Урок-подорож за оповіданням Дж.Лондона "Жага до життя"

Про матеріал

Урок поглибленого аналізу тексту допоможе учням зрозуміти, що вирішальним у боротьбі за життя є не матеріальні цінності,а духовні якості людини, її воля.

Перегляд файлу

Тема: Дж. Лондон. «Жага до життя». Сильний людський характер

        в екстремальній ситуації  (урок-подорож)

Мета: навчати учнів аналізувати невеликий за обсягом художній твір, визначати ключові епізоди, характеризувати образ головного героя; розвивати в школярів спостережливість, навички уважного читання, уміння чітко висловлювати власну думку; виховувати в дітей любов

        до життя, повагу до людини, мужність, силу духу, життєвий оптимізм і гуманізм.

Обладнання: портрет письменника,  підручники, комп’ютер, мультимедійна  презентація, картки із завданнями, фарби, чисті аркуші А-4.

Тип уроку: урок поглибленого аналізу тексту.

Очікувані результати: учні приходять до розуміння, що вирішальним

         у боротьбі за життя є не матеріальні цінності,а духовні якості людини, її воля.

Епіграф до уроку:

               Лише ті здатні цінувати життя, кому доводилось бути на межі смерті.

Дж. Неру

Проблемне запитання (написане на дошці): Що допомагає людині

               в екстремальній ситуації, дає сили вижити?

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Ось почули ми дзвінок,

Він покликав на урок.

Кожен з вас вже постарався –

До уроку підготувався.

Тож девіз тепер згадаймо

І урок розпочинаймо!

 

      Учні. Попрацюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім  класі

Діти просто молодці!

Вчитель.Сподіваюсь,  ви  всі прочитали оповідання Дж.Лондона «Жага до життя». Чи сподобався  вам прочитаний твір?

Сьогодні ми продовжимо працювати над цим твором, і в ході уроку здійснимо уявну  мандрівку на Північ, де людські характери перевіряються Природою (урок супроводжується мультимедійною презентацією)

  1. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. У суворих умовах Півночі не кожен може вижити. Яким слід бути, щоб пройти  випробування цього дикого краю? І як  змінюється людина, якій довелося боротися за життя? Відповіді на ці питання будемо шукати сьогодні під час нашої подорожі.

IІ. Повідомлення теми та мети уроку (запис в зошити)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння  навчального матеріалу

Вчитель. Впевнена: ви зі мною погодитесь, що Джек Лондон

у невеликому за обсягом творі зображує сильний людський характер, який може слугувати прикладом у складній життєвій ситуації.

Давайте пригадаємо твір і його  сюжет. Допоможе нам в цьому

 1 завдання, яке називається  «Літературна  реконструкція». Це і є наша перша зупинка.

1. «Літературна реконструкція»

Відновіть авторську послідовність подій в оповіданні

1.    «Зрада Біла»

2.    «Помилка рибалки»

3.    «Поєдинок з вовком»

4.    «Боротьба з голодом»

5.    «Зустріч з ведмедем»

6.    «Фінал життя Білла»

7.    «На китобійному судні»

(Відповідь. 1-1, 2-4, 3-2, 4-5, 5-6, 6-3,7-7)

 

2. Географічна. Знайомство з Північною Америкою.

Північна Америка – один із шести материків планети Земля, що знаходиться на північній півкулі. Наші герої залишились сам-на-сам з суворими кліматичними умовами цього материка. Пропоную вам дізнатися більше про  Північну Америку.

Надаю слово нашим географам (учні отримали завдання заздалегідь - розповідь   про Аляску та річку Клондайк)

1.(Аляска – півострів на північному заході Америки. Протяжністю близько 700 км, завширшки від 10 до 170 км.  Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населення – рибальство та звіробійний промисел. Відкритий півострів російською експедицією Берінга та Чиркова у 1747 році. А вже у 1867 році царський уряд на чолі з Катериною ІІ продав США Аляску з Алеутськими островами за

7,2 млн доларів. З 1959 року Аляска – один із штатів США

з адміністративним центром у м. Джуно та населенням 400 тис. чоловік. Корінне населення – різноплемінні індіанці.

2.Клондайк – річка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере початок у горах Маккензі. Довжина - 180 км.

У басейні Клондайка в кінці ХІХ ст. були відкриті родовища золота. Почалася  «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів помчалися за щастям, багато з них загинули від морозу, цинги, через брак досвіду виживання в суворих північних краях).

