Тема: ПЧ Г. К. Андерсен «Снігова королева». «Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви».
Мета: познайомити учнів зі змістом, героями казки, звернути увагу на взаємини її героїв, довести , що здатність дружити – є одним з головних критеріїв оцінки людини; розвивати вміння орієнтуватися в тексті твору, добирати потрібний цитатний матеріал для підтвердження своїх думок, зв’язне мовлення учнів, логічне мислення , творчу уяву та здібності; прищеплювати навички роботи з додатковими джерелами інформації, вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі; розвивати в учнів уміння оцінювати набуті знання та вміння;формувати вміння підтримувати бесіду; виховувати кращі людські якості: добро, милосердя, вміння дружити, готовність прийти на допомогу в конкретній життєвій ситуації.
Обладнання: презентація, тексти казки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів Слайд1
Діти, подивіться уважно на картину К.Чюрленіса і послухайте її опис: «У долонях людини- куля світла. На землі, де так багато проблем і суєти, дуже легко збитися зі шляху і забути, для чого ти народився. Але якщо сонце спуститься до тебе в долоні, ти і в темряві знайдеш правильну стежину. Дбайливо і бережливо несе людина у своїх долонях сонце».
Вчитель: Дружба-це велика цінність, що відбилась у багатьох літературних творах, прислів’ях та приказках. Давайте згадаємо деякі з них. Продовжте прислів’я: Слайд 2
- Чи здогадались ви про що йтиме мова сьогодні на уроці? (про дружбу та людські стосунки)
- Як би ви сформулювали тему уроку? (відповіді дітей)
- Вислухавши ваші думки і взявши їх до уваги, я пропоную сформулювати тему уроку
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Слайд 3
«Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви».
Вчитель. – Виходячи з теми уроку, які завдання стоять перед нами?
Слайд 4
Наше завдання: довести, що саме щирі, людські стосунки здатні перемогти байдужість, зло, безсердечність, жорстокість.
IV.Актуалізація опорних знань школярів
З творчістю письменника, казку якого ми сьогодні розглянемо, ви вже знайомі. Подивимось, як гарно ви знаєте його біографію та твори. Для цього розгадаємо кросворд.
Якщо ви правильно відгадаєте слова по горизонталі, то по вертикалі зможете прочитати прізвище цього письменника. Слайд 5
IV. Робота над темою уроку
Діти, як ви гадаєте, чому саме ці предмети лежали у скриньці? (Тому, що казка починається саме із розповіді про дзеркало).
Перед групою дослідників стояло завдання з’ясувати відомості про дзеркало та його властивості.
Історія створення дзеркала
Лихо від скалок
Вчинки, дії
|
Почуття, настрій, поведінка |
Коли зробив собі дивне дзеркало
|
Був у чудовому гуморі |
Коли людині спадало щось хороше на думку, у дзеркалі з’являлися жахливі гримаси
|
Заходився з реготу, пишався своєю нечуваною вигадкою |
Коли скалки, літаючи посвіту, наробили ще більше нещастя, ніж саме дзеркало
|
Радів і реготав аж до кольок у животі |
Вчитель: Саме про них ми поговоримо сьогодні на уроці. А спочатку давайте з'ясуємо, чи зустрічались вам в ході читання казки нові слова.
5.Словникова робота.
Учень 2 проводить словникову роботу(показує ілюстрації, а учні повинні вгадати, що це):
6. Слуги троля пошуткували і перемішали розділи казки. Треба розташувати розділи казки в правильному порядку, щоб ми далі продовжили наш урок: Слайд 7
"Про дзеркало та друзки"
"Хлопчик і дівчинка"
"Садок бабусі, що знала чари"
"Королевич і королівна"
"Маленька розбійниця"
"Лапландка і фінка"
"У замку Снігової Королеви"
Фізкультхвилинка. Рухавка.
Казкарі вже потомились,
Адже добре потрудились.
