Мета уроку:
допомогти учням проаналізувати сюжет твору і сформулювати своє судження про нього;
- розвивати навички аналізу твору і конкретних образів, логічного мислення, зв'язного мовлення;
- сприяти формуванню у школярів високих моральних ідеалів та духовних цінностей.
«Духовний світ героїв роману
Олександра Пушкіна «Євгеній Онєгін»
( урок – літературне дослідження у 9 класі)
Підготувала
Назарко Світлана Федорівна,
вчитель світової літератури
вищої категорії
Рингацького НВК
Тема: Духовний світ героїв роману Олександра Пушкіна «Євгеній Онєгін»
Мета:
- допомогти учням проаналізувати сюжет твору і сформулювати своє судження про нього;
- розвивати навички аналізу твору і конкретних образів, логічного мислення, зв’язного мовлення;
- сприяти формуванню у школярів високих моральних ідеалів та духовних цінностей.
Обладнання: схема «Сюжетні лінії роману», екземпляр завдань для роботи в парах і групах, мультимедійна презентація, інструментальна музика, на дошці записані питання, які будуть розглядатися на уроці
Тип уроку: урок – літературне дослідження.
Епіграфи: Кохання – найсильніше з усіх
пристрастей, тому що воно одночасно володіє головою, серцем і тілом.
Вольтер
Весь світ мені чужий, і я чужий для світу.
Байрон
Хід уроку:
І. Оргмомент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Робота зі слайдами 1-4
2.Словникова робота. Слайд 5
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
ІІІ. Робота над темою уроку
1.Аналіз слайдів 6 - 7
2.Робота в малих групах над характеристикою образу Євгенія Онєгіна(фонограма «Voi du printamps»)
Група №1
Розкажіть про петербурзький період життя Онєгіна (1 день, І глава)
Автор зосереджує увагу не зображенні психологічної характеристики героя, а на його заняттях, тобто змальовує стиль життя Онєгіна; зовнішню, а не внутрішню сторону цього життя: знання, уміння та нахили, способи спокусити жінку, заняття на протязі дня, розваги, предмети, що оточують його. В очі впадає тіснота світу, в якому відбулася підміна особистості річчю, духовного матеріальним.
Група №2
Поясніть філософські принципи життєвої позиції Онєгіна, його ставлення до оточуючого світу; складові його життя (глава1)
Життя для насолоди – основний принцип життєвої філософії Онєгіна: «И жить торопится, и чувствовать спешит». Його життя рухається замкнутим колом, вого беззмістовне і бездарне, типова масова модель спотворення особистості. Світ сприймається Онєгіним як місце щоденних насолод та розваг.
Група №3
Поясніть, чи зрозумів Онєгін наслідки свого способу життя, чи розуміє він причини своєї «хвороби». Як ставиться автор до порушуваних проблем?
Онєгіна охопила російська «хандра»; внутрішній людині у його житті немає місця, він почувається хворим тому, що у душі він – жива і сповнена сил людина, яка повністю бездіяльна.усамітнюючись, він намагається знайти вихід. Герой переконаний у тому, що світ і люди – недосконалі. Автор переконаний: Онєгін є вищим за те життя, яким живе, і упродовж роману намагається це довести.
Група №4
Поясніть протиріччя у вчинках Онєгіна і те, як його вчинки вплинули на його ж подальшу долю.
У вчинках Онєгіна немає протиріч. Вони продиктовані або світською мораллю, або поняттями вищої моралі та совісті. Саме між світською та загальнолюдською мораллю та совістю затиснута жива натура Онєгіна. Розуміння причин вчинків героя допомагає розкрити авторський задум.
3.Колективна робота з класом.
- Чи можна назвати Євгенія Онєгіна «зайвою людиною»? Чи є він «байронічним героєм»?
- Що я думаю про Онєгіна? (Рефлексія з використанням методики «Прес») Слайд 8
4.Робота в парах. Характеристика образу Татьяни. Слайди 9 – 12 ( фонограма «Danse de jeunes filles»)
- Портрет Татьяни
- Взаємини з батьками
- Взаємини з сестрою
- Стосунки з Онєгіним
- Що читала Татьяна?
- Ставлення автора до Татьяни
5. Робота з класом. Слайд 13
6.Характеристика образу Володимира Лєнського. Бесіда за слайдом 14
IV.Рефлексія
1.Узагальнити проблемні запитання у сенканах «Кохання», «Вибір», «Доля» 2.Слайд 15
V. Оцінювання
VI. Домашнє завдання. Слайди 16 – 17
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
СЛОВНИЧОК:
Дух – свідомість,мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність – розумова діяльність у сфері духу
Гедонізм (грец.hedone - насолода ) – принцип обґрунтування моральних засад, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає її діяльність, є прагнення насолоди.
Група №1
Розкажіть про петербурзький період життя Онєгіна (1 день, І глава)
Автор зосереджує увагу не зображенні психологічної характеристики героя, а на його заняттях, тобто змальовує стиль життя Онєгіна; зовнішню, а не внутрішню сторону цього життя: знання, уміння та нахили, способи спокусити жінку, заняття на протязі дня, розваги, предмети, що оточують його. В очі впадає тіснота світу, в якому відбулася підміна особистості річчю, духовного матеріальним.
Група №2
Поясніть філософські принципи життєвої позиції Онєгіна, його ставлення до оточуючого світу; складові його життя (глава1)
Життя для насолоди – основний принцип життєвої філософії Онєгіна: «И жить торопится, и чувствовать спешит». Його життя рухається замкнутим колом, вого беззмістовне і бездарне, типова масова модель спотворення особистості. Світ сприймається Онєгіним як місце щоденних насолод та розваг.
Група №3
Поясніть, чи зрозумів Онєгін наслідки свого способу життя, чи розуміє він причини своєї «хвороби». Як ставиться автор до порушуваних проблем?
Онєгіна охопила російська «хандра»; внутрішній людині у його житті немає місця, він почувається хворим тому, що у душі він – жива і сповнена сил людина, яка повністю бездіяльна.усамітнюючись, він намагається знайти вихід. Герой переконаний у тому, що світ і люди – недосконалі. Автор переконаний: Онєгін є вищим за те життя, яким живе, і упродовж роману намагається це довести.
Група №4
Поясніть протиріччя у вчинках Онєгіна і те, як його вчинки вплинули на його ж подальшу долю.
У вчинках Онєгіна немає протиріч. Вони продиктовані або світською мораллю, або поняттями вищої моралі та совісті. Саме між світською та загальнолюдською мораллю та совістю затиснута жива натура Онєгіна. Розуміння причин вчинків героя допомагає розкрити авторський задум.
Група №1
Розкажіть про петербурзький період життя Онєгіна (1 день, І глава)
Автор зосереджує увагу не зображенні психологічної характеристики героя, а на його заняттях, тобто змальовує стиль життя Онєгіна; зовнішню, а не внутрішню сторону цього життя: знання, уміння та нахили, способи спокусити жінку, заняття на протязі дня, розваги, предмети, що оточують його. В очі впадає тіснота світу, в якому відбулася підміна особистості річчю, духовного матеріальним.
Група №2
Поясніть філософські принципи життєвої позиції Онєгіна, його ставлення до оточуючого світу; складові його життя (глава1)
Життя для насолоди – основний принцип життєвої філософії Онєгіна: «И жить торопится, и чувствовать спешит». Його життя рухається замкнутим колом, вого беззмістовне і бездарне, типова масова модель спотворення особистості. Світ сприймається Онєгіним як місце щоденних насолод та розваг.
Група №3
Поясніть, чи зрозумів Онєгін наслідки свого способу життя, чи розуміє він причини своєї «хвороби». Як ставиться автор до порушуваних проблем?
Онєгіна охопила російська «хандра»; внутрішній людині у його житті немає місця, він почувається хворим тому, що у душі він – жива і сповнена сил людина, яка повністю бездіяльна.усамітнюючись, він намагається знайти вихід. Герой переконаний у тому, що світ і люди – недосконалі. Автор переконаний: Онєгін є вищим за те життя, яким живе, і упродовж роману намагається це довести.
Група №4
Поясніть протиріччя у вчинках Онєгіна і те, як його вчинки вплинули на його ж подальшу долю.
У вчинках Онєгіна немає протиріч. Вони продиктовані або світською мораллю, або поняттями вищої моралі та совісті. Саме між світською та загальнолюдською мораллю та совістю затиснута жива натура Онєгіна. Розуміння причин вчинків героя допомагає розкрити авторський задум.
Група №1
Розкажіть про петербурзький період життя Онєгіна (1 день, І глава)
Автор зосереджує увагу не зображенні психологічної характеристики героя, а на його заняттях, тобто змальовує стиль життя Онєгіна; зовнішню, а не внутрішню сторону цього життя: знання, уміння та нахили, способи спокусити жінку, заняття на протязі дня, розваги, предмети, що оточують його. В очі впадає тіснота світу, в якому відбулася підміна особистості річчю, духовного матеріальним.
Група №2
Поясніть філософські принципи життєвої позиції Онєгіна, його ставлення до оточуючого світу; складові його життя (глава1)
Життя для насолоди – основний принцип життєвої філософії Онєгіна: «И жить торопится, и чувствовать спешит». Його життя рухається замкнутим колом, вого беззмістовне і бездарне, типова масова модель спотворення особистості. Світ сприймається Онєгіним як місце щоденних насолод та розваг.
Група №3
Поясніть, чи зрозумів Онєгін наслідки свого способу життя, чи розуміє він причини своєї «хвороби». Як ставиться автор до порушуваних проблем?
Онєгіна охопила російська «хандра»; внутрішній людині у його житті немає місця, він почувається хворим тому, що у душі він – жива і сповнена сил людина, яка повністю бездіяльна.усамітнюючись, він намагається знайти вихід. Герой переконаний у тому, що світ і люди – недосконалі. Автор переконаний: Онєгін є вищим за те життя, яким живе, і упродовж роману намагається це довести.
Група №4
Поясніть протиріччя у вчинках Онєгіна і те, як його вчинки вплинули на його ж подальшу долю.
У вчинках Онєгіна немає протиріч. Вони продиктовані або світською мораллю, або поняттями вищої моралі та совісті. Саме між світською та загальнолюдською мораллю та совістю затиснута жива натура Онєгіна. Розуміння причин вчинків героя допомагає розкрити авторський задум.
- Портрет Татьяни
- Взаємини з батьками
- Взаємини з сестрою
- Стосунки з Онєгіним
- Що читала Татьяна?
- Ставлення автора до Татьяни