3.Історична. Історична довідка. «Золота лихоманка»

Вчитель.Золота лихоманка на Алясці – неорганізований масовий видобуток золота в регіоні Клондайк на території Юкон, на північному заході Канади, на схід від кордону з Аляскою в кінці XIX століття. Золота лихоманка почалася в 1896 -1897 рр. По всій Америці рознеслася новина про знахідку в 1896 р. золота на річці Клондайк, яка сколихнула всю країну. Газети своїми неперевіреними і напівфантастичними статтями довели мільйони людей до істерії. Тисячі людей кидали роботу і вирушали на пошуки золота. Більшість людей не була призвичаєна до фізичної праці і тим більше до неймовірно виснажливої подорожі. Мало того, багато з них взагалі погано уявляли, де знаходиться Клондайк. У дорогу вирушили навіть ті, хто бажав заробити не на золоті: фотографи, письменники, торгівельники, ремісники  і навіть відверті шахраї та злочинці.

 У пошуках золота зрушило з місця понад 100 тис. людей. Проте шлях до золота виявився занадто важким  для багатьох,  і лише 30-40 тисяч змогли дістатися до селища Доусон-Сіті на злитті рік Юкон і Клондайк. Більшість золотошукачів незабаром повернулися з порожніми руками. Лише близько

4 тисяч змогли знайти золото, з них лише сотня дійсно розбагатіли. І лише кілька змогли потім зберегти і примножити своє багатство.

 Сподіваюсь,  розповідь  ваших товаришів і моя  допомогли вам уявити, що відчували золотошукачі, коли вирушали  на пошуки золота та в яких умовах вони працювали.

А ми продовжуємо  подорож. І наступна наша зупинка – «Літературна».

4.Літературна

  •       Назвіть головних героїв. Скільки їх? (Двоє. Білл та його товариш)
  •       Що привело людей до цієї безлюдної дикої місцевості? (Вони були золотошукачами, а тепер мають повернутися, бо скоро настане зима, і в цій місцевості не вижити. Герої ідуть до схованки з провізією, потім попрямують до моря, щоб сісти на корабель і повернутися додому).
  •       Як ви оцінюєте вчинок  Білла? (Білл зрадив товариша, вчинив аморально. Адже він покинув свого хворого товариша напризволяще серед  безкрайньої пустелі).

1. Створення проблемної ситуації. Слово вчителя. Герой оповідання пройшов шляхом тяжких випробувань. Як вдалося йому вижити в таких складних природних умовах, та ще й  пораненому? Розглядаючи історію героя, ми визначимо правила виживання в екстремальних умовах.

(правила виживання учні записують в зошит)

 

Проблемне питання.  Що врятувало безіменного героя від неминучої смерті і чому загинув Білл?

5.Артистична. Рольова гра

– Як ви  вважаєте, що відчуває людина, яка опинилася в складній,  екстремальній ситуації? (У людини виникає велике емоційне напруження або стрес. Вона почувається розгубленою, нею керує страх, починається паніка. У такому стані людина не контролює себе, а значить не може приймати правильні виважені рішення.)

– Що в такому разі радять психологи? (Заспокоїтись і перелічити всі «+» і «» сторони ситуації, яка склалася)

Ситуація, в якій опинився герой, має свої позитивні і негативні сторони

Позитивні сторони

Негативні сторони

Залишився живий

На нього чекають вдома

 

Зрада Білла

 Травма ноги

Збився зі шляху

Закінчилися харчі

 

 Розповідь від першої особи 

  Уявіть, про що думав Білл, залишаючи товариша напризволяще.

– Уявіть себе на місці головного героя і розкажіть про свої  почуття після зради товариша.

- Як діє наш герой? Зачитайте. (с.144)

Він мусив так думати, інакше для чого тоді силкуватися – лягай і вмирай одразу!

- Що допомагає герою продовжити шлях? (надія)

1. Правило:  Не втрачай надії!

6.Фізхвилинка

7.Теоретична. (школа виживання)

 Ми вже почали формулювати  правила виживання в екстремальних умовах. Перше  правило вже записали і не помітили, як зупинились на станції «Теоретичній»

Правила виживання в екстремальній ситуації

  • Чи варто взагалі боротись за життя, особливо тоді, коли шанси мінімальні? (Давайте прослідкуємо за героєм і доведемо це)
  • Яке відчуття переповнювало героя? (голод)
  • Що їв герой?  (кислі болотяні ягоди, корінці, пічкурів, пташенят куріпки, обсмоктував кістки молодого оленя)
  • Навіщо  він це робив, адже зразу йому хотілось їсти, а згодом голоду не відчував? (щоб жити, треба їсти)

2.Щоб вижити, потрібно їсти!

 

  •  «Спершу він плакав тихенько, далі вголос, і його ридання розлягалися над байдужою пустелею довкола; опісля він плакав без сліз, конвульсивно схлипуючи».  Сльози героя – це слабкість духу?  
  • Пояснять, чому герой 4 рази перераховував сірники і тримав пучечки сірників не в одному місці?
  • Яке значення має вогонь для мандрівника?

