Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

Про матеріал
Повна розробка плану-конспекту уроку з зарубіжної літератури для 5-го класу. Стане в нагоді учителям загальноосвітніх шкіл та студентам педагогічних ВНЗ філологічних спеціальностей.
Перегляд файлу

Дата: 22.02.2019

Клас: 5-Б

№ уроку: 44

Тема: Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

Мета навчальна: закінчити роботу над текстом роману Е. Портер «Полліанна», поглибити розуміння образу Полліанни, розкрити суть гри в радість, ставлення персонажів до цієї гри, навчитися гри в радість.

розвивальна: розвивати позитивне мислення, стимулювати творчий процес пізнання, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів.

виховна: виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших, оптимізм, позитивний світогляд, дати учням поштовх до внесення позитивних змін у повсякденне життя.

Тип уроку: урок узагальнення роботи над твором

Обладнання: кросворд «Полліанна та її друзі», картонний макет квітки «Квітка радості», кінофрагмент фільму «Полліана» (Режисер: Сара Хардінг, 2003р).

Епіграф:                                                       Треба завжди бути радісним.

                                                                   Якщо радість закінчилась, шукай, в чому помилився.

Л. Толстой

 

Хід уроку

  1.                Актуалізація опорних знань та вмінь  учнів
    1.       Розгадування кросворду «Полліанна та її друзі»

1.Риса характеру дівчинки (Доброта).

2. Про дівчинку турбувалася – Жіноча … (Допомога).

3. Зачіску місіс Сноу Полліанна прикрасила … (Гвоздикою).

4. Ім’я головної героїні роману. (Полліанна).

5. Батько дівчинки був … (Священик).

6. Непривітного незнайомця звали – містер … (Пендлтон).

 7. Улюблена страва місіс Сноу . (Холодець).

Ключове слово: радість.

п1

 

 

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

5

 

 

 

 

 

 

 

56

 

 

 

 

 

 

 

 

77

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.            Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
    1.       Коментар учителя:

Сьогодні ми з вами продовжимо і закінчимо вивчення роману Е. Портер «Полліанна», розкриємо суть гри в радість, з’ясуємо ставлення персонажів до цієї гри, навчимось грати  в радість.

  1.       Робота з епіграфом.
  •                Як ви розумієте епіграф уроку? ( Треба завжди зберігати позитивний настрій і ніколи не засмучуватись).
  •                Як ви розумієте слова «…якщо радість закінчилась, шукай, в чому помилився» ( Це означає, що людина все ж впустила в своє серце смуток, це і є помилкою ).
  •                Що для вас означає радіти? ( Це відчувати щастя від тієї чи іншої радісної події).
  1.        Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу.
    1.       Вступне слово вчителя

Кожна людина відчуває потребу в радісних моментах свого життя. Проте, якби людина постійно знаходилась у стані радості, вона б не змогла співчувати іншим, і неадекватно б реагувала на стан оточуючого світу. Усмішка радості на обличчі – найсуттєвіший з існуючих немовних сигналів. Радість, як правило, слідує за особистим успіхом, або в процесі творчості. Ця емоція характеризується не тільки власним задоволенням себе, а і схваленням зі сторони інших осіб.

  1.       Проблемна бесіда

За тлумачним словником, слово «радість» означає одну з емоцій, це емоційний вираз великого щастя.

  •                А що ж таке радість на вашу думку? (Радість – це відчувати щастя, отримувати задоволення від кожного прожитого дня.)
  •                Які слова у вас асоціюються з цим словом? (Посмішка, сонце, свято, тепло, проміння) 

Щоб краще зрозуміти,що таке радість нам допоможе вірш Тетяни Цитдзіної «Що таке радість?».

  1.       Декламування вчителем вірша Тетяни Цитдзіної «Що таке радість»

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Радість - це усмішка й тепле слово,

Що з твоїх уст злетіти готове.

Радість - добро, без якого на світі

Не можуть жити й дорослі, і діти.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

Коментар учителя:  тобто, як ми можемо побачити, радість – це, все те прекрасне, що оточує людину.

  1.       Проблемне питання
  •                Яку радість приносила Полліанна? (Вона запалювала серця людей, приносила оптимізм у їхнє життя).
    1.       Перегляд кінофрагменту фільму «Полліана» (режисер: Сара Хардінг, 2003 р.).
    2.       Бесіда за переглянутим матеріалом.
  •                Хто  навчив Полліанну «гратися в радість»? (Батько).
  •                За яких обставин Полліанна навчилася грати в гру? (Дівчинка хотіла ляльку, а Допомога відправила їй милиці).
  •                Яке основне правило «гри в радість»? (Знаходити позитив у невдачах).
  •                Кого першого Полліанна навчила грати? (Ненсі).
  •                Як Ненсі спершу поставилась до гри? (Скептично, вона не зрозуміла її суті).
  •                Чи допомогла «гра в радість» Ненсі справлятися з життєвими труднощами? (Так)
  •                Назвіть інших персонажів роману, яких Полліанна навчила гри в радість? (Джон Пендлтон, лікар Чилтон, Джиммі Бін, місіс Тарбелл, місіс Бентон).
  •                Яку роль вона відіграла в їхньому житті? (Навчила шукати радість навіть в найбільш критичних моментах життя).

 

  1.       Гра «Знайди відповідну цитату»

Умови проведення: Полліанна грала в радість, і робила світ кращим.

Я вам зачитаю сумну ситуацію з її життя, а ви знайдіть цитату, як вона поставилась до ситуації.

    Втрата батька

                («Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»). 

    Хотіла ляльку, прислали милиці

                (« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними») 

   Тітка поселила Полліанну на горищі

                 (« …та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла, що мені є  з чого радіти».) 

   Дівчинку залишили без вечері

                (« …я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю» )

  1.                                                                 Коментар учителя.

          Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти».

  1.                                                                 Гра «Предмети, як ліки від негараздів»

На столі лежать предмети: крем, стетоскоп, троянда, різнокольорові нитки, паперовий будинок, Новий Заповіт. Поміркуйте, кому з героїв твору можна порекомендувати дані предмети, як ліки від негараздів? (Крем – від веснянок Полліанни, стетоскоп – лікар Чилтон, різнокольорові нитки – Ненсі, паперовий будинок – Джиммі Бін, Новий Заповіт – священник містечка.)

  1.   Складання правил гри в радість.

Коментар учителя: ми сьогодні багато говорили про радість. Давайте-но зараз складемо правила гри в радість. (Учні виходять до дошки та пишуть на кольорових паперових пелюстках квітки правило гри в радість).

Правила гри «Радість»

  1.               Завжди посміхатися.
  2.               Навіть у поганому настрої знаходити щось гарне.
  3.               Ніколи не сумувати.
  4.               Думати про те, що щось може бути гіршим.
  5.               Ніколи не сміятися з чужого горя.
  6.               Дарувати радість людям, які тебе люблять.
  7.               Кожна людина може грати в цю гру.
  8.               Щиро радій життю.
  9.               Будь вдячний за все, що дає життя
  10.          Перетворюй кожен день на маленьке свято.
  11.          Даруй собі і людям щастя.

Коментар учителя: Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ви щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли буде сумно, ви гратиме зі своїми друзями, рідними.

          IV. Узагальнення і систематизація набутих знань учнів.

4.1. Моделювання проблемної ситуації.

Коментар учителя: Тепер, коли ви знаєте, як грати в радість, я пропоную вам погратися в неї прямо зараз. Я зачитаю вам будь-яку неприємну ситуацію, а ви маєте відшукати в ній щось приємне.

  • Весь тиждень йде дощ. ( Можна прочитати улюблену книгу, зайнятись улюбленим хобі.)
  • Батьки не купили шоколадку. (Від солодкого псуються зуби)
  • Краща подруга (друг) поїхав (ла) на канікули до бабусі. ( можна зайнятися своїм справами, провести більше часу з рідними.)
  • Хочете побачити довгоочікуваний фільм по телевізору, але батьки просять погуляти з молодшим братиком (сестричкою). (Брат або сестра – це одні із найважливіших та найрідніших людей у вашому житті, вони потребують вашої уваги, а натомість подарують вам свою любов.)
  • Не працює Інтернет. (Гарна можливість зайнятися улюбленою справою та вивчити уроки).

Коментар учителя: ось, ви і закріпили теоретичне знання правил гри на практиці. Грайте в цю гру, коли у вас сумний настрій, коли ви маєте неприємні ситуації, і ви побачите, що ваше життя зміниться на краще.

4.2. Робота з епіграфом.

  •                Що ж таке радість? (Почуття щастя)
  •                Чи згодні ви зі словами Л. Толстого? (Так, адже радість – це основа життя, і, якщо вона закінчується, то людина і справді десь зробила помилку.)
  •                Чи згодні ви з тим що завжди потрібно зберігати позитивний настрій? (Так, адже всі хвороби та проблеми в житті виникають через сумний настрій, отже бути радісним – означає бути здоровим).

         V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання

5.1. Підсумкова бесіда

Наша подорож книгою завершилась. Любі діти, ось ви і перегорнули останню сторінку історії про Полліанну та її друзів. Як бачите, все закінчилось просто чудово. Тітонька Поллі нарешті знайшла своє щастя з лікарем Чилтоном, Джон Пендлтон і Джиммі Бін, місіс Сноу і місіс Бентон та багато інших персонажів усвідомили, що бути щасливим – зовсім нескладно. А інакше й бути не могло у книжці, яка випромінює радість.  Радійте життю, будьте щасливі та не забувайте маленьку дівчинку Полліанну, яка навчила вас радіти життю.

VI. Осмислення домашнього завдання.

Прочитати твір «Пеппі Довгапанчоха» А. Ліндгрен

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
6892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку