Тема виховної години: «Дружити справа нелегка, але дружити треба вміти».
Мета: формувати поняття про справжню дружбу, уміння правильно
вибирати друзів, спілкуватись і товаришувати; поповнити знання дітей правилами дружби; вчити цінувати дружбу та друзів; виробляти якості, що сприяють дружбі, а саме почуття допомоги, взаємовиручки; розвивати пам’ять мовлення, творчі здібності; виховувати доброзичливість, бажання допомагати, почуття вдячності, чесності, щирості, толерантності.
Обладнання: малюнок-ребус, плакат «Правила дружби», конверти з
«роз сипанками» прислів’їв; квітка-семицвітка з пелюстками-надписами.
Зміст
Нумо, діти, підведіться.
Один одному всміхніться.
Чули, вже дзвенів дзвінок –
Починаємо урок,
У нас сьогодні в класі свято,
Гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько так всміхніться,
І всі разом скажіть їм:
– Добрий день!
Славкові, що з квартири сорок,
велосипед купили вчора.
Він зразу в двір його потяг
прудкого та дзвінкого,
все хизувався ним
і нас не підпускав до нього.
Просив Юрко: «Ну дай хоч раз
пройду метрів двісті!»
А він Юркові: «Ач який!
Свого купи та їзди».
І я просив. Та він: «Моє!» –
І нам кататись не дає…
Ну й що ж, нехай! А ми зате
разом в кіно ходили,
разом у нашому дворі
співали скільки сили,
а потім грали у квача,
аж поки вечір не почавсь.
А що Славко? Він сам-один
сидів з велосипедом,
і вже кататись не хотів.
Отак йому і треба.
Що ж означає слово «дружба» в науковій літературі?
Дружба (за тлумачним словником) – це стосунки між людьми, в основі яких знаходиться взаємна прихильність, відданість, товариська солідарність, духовна близькість, спільність інтересів, приязнь, дружність.
Потреба в дружбі, в товаришуванні, в друзях виникла дуже давно. Ще первісні люди, наші пращури, разом полювали на звіра, берегли вогонь, охороняли житло, ділились здобиччю.
Я так і знала, і дуже цьому рада.
Свою відповідь починайте словами: «Дружити – це означає…» (працює «мікрофон»)
Дружба завжди вважалася великою цінністю. Давні скіфи закріплювали дружбу власною кров’ю, що служила військовим договором і великою клятвою: надрізавши пальця, кров збирали у чашку, а потім куштували її з кінчиків мечів. Після цього вже нічого не могло їх розлучити.
В епоху середньовіччя лицарі ставили чоловічу дружбу на вищий щабель, ніж кохання та сімейні стосунки.
Дружба, братерство народжуються не кров’ю, а спорідненням думок, мети, справ. Дружбу надзвичайно цінували в усіх культурах.
Є така прекрасна приказка «Щоб не марно в світі жити, треба, діточки, дружити».
Справжній друг
Музика Б. Савельєва
Слова М. Пляцковського
Переклад О. Пархоменка
не розклеїться від дощу і хуг.
Друг в біді не лишить,
щирим словом втішить –
отакий він, незрадливий,
справжній друг!
«Нерозлийвода» – кажуть всі навкруг.
Вдень чи в ніч негожу
друг мені поможе –
отакий він, незрадливий,
справжній друг!
він не жде подяк і не жде послуг.
Буть комусь в пригоді
в будь-якій негоді –
отакий він, незрадливий,
справжній друг!
Подивіться на цю квіточку - семицвіточку. Вона незвичайна, бо має назву, прочитайте «Дружба». Свої кольорові пелюсточки вона нам розкриє (повернеться лицьовою стороною) за умови виконання «Правил дружби». Чи готові ви довести, що всі знаєте правила дружби і вмієте дружити? Тож, рушаємо у путь.
Дуже важливо путь важкий пройти,
Друга вірного в житті собі знайти,
Втішити засмучену людину
І до щастя відшукать стежину,
Дружби перекинути мости,
Бо із другом завжди легше йти.
Не забудьте посмішку з собою взяти,
Бо посмішка робить людину гарнішою,
Ввічливішою, красивішою, ніжною,
Ласкавою і трохи сором’язливою.
Отже, перша пелюсточка квітки - семицвітки відкривається, і вона нам говорить перше правило дружби – «Посміхайся».
З давніх-давен люди передавали уміння дружити. Вміти дружити – це ціла наука. Вона відобразилась у народних прислів’ях і приказках. А чи знаєте ви якісь з них? (відповіді дітей)
Гра «Закінчи прислів’я», з’єднавши правильно ліву і праву сторони.
Людина без друга, велика туга.
Безвірного друга як дерево без коріння.
Маєш друга - бережи, а не маєш - знайди.
Інтерактивна вправа «Два-чотири-всі разом».
У кожного з вас на парті конверт з «розсипаним» прислів’ям. Складіть його, а потім «об’єднайтеся у групи за кольором» ваших «розсипанок» і поясніть значення цих прислів’їв.
– червоне
– жовте
– оранжеве
Відкриття другого правила дружби на квіточці – семицвіточці: «Будь в дружбі мудрим».
Давайте перевіримо чи мудрі ви у виборі друзів:
Ситуація
Оленка прийшла до Іринки.
Чи правильно вчинила Іринка?
Щоб ви зробили на її місці?
Обговорення вірша
Другокласниця Людмила
вранці мамі заявила:
– Все, до школи я не йду,
я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє,
адже в Рити джинси є.
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити.
Мама:
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці,
їй не хочеться дивиться.
Мамо, дружбу виручай,
джинси і мені придбай –
Мама спершу подивилась
На похнюплену Людмилу.
Потім мовила:
Ви справжні подруги! –
й пішла.
Тепер скажіть і ви мені:
Гра «добре-погано» (у парах).
Завдання. Допоможіть один одному:попрацюйте в парах і розкладіть у два кошики слова, які означають добрі й погані вчинки. Погані вчинки – у кошик «Погано», а добрі вчинки - у кошик із назвою «Добре».
розірвав образив посварилися відібрав штовхнув ударив зруйнував |
злякав схитрував обманув зрадив насміхався зрадів відвідав |
Молодці, ви показали себе, як справжні мудреці.
Слово вчителя.
– Всім відомо, що не завжди з другом можна згодитися у якійсь справі чи думкою. Іноді навіть на емоціях мимоволі виникають конфлікти. Але треба уміти прощати і вибачати. Як же це правильно робити? Послухайте віршик і вирішіть самі, як.
Інсценізація вірша «Ми розбили чаїнку з чаєм». (Пара дівчаток)
Ми розбили чашку з чаєм
І тепер сидим, зітхаєм.
З подружкою просто грались.
Та біда така от сталась...
Думаю: сиди сама ти,
З тобою я не буду грати,
І до школи вдвох ходити,
І уроки разом вчити,
На перервах пустувати
І про хлопців розмовляти.
Буду я тепер сама.
В мене подружки нема.
Сльози у очах у мене.
Сльози у очах в Олени.
В вічі подружці дивлюся
І кажу: «Пробач, Лінусю,
Кляту чашку я впустила.
– Ні, це я її розбила!
Нумо черепки збирати
І скоріш ходімо грати.
Щоби всім нам не сваритись,
Краще, друзі, помиритись!
(О.Конькова)
Розучування «мирилки».
– Правильно! Щоб помиритись, треба вибачитись. Для цього існує безліч способів. Як ви миритесь, розкажіть. (Відповіді дітей.) А я пропоную вам мирилки.
• Через тин вишня похилилася, А дружка з дружкою посварилася. - Тобі яблучко, мені грушечка, Не сварімося, помирімося, Моя подружечко, обнімімося! |
• Чарівна пробачалочка. Винен я, пробач мені. І не лай, і не свари. Обіцянок своїх не забуду: Ображати тебе я не буду! |
• Мир миром, Пироги з сиром, Вареники в маслі, Ми - дружечки красні! Поцілуймося! |
• Чарівна мирилочка. Досить лаятись і злитись! Ну, давай скоріш миритись! Геть, образа відійди, Жде нас дружба назавжди! |
Яка вам більше сподобалась? Давайте її вивчимо.
Відкриття четвертої пелюсточки «Вибачаймося».
– «Добре слово і кішечці приємне» – всі чули такс прислів’я. Л чи знаєте ви добрі слова?! Тоді поверніться до сусіда по-доброму, з приємною посмішкою по черзі скажіть один одному ці слова.
Раз, два, три - почали!
Відкриття п’ятої пелюсточки «Будь добрим завжди».
– А зараз підійдіть до мене, станьте в коло.
– Діти, якими словами завжди закінчувався мультфільм про кота Леопольда та мишенят? Так! «Давайте жити дружно!» А от і сам кіт Леопольд! Передавайте цю м’яку іграшку по черзі зі словами-побажаннями, які ви б хотіли сказати своєму справжньому товаришеві. Закінчуйте свої слова словами кота Леопольда. А почну я.
– Дорогі мої дітки! Мої першачки! Я хочу, щоб ми з вами поважали один одного, не ображали, жили у мирі і злагоді. В цьому я вам буду допомагати. Я вас люблю! Давайте жити дружно!
(Діти по черзі говорять від себе і зі словами «Давайте жити дружно!» передають іграшку сусідові.)
Релакційна пауза «Коло любові».
А тепер візьміться за руки, подивіться на сусіда справа, на сусіда з ліва і подаруйте найчарівнішу посмішку. Саме з неї починається дружба. А яким буде наш клас? За вашими посмішками сподіваюсь, що дружнім. А ви відчуваєте, як у ваших долоньках з’явилося тепло, це маленьке сонечко від ваших добрих сердець зігріває їх теплом. У когось ручка була холодною, і швидко зігрілася від руки сусіда. Ви відчуваєте тепло долонь, радість від ваших чарівних посмішок. Ми разом – велике сонечко, воно не спалює, а ніжно зігріває наші душі. поблискуючи радісними іскорками в ваших очах. Ми єдине ціле. Ми 2-Б клас. Ми будемо дружити, цінити і поважати один одного, радіти за успіхи своїх однокласників, разом будемо переживати і співчувати, разом будемо долати невдачі і перепони, допомагаючи один одному. Бо дружба велика сила. Тільки в єдності нас ніхто не подолає, ми все зможемо, всього досягнемо.
Відкриття шостої і сьомої пелюстки квітки-семицвітки «В єдності наша сила» і «Радій за себе і за товариша».
Розгляд цілої квїтки-семицвітки.
– Ось і зібрали ми «Квітку Дружби». Хай же цвіте вона і розквітає у ваших душах добротою і ласкою, справжніми людяними вчинками, хай мир і дружба, любов і злагода оселяться в нашому класі. А вони «Дружба» з відкритими пелюстками, навчимося уступати один одному, поважати і допомагати один одному. І від кожного з нас залежить, як швидко в нашому класі буде добре всім, як швидко про нас скажуть: 2-Б дружній клас, там гарні діти!»
Кожній дитині роздаю «Пам’ятку «Мої друзі», погладжую їх по голівці й читаю вірш.
Земля в барвистому суцвітті
У часі й просторі летить.
Ти не один живеш на світі,
Один би ти не зміг прожить.
Якщо друг у тебе є –
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити,
То ж без друга не прожити.
Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас.
Все вам легко удається,
Весело усім живеться.
Дружать хлопчики й дівчатка,
В лісі дружать всі звірятка,
Дружать ріки і струмки,
Дружать гори і горбки.
Дружать степи і дороги,
Колоски дружать у полі,
Пташенята у гнізді,
Дружать рибки у воді.
Дружать квіти біля школи
І не сваряться ніколи.
Он троянда задивляється,
Як ромашка посміхається.
І дорослі дружать й діти,
Як цьому нам не радіти?
Де в сім'ї любов і ласка,
Там панує мир і щастя.
Дружить голуб і голубка,
Дружить лебідь і лебідка,
Дружать зайчики малі,
Дружать діти на Землі.