Джордж Оруелл ( Ерік Артур Блер, 1903-1950). Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості у романі «1984»

Про матеріал
Мета: вчити учнів інтерпретувати зміст твору, висловлювати свою думку щодо поставлених проблем впливу влади на особистість і соціум; розвивати критичне мислення; виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини. Очікувані результати. Учень /учениця поглиблює знання про антиутопію як літературний жанр та особливості поетики роману-антиутопії; удосконалює навички проблемного прочитання твору; викриває сутність тоталітарної системи та ієрархії в романі; досліджує їх деструктивний вплив на особистість; розвиває критичне мислення, творчі здібності; формує ціннісні духовні орієнтири, почуття гідності та прагнення до самоідентичності, до продуктивної та успішної самореалізації в житті, гуманістичний світогляд, естетичні смаки, а також якості громадянина\громадянки України, який\яка усвідомлює свою належність до світової спільноти.
Перегляд файлу

Тема. Джордж Оруелл ( Ерік Артур Блер, 1903-1950). Боротьба проти страху  й рабської покірності  в суспільній свідомості у романі «1984»

Мета: вчити учнів інтерпретувати зміст твору, висловлювати свою думку щодо поставлених проблем впливу влади на особистість і соціум; розвивати критичне мислення; виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини.

Очікувані результати.  Учень /учениця поглиблює знання про  антиутопію як літературний жанр та особливості поетики роману-антиутопії; удосконалює навички проблемного прочитання твору; викриває сутність тоталітарної системи та ієрархії в романі; досліджує їх деструктивний вплив на особистість;

розвиває критичне  мислення, творчі здібності; формує ціннісні духовні орієнтири, почуття гідності та прагнення до самоідентичності, до продуктивної та успішної самореалізації в житті, гуманістичний світогляд, естетичні смаки, а також якості громадянина\громадянки України, який\яка усвідомлює свою належність до світової спільноти.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Методика «Прес»

  • Що в житті повинно перемагати: добро чи зло?

Відповіді будують за схемою:

  1. Власна позиція. «Я вважаю, що…»
  2. Обгрунтування:…тому, що…
  3. Приклад. …Наприклад,…
  4. Висновки. «Отже, я вважаю…»

2. Асоціативний диктант. Віднови події роману за картинками

1.C:\Users\User\Desktop\великий брат.jpg   2. C:\Users\User\Desktop\выдеоспост.jpg3..                  

3. C:\Users\User\Desktop\На-зярядку-товарищи.jpg    

  4. C:\Users\User\Desktop\блокнот.jpg        5.     C:\Users\User\Desktop\словник.jpeg     

6 C:\Users\User\Desktop\война.jpg   

 7. C:\Users\User\Desktop\Джулия.jpeg8. C:\Users\User\Desktop\дрозд.jpg

9. C:\Users\User\Desktop\арест.jpg 10. C:\Users\User\Desktop\криси.jpg

 

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

 

Учитель:

-  Чи усвідомлюєте ви свою ідентичність у буремному, вимогливому і від цього не менш прекрасному  світі, що став колискою Вашої долі?

 - Чи могли б ви запропонувати поетичну відповідь на таке непросте питання, спираючись на кращі здобутки українського та світового письменства?

- А пам’ятаєте, як виміряв кожного з нас Василь Симоненко:

Ти знаєш, що ти — людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

- Попрацюйте з пропонованою хмаринкою слів та оберіть серед асоціативних відповідників поняттю «людина» ті, які для Вас особисто є  визначальними:

C:\Users\1\Desktop\Klassichieskoie oblako #7.jpg

- Від чого, по – Вашому, залежить можливість бути самим собою?

- Яким, по - Вашому, могло б відбутись суспільство людей, що не лише зберегли, а й реалізували справжню  людяність?

- Чи не є  це утопією?

- Що може завадити людям  реалізувати свої прагнення до самоідентичності?

- Як вирішується ця проблема  в умовах включення людини в систему: людина-влада?

-Відповіді на ці питання ми шукатимемо в антиутопічному художньому  просторі роману Оруелла «1984»

 

ІІІ. Робота над темою уроку

 

Опрацювання проблемного поля уроку

 1. Проблемне питання:  у романі «1984» Дж. Оруелл описує державу, яка змінює людей. Для чого вона це робить? Що потрібно робити, щоб цього уникнути?

2. Інтерактивна гра «Обери бік»

 

 

  3. Дослідження перекладів          

 Учень /учениця

-Станом на 2021 рік існує 5 повних перекладів книги «Nineteen Eighty-Four» українською мовою ( Віктор Шовкун, Богдана Носенок, В'ячеслав Стельмах, Олена Ломакіна). Перший українськомовний повний переклад роману «1984» був зроблений Віталієм Данмером та виданий у Кривому Розі мистецькою спільнотою  у 2013 році.

 

4.Дослідження жанрів «утопія», «антиутопія»

Учень/учениця (запитання для здобувачів освіти)

  • Що таке утопія, хто засновник цього жанру? (Назва літературного жанру утопії походить від книжки Т. Мора «Утопія» (1516), яка сприяла появі творів про шляхи поліпшення суспільного ладу).  
  • Що таке антиутопія? (На відміну від утопії, що змальовує ідеальний світ, антиутопія — це жанр художньої літератури, що критично висвітлює уявне майбутнє, зокрема його небезпечні наслідки, пов’язані з різноманітними експериментами над людством з метою його «покращення». Метою будь-якого  твору антиутопії є звільнення від зайвих міфів та ілюзій, висвітлення справжніх проблем людства, прогнозування його майбутніх небезпек і загроз).
  • Які ознаки притаманні антиутопії? (описуються негативні явища певної держави або суспільства, їхнього політичного устрою; дія відбувається у майбутньому; створюється антисвіт, антидержава, проти якої виступає герой; подається кілька поглядів на описаний суспільний устрій, які можуть суперечити один одному і створювати конфлікт; оповідь ведеться від імені учасників події, таким чином читач  в такий спосіб сам є частиною того, що відбувається).

 

  1. Інтерактивна вправа «Інтелектуальна розминка»

 

Учень/учениця

-Що має спільного британський письменник Джордж Оруелл із українськими біженцями, які після Другої світової війни опинилися в таборах біженців у Німеччині та Австрії?

Виявляється, дуже багато. Коли його славний твір «Ферма тварин» потрапив їм до рук, вони раділи, що нарешті хтось на Заході так проникливо зрозумів і описав Радянський Союз, цей союз, куди Червона армія за допомогою американців та британців хотіла їх репатріювати. Шевченко вивчив англійську мову, слухаючи «Бі-Бі-Сі». Він часто читав іншим біженцям цей твір вголос і перекладав на ходу. Якось Шевченкові вдалося дізнатися адресу Оруелла, і він написав йому листа з проханням дати дозвіл на український переклад твору. Оруелл довго не вагався і дав добро. Письменник був дещо засмучений тим, як видавці відмовлялися видати «Ферму тварин» в Англії, інтелектуальні кола тоді ще були великими симпатиками більшовизму і багато хто не хотів розсердити свого воєнного партнера Сталіна. Отож Оруелл хотів, щоб якомога більше людей могли прочитати його книгу. Оруелл і Шевченко листувалися, узгоджували переклад і новий вступ, який до свого твору написав Оруелл. 

  1. Робота в групах.
  1. Попрацюйте з лексичним значенням слова «свобода» у форматі проблемного акротексту: запишіть посередині аркушу вертикально слово «свобода» та ліворуч доберіть слова, що визначають(називають) можливості, які надає людям свобода. Вони повинні починатися на відповідну букву. Праворуч у такий же спосіб запишіть слова, що визначають загрози, небезпеки, негативні наслідки  стану свободи. Зробіть висновок стосовно того, чи по-справжньому прагнув свободи герой, чи правильно розумів її та чи виявися готовим до її викликів.

С

В

О

Б

О

Д

А

 

2.     Перегляд відео за покликанням  https://youtu.be/nl8wThsEbKE (БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ – ВІЛЬНІ ЛЮДИ)

Усно зробіть висновок :що таке свобода для України та українців, хто такі вільні люди? Що їх робить вільними?

Порівняйте  героїв роману Оруелла та українців. Хто вільний та має свободу?

  1. Презентація результатів роботи груп.

ІV. Узагальнення вивченого

  1. Розгляньте зображення та зробіть висновки

1984 паспорт твору

  1. На основі кроссенсу прокоментуйте деструктивний вплив тоталітарної системи на особистість:

C:\Users\1\Desktop\Без названия.jpg C:\Users\1\Desktop\51026403_1106281626217599_6028052442322901511_n.jpg C:\Users\1\Desktop\Razvitie-biopolitiki-30enqu8h2nizny52fhsq2y.jpg

C:\Users\1\Desktop\n33068.jpgC:\Users\1\Desktop\154574759013493501.jpgC:\Users\1\Desktop\otryvok-iz-knigi-dzhordzha-oruyela-1984-kak.jpg

C:\Users\1\Desktop\unnamed.jpg C:\Users\1\Desktop\1984_роман.pngКартинки по запросу "Телекран 1984 фото"

 

 

V. Підсумки уроку. Рефлексія

  1. Написання сенкана

Світ

Жахливий, потворний

Руйнує, нехтує, калічить…

Людина буде жити!?

Сподівання… 

 

  1. Шкала знань. Познач на шкалі рівень твоїх знань із теми.

 

0%___________________________________________________________100%

 

 

 

 

Домашнє завдання. Написати есе на тему «Передбачення Оруелла у романі «1984» та сучасна Україна»

1984

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
27 квітня 2023
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку