Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Про матеріал
Мета: □ навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; на¬вчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками; □ розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та са¬мостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; □ виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українсько¬го народу. Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

                                                                                        

Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Мета:

 навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; на­вчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками;

 розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та са­мостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;

 виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українсько­го народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Привітання учнів, організація робочого місця.

II. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Мозковий штурм».

- Без чого не може існувати речення?

- Що називається підметом?

- Що називається присудком?

Лінгвістичне дослідження

► Прочитайте речення. Чому його зміст важко пояснити? Як ми можемо його доповнити? (усно)

      Ми вивчаємо...

Молодці ці всі доповнення називаються в реченні другорядними членами речення.

IIІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Записати в зошит тему уроку.

Впр 432 (знайти у ньому назви другорядних членів речення).

Робота з опорною таблицею

Другорядний член речення

Додаток

Означення

Обставина

Що означає

предмет

ознаку предмета

місце, час, при­чину

На які питання відповідає

питання непря­мих відмінків

який? чий?

де? коли? чому? як?

Умовне позна­чення

 

__

 

Чим виражено

іменником,

займенником

прикметником,

займенником

іменником з прийменни­ком, прислівни­ком

С. 175-176.

Спостереження над мовним матеріалом

Барвінок пахне.

Цвіте блакитний барвінок.

Блакитний барвінок цвіте у саду.

Блакитний барвінок цвіте у саду білим цвітом.

► Знайдіть у кожному реченні граматичну основу.

► Чим відрізняються наведені речення?

Виразне читання

► Прочитайте текст.

► До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова? Якими другорядними членами вони є?

Росте край дороги калина. Усі милуються нею. Адже завжди вона гарна: і навесні, і влітку, і взимку, і восени. Як убереться на­весні калина в смарагдове вбрання з білими мереживами з квіточок. Так і радіє око! З часом на місці квіток з’являться червоненькі ягід­ки. А восени прибереться калина в найчарівніші барви природи.

І навіть сніжна зима не намагається зіпсувати це чудове намисто. От і стоїть вона, пригощає гостинно своїми ягодами і пташок, і людей.

Колективна робота

Складіть речення.

Символом  є Калина нашої рослинним країни

Зробіть синтаксичний розбір речення.

Калина є рослинним символом нашої країни.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом. Будь дослідником!

► Знайдіть у вказаних реченнях другорядні члени:

Варіант 1 — додатки.

Варіант 2 — означення.

Варіант 3 — обставини.

Існують рослинні і тваринні народні символи України. До рос­линних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барві­нок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, засвідчують любов до рідної землі. Завжди любили люди цілющу красуню-калину. Вона росла біля кожної хати.

Творча робота. Стань творцем!

► Непоширені речення поширте другорядними членами. Поши­рені речення запишіть.

     Дівчата вишивали. Калина оспівана. Калина — символ.

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні вправи

Вправа 1

► Перепишіть, заповнюючи пропущені місця самостійно дібра­ними означеннями. Якими частинами мови вони виражені?

Прийшла …весна. Землю огорнув … туман.   … крига пливла на річках. Дерева вбиралися в … шати. Кущі вкрилися … квітками. Школярі мріють про … канікули.    

Вправа 2

►Спишіть і підкресліть головні і другорядні члени речення. Вказати речення поширене і непоширене.

Знайому пісню співав вітерець про Україну. Мамина пісня у серці бринить. Був у мене хороший друг. Рукавом сірим небо сльозини втирає. Ніч підняла своє темне крило.Весело сонце виблискує. Топчи стежину на батьківщину.

Вправа З

► Визначте головні члени речення. Від головного члена речення поставити питання  до другорядних.

 

День кладе на хмару позолоту. Мамина пісня у серці бринить.

 

Хтось гукнув мене упівголоса. Війнуло сонцем і медом з доріг.

 

Потім вийшла дівчина на поріг. Мовчить сосновий бір.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Лінгвістична гра «Склади схему»

На дошці — кола з умовними позначеннями. Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення.

image2

Блідий місяць над Дніпром сплив.

Мерехтить роса  на зеленій траві.

Пісня доводить до правди.

Ранкова ластівка літа.

Тестування

1. Виділене в реченні слово є:

     Запорожці жили за порогами Дніпра, на острові Хортиця.

А додатком;

Б означенням;

В обставиною.

2. Означення підкреслюється:

А хвилястою лінією;

Б пунктиром;

В крапкою з тире.

3. На питання не прямих відмінків відповідає:

А додаток;

Б обставина;

В означення.

4. На питання який? відповідає:

А додаток;

Б обставина;

В означення.

5. На питання як?  де? коли? відповідає:

А додаток;

Б обставина;

В означення.

6. Виділене в реченні слово є:

     Запорозькі козаки вміли захищати рідний край.

А додатком;

Б означенням;

В обставиною.

 

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити правила с. 175, 176. Вправа 437.

 Складіть 4 речення про рослинні символи України. Підкресліть у кожному другорядні члени речення*.

Повторити відмінки.

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку