Дата: 22.02.2019
Клас: 5-Б
№ уроку: 44
Тема: Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.
Мета навчальна: закінчити роботу над текстом роману Е. Портер «Полліанна», поглибити розуміння образу Полліанни, розкрити суть гри в радість, ставлення персонажів до цієї гри, навчитися гри в радість.
розвивальна: розвивати позитивне мислення, стимулювати творчий процес пізнання, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів.
виховна: виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших, оптимізм, позитивний світогляд, дати учням поштовх до внесення позитивних змін у повсякденне життя.
Тип уроку: урок узагальнення роботи над твором
Обладнання: кросворд «Полліанна та її друзі», картонний макет квітки «Квітка радості», кінофрагмент фільму «Полліана» (Режисер: Сара Хардінг, 2003р).
Епіграф: Треба завжди бути радісним.
Якщо радість закінчилась, шукай, в чому помилився.
Л. Толстой
Хід уроку
1.Риса характеру дівчинки (Доброта).
2. Про дівчинку турбувалася – Жіноча … (Допомога).
3. Зачіску місіс Сноу Полліанна прикрасила … (Гвоздикою).
4. Ім’я головної героїні роману. (Полліанна).
5. Батько дівчинки був … (Священик).
6. Непривітного незнайомця звали – містер … (Пендлтон).
7. Улюблена страва місіс Сноу . (Холодець).
Ключове слово: радість.
п1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
22 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
33 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
44 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
5
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
56 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
77 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Сьогодні ми з вами продовжимо і закінчимо вивчення роману Е. Портер «Полліанна», розкриємо суть гри в радість, з’ясуємо ставлення персонажів до цієї гри, навчимось грати в радість.
Кожна людина відчуває потребу в радісних моментах свого життя. Проте, якби людина постійно знаходилась у стані радості, вона б не змогла співчувати іншим, і неадекватно б реагувала на стан оточуючого світу. Усмішка радості на обличчі – найсуттєвіший з існуючих немовних сигналів. Радість, як правило, слідує за особистим успіхом, або в процесі творчості. Ця емоція характеризується не тільки власним задоволенням себе, а і схваленням зі сторони інших осіб.
За тлумачним словником, слово «радість» означає одну з емоцій, це емоційний вираз великого щастя.
Щоб краще зрозуміти,що таке радість нам допоможе вірш Тетяни Цитдзіної «Що таке радість?».
Радість - це пісня, радість - це сонечко,
Радість - коли усміхається донечка.
Радість - із квітів килим строкатий,
Радість - це мамині руки і тата.
Радість - веселки шарфик барвистий,
Радість - із зірок сріблясте намисто.
Радість - дарунки, радість - це свято,
Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.
Радість - оцінка, радість - це друзі,
Радість - метелик в зеленому лузі.
Радість - робота, радість - це успіх,
А після всього - втомлений усміх.
Радість - це усмішка й тепле слово,
Що з твоїх уст злетіти готове.
Радість - добро, без якого на світі
Не можуть жити й дорослі, і діти.
Найголовніше для вас, любі діти, -
Бачити радість навкруг і радіти,
Вміти її по краплинах збирати
І одне одному їх дарувати.
Коментар учителя: тобто, як ми можемо побачити, радість – це, все те прекрасне, що оточує людину.
Умови проведення: Полліанна грала в радість, і робила світ кращим.
Я вам зачитаю сумну ситуацію з її життя, а ви знайдіть цитату, як вона поставилась до ситуації.
Втрата батька
(«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»).
Хотіла ляльку, прислали милиці
(« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»)
Тітка поселила Полліанну на горищі
(« …та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла, що мені є з чого радіти».)
Дівчинку залишили без вечері
(« …я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю» )
Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти».
На столі лежать предмети: крем, стетоскоп, троянда, різнокольорові нитки, паперовий будинок, Новий Заповіт. Поміркуйте, кому з героїв твору можна порекомендувати дані предмети, як ліки від негараздів? (Крем – від веснянок Полліанни, стетоскоп – лікар Чилтон, різнокольорові нитки – Ненсі, паперовий будинок – Джиммі Бін, Новий Заповіт – священник містечка.)
Коментар учителя: ми сьогодні багато говорили про радість. Давайте-но зараз складемо правила гри в радість. (Учні виходять до дошки та пишуть на кольорових паперових пелюстках квітки правило гри в радість).
Правила гри «Радість»
Коментар учителя: Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ви щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли буде сумно, ви гратиме зі своїми друзями, рідними.
IV. Узагальнення і систематизація набутих знань учнів.
4.1. Моделювання проблемної ситуації.
Коментар учителя: Тепер, коли ви знаєте, як грати в радість, я пропоную вам погратися в неї прямо зараз. Я зачитаю вам будь-яку неприємну ситуацію, а ви маєте відшукати в ній щось приємне.
Коментар учителя: ось, ви і закріпили теоретичне знання правил гри на практиці. Грайте в цю гру, коли у вас сумний настрій, коли ви маєте неприємні ситуації, і ви побачите, що ваше життя зміниться на краще.
4.2. Робота з епіграфом.
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання
5.1. Підсумкова бесіда
Наша подорож книгою завершилась. Любі діти, ось ви і перегорнули останню сторінку історії про Полліанну та її друзів. Як бачите, все закінчилось просто чудово. Тітонька Поллі нарешті знайшла своє щастя з лікарем Чилтоном, Джон Пендлтон і Джиммі Бін, місіс Сноу і місіс Бентон та багато інших персонажів усвідомили, що бути щасливим – зовсім нескладно. А інакше й бути не могло у книжці, яка випромінює радість. Радійте життю, будьте щасливі та не забувайте маленьку дівчинку Полліанну, яка навчила вас радіти життю.
VI. Осмислення домашнього завдання.
Прочитати твір «Пеппі Довгапанчоха» А. Ліндгрен
1