Омар Хайям - корифей персько-таджицької лірики

Про матеріал

Мета: ознайомити з творчістю поета-філософа; познайомити з йото творами; повторити літературну теорію; навчити аналізувати рубаї Омара Хайяма; розвивати кмітливість, образне мислення; виховувати зацікавлення до філософських творів Омара Хайяма.

Перегляд файлу

 

 

 

Урок з зарубіжної літератури у 8 класі на тему

" Омар Хайям (1048-1133) – класика середньовічної східної поезії "

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Омар Хайям (1048-1133) – класика середньовічної східної поезії

Мета: ознайомити з творчістю поета-філософа; познайомити з йото творами; повторити літературну теорію; навчити аналізувати рубаї Омара Хайяма; розвивати кмітливість, образне мислення; виховувати зацікавлення до філософських творів Омара Хайяма.

Обладнання: портрет Омара Хайяма, картини перських мініатюр, презентація.

Юначе, підведись — горить зоря ясна!

В прозорі келихи налий вогню-вина!

В цім тліннім закутку живеш ти мить… а потім,

Хоч як жадатимеш, не вернеться вона.

Омар Хайям


                                                       ХІД УРОКУ 
I. Актуалізація опорних знань 
Перевірка домашнього завдання 

Здобувачі освіти представляють ґроно з теми «Гафіз» (зробити запис на дошці); переклад віршів Гафіза на українську мову (продекламувати). 
II. Мотивація навчальної діяльності 

Бесіда

- Що, на вашу думку, потрібно людині для того, щоб мудро прожити життя?

(Проведення інтерактивного опитування по парах. Двоє учнів, які займалися збиранням інформації, повідомляють результати.) 

- А чи хочете ви дізнатися, які принципи визнавав суттєвішими мудрець та поет Омар Хайям? 

Про це він розповів у власному рубаї. 


Щоб мудро життя прожити, знати треба чимало,

два важливих правила запам'ятай для початку:

ти краще голодуй, ніж що попало є,

і краще будь один, ніж разом з ким попало.

 Творчість О. Хайяма – класика середньовічної персько-таджицької лірики, яка навіть зараз зацікавлює прихильників філософської думки.
III. Вивчення нового матеріалу 

1. Повідомлення учителя про життєвий шлях та поезію Омара Хайяма (презентація)

2. Повторення літературознавчих термінів

- Хто був засновником жанру рубаї? (Рудакі) 

- Рубаї – це…? 

- Підтвердіть, що поезія Омара Хайяма, яка була зачитана на початку уроку, відноситься до жанру рубаї.

3. Читання та аналіз рубаї

Робота у парах

Правила виконання (для усіх пар)

1. Прочитати рубаї, збагнути ідею.

2. Визначити теми та ідеї творів.

3. Перелічити художні засоби.

4. Зробити висновок, якою темою поєднані дані вірші.

Пара № 1

*  *  *

Спокійно їж і пий, ходи собі в киреї,

Якщо це праці плід, дбайливості твоєї,

А решта... мудрому ціна її відома -

Й життя коштовного він не складе за неї.

*  *  *

Цей світ — прихилище для звірів і людей,
Світань і сутінків стобарвний мавзолей,
Нікчемний залишок Джемшідових бенкетів,
Кістки Баграмові, що поглинає глей.

Висновок. Тема рубаї — розмисли над людським впливом на власну долю.

Пара № 2

*  *  *

Зустрінься з милою, не забарись

Прогнати клопіт, що їй серце стис.

Безмежна ця краса - недовговічна:

Вона й у тебе з рук втече колись!

*  *  *

Що я закоханий, у тім гріха не бачу.

Про це з невігласом я й слів дарма не трачу.

Адже кохання мед лікує тільки мужніх,

Непомічний він тим, хто має іншу вдачу.

 

Висновок. Тема рубаї — важливість кохання в людському житті.

Пара № 3

*  *  *

Від чорної землі до зоряної тверді

Й на мить не припиняв я пошуки уперті.

Я мислю гострою усі вузли розплутав -

I тільки не зумів розплутать вузол смерті.

*  *  *


Хіба у всесвіті найкращий твір - не ми?

В очах у розуму зіниця й зір - не ми?

Це коло всесвіту скидається на перстень,

А камінь, що горить ясніш од зір,- це ми.

Висновок. Тема рубаї — віра в людську силу, її потенціал та спроможність.

Пара № 4

*  *  *

Хай буде радістю тобі хвилина кожна!

На трон утіхи сядь! Навіщо ця побожна

Данина Небові - гріхи й покути? Треба

Од світу брати все, що тільки взяти можна!

 

*  *  *

Душі жалобного не накидай убрання,

Із книги радості не припиняй читання,

Пий келихом вино, сповняй свої бажання,

Бо може статися, що мить оця - остання.

Висновок. Тема рубаї — філософія про недовговічність життя людини. 

IV. Підбиття підсумків уроку

Омар Хайям, усвідомлюючи всі недоліки людського життя, намагається підбадьорити читача тим, що багато поколінь до нього і після нього будуть так само, як і він, любити і мучитися, розгадувати секрети світу. Філософ запрошує нас любити своє життя, бо воно недовговічне й прожити його ще раз нереально.

V. Домашнє завдання

Підготуватись декламувати один з рубаї, намалювати малюнок до нього та переписати його до зошити (на вибір).

 

docx
Додано
27 липня 2019
Переглядів
1198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку