Урок позакласного читання
ДЖЕРЕМІ СТРОНГ
«ГАРМИДЕР У ШКОЛІ»
Мета: познайомити учнів з особистістю та творчістю дитячого британського письменника Дж. Стронга; розглянути порушену проблему зображення шкільного життя, праці вчителя в повісті ; навчити характеризувати героїв, їхні вчинки; встановлювати зв’язки між подіями у творі; формувати вміння виокремлювати елементи сюжету; розвивати логічне і творче мислення школярів, навички словесного малювання, виразного читання; прищеплювати інтерес до сучасної літератури, сприяти вихованню кращих людських якостей.
Обладнання: портрет письменника, текст повісті, ілюстрації до твору, відео-інтерв’ю з письменником https://www.youtube.com/watch?v=6vzXm4eGT0w; презентація книги https://www.youtube.com/watch?v=hNtKXM3llXA ; фломастери, роздруківка пирога, відгуки про книгу; Суперпедагог ХХI. Дж. Стронг «Гармидер у школі» /Є.Кашуба // Світова література. – Травень,2013. - №9(769). – с.4 – 8; мобільні телефони (для сканування QR-коду)
Тип уроку: урок розвитку нових умінь і навичок
Вчитель: Древінська Марина Володимирівна
Я щасливий, що пишу саме для дітей і залучаю їх до читання.
Дж. Стронг
Хід уроку
I.Організація початку уроку.
II.Актуалізація опорних знань.
-Діти , що ви знаєте про Великобританію?
- Які англійські письменники вам відомі?
III.Засвоєння нових знань.
1.Слово вчителя.
А з творчістю якого письменника ми познайомимося сьогодні ви дізнаєте, відсканувавши цей QR-код.
Так, ми познайомимося з творчістю Джеремі Стронга, одного з найпопулярніших митців сучасної дитячої літератури.
Д. Стронг – автор більш як 70 творів для дітей. Його книги з захопленням читають дорослі й діти не лише в Англії, а й по всьому світу. Українські читачі теж мають змогу познайомитися з дивовижним світом книг Д. Стронга завдяки перекладачам В. Мороз, О. Стадник.
2.Робота над портретом
Придивіться уважно до портрета письменника. Якою, на вашу думку, є ця людина? Спробуйте визначити риси характеру митця за цими фотографіями.
3. Слово вчителя.
У чому ж таємниця майстерності та успіху письменника, з-під пера якого з’явилася сотня книжок? Дати відповідь на це запитання ми спробуємо сьогодні на уроці.
4. Повідомлення учня (випереджальне індивідуальне завдання)
Джеремі Стронґ – представник сучасної англійської літератури, зокрема він добре відомий як автор численних книжок для дітей та юнацтва. Його творам властивий своєрідний легкий стиль, лагідний гумор, зрозумілі та смішні для дітей ситуації, у які втрапляють його персонажі, та цікаві, небувалі сюжети. А додайте до цього добре серце, учительську любов до дітей та активну організацію та участь у багатьох літературних подіях для молодих читачів та письменників, і ви отримаєте одного з найулюбленіших дитячих письменників Великої Британії. Перш ніж стати письменником, Джеремі Стронґ працював пекарем і начиняв близько 1000 пиріжків джемом щоночі. Після закінчення Йоркського університету працював вчителем початкової школи. В 1991 покинув викладання і повністю присвятив себе письменництву. В Україні перекладами його творів з 2005 року опікується львівське Видавництво Старого Лева, що спеціалізується на дитячій літературі.
5. Слово вчителя
Головні герої книг Джеремі Стронга- це реальні люди або тварини.
«Я пишу тільки веселі книжки. Британські книжки на полицях книгарень розкладають за віком. Якщо розділяють за автором, то мої потрапляють у рубрику «Книжки Джеремі Стронґа» або ж просто за абеткою. Для мене моя серійність полягає в тому, що я не можу писати серйозних книг, бо за кілька сторінок мені стає нудно, автоматично вигулькують жарти і жанрово книжка знову перетворюється на якусь комедію. Тому «Читання для реготання» – цілком адекватна назва.
Ця серія краща, ніж просто поділ книжок за віком – тому що на полицях бібліотек і книгарень мої книжки потрапляють у категорію «від 5 до 8 років», тобто батьки автоматично не куплять їх дитині, яка має менш ніж п’ять років, а дев’ятирічний читач, побачивши табличку «від 5 до 8», теж скаже: «Я вже великий, я не читатиму цього». Це проблема для автора, тому значно краще «Читання для реготання». (з інтерв’ю з Дж.Стронгом)
Так, книгу, яку ми сьогодні прочитаємо, він присвятив вчительці Джейн, яка є прототипом героїні.
6. Робота над текстом твору
6.1. "Мозковий штурм"
- Як ви розумієте назву книги?
-Що означає слово "гармидер"?
Гармидер - відсутність або порушення ладу; безладдя, розгардіяш.
- Про яку школу йдеться у повісті Дж.Стронга «Гармидер у школі»?
6.2 Складання схеми «Устрій Далендонської школи»
6.2. Складання асоціативного куща «Школа мрії»
- Якою ви б хотіли бачити школу мрії?
6.3.Читання частини твору "Нова вчителька".
6.4. Бесіда за прочитаним
- Чому в школу завітала нова вчителька?
- Чи справдилися ваші передбачення?
- Яке враження справило на вас знайомство з директором Даледонської початкової школи містером Шрапнелем? Яка подія так схвилювала його?
- Яким було ставлення директора Шрапнеля до дітей? ( «Але що таке діти для містера Шрапнеля?! Він командував школою , немов своєю власною приватною армією…»).
- Чому секретарці школи місіс Штурх « почало здаватися, що ніхто не хоче навіть наближатися до їхньої школи»?
- Що було написано в рекомендаціях міс Гармидер? («…може навчити кого завгодно і чого завгодно»).
6.5. Вправа «Знайди епізод»
Знайдіть в тексті епізод « Приїзд міс Гармидер до школи». Прочитайте.
" На розі вулиці звискнули колеса автомобіля - і з-за повороту виринула швидка допомога з увімкненими маячками і сиреною, яка ревіла голосом, що доводив до шалу. Усі зачаровано дивилися, як вона промчала повз школу. Навіть містер Шрапнель не втримався від того, щоби простежити, куди ж вона поїде. Раптом швидка допомога зупинилася, верескнувши гальмами, і на ній загорілися ліхтарі заднього ходу. Сирена і далі завивала. На боці водія опустилося віконце, у віконце висунулася рука, показуючи правий поворот. Тоді заревів мотор, зі скреготом увімкнулася передача, швидка допомога рвонула у в'їзну браму школи і, черговий раз звискнувши гальмами і шинами, зупинилася на автостоянці. З машини вискочила невисока постать, тягнучи за собою шість різнокаліберних торб, сумок і пакетів, причому половина їх вмісту висипалася на асфальт. Вона швиденько озирнулася, а тоді провела рукою по зачісці, яка нагадувала вороняче гніздо. Губна помада піднімалася
до половини одної з її щік, а тіні для очей були розмазані по більшій частині носа. Жінка люб'язно посміхнулася містерові Шрапнелю й пішла до нього через майданчик, похитуючись під вагою сумок.
- Доброго ранку! - закричала вона ще звіддаля. - Який прекрасний ранок! Лілія Гармидер. Як ся маєте?
- А... а... - почав містер Шрапнель. - Ця швидка допомога...
- Надзвичайна, правда? Я купила її торік на розпродажу. І знаєте, досі все чудово працює: сирена, маячки..."
- Яке враження справила на присутніх поява міс Гармидер?
6.6. Фізкультхвилинка
Слухати ми перестали
І тепер всі дружно встали.
Будем ми відпочивати,
Нумо вправи починати!
Руки вгору, руки вниз,
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали.
Раз - присіли, другий - встали.
Всі за парти посідали,
Вчитись знову ми почали.
6.7. Стислий переказ .
- Літати,як птахи. Майже, як птахи.
-Пиріг Дружби.
-Що таке « Пиріг Дружби» ? У чому його особливість ? ( « …Поділися ним з усіма у школі.»)
- Чим закінчився « похід пирога» для присутніх у школі?
IV. Закріплення отриманих знань
IV.1.Творча робота. «Рецепт пирога дружби»
- Якими, на вашу думку , можуть бути складові « Пирога Дружби» ? (Спільні захоплення, підтримка, взаємодопомога, щирість у стосунках)
- Складіть рецепт пирога, користуючись зразком.
IV.2. Вправа« Коло думок»
-Як змінилося шкільне життя з появою міс Гармидер ? До чого призвели ці зміни?
Висновок :
-Розмістіть у відповідному місці:
строгість, сувора дисципліна, гра, розваги, веселощі,
страх, одноманітність, нудно , цікавість, розвиток фантазії,
очікування учнями зауважень, винахідливість
V. Підсумок уроку
V.1. Метод «Мікрофон»
« може навчити кого завгодно і чого завгодно»?
VI.Домашнє завдання
Намалювати ілюстрації до твору, придумати фразу до них.