Джон Бойн « Хлопчик у смугастій піжамі» Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в творі. Підготувала вчитель зарубіжної літератури. Нагірненського ЗЗСО І-ІІІ ступенів. Дуркалець Л. Я.
Номер слайду 2
Джон Бойн (1971 року народження) – ірландський письменник, автор книг для дорослих і дітей, один з найцікавіших митців сучасності, лауреат багатьох міжнародних премій. Повість «Хлопчик у смугастій піжамі»(2006)відзначено міжнародною Премією миру імені Густава Гайнемана за просвітницьку роботу в питанні увічнення пам’яті про Голокост.
Номер слайду 3
Діти, які прочитають книжку Джона Бойна, отримають імпульс розширити свої знання, поглибити розуміння трагічного моменту історії. Вони приймуть ці знання у своє серце, прагнучи зробити світ кращим. Ноа Макс
Номер слайду 4
Автор – Джон Бойн (ірландський письменник)Рік написання – 2006 Жанр – повість. Місце дії – Берлін, загадкове місце Геть-Звідси (Аушвіц), концтабір. Час дії – події розгортаються на тлі Другої світової війни, але автор жодного разу не каже про це прямо. Тема – зображення нацистського світу очима дитини;Ідея – кожна людина має однакову цінність. Проблеми, які порушує Джон Бойн у романі: нацизм, антисемітизм, рівності та людських прав. Композиція – повість складається з 20 розділів, кожен з яких має назву. Елементи сюжету: експозиція –переїзд сім’ї Бруно з Берліну до Геть-Звідси. Зав’язка- «це не дім, і він ніколи ним не буде»Розвиток дії – «пригоди» Бруно. Кульмінація – Бруно зі Шмулем за загорожею. Розв’язка – знахідка батька Бруно. Хлопчик у смугастій піжаміПаспорт твору
Номер слайду 5
Словник. Друга світова війна -- глобальний збройний конфлікт, що тривав від 1 вересня 1939 до 2 вересня 1945 року. Друга світова війна відзначилася численними масовими вбивствами і злочинами проти людяності, насамперед Голокостом. Голокост — геноцид єврейського народу в часи Другої світової війни, внаслідок якого загинуло приблизно 6 мільйонів євреїв. Геноцид – Знищення народів за національними, расовими або релігійними мотивами. Нацизм – ідеологія фашистської Німеччини, яка вважає німців «вищою расою», що дає їм право захоплювати чужі землі і проводити політику геноциду. Гетто – частина міста, виокремлена для проживання євреїв (далі створення концентраційного табору) Антисемітизм – це вороже ставлення до євреїв. Концтабір - це табір-в’язниця для військовополонених і цивільних у воєнний час або у країнах з тоталітарним режимом. Фаши́зм - ідеологія, характерними ознаками якої є сильний культ особи та ідея єднання, мобілізації нації й держави проти ворогів, ідея постійної війни і панування.
Номер слайду 6
Ключовою в повісті є тема Голокосту – масового знищення євреїв нацистською Німеччиною під час Другої світової війни
Номер слайду 7
Аушвіц (Освенцім)Презентація Іващенко А. О. - учителя зарубіжної літератури Лутовинівського ліцею
Номер слайду 8
Герої твору Ральф — батько Бруно, військовий офіцер, прагне зробити кар’єру, тому з радістю погоджується на переїзд, незважаючи на думку інших членів сім’ї. Цілком відданий Рейху, але трагедія повністю руйнує його світ. Ельза — мати Бруно. Красива, емоційна жінка. Їй не подобається сусідство з концтабором, вона турбується про дітей. Гретель — сестра Бруно. На початку роману Гретель – звичайнісінька дівчинка 12-ти років, що любить ляльок. Перейнявшись ідеологією, нав’язаною новим учителем історії, Гретель викидає всіх ляльок у підвал, а на стіну у своїй кімнаті вішає портрет Гітлера і карту Європи, де активно зазначає просування німецького фронту, починає читати газети. Незважаючи на часті суперечки і якусь зарозумілість Гретель, між нею і Бруно добрі стосунки. Дівчинка важко переживала втрату брата. Фюрор — начальник Ральфа, який і направляє його на службу у віддалений табір. Наталі – бабуся Бруно. Не підтримує прагнення сина досягти успіху у військовій сфері, відкрито засуджує його успіхи, зневажає Гітлера і нові ідеали Німеччини. Любить своїх онуків. Маттіас – дідусь Бруно.
