкий, але плідний шлях розвитку.
Ведуча 1: Україна та її культура святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба. Багато жорстоких століть пережила наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу над нею.
На сцені 12 дівчат в українському вбранні. Кожна із них зачитує одну із дат в скорботному календарі української мови, після чого повертається і йде в глибину сцени.
1. 1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.
2. 1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.
3. 1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
4. 1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.
5. 1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
6. 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.
7. 1884 р. – закрито всі українські театри.
8. 1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою .
9. 1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу ‒ газети і журнали.
10. 1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов’язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.
11. 1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.
12. 1989 р. – видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.
Ведуча 2:
Мова — це показник культури людини. Недаремно кажуть: «Заговори, щоб я тебе побачив». На жаль, сьогодні є небагато людей, які володіють досконало рідною мовою.
Ведуча 1:
До речі, на Всесвітній конференції мовознавців у Римі (у середині 20-х років минулого століття) українську мову за мелодійністю визнали другою після італійської.
Ведуча 2:
То ж давайте перевіримо, як ви знаєте рідну мову.
Наша мова як калейдоскоп – різноманітна, різнобарвна… Ми пропонуємо пограти в гру «Хто загадку відгадає, логіку той гарну має».
Ведуча 1:
Український народ любив влучне і веселе слово. Пропоную уривок з твору Г. Квітки-Основ’яненка «Сватання на Гончарівці».
Сценка
Стіл із яствами, за ним сидить Стецько, їсть.
Стецько: Оце у мене сьогодні день: у Дмитра снідав, у Прокопенка обідав, у Козаченка полуднував, а тут ось і повечеряю. А тоді піду додому, то мати мені сніданок, обід і вечерю заразом подасть, бо я цілий день удома не був, зголоднів. От люблю я поїсти. Я оце і сидів би ‒ їв, і стояв би ‒ їв, і лежав би ‒ їв, і спав би ‒ їв...
З’являється Галя.
Стецько: О, Галько, де ти оце вештаєшся? Не бачиш, що у тебе гості? Накривай на стіл.
Галя: Побійся Бога, Стецько, чи тобі цього мало?
Стецько: Мало! Мені завжди мало. Я ще вареники люблю, пиріжки з сиром, із маком. . .
Галя: (глумливо) Зараз із таком принесу.
Стецько: Із таком? А що воно таке? Не пробував. Та мені сподобається, це я тобі точно кажу.
Галя: Я й не сумніваюсь, бо все, що я наготувала, щоб ми сім’єю повечеряли, ти вже з’їв.
Стецько: Галько, ти мені зуби не замовляй. Моя мати казала, що скоро нас із тобою оженять. А жінка чоловікові не може перечити, бо як пригрію кулака!
Галя: Та куди ж тобі женитися, коли ти грамоти не знаєш, навіть розписатись не вмієш.
Стецько: А як то воно грамоту знать? Що я такого не куштував.
Галя: Стецько, та то духовна їжа. Ну ось для прикладу, дивись. – (пише на стіні). – Оце буква «О».
Стецько: О, це я люблю, бублички смачні, та ще з молоком.
Галя: Оце «ес».
Стецько: Та це ж ріжок з молоком. Смакота.
Галя: Оце буква «І».
(Стецько підходить, домальовує)
Стецько: Галько, ось дивись, це ж куряча гомілка! Ой у мене вже слина в роті не тримається.
Галя: Оце «У».
Стецько: Що, ти мені оце рогача наставляєш? Ну нічого, нічого. Мати казала, що то дівки тільки до заміжжя рогачі наставляють. А далі усе залежить від чоловіка. Ще казала, якщо у чоловіка добрий кулак, то йому ніяка жінка не страшна. А я, диви, якого кулака од’їв! Може, спробувати його на тобі, га? (замахується)
Галя: Безграмотне чувирло, а ще руки простягатиме. Зараз я тобі наставлю рогача. (бере ріжок і проганяє Стецька).
Ведуча 2: Послухаймо, що заповідають нам поети.
Учень.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу слузкить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає -
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів:
У нього кожне слово ‒ це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.(М.Рильський)
Учень.
Якби я втратив очі, Україно,
То зміг би жить, не бачачи ланів,
Поліських плес, подільських ясенів,
Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.
У глибині моїх темнот і снів
Твоя лунала б мова солов’їно;
Той світ, що ти дала мені у віно,
Від сяйва слова знову б заяснів.
Я глухоти не зможу перенести,
Бо не вкладе ніхто в печальні жести
Шум Черемоша, співи солов ’я.
Дивитися на радощі обнови,
Та материнської не чути мови ‒
Ото була б загибель ‒ смерть моя. (Д.Павличко)
Учень.
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть.
Нехай в твоїм серці ніколи
Не згасне священний вогонь.
Як вперше промовлене слово
На мові народу свого.
Ведуча 1:
Існує така легенда. Створив Господь на світі звірів прудкими, сильними, птахів з крилами, які допомагали їм шугати високо в небі. Тільки людині він не дав ні великої сили, ні міцних крил. Зажурилася людина й прийшла до Бога, почала нарікати на свою долю.
Ведуча 2:
Всевишній вислухав скарги людини на важке життя і сказав, що має вона найцінніший скарб, якого не дано звірям і птицям — мову. Адже мова сильніша за будь-яку силу, скоріша за найпрудкішу тварину. Пообіцяв Бог, що мова все замінить людині, ніде не дасть загинути. Однак і людина повинна розуміти, який неоціненний скарб отримала — берегти мову, як зіницю ока. А якщо втратить вона її, то загубить і душу, і силу.
Ведуча 1:
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона — як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть
Ведуча 2:
Сьогодні нас всіх зібрала і об’єднала – українська мова. Не вдалося ворогам знищити нашу мову. Вони усвідомили, що ми єдиний народ, що Україна – сильна, неділима. У десятій статті Конституції України записано: «Державною мовою в Україні є українська мова». Ми повинні дбати про розвиток і збагачення рідної мови. Ми є носіями української мови, всього того багатства, яке дісталося нам із минулих поколінь. Наше завдання – берегти цей неоціненний дар, примножувати його, не засмічувати чужими і грубими словами, не забувати, щиро любити…
Слава Україні!
Танок «Україна – це ми»