31.01.19 8 клас Гандзюк І.С.
Тема:Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Мета: формування предметних компетентностей: пояснити правила вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах; формування ключових компетентностей: формувати вміння вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях, правильно інтонувати такі речення; формування загальнокультурної компетенції: виховувати любов до природи рідного краю; розвивати увагу, логічне мислення, емоційну сферу.
Тип уроків: комбінований з використанням ікт.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1 Бліцопитування.
Все, всі, кожний, всякий, ніхто, скрізь, усюди, ніде ...
Займенник, прислівник, інколи прикметник, іменник, числівник, дієслово і навіть словосполученням.
Узагальнювальні слова є об'єднувальною назвою однорідних членів речення.
Вони є тим самим членом речення, що і однорідні члени речення, яких воно стосується.
Робота з підручником. Опрацювання теретичного матеріалу
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Диктант з коментуванням
На всьому просторі запорізьких степів водилася сила звірини й птахів. Тут були такі звірі: вовки, лисиці, дикі кішки, олені, лані, лосі, дикі кабани, ведмеді, зайці, бобри, куниці. Птахи водилися такі: і лебеді, і гуси, і качки, і дрохви, і стрепети, і лелеки, і журавлі, і тетеруки, і куріпки, і жайворонки. Білуга, севрюга, стерлядь, соми, коропи, судаки, окуні, щуки, карасі - ця риба кишіла в ріках, озерах та лиманах козацьких вольностей. У степах водилися комахи, як-от: бджоли, цвіркуни, мурахи, таргани, павуки. З плазунів відомі гадюки, вужі, жовтобрюхи тощо. (За книгою Д.Яворницького «Історія запорізьких козаків»).
Самостійна робота
Природа Полтавщини була надзвичайно багатою з давніх-давен. У лісах було повно дичини, про яку зараз доводиться лише читати в старих книгах: ведмеді, дикі коні-тарпани, дикі кабани, бобри, борсуки, дятли, зозулі, дрімлюги, горобці, синиці, посмітюхи, одуди, іволги, солов’ї, вільшанки, дрозди, сови, коршуни, орлани, жайворонки – пташиний світ і сьогодні багатобарвний і багатоголосий (Ю. Дмитренко-Думич).
Творча робота
Навчальне редагування
Відредагувати речення, розташовуючи слова в певній послідовності. Прочитати речення. Визначити узагальнювальні слова та однорідні члени речення. Поміркувати, якими членами речення вони виступають. Записати, розставляючи розділові знаки. Аргументувати свій вибір.
1. Ось тривожний є удень надійний і вересень уночі такий (За М. Стельмахом).
2. Замолоду грандіозне нас уяву великі вабить і збуджує все великі дерева листочки маленькі а суцвіття потім ріки ми пишні й починаємо квіточки нашу травинки помічати (За Ю. Мушкетиком).
3. У людського й рівних є троянди щастя виноград крила красиве і два корисне (За М. Рильським).
4. Наближення листків в усьому чує і в шелесті і в серце вітрі і в стежках зими (За В. Сосюрою).
5. Жито й поспіло овес усе разом пшениця (За І. Нечуй-Левицьким).
6. Тут і комахи всю птахи усе ніч не замовкаючи скрегоче й на мить (За Л. Дмитерко).
7. У кропива ревень й нашому була розкішна саду флора жоржини й любисток (За Л. Костенко).
Матеріал для вчителя.
1. Ось такий і є вересень: удень надійний, уночі тривожний (М. Стельмах).
2. Замолоду нас вабить і збуджує нашу уяву все грандіозне: великі ріки, великі дерева, пишні суцвіття, а потім ми починаємо помічати маленькі квіточки, травинки й листочки (Ю. Мушкетик).
3. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський).
4. Наближення зими в усьому серце чує: і в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках (В. Сосюра).
5. Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький).
6. Тут усе скрегоче: птахи і комахи, всю ніч, не замовкаючи й на мить (Л. Дмитерко).
7. У нашому саду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко).
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Що являють собою узагальнювальні слова?
2. Яку роль виконують узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами?
3. Яку синтаксичну функцію виконують узагальнювальні слова в реченні?
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання