Е.Портер « Полліанна»
Ідея радості життя й відкриття світу у романі
5 клас
Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е Портер « Полліанна».
Мета: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е Портер, розвивати усне мовлення ; удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп’ютером ; виховувати інтерес до літератури, сприяти формуванню життєвих компетенцій .
Тип уроку : застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення : урок-тренінг з використанням прийомів експресивної психотехніки за біоадекватною технологією « Real – методика».
Обладнання: тексти твору Е.Портер « Полліанна», Запрошення до клубу Полліанни, паперові помаранчеві сонечка, « ліки від негараздів» : крем проти ластовиння, троянда, стетоскоп, паперовий будиночок, різнобарвні клубочки вовни, сувенір –скелет, бейджик , Біблія. мультимедійні презентації.
Випереджаюче завдання: створити мультимедійну презентацію « Радій життю»
Епіграф:
Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.
Е.Портер
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційна частина.
Нещодавно ми всі разом відзначали найкращі свята , які щороку дозволяють і дорослим ,і дітям повернутися у казку. Прислухайтеся до цих звуків.
Аудиозапис « Свято наближається» , « Тиха ніч».
- Про які свята йде мова? ( День святого Миколая, Новий рік, Різдво)
- Які подарунки ви отримали в ці дні?
Гра на розвиток творчого мислення « Дарую з любов’ю»
Учні передають один одному ялинкову прикрасу зі словами « Друже, вітаю тебе й хочу подарувати …»
Бесіда – мотивація навчальної діяльності.
- Що дарує дітям святий Миколай? (Солодощі).
- А що ще можна знайти під подушкою ? (Різочки).
- Подобаються вам такі подарунки? (Звичайно, ні! )
- Яка ж тоді від них користь , невже Миколай не любить дітей?
( Різочки знаходять тільки непослухи).
- Подарунки люблять усі. Пригадайте , що сподівалася отримати із благодійної допомоги дівчинка Полліанна, про яку ми говорити з вами на попередніх уроках? ( Ляльку)
- А що отримала? ( Милиці).
- Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано себе поводила?
ІІ. Оголошення теми , мети уроку.
Запишіть у зошит тему уроку й епіграф до нього. Подумайте, що корисного ми можете отримати на уроці, чого навчитися? Запишіть у зошит свої сподівання а також поставте попередню оцінку своєї роботи .
ІІІ. Робота над темою уроку.
Інтерактивна гра « Мікрофон».« Відтворюємо сюжет»
Уявіть себе в ролі кореспондента, який отримав завдання від редакції побувати у містечку Белдінгсвіль і прокоментувати відзнятий матеріал у випуску новин.
Прийом експресивної психотехніки. Малюємо кольорограму
« Полліанна». На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.
Тренінгова вправа « Радість довкола»
Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм – частіше, просто не хочеться вставати з ліжечка. але буває й таке, що ранок укочується до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості . Пропоную переглянути відеоролик і уявити собі такий ранок.
Відеоролик « Ранок»
- Під впливом чого так змінюється світ довкола ? Хто ж так приємно лоскоче вам зранку щічки? ( Сонечко. Сонячне проміння).
« Асоціативний кущ»
- Згадайте, що у ваших кольорограмах переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових сонечках слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть на дошці
Кожен прикріплює своє сонечко й коротко коментує. Полліанна – це …, бо
вона…»
Тренінгова вправа « Нумо, люстерко, скажи..».
Подивіться на себе в люстерко й скажіть, чи задоволені ви своєю зовнішність? Чи хотіли б ви дещо змінити?
Мультимедійна презентація № 1 « Портрет Полліанни»
- Чи гарна дівчинка ? ( Ні. Руда, має ластовиння на обличчі, якого соромиться)
- Яка доля цієї дівчинки ( На її долю випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка)
- Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування? ( Гра в радість)
Мультимедійна презентація № 2 « Жителі містечка».
Інтерактивна гра «Знайомтесь, це…»
Уявіть, що наш мультимедійний екран – люстерко.
- Що об’єднує цих людей? ( Вони , на перший погляд, непривабливі , бо незадоволені своїм життям).
Проблемне запитання.
- Чи може зміна зовнішності зробити людину щасливою?
- А що тоді для цього потрібно?
Правила життя Полліанни. Робота в групах.
На столі вчителя лежать предмети, які представники груп можуть взяти на свій власний розсуд, але не більше двох.
Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?
Очікувані результати .
Крем проти ластовиння ( для Полліанни)
Троянда ( любов тітоньки Поллі)
Стетоскоп ( лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)
Будинок ( для Джиммі)
Скелет ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж
« тримати скелета у шафі»)
Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)
Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)
Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)
Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.
Заняття. Навчання . Щоденні турботи. Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.
Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник !
Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!
Узагальнена таблиця. Учням пропонується вписати у порожні віконечка свої поради щодо подолання негараздів.
Проблемне запитання:
- Що , на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)
- Що пропонує у таких випадках Полліанна?
Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .
Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.
ІV. Гра- тренінг « Гра в радість»
Перегляд фрагменту фільму Полліанна» англійською мовою , 2003 р. ; Великобританія, режисер Сара Хардінг, в головній ролі Аманда Бертон
Спробуйте знайти цей фрагмент у тексті твору. Порівняйте.
Висновок: усіма мовами слово « радість» звучить піднесено.
(Тренінгова вправа « Радісні рамки» з використанням експресивної психотехніки за методикою Лариси Келим)
- На столах у дітей різнокольорові рамки й однакові фото « Свято Першого дзвоника у нашій школі»
- Завдання : Оберіть рамку, яка вам найбільше подобається. Чому обрали рамку саме такого кольору?
- Чи вплинув вибір рамки на ваш настрій ?
- Як ви розумієте вислів « Дивитися на світ різними очима?
Коли ми дивимося на світ, то теж використовуємо різнокольорові рамки, які є ні чим іншим, як нашими думками.
Спробуємо використати « радісні рамки» ( тобто знайти щось позитивне ) в наступних ситуаціях:
- Ви святково одягнені йдете на День народження товариша. Раптом повз вас промчав автомобіль, заляпавши вас брудом з найближчої калюжі.
- Зібралися на прогулянку, але пішов дощ.
- Затрималися на декілька хвилин і не встигли на потяг.
V. Саморефлексія учнів
Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги « Полліанна» Е.Портер та її героїня. Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку ? Порівняйте й оцінку власної діяльності на уроці. Сподіваюся, ми не даремно згаяли час.
VI. Домашнє завдання.
Після виходу у світ книги про Полліанну , у Америці були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога – намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть твір-мініатюру « Як би змінилося наше село , якби у ньому жила Полліанна?»