Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами

Про матеріал
формування предметних компетентностей: пояснити правила вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах; формування ключових компетентностей: формувати вміння вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях, правильно інтонувати такі речення; формування загальнокультурної компетенції: виховувати любов до природи рідного краю; розвивати увагу, логічне мислення, емоційну сферу. Тип уроків: комбінований з використанням ікт.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Номер слайду 2

Самостійна робота. Списати. Поставити розділові знаки у реченнях (подано без їх вилучення). Підкреслити узагальнювальне слово. Яким членом речення воно виступає?Природа Полтавщини була надзвичайно багатою з давніх-давен. У лісах було повно дичини, про яку зараз доводиться лише читати в старих книгах: ведмеді, дикі коні-тарпани, дикі кабани, бобри, борсуки, дятли, зозулі, дрімлюги, горобці, синиці, посмітюхи, одуди, іволги, солов’ї, вільшанки, дрозди, сови, коршуни, орлани, жайворонки – пташиний світ і сьогодні багатобарвний і багатоголосий (Ю. Дмитренко-Думич).

Номер слайду 3

Творча робота

Номер слайду 4

Відредагувати речення, розташовуючи слова в певній послідовності. Прочитати речення. Визначити узагальнювальні слова та однорідні члени речення. Поміркувати, якими членами речення вони виступають. Записати, розставляючи розділові знаки. Аргументувати свій вибір.1. Ось тривожний є удень надійний і вересень уночі такий (За М. Стельмахом).2. Замолоду грандіозне нас уяву великі вабить і збуджує все великі дерева листочки маленькі а суцвіття потім ріки ми пишні й починаємо квіточки нашу травинки помічати (За Ю. Мушкетиком).3. У людського й рівних є троянди щастя виноград крила красиве і два корисне (За М. Рильським).4. Наближення листків в усьому чує і в шелесті і в серце вітрі і в стежках зими (За В. Сосюрою).5. Жито й поспіло овес усе разом пшениця (За І. Нечуй-Левицьким).6. Тут і комахи всю птахи усе ніч не замовкаючи скрегоче й на мить (За Л. Дмитерко).7. У кропива ревень й нашому була розкішна саду флора жоржини й любисток (За Л. Костенко).

Номер слайду 5

1. Ось такий і є вересень: удень надійний, уночі тривожний (М. Стельмах).2. Замолоду нас вабить і збуджує нашу уяву все грандіозне: великі ріки, великі дерева, пишні суцвіття, а потім ми починаємо помічати маленькі квіточки, травинки й листочки (Ю. Мушкетик).3. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський).4. Наближення зими в усьому серце чує: і в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках (В. Сосюра).5. Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький).6. Тут усе скрегоче: птахи і комахи, всю ніч, не замовкаючи й на мить (Л. Дмитерко).7. У нашому саду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко). Відповідь!

Перегляд файлу

 31.01.19   8 клас  Гандзюк І.С.

Тема:Двокрапка і тире при узагальнювальних  словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: формування предметних компетентностей:   пояснити правила вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах; формування ключових компетентностей: формувати вміння вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях, правильно інтонувати такі речення; формування загальнокультурної компетенції: виховувати  любов до природи рідного краю; розвивати  увагу, логічне мислення, емоційну сферу.

Тип уроків:  комбінований з використанням ікт.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1 Бліцопитування.

  1.                          Які слова називаються узагальнювальними? (При однорідних членах речення можуть уживатися узагальнювальні слова. Це назви явищ, предметів, ознак, дій, позначу вальних однорідними членами.)
  2.                   Які слова найчастіше виконують роль узагальнювальних слів?

Все, всі, кожний, всякий, ніхто, скрізь, усюди, ніде ...

  1. Якими частинами мови виступають узагальнювальні слова?

Займенник, прислівник, інколи прикметник, іменник, числівник, дієслово і навіть словоспо­лученням.

  1.         Яку роль виконують узагальшовальні слова в реченнях з однорідними членами?

Узагальнювальні слова є об'єднувальною назвою однорідних членів речення.

  1.       Якими членами речення виступають узагальшо­вальні слова?

Вони є тим самим членом речення, що і однорідні члени речення, яких воно стосується.

Робота з підручником. Опрацювання теретичного матеріалу 

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Диктант з коментуванням

На всьому просторі  запорізьких степів водилася сила звірини й птахів. Тут були такі звірі: вовки, лисиці, дикі кішки, олені, лані, лосі, дикі кабани, ведмеді, зайці, бобри, куниці. Птахи водилися такі: і лебеді, і гуси, і качки, і дрохви, і стрепети, і лелеки, і журавлі, і тетеруки, і куріпки, і жайворонки. Білуга, севрюга, стерлядь, соми, коропи, судаки, окуні, щуки, карасі -  ця риба кишіла в ріках, озерах та лиманах козацьких вольностей.  У степах водилися комахи, як-от: бджоли, цвіркуни,  мурахи, таргани, павуки. З плазунів відомі  гадюки, вужі, жовтобрюхи тощо. (За книгою Д.Яворницького «Історія запорізьких козаків»).

  • Побудуйте схеми, які б відображали групування однорідних членів речення й узагальнюючих слів.

Самостійна робота

  • Списати. Поставити розділові знаки у реченнях (подано без їх вилучення). Підкреслити узагальнювальне слово. Яким членом речення воно виступає?

Природа Полтавщини була надзвичайно багатою з давніх-давен. У лісах було повно дичини, про яку зараз доводиться лише читати в старих книгах: ведмеді, дикі коні-тарпани, дикі кабани, бобри, борсуки, дятли, зозулі, дрімлюги, горобці, синиці, посмітюхи, одуди, іволги, солов’ї, вільшанки, дрозди, сови, коршуни, орлани, жайворонки – пташиний світ і сьогодні багатобарвний і багатоголосий (Ю. Дмитренко-Думич).

Творча робота


 

 Навчальне редагування

Відредагувати речення, розташовуючи слова в певній послідовності. Прочитати речення. Визначити узагальнювальні слова та однорідні члени речення. Поміркувати, якими членами речення вони виступають. Записати, розставляючи розділові знаки. Аргументувати свій вибір.

1. Ось тривожний є удень надійний і вересень уночі такий (За М. Стельмахом).

2. Замолоду грандіозне нас уяву великі вабить і збуджує все великі дерева листочки маленькі а суцвіття потім ріки ми пишні й починаємо квіточки нашу травинки помічати (За Ю. Мушкетиком).

3. У людського й рівних є троянди щастя виноград крила красиве і два корисне (За М. Рильським).

4. Наближення листків в усьому чує і в шелесті і в серце вітрі і в стежках зими (За В. Сосюрою).

5. Жито й поспіло овес усе разом пшениця (За І. Нечуй-Левицьким).

6. Тут і комахи всю птахи усе ніч не замовкаючи скрегоче й на мить (За Л. Дмитерко).

7. У кропива ревень й нашому була розкішна саду флора жоржини й любисток (За Л. Костенко).

 

Матеріал для вчителя.
1. Ось такий і є вересень: удень надійний, уночі тривожний (М. Стельмах).
2. Замолоду нас вабить і збуджує нашу уяву все грандіозне: великі ріки, великі дерева, пишні суцвіття, а потім ми починаємо помічати маленькі квіточки, травинки й листочки (Ю. Мушкетик).
3. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський).
4. Наближення зими в усьому серце чує: і в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках (В. Сосюра).
5. Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький).
6. Тут усе скрегоче: птахи і комахи, всю ніч, не замовкаючи й на мить (Л. Дмитерко).
7. У нашому саду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко).

 V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що являють собою узагальнювальні слова?

2. Яку роль виконують узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами?

3. Яку синтаксичну функцію виконують узагальнювальні слова в реченні?

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання

 

 

 

zip
Додано
30 січня 2019
Переглядів
3169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку