Тема уроку: Джон Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі». Образи дітей, їхня дружба. Ідея рівності представників різних національностей і народів у творі. Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму.
Навчальна мета: навчати учнів висловлювати влане ставлення до порушених у творі проблем через характеристику головних героїв; показати протиставлення людяності світу насильства.
Розвиваюча мета: розвивати в учнів інтерес до читання, використовуючи текст та цитатний матеріал; критичне мислення учнів щодо прочитаного.
Виховна мета: виховувати в учнів почуттів дружби, співпереживання, відповідальності за власні вчинки,толерантного ставлення до представників різних національностей.
Теорія літератури: роман та його особливості.
Тип уроку: комбінований.
«Усе це сталося дуже давно й ніщо подібне більше не станеться.
Не в наші дні й не в нашу історичну добу.»
Дж.Бойн
Перебіг уроку
І.Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Думай - працюй – ділись!» ( робота в групах)
1 – ша група: Пригадайте, що таке сюжет твору. Визначте елементи сюжету роману.
Експозиція – переїзд сім’ї Бруно з Берліна до Геть – Звідси
Зав’язка – «це не дім, і він ніколи ним не буде»
Розвиток подій – «пригоди» Бруно
Кульмінація – Бруно зі Шмулем за загорожею
Розв’язка – знахідка батька Бруно.
2 – га група: Доведіть, що цей твір є романом.
- Значний обсяг твору
- Події розгортаються протягом тривалого часу
- Велика кількість персонажів
- Кілька сюжетних ліній і конфліктів.
3 – тя група: Визначте тему та ідею твору.
Тема: зображення нацистського світу очима дитини.
Ідея: кожна людина має однакову цінність.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
В історії народів світу є події, які залишили глибокий слід у пам’яті людей. Саме до таких подій відноситься Друга світова війна. Про неї та про жахи фашистського режиму написано чимало книг та знято кінофільмів. Роман ірландського письменника Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» присвячений саме цій темі, але він вирізняється незвичною подачею матеріалу. Тут про голокост – найстрашніший геноцид в історії людства – розповідається з уст дитини. Усі жахіття, що відбувалися в Німеччині у ті часи, автор показує через сприйняття дев’ятирічного німецького хлопчика Бруно. В подальшому ми знайомимось з єврейською дитиною - Шмулем. Їхня дружба була незвичайною, а доля містичною та трагічною.
ІІІ. Робота над темою уроку
- Як звати головного героя роману?
- Що ми про нього дізнаємося?
- Якими були стосунки Бруно з батьками та сестрою на початку твору?
- Що стало першим переломним моментом у житті Бруно?
- Що найдужче лякає хлопчика?
- Як складаються стосунки героя з родиною після переїзду?
- Що саме зацікавило Бруно за вікном?
- Що він робить, щоб розкрити таємницю?
- Чому зустріч з хлопчиком у смугастій піжамі, на ваш погляд, видається містичною?
- Чи можлива дружба між Бруно та Шмулем?
- Чому, на вашу думку, такі різні хлопчики стали друзями?
- Чи змінився внутрішній світ Бруно після спілкування з Шмулем?
- Що спонукало Бруно пробратися на територію табору?
-Знайдіть та прочитайте в тексті, до яких наслідків це призвело…
2. Проектна робота.
Порівняльна характеристика Бруно та Шмуля
Клас ділиться на 2 групи, діти отримують ватман із зображенням хлопчиків та набір слів для характеристики героїв. Учні вибирають слова і приклеюють на ватман. Представник із групи, на дошку, поміщає свою частину проекту, коментує і мотивує вибір своєї групи. До першої частини проекту, діти із другої групи, прикріплюють свій проект та коментують свій вибір. Спільно вирішують, та доповнюють проектну роботу, що ж поєднувало цих хлопчиків.
Слово вчителя
Звернімось до епіграфу нашого уроку
«Усе це сталося дуже давно й ніщо подібне більше не станеться.
Не в наші дні й не в нашу історичну добу.»
Дж.Бойн
Саме такими словами автор роману Джон Бойн закінчує свій твір.
1. Використаймо метод проектування подій роману на сьогодення.
-Чи можемо ми сказати, що ті страшні події, з якими ми познайомилися на сторінках роману, залишилися в минулому?
На дошці 3 фото, які допоможуть вам дати правильну відповідь.
- Фото бійців ЗСУ
- Фото табору в Оленівці
- Фото військових дій в Ізраїлі
ІV. Підбиття підсумків уроку.
Скласти сенкан до імен головних героїв: Бруно, Шмуль.
Бруно |
Шмуль
|
Розумний, допитливий |
самотній, добрий |
Читає, досліджує, допомагає
|
працює, голодує, шукає
|
Не розуміє, що відбувається в країні
|
тяжке життя євреїв в таборі |
товариш |
дитина
|
Сьогодні ми знову доторкнулися до сторінок роману Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі». Це не просто чергова книга в нашому житті, вона нас наводить на роздуми, навчає і повчає, перш за все, бути людьми, цінувати життя, рідних та людей які нас оточують, незважаючи на національність та віру. Щоб людство не забувало про страшні наслідки війни, і робило все можливе щоб ніхто, ніколи не переживав того, що випало на долю цих маленьких людей. Але, як бачимо, дійсність зовсім інша…