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Час прийшов відпочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
В різні боки повернулись,
І до сонечка всміхнулись.
Потягнулись, покрутились.
Десять, дев’ять, вісім, сім.
До роботи час усім.
7.А зараз трішки відпочинемо і подивимось епізод мультфільму.
Перегляд мультфільму (початок казки).
8. (Робота з текстом)
Бесіда з учнями
Вчитель. Стосунки Кая і Герди настільки були щирими, що це відчували навіть троянди.
9 .ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУПИ ПСИХОЛОГІВ
Розповідь учнів про Кая, який був на початку казки та як змінився хлопчик після того, як скалка потрапила йому в око.
Поки Даша розповідає про хлопчика, ви заповнюєте таблицю.
10. Творче завдання
Схематично показати динаміку образу Кая: прикріпити позитивні під трояндою, негативні –під сніжинкою.
Таблиця2. Схематично показати динаміку образу Кая
Життя двох дітей |
добрий, надійний друг |
Історія Снігової королеви |
сміливий |
Скалки дзеркала троля |
злий, прискіпливий, невихований |
Перший поцілунок Снігової королеви |
забуває про своє місто |
Другий поцілунок Снігової королеви |
забуває Герду, бабусю |
11.Бесіда
Вчитель.
Слово вчителя. Ми знаємо, що на землі билося серце, яке не забуло Кая, яке будь за що прагнуло відшукати хлопчика. Це любляче серце Герди.
12. Складання карти шляху Герди.
Давайте пригадаємо маршрут Герди, яка шукала Кая, і складемо схему зупинок, які вона робила під час подорожі.
МІСТО------РІЧКА ---------- САД ЧАРІВНИЦІ ------------- ПАЛАЦ КОРОЛІВНИ -----------ЗАМОК РОЗБІЙНИКІВ ---------- ХАТА ФІНКИ -------- ХАТА ЛАПЛАНДКИ ---------- ПАЛАЦ СНІГОВОЇ КОРОЛЕВИ
13.Визначити роль людей, звірів та птахів, яких зустрічала Герда під час пошуків Кая: Ворон, Снігова Королева, олень, фінка, бабуся, що знала чари, Маленька розбійниця, розбійники.
14. Мультимедійна хвилинка
Перегляд епізоду мультфільму
Слово вчителя
У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло з потворністю. Але в реальному житті часто буває так, що за зовнішньою красою прихована внутрішня потворність.
( Снігова королева) (Герда)
Вчитель. Безперечно, і Герда, і Снігова королева – обидві сильні особистості.
На дошці прикріплено плакат з Кругами Вена. Учні називають риси характеру героїв і прикріплюють сердечка та сніжинки.(Круги Вена додаються).
Герда Снігова королева
Слово вчителя
Маленька розбійниця, побачивши Кая, сказала: “От, пройдисвіт!... Не знаю чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу ”
Сцена в палаці Снігової королеви «Зустріч Герди і Кая» (Перегляд мультфільму)
Вчитель. Діти, ви переглянули уривок казки.
- Що уособлює царство Снігової Королеви? (Зло, жорстокість)
- Що ми можемо сказати про риси характеру Герди цього разу? (щирість і надія)
VI. Рефлексія (узагальнення)
Вчитель. Отже, Герда перемагає і чари , і холод , і байдужість завдяки своїй щирості, доброті, відданості
1.Метод «Мікрофон» Що порадила тобі казка?
2. Рекламна пауза.
- Ви втратили силу в себе і свої сили?
- Ви дуже втомилися?
- Вам здається, що зло переможе?
- Зверніться до казки "Снігова Королева", і маленька Герда та її друзі допоможуть Вам!
VIІ. Підведення підсумків уроку, оцінювання
Слайд 8
VIІІ. Домашнє завдання. Написати лист-пораду Сніговій Королеві «Як стати кращою?»,
лист-подяку Герді.
Повторити вивчений матеріал з теми «Літературна казка», підготуватись до контрольної роботи.