Номер слайду 9
Головний герой роману - дев`ятирічний хлопчик Бруно, який мешкає в п’ятиповерховому будинку Берліна (Німеччина)
Номер слайду 10
Завдяки знайомству зі Шмулем Бруно починає потроху усвідомлювати, що, окрім його світу, є світ інший, де немає крамниць, кав’ярень, людських усмішок… У тім світі раптово зникають дорослі, а діти ніколи не граються… А ще – всі ходять однаково: у смугастих піжамах...
Номер слайду 11
Народжені 15 квітня 1934 року. Шмуль{D705 AF31-63 B5-4 DF2-AF62-5 C4177 CF6411}Єврейнаціональність - німець. Шмуль розповів, що до того, як прибув сюди, жив з мамою, батьком і братом Йосипом у маленькій квартирці над майстернею, де тато виготовляв годинники. Мама Шмуля працювала вчителькою.родина. Батько Ральф, комендант концтабору. Мати Ельзасестра Грета -- Безнадійний випадок. Дідусь Маттіас. Бабуся НаталіЯкось Шмуль прийшов зі школи додому і побачив, як мама виготовляє для сім’ї пов’язки зі спеціальної тканини і малює зірку на кожній із них. Вони мусили перебратись в іншу частину Кракова в гетто. Через кілька місяців жахливим потягом їх перевезли сюди.дім. Бруно було шкода покидати свій гарний будинок, який мав п’ять поверхів. --- Новий будинок стояв окремо, посеред порожнього занедбаного місця… і мав лише три поверхи. Він називався Геть-Звідси. Хлопчик сидів на землі з сумним обличчям.дитячі розваги. Любив усе досліджувати, читати пригодницькі книжки. Хотів працювати в зоопаркуінтереси. Хотів бути солдатом, як батько. Мріяв бути мандрівником і дослідником. По той бік…Бік дроту. По цей бік…Бруно
Номер слайду 12
{D705 AF31-63 B5-4 DF2-AF62-5 C4177 CF6411}«Якщо ми не євреї, то хто ми тоді такі?» Шмуль Бруно. Шмуль спитав Бруно, чи не має він чогось їстівного. Іноді Бруно приносив йому хліб з сиром. МріїБруно розповів, що хоче стати дослідником, коли виросте. Шмуль знав німецьку та польську мови, бо його мама була вчителькою. Навчання…вчитель на ім’я герр Ліст. Він особливо любив історію і географію, тоді як Бруно віддавав перевагу читанню і мистецтву. Виявилося, що їм обом по 9 років і народилися вони в один день. Сприймання один одного. Два хлопчики потисли один одному руки і усміхнулися. Побачив, що крапка перетворилася на пляму, потім на кляксу і зрештою стала схожою на хлопчика. Хлопчик сидів на землі із сумним обличчям. Він був у такій самій смугастій піжамі, яку носили люди по той бік загорожі, і смугастій шапочці на голові. Його ноги були босі і брудні. Обличчя хлопчика було дуже дивне. Шкіра майже сіра, але такої сірості Бруно ніколи раніше не бачив. Хлопчик мав великі очі кольору солодкої карамелі. Білки були дуже білі, здалося, що на його обличчі нічого немає, крім величезних засмучених очей. Колір життя. Життя в Берліні здавалось Бруно щасливим і яскравим. У Геть-Звідси він засумував, йому не вистачало друзів. Щось невідоме пригнічувало його. По цей …бік дротуІ той…
Номер слайду 13
Джона Бойна “Хлопчик у смугастій піжамі” – книга-вибух, книга-емоція, книга-війна, книга-доба, книга-трагедія… Повість Джона Бойна “Хлопчик у смугастій піжамі” – книга-вибух, книга-емоція, книга-війна, книга-доба, книга-трагедія… Про двох Маленьких Принців, яких розмежовує колючий дріт і єднає Доля… І вони, тримаючись за руки, йдуть за небокрай
Номер слайду 14
Джон Бойн про пам’ять суспільства. В інтерв’ю для журналу «Спротив культури»1 березня 2023року Джон бойн зазначив: «Я думаю, що пам’ять суспільства надто коротка. Багато з того , що ми робимо, - це лише розмови… Треба було б більше діяти. Історики, вчителі, кінематографісти намагаються… Ймовірно, найближчим часом знайдуться ті, хто захоче закарбувати те, що відбувається в Україні, віддати належне українцям і вшанувати пам’ять жертв. Я ХОЧУ СКАЗАТИ, ЩО Є БАГАТО ЛЮДЕЙ, ЯКІ НАМАГАЮТЬСЯ ЩОСЬ ЗРОБИТИ З НАЙКРАЩИМИ НАМІРАМИ. «Хлопчик у смугастій піжамі»- це приклад, який переконує в тому, що дорослих і молодь цікавлять болючі питання і що ми разом можемо зробити їх доступними для розуміння».