Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина
Мета:
□ навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; навчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками;
□ розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Привітання учнів, організація робочого місця.
II. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Мозковий штурм».
- Без чого не може існувати речення?
- Що називається підметом?
- Що називається присудком?
Лінгвістичне дослідження
► Прочитайте речення. Чому його зміст важко пояснити? Як ми можемо його доповнити? (усно)
Ми вивчаємо...
Молодці ці всі доповнення називаються в реченні другорядними членами речення.
IIІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Записати в зошит тему уроку.
Впр 432 (знайти у ньому назви другорядних членів речення).
Робота з опорною таблицею
Другорядний член речення |
Додаток |
Означення |
Обставина |
Що означає |
предмет |
ознаку предмета |
місце, час, причину |
На які питання відповідає |
питання непрямих відмінків |
який? чий? |
де? коли? чому? як? |
Умовне позначення |
|
__ |
|
Чим виражено |
іменником, займенником |
прикметником, займенником |
іменником з прийменником, прислівником |
С. 175-176.
Спостереження над мовним матеріалом
Барвінок пахне.
Цвіте блакитний барвінок.
Блакитний барвінок цвіте у саду.
Блакитний барвінок цвіте у саду білим цвітом.
► Знайдіть у кожному реченні граматичну основу.
► Чим відрізняються наведені речення?
Виразне читання
► Прочитайте текст.
► До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова? Якими другорядними членами вони є?
Росте край дороги калина. Усі милуються нею. Адже завжди вона гарна: і навесні, і влітку, і взимку, і восени. Як убереться навесні калина в смарагдове вбрання з білими мереживами з квіточок. Так і радіє око! З часом на місці квіток з’являться червоненькі ягідки. А восени прибереться калина в найчарівніші барви природи.
І навіть сніжна зима не намагається зіпсувати це чудове намисто. От і стоїть вона, пригощає гостинно своїми ягодами і пташок, і людей.
Колективна робота
► Складіть речення.
Символом є Калина нашої рослинним країни
Зробіть синтаксичний розбір речення.
Калина є рослинним символом нашої країни.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом. Будь дослідником!
► Знайдіть у вказаних реченнях другорядні члени:
Варіант 1 — додатки.
Варіант 2 — означення.
Варіант 3 — обставини.
Існують рослинні і тваринні народні символи України. До рослинних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, засвідчують любов до рідної землі. Завжди любили люди цілющу красуню-калину. Вона росла біля кожної хати.
Творча робота. Стань творцем!
► Непоширені речення поширте другорядними членами. Поширені речення запишіть.
Дівчата вишивали. Калина оспівана. Калина — символ.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Тренувальні вправи
Вправа 1
► Перепишіть, заповнюючи пропущені місця самостійно дібраними означеннями. Якими частинами мови вони виражені?
Прийшла …весна. Землю огорнув … туман. … крига пливла на річках. Дерева вбиралися в … шати. Кущі вкрилися … квітками. Школярі мріють про … канікули.
Вправа 2
►Спишіть і підкресліть головні і другорядні члени речення. Вказати речення поширене і непоширене.
Знайому пісню співав вітерець про Україну. Мамина пісня у серці бринить. Був у мене хороший друг. Рукавом сірим небо сльозини втирає. Ніч підняла своє темне крило.Весело сонце виблискує. Топчи стежину на батьківщину.
Вправа З
► Визначте головні члени речення. Від головного члена речення поставити питання до другорядних.
День кладе на хмару позолоту. Мамина пісня у серці бринить.
Хтось гукнув мене упівголоса. Війнуло сонцем і медом з доріг.
Потім вийшла дівчина на поріг. Мовчить сосновий бір.
Лінгвістична гра «Склади схему»
На дошці — кола з умовними позначеннями. Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення.
Блідий місяць над Дніпром сплив.
Мерехтить роса на зеленій траві.
Пісня доводить до правди.
Ранкова ластівка літа.
Тестування
1. Виділене в реченні слово є:
Запорожці жили за порогами Дніпра, на острові Хортиця.
А додатком;
Б означенням;
В обставиною.
2. Означення підкреслюється:
А хвилястою лінією;
Б пунктиром;
В крапкою з тире.
3. На питання не прямих відмінків відповідає:
А додаток;
Б обставина;
В означення.
4. На питання який? відповідає:
А додаток;
Б обставина;
В означення.
5. На питання як? де? коли? відповідає:
А додаток;
Б обставина;
В означення.
6. Виділене в реченні слово є:
Запорозькі козаки вміли захищати рідний край.
А додатком;
Б означенням;
В обставиною.
Вивчити правила с. 175, 176. Вправа 437.
Складіть 4 речення про рослинні символи України. Підкресліть у кожному другорядні члени речення*.
Повторити відмінки.