 

3.Зберігай вогонь як символ життя!

 

  • У природі існує такий закон: виживає сильніший. Людина – частина природи. Як цей закон розкривається у творі?

 

Стислий переказ епізодів  про зустріч із оленем, ведмедем, вовком.

4. Не показуй  страху перед хижими звірами! Людина сильніша!

 

У складній життєвій ситуації людина відкриває свою сутність. Саме випробування допомагають зрозуміти, хто поблизу тебе.

  • Що є перевіркою для справжньої дружби? (випробування)
  •  Як ви думаєте, герою просто було відмовитися від золота, що він з такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив?
  • Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? (Торбинка із золотом – це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно золото – це великі можливості для людини. Відмовитися від золота може лише морально сильна людина).
  • Торбинка із золотом «була невелика… та важила 15 фунтів – стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів – це приблизно 7 кг. Чому герой викинув золото, залишивши  «решту речей», а не навпаки? Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр? (Ці речі для героя мають більшу цінність, ніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя.

5. Відмовся від усього, що заважає жити! Найбільша цінність людини – життя!

– Як герой дізнався про долю Білла?

– Чи були поблизу кісток Білла якісь речі, крім золота? Про що це свідчить? (Білл поставив на перше місце золото і програв)

– Чому герой оповідання не взяв золото «друга»? Цитата: «…нехай Білл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме білових кісток. А Білл зробив би так, якби опинився на його місці…»( Не хотів скористатися  смертю Білла. Так автор підкреслює згубну владу золота і наскільки марним воно є в порівнянні з життям)

6. Бережи людську сутність. Будь людиною!

– Яким побачили героя моряки китобійного судна «Бедфорд»? Чому вони говорили про нього як про «живу істоту»?

7. Перемагай втому і рухайся вперед. Рух – це життя!

Вчитель. Герой оповідання показав нам приклад нескореності перед життєвими труднощами, допоміг сформулювати правила виживання. Я  хочу порадити вам в тяжкі хвилини  свого життя згадувати героя без імені, пам’ятати про те, що людина може подолати багато випробувань, залишаючись при цьому Людиною.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Проблемне питання.  Що врятувало безіменного героя від неминучої смерті і чому загинув Білл?    (Витривалість, мужність.  Найголовніше – любов до життя, яка була сильнішою за смерть).

8.Творча

Складання сенканів

Герой
мужній, наполегливий;
бореться, не здається, перемагає;
людина, яка ніколи не здається;
нездоланність.

Білл
байдужий, боягузливий;
зраджує, відвертається, гине;
загибель – закономірний підсумок зради;
бездушність.

9.Асоціативна 

Завдання: передайте, будь ласка, характер персонажа і ваше ставлення до нього за допомогою різнокольорових фарб. Презентуйте свою роботу.

Рефлексія

Продовжіть  речення:  оповідання Дж.Лондона «Жага до життя» допомогло мені зрозуміти…

V. Підбиття підсумків. Оцінювання

Заключне слово вчителя. Дякую  за урок! Бажаю, щоб на вашому життєвому шляху зустрічалися люди, готові допомогти і підтримати вас. Бажаю,що ви виросли здоровими, сильними, не зазнавали екстремальних ситуацій, а лише читали про них в книжках.

VІ. Домашнє завдання

Написати листа головному герою оповіданняДж.Лондона «Жага до життя» (за бажанням); всім: підготуватися до К.Р. за темою «Людські стосунки» (творчіть А.П.Чехова, В.Г.Короленка, Дж.Лондона);

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мандрівка на Північ

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

ЛІТЕРАТУРНА РЕКОНСТРУКЦІЯ

Номер слайду 5

ГЕОГРАФІЧНА

Номер слайду 6

Номер слайду 7

ІСТОРИЧНА

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

ЛІТЕРАТУРНА

Номер слайду 12

Номер слайду 13

АРТИСТИЧНА

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Теоретична

Номер слайду 16

Номер слайду 17

ТВОРЧА

Номер слайду 18

Номер слайду 19

АСОЦІАТИВНА

Номер слайду 20

Оповідання Дж. Лондона “Жага до життя” допомогло мені зрозуміти…Закінчи речення

Номер слайду 21

МОЛОДЦІ!

Номер слайду 22

Домашнє завдання. Бажаючим: написати листа головному герою оповідання Дж. Лондона “Жага до життя”;Усім: підготуватися до контрольної роботи за темою “Людські стосунки”

zip
Додано
6 квітня 2021
Переглядів
3606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку