Тема. Джордж Оруелл ( Ерік Артур Блер, 1903-1950). Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості у романі «1984»
Мета: вчити учнів інтерпретувати зміст твору, висловлювати свою думку щодо поставлених проблем впливу влади на особистість і соціум; розвивати критичне мислення; виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини.
Очікувані результати. Учень /учениця поглиблює знання про антиутопію як літературний жанр та особливості поетики роману-антиутопії; удосконалює навички проблемного прочитання твору; викриває сутність тоталітарної системи та ієрархії в романі; досліджує їх деструктивний вплив на особистість;
розвиває критичне мислення, творчі здібності; формує ціннісні духовні орієнтири, почуття гідності та прагнення до самоідентичності, до продуктивної та успішної самореалізації в житті, гуманістичний світогляд, естетичні смаки, а також якості громадянина\громадянки України, який\яка усвідомлює свою належність до світової спільноти.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Методика «Прес»
Відповіді будують за схемою:
2. Асоціативний диктант. Віднови події роману за картинками
1. 2. 3..
3.
4. 5.
6
7. 8.
9. 10.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
Учитель:
- Чи усвідомлюєте ви свою ідентичність у буремному, вимогливому і від цього не менш прекрасному світі, що став колискою Вашої долі?
- Чи могли б ви запропонувати поетичну відповідь на таке непросте питання, спираючись на кращі здобутки українського та світового письменства?
- А пам’ятаєте, як виміряв кожного з нас Василь Симоненко:
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
- Попрацюйте з пропонованою хмаринкою слів та оберіть серед асоціативних відповідників поняттю «людина» ті, які для Вас особисто є визначальними:
- Від чого, по – Вашому, залежить можливість бути самим собою?
- Яким, по - Вашому, могло б відбутись суспільство людей, що не лише зберегли, а й реалізували справжню людяність?
- Чи не є це утопією?
- Що може завадити людям реалізувати свої прагнення до самоідентичності?
- Як вирішується ця проблема в умовах включення людини в систему: людина-влада?
-Відповіді на ці питання ми шукатимемо в антиутопічному художньому просторі роману Оруелла «1984»
ІІІ. Робота над темою уроку
Опрацювання проблемного поля уроку
1. Проблемне питання: у романі «1984» Дж. Оруелл описує державу, яка змінює людей. Для чого вона це робить? Що потрібно робити, щоб цього уникнути?
2. Інтерактивна гра «Обери бік»
3. Дослідження перекладів
Учень /учениця
-Станом на 2021 рік існує 5 повних перекладів книги «Nineteen Eighty-Four» українською мовою ( Віктор Шовкун, Богдана Носенок, В'ячеслав Стельмах, Олена Ломакіна). Перший українськомовний повний переклад роману «1984» був зроблений Віталієм Данмером та виданий у Кривому Розі мистецькою спільнотою у 2013 році.
4.Дослідження жанрів «утопія», «антиутопія»
Учень/учениця (запитання для здобувачів освіти)
Учень/учениця
-Що має спільного британський письменник Джордж Оруелл із українськими біженцями, які після Другої світової війни опинилися в таборах біженців у Німеччині та Австрії?
Виявляється, дуже багато. Коли його славний твір «Ферма тварин» потрапив їм до рук, вони раділи, що нарешті хтось на Заході так проникливо зрозумів і описав Радянський Союз, цей союз, куди Червона армія за допомогою американців та британців хотіла їх репатріювати. Шевченко вивчив англійську мову, слухаючи «Бі-Бі-Сі». Він часто читав іншим біженцям цей твір вголос і перекладав на ходу. Якось Шевченкові вдалося дізнатися адресу Оруелла, і він написав йому листа з проханням дати дозвіл на український переклад твору. Оруелл довго не вагався і дав добро. Письменник був дещо засмучений тим, як видавці відмовлялися видати «Ферму тварин» в Англії, інтелектуальні кола тоді ще були великими симпатиками більшовизму і багато хто не хотів розсердити свого воєнного партнера Сталіна. Отож Оруелл хотів, щоб якомога більше людей могли прочитати його книгу. Оруелл і Шевченко листувалися, узгоджували переклад і новий вступ, який до свого твору написав Оруелл.
С
В
О
Б
О
Д
А
Усно зробіть висновок :що таке свобода для України та українців, хто такі вільні люди? Що їх робить вільними?
Порівняйте героїв роману Оруелла та українців. Хто вільний та має свободу?
ІV. Узагальнення вивченого
V. Підсумки уроку. Рефлексія
Світ
Жахливий, потворний
Руйнує, нехтує, калічить…
Людина буде жити!?
Сподівання…
0%___________________________________________________________100%
Домашнє завдання. Написати есе на тему «Передбачення Оруелла у романі «1984» та сучасна Україна»