Урок "ПЧ Г. К. Андерсен «Снігова королева». «Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви».

Про матеріал
Розробка уроку позакласного читання для 5 класу з теми "ПЧ Г. К. Андерсен «Снігова королева». «Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви». Розробку уроку можна використати під час вивчення літературних казок на уроках зарубіжної літератури в 5 класі
Перегляд файлу

 

Тема: ПЧ  Г. К. Андерсен «Снігова королева».  «Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви». 

Мета: познайомити учнів зі змістом, героями  казки, звернути увагу на взаємини  її героїв, довести , що здатність дружити – є одним з  головних критеріїв оцінки людини; розвивати вміння орієнтуватися в тексті твору, добирати потрібний  цитатний матеріал для підтвердження своїх думок, зв’язне мовлення учнів, логічне  мислення , творчу уяву та здібності; прищеплювати навички роботи  з додатковими джерелами інформації, вміння  самостійно орієнтуватися  в інформаційному просторі; розвивати в учнів уміння  оцінювати набуті знання та вміння;формувати вміння підтримувати бесіду; виховувати кращі людські якості: добро, милосердя, вміння дружити, готовність прийти на допомогу в конкретній життєвій ситуації.

Обладнання: презентація, тексти казки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів Слайд1

Діти, подивіться уважно на картину К.Чюрленіса і послухайте її опис: «У долонях людини- куля світла. На землі, де так багато проблем і суєти, дуже легко збитися зі шляху і забути, для чого ти народився. Але якщо сонце спуститься до тебе в долоні, ти і в темряві знайдеш правильну стежину. Дбайливо і бережливо несе людина  у своїх долонях сонце».

  • Уявіть на хвилинку, що ви тримаєте цю чарівну кулю у своїх долонях.
  • Як ви вважаєте, куди і звідки несе людина цю сяючу кулю?
  • Чому сонце не осліплює людину, а дає їй силу і спокій?
  • Давайте придумаємо назву цій картині? Автор назвав цю картину «Дружба».

Вчитель: Дружба-це велика цінність, що відбилась у багатьох літературних творах, прислівях та приказках. Давайте згадаємо деякі з них. Продовжте  прислівя: Слайд 2

  •               Птахи  сильні крилами, а    люди – …
  • Де дружно, там і
  • Дерево тримається корінням,а людина -…
  •               Без вірного друга — велика

-          Чи здогадались ви про що йтиме мова сьогодні на уроці? (про дружбу та людські стосунки)

-          Як би ви сформулювали тему уроку?  (відповіді дітей)

-          Вислухавши ваші думки і взявши  їх до уваги,  я пропоную сформулювати тему уроку

ІІІ. Повідомлення  теми та мети уроку 

Слайд 3 

 «Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви».

Вчитель. – Виходячи з теми уроку, які завдання стоять перед нами?

Слайд 4

Наше завдання: довести, що саме щирі, людські стосунки здатні перемогти байдужість, зло, безсердечність, жорстокість.

IV.Актуалізація опорних знань школярів

З творчістю письменника, казку якого ми сьогодні розглянемо, ви вже знайомі. Подивимось, як гарно ви знаєте його біографію та твори. Для цього розгадаємо  кросворд.

Якщо ви правильно відгадаєте  слова по горизонталі, то по вертикалі зможете прочитати прізвище цього письменника. Слайд 5

  1. Професія, про яку мріяв Г.К.Андерсен.(Актор)
  2. Країна – батьківщина письменника.(Данія)
  3. Місто, в якому народився Андерсен.(Оденсе)
  4. Професія, яку обрала мати для юного Ганса.(Кравець)
  5. Чарівна, зла і підступна потвора, яка шкодить людям (істота скандинавської міфології).(Троль)
  6. Героїня казки Андерсена, на честь якої встановлено пам'ятник у столиці Данії.(Русалочка)
  7. Звичайна річ з незвичайними властивостями (із казки “Снігова Королева”).(Дзеркало)
  8. Прізвище сучасного українського автора перекладу казки Андерсена “Снігова Королева”. (Іваненко)

IV. Робота над темою уроку

  1.  Вчитель. Яка гарна та незвичайна скринька.  Давайте подивимось, що в ній!(Дзеркало, троянда, сніжинка)

Діти, як ви гадаєте, чому саме ці предмети  лежали  у скриньці? (Тому, що казка починається саме із розповіді про  дзеркало).

Перед групою дослідників стояло завдання з’ясувати відомості про дзеркало та його властивості.

  1. ПРЕЗЕНТАЦІЯ  ГРУПИ «ДОСЛІДНИКІВ» (Клас заповнює таблицю)  Слайд 6

       Історія  створення дзеркала                                                                                       

      Лихо від скалок     

Вчинки, дії

 

Почуття, настрій, поведінка

 

Коли зробив собі дивне дзеркало

 

 

Був у чудовому гуморі

 

Коли людині спадало щось хороше на думку, у дзеркалі з’являлися жахливі гримаси

 

 

Заходився з реготу, пишався своєю нечуваною вигадкою

 

Коли скалки, літаючи посвіту, наробили ще більше нещастя, ніж саме дзеркало

 

 

Радів і реготав аж до кольок у животі

  1. Вчитель. У народі кажуть, що розбити дзеркало -  на  лихо. Так і  в казці,   мільйони і більйони скалок дзеркала троля літали по світу і множили зло.    Долетіли вони і до будинків, де жили двоє маленьких дітей. Про них розповідається у казці «Снігова королева». Що ж це за твір?
  2. Учень1. Казка «Снігова королева» - чимала за обсягом. Вона  складається з семи «оповідей», кожна  з яких, за словами самого казкаря,- самостійний твір.  Сюжет  казки  "Снігова  королева"  побудований  на  боротьбі  добра  і  зла. Герої  зі  світу  добра  змальовані  казкарем  доброзичливими  і поетично.

Вчитель: Саме  про  них  ми  поговоримо  сьогодні на  уроці.  А  спочатку  давайте  з'ясуємо,  чи  зустрічались  вам в  ході  читання  казки  нові  слова.

5.Словникова робота.

 Учень 2  проводить словникову роботу(показує ілюстрації, а учні повинні  вгадати, що це):

  •       Вензель – переплетені  між  собою   початкові  літери  імені  та  прізвища;
  •       Камердинер – слуга  при  дворі;
  •       Миля – міра  віддалі, яка  в  різних  країнах  становить  від  0.5  до  11.2 км.
  •       Фрейліна – придворна  посада  для  дівчат – дворянок   у  почту принцеси.
  •                   Троль - у скандинавській міфології - фольклорна надприродна істота (велетні,карлики, відьма), ворожа людям.

6. Слуги троля пошуткували і перемішали розділи казки. Треба розташувати розділи казки в правильному порядку, щоб ми далі продовжили наш урок: Слайд 7

"Про дзеркало та друзки"

"Хлопчик і дівчинка"

"Садок бабусі, що знала чари"

"Королевич і королівна"

"Маленька розбійниця"

"Лапландка і фінка"

"У замку Снігової Королеви"

Фізкультхвилинка. Рухавка.

       Казкарі вже потомились,

       Адже добре потрудились.

       Раз, два, три, чотири, п’ять.

       Час прийшов відпочивать.

       Тож піднімем руки вгору,

       Ніби глянемо на зорі.

       В різні боки повернулись,

      І до сонечка всміхнулись.

      Потягнулись, покрутились.

      Десять, дев’ять, вісім, сім.

      До роботи час усім.

7.А зараз трішки відпочинемо і подивимось епізод мультфільму.

Перегляд мультфільму (початок казки).

8. (Робота з текстом) 

Бесіда з учнями

  • Що ми знаємо про них?
  • Які стосунки були між дітьми? (дружні та щирі)
  • Отже, який висновок ми можемо зробити з прочитаного? (відповіді дітей)(      Любили один одного як брат і сестра.      Гостювали.      Доглядали за квітами.)
  • Як ви гадаєте,  чи є ці стосунки щирими? Чому?
  • Що прикрашало  життя дітей? (троянди, що росли в їх саду.)

Вчитель. Стосунки Кая і Герди настільки були щирими, що це відчували навіть троянди.

  • Чи пам’ятаєте ви, що трапилося з Каєм? ( Снігова Королева помстилася  Каю, бо він був хвалько і образив її. Скалки дзеркала вразили серце та око хлопчика). І Кай змінився.
  • Як змінився Кай?Про це розкаже наш психолог.

9 .ПРЕЗЕНТАЦІЯ  ГРУПИ  ПСИХОЛОГІВ

Розповідь учнів про Кая, який був на початку казки та як змінився хлопчик після того, як скалка потрапила йому в око.

Поки Даша розповідає про хлопчика, ви заповнюєте таблицю.

     10.  Творче завдання

   Схематично показати динаміку образу Кая: прикріпити позитивні під трояндою, негативні –під сніжинкою.

Таблиця2.  Схематично показати динаміку образу Кая

Життя двох дітей

добрий, надійний друг

Історія Снігової королеви

сміливий

Скалки дзеркала троля

злий, прискіпливий, невихований

Перший поцілунок Снігової королеви

забуває про своє місто

Другий поцілунок Снігової королеви

забуває Герду, бабусю

  11.Бесіда

Вчитель.

  • Чому Кай не повернувся? (Снігова Королева своїм поцілунком заморозила йому серце)
  • Що трапилося з Гердою, коли хлопчик не повернувся додому ? (вона дуже довго плакала і думала, що Кай помер.)
  • Чому Герда так переймалася долею Кая?
  • Чому Герда вирушила на пошуки Кая, незважаючи на те, що після візиту Снігової Королеви, її так часто ображав?
  •  Яка риса Герди проявляється в даній ситуації? ( не пам’ятає зла, відданість у дружбі) (частинка серця)
  • Хто змусив дівчину засумніватися в тому, що Кай мертвий? (Весняний сонячний  промінь, ластівка)

Слово вчителя.  Ми знаємо, що на землі билося серце, яке не забуло Кая, яке будь за що прагнуло відшукати хлопчика. Це любляче серце Герди.

12. Складання карти шляху Герди.

Давайте пригадаємо маршрут Герди, яка шукала Кая, і складемо схему зупинок, які вона робила під час  подорожі.

МІСТО------РІЧКА ---------- САД ЧАРІВНИЦІ ------------- ПАЛАЦ  КОРОЛІВНИ -----------ЗАМОК РОЗБІЙНИКІВ ---------- ХАТА ФІНКИ --------  ХАТА ЛАПЛАНДКИ ----------  ПАЛАЦ СНІГОВОЇ КОРОЛЕВИ

13.Визначити роль людей, звірів та птахів, яких зустрічала Герда під час пошуків Кая: Ворон, Снігова Королева, олень, фінка, бабуся, що знала чари, Маленька розбійниця, розбійники.

   14. Мультимедійна хвилинка

Перегляд епізоду мультфільму

  1. Бесіда
  • Що говорить про Герду фінка?
  • У чому фінка бачить силу Герди?
  • Чому порятунок Кая фінка вважає найскладнішим випробуванням для дівчини?
  • Яким чином Герда здолала останню перепону – військо Снігової королеви?  
  • Снігова королева така могутня, але дівчина перемогла її. У чому сила, краса і велич Герди?
  • Що відчуває дівчина, коли Кай не впізнає її?

Слово вчителя

   У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло з потворністю. Але в реальному житті часто буває так, що за зовнішньою красою прихована внутрішня потворність.

 

  1. Інтерактивна вправа “Займи позицію”
  •                 Хто є головною героїнею казки – Снігова королева чи Герда? Чому?

( Снігова королева) (Герда)

Вчитель.  Безперечно, і Герда, і Снігова королева – обидві сильні особистості.

  •                 У чому сила кожної з них? Давайте порівняємо їх, визначимо спільні та відмінні риси характеру. Складемо Круги Вена. (Учні мали випереджальне завдання. Перша група мала вписати на сердечках риси характеру Герди, друга група – на сніжинках риси характеру Снігової королеви, третя – відмітити спільні риси.)

 

На дошці прикріплено плакат з Кругами Вена. Учні називають риси характеру героїв і прикріплюють сердечка та сніжинки.(Круги Вена додаються).

 Герда  Снігова королева

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя

    Маленька розбійниця, побачивши Кая, сказала: От, пройдисвіт!... Не знаю чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу

  •                 А й справді, чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки випробувань?  (Вартий. Людина завжди варта того, щоб за неї боротися. Людяність – краса людського серця – це та сила, яку не взмозі перемогти навіть чаклунство)

Сцена в палаці Снігової королеви «Зустріч Герди і Кая»    (Перегляд мультфільму)

Вчитель. Діти, ви переглянули уривок казки.

-          Що уособлює царство Снігової Королеви? (Зло, жорстокість)

-          Що ми можемо сказати про риси характеру Герди цього разу? (щирість і надія)

VI. Рефлексія (узагальнення)

Вчитель. Отже, Герда перемагає і чари , і холод , і байдужість завдяки своїй щирості, доброті, відданості

1.Метод «Мікрофон»  Що порадила тобі казка?

   2.  Рекламна пауза.

- Ви втратили силу в себе і свої сили?

- Ви дуже втомилися?

- Вам здається, що зло переможе?

- Зверніться до казки "Снігова Королева", і маленька Герда та її друзі допоможуть Вам!

VIІ. Підведення підсумків уроку, оцінювання

Слайд 8

VIІІ. Домашнє завдання.  Написати лист-пораду Сніговій Королеві «Як стати кращою?»,  

лист-подяку Герді.

Повторити вивчений матеріал з теми «Літературна казка», підготуватись до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Борисова Любовь
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 січня 2019
Переглядів
4014
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку