Це перший урок із циклу уроків із зарубіжної літератури з теми "Людина і світ природи" у 5 класі, що побудовані за методичною темою "Форми і методи розвитку екологічної компетентності на уроках зарубіжної літератури".
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю відомого англійського поета; допомогти їм відкрити для себе красу поезії; навчити визначати художні засоби для створення поетичних образів;
формувати навички роботи з підручником, виразного читання віршів, спостереження над поетичним текстом, уміння висловлювати свої думки та враження;
виховувати вміння бачити красу природи в деталях, розвивати естетичні смаки учнів;
Теорія літератури: вірш, пейзаж, антитеза.
Тема : Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея.
Мета: навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю відомого англійського поета; допомогти їм відкрити для себе красу поезії; навчити визначати художні засоби для створення поетичних образів;
розвивальна: формувати навички роботи з підручником, виразного читання віршів, спостереження над поетичним текстом, уміння висловлювати свої думки та враження;
виховна: виховувати вміння бачити красу природи в деталях, розвивати естетичні смаки учнів;
Теорія літератури: вірш, пейзаж, антитеза.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника , дидактичний матеріал , асоціативний кущ, Н. Паганіні «Фантазії на одній струні», В. Моцарта «Маленька нічна серенада», аудіозапис.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми. Оголошення теми і мети уроку.
Всі ми жителі прекрасної зеленої планети. А кому вдалося побачити її з космосу, кажуть, що Земля – голуба. Ви знаєте, чому?
Давайте створимо асоціативний ряд до слова «Природа».
Природа – грунт, дерева, рослини, квіти, вода, повітря…
Все, що нас оточує, має свої форми, барви та звуки. Але не кожній людині дано їх побачити та відчути.
Як ви вважаєте, чому?
Так, тому що не всі вміють спостерігати за навколишнім світом, відчувати свою єдність з природою, бути – не царем, а її частинкою.
Краса природи є у всьому:
В листочку, в квіточці живій,
В хмаринці, в небі голубому -
Лиш придивитися умій!
Вона в сосні, берізці й клені,
В метеликові, просто скрізь.
В джерельці і в траві зеленій -
Лише прислухайсь, придивись!
Той, хто зумів донести до інших красу нашої природи, зробив це за допомогою різних засобів: кольорів – художники, звуків – музиканти, слів – письменники (поети та прозаїки). А як одним словом назвати опис природи? (пейзаж)
Демонстрація картин – пейзажів під час слухання музики.
Виразне читання вчителем вірша Дж. Кітса
А зараз заплющіть очі і уявіть картину:
... Я лежу в цю мить
На пригорі квітучій, що стримить
З морського глибу; трав і квітів тіні
Мережать зошит мій, тремтливо-змінні.
З одного боку похиливсь овес,
А серед нього мак піднявся, скрес,
Нагадуючи марною пихою
Тих, хто народам не дають спокою.
А з другого свій розіп'яв жупан
Зелено-темно-синій океан,
Там видно парус і стягу перлову,
Що кучерява обвиває праву.
Тут жайворонок падає в траву;
Там чаєчка морська — то на плаву
Танцює в морі, то над головою, —
Така ж невгавна, як і шум прибою.
(«До мого брата Джорджа». Переклад В.Мисика)
Кожна людина, мабуть, пережила і відчула щось подібне, і рядки Кітса воскрешають її почуття і спогади, тільки яскравіше.
Отже, знайомтеся: Джон Кітс – поет, для якого природа – це не тільки місце відпочинку, а й джерело натхнення, скарбниця тем і сюжетів для творчості. (Презентація портрета).
Тема сьогоднішнього уроку: поезія Джона Кітса «Про коника та цвіркуна».
А давайте разом визначимо завдання уроку:
Отже, мета уроку: ознайомимось із життям і творчістю відомого англійського поета, Джона Кітса; відкрити для себе красу поезії; будемо продовжувати вчитися працювати з підручником, виразного читати вірші, спостерігати над поетичним текстом, уміти висловлювати свої думки та враження.
IІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Робота з біографічною довідкою за технологією критичного мислення
Доля Джона Кітса, одного з найбільших ліричних поетів Англії, викликає сум і співчуття не лише тому, що його життєвий шлях був такий короткий: він не дожив до свого двадцятишестиліття. Болісно вражає те, скільки горя йому випало зазнати за такий короткий термін, скільки смертей найближчих людей пережити, як мало було у нього радощів, цікавих переживань, захоплюючих подорожей. Єдину велику мандрівку він здійснив до Італії, щоб вмерти там від невиліковної хвороби. Звичайно, як кожна людина, він мав свою неповторну біографію. Та її факти здебільшого буденні, прикрі, вона бідна на незвичні, барвисті, просто приємні події.
Народився Джон Кітс 31 жовтня 1795 р. у Лондоні в сім'ї конюха, який згодом став досить заможним власником кінного двору. Дитинство обірвалося раптово із трагічною смертю батька: він вбився, упавши з коня, коли хлопчикові було лише вісім років. Мати через два місяці після загибелі батька вийшла заміж. Другий шлюб був невдалий і через два роки розпався. Разом з матір’ю діти ( їх було п’ять) переїхали до бабусі. Однак затишне життя тривало недовго. У 1810р. мати померла від сухот на руках Джона. Від цієї ж успадкованої від матері хвороби згас і молодший брат Том. .
Навчався Джон у приватній закритій школі. Це була добра школа, а головне — син її власника Кавден Кларк, вчитель цього ж навчального закладу, став його старшим другом, прилучив до поезії. Опікуни наполягали на тому, щоб Джон став учнем хірурга та фармацевта в Едмонтоні. Навчання медицині було успішним, і через чотири роки він вже удосконалював свої знання в лондонському шпиталі Гая. Влітку 1816 р. склав фахові іспити і вже з осені міг практикувати як хірург та фармацевт.
На той час він вже займався поезією. Перша публікація — сонет «До самотності» - вийшла друком у травні 1816р. і це, мабуть, підштовхнуло до вибору літературного шляху. Та й під час операцій Джон думав більше про вірші… Спадщина, яка залишилася від діда, була надто скромною, тому жили вони досить бідно. Разом із братами оселився в Лондоні і навесні 1817р. побачив світ перший томик його поезій, названий просто «Вірші».
Проте хвороба постійно переслідувала його. 1820 р. поет змушений був, за рекомендацією лікарів, залишити холодний і туманний Лондон, щоб пройти лікування в Італії. Його друг, художник Джозеф Северн, поїхав разом із ним у Неаполь, а потім — у Рим. Але ця єдина велика подорож не дала поету ані розради, ані одужання. Він помер 23 лютого 1821 р. у двадцятип’ятирічному віці в Римі, де й похований.
У переважній більшості поезій Джона Кітса виплескується ліричне почуття від споглядання картин природи і витворів мистецтва, нерозривно пов'язаних між собою. Шедеври мистецтва - теж складова частина природи, бо вони наслідок духовних і фізичних зусиль, таланту і праці людей. Картини природи в Кітса спокійні, гарні, осяяні літнім сонцем. Це луки, ліси, річки Англії. З уквітчаних пагорбів видно синьо-зелений океан, теж безмежно спокійний. Кожна квітка має свій характер, свою яскраву чи ніжну барву. Над ними в'ються бджоли і метелики, в небі літають ластівки, бринить спів жайворонка. Все оповите спокоєм, дихає нічим не обмеженою свободою і миром. Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса став прозоро-простий своїми образами й глибокий за думкою вірш «Про коника та цвіркуна».
Словникова робота. Давайте пригадаємо ознаки вірша:
Історія створення вірша
У вірша Джона Кітса, який за своєю жанровою формою є сонетом, оригінальна історія створення. Кітс написав поезію експромтом у поетичному змаганні з поетом Лі Хантом (за свідченням сучасників, усього за 15 хвилин!)
З версією Лі Ханта (теж, до речі, дуже знаного у Англії і не тільки, поета) ви можете ознайомитися пізніше. Я вам їх додаю до ваших робочих кейсів. Мені будуть цікавими ваші міркування про обидва твори та використані художні засоби.
Виразне читання вірша Дж. Кітса «Про коника та цвіркуна» учителем
Уявіть картини описані автором
( Гай, гори, долини, стерня на полях, коник в траві, стодола, зима, тепла хата з каміном, цвіркун, трава і сіножать)
Слухання уривку вірша мовою оригіналу Дж. Кітса «Про коника та цвіркуна»
Робота з текстом. Робота «Творчої лабораторії»
Учні відшукують художні засоби
Ідея – «поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє» ( Це краса вічної природи, яка чудова будь-якої пори року).
Опрацювання рубрики «Краса слова» (с. 127-128 підручника)
Рефлексія. Формулювання висновків за схемою.
Домашнє завдання
Звуки літньої природи |
Звуки зимової природи |
|
|
|
|
|
|
Додатки
Вірш — поняття, яке використовується в кількох значеннях:
Найчастіше поняття «вірш» уживається в другому значенні — як цілісний текст. Його характерні ознаки:
На вашу думку, якою є роль пейзажу у художньому творі? ( Опис природи місцевості, де відбувається дія, розповідь про рослинний та тваринний світ певних регіонів тощо).
Пейзаж — опис природи будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу; види пейзажу різноманітні за змістом (лісові, степові, морські, міські тощо) і призначенням у творі (утілення почуттів, думок, настроїв; розкриття образу; вираження позиції автора тощо).
Епітет - це особливе художнє означення, яке надає означуваним словам особливої художньої забарвленості й наповненості: веселі промінці, грайливий дощик.
Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю: Осінній вечір морозом дихав.
Уособлення - вираз, що дає уявлення про яке-небудь поняття або явище шляхом зображення його у вигляді живої особи. Часто уособлення застосовується при зображенні природи, яка наділяється тими або іншими людськими рисами: Грім розсердився.
Джон Кітс «Про коника і цвіркуна»
Поезія землі не вмре ніколи.
Опівдні, як мовчать серед гілок
Птахи в гаю, невтомний голосок
Обнизує покоси й частоколи.
Це коник, він поймає гори й доли,
На стернях довгий ведучи танок,
А стомиться - стихає на часок
У затінку стебла або стодоли.
Поезія землі не оніміє:
Коли зима в мовчання крижане
Поля заковує, цвіркун у хаті
Заводить пісню, що в теплі міцніє,
Нагадуючи всім, хто задрімне,
Спів коника в траві на сіножаті.
Переклад Василя Мисика
Із Лі Ханта
ДО КОНИКА І ЦВІРКУНА
Зелений стрибунцю між літніх трав,
Один ти звеселяєш день червневий:
Лиш голос твій чуть в спеці полудневій,
Як в бджіл -- і в тих азарт увесь пропав;
Й ти, домочадцю, що тепло обрав
Із тими, хто і свічки рад вогневі,
Й так задерикувато в тьмі грудневій
Мовчання в мить щасливу перервав;
Два приятелі ніжні, хто б де жив:
Один у полі, другий -- біля печі, --
Обох любив би, з обома б дружив
І в літній день, і у зимовий вечір;
В задумі вухо тішив би їх спів
Всередині й зовні, в жарі й холоднечі.
1