Е. Портер. «Полліанна». Полліанна та її друзі. Зарубіжна література. 5 клас

Про матеріал
Повна розробка плану-конспекту уроку для 5-го класу. Предмет: Зарубіжна література. Стане в нагоді вчителям загальноосвітніх шкіл, студентам педагогічних ВНЗ. Обсяг документа - тринадцять сторінок.
Перегляд файлу

Дата: 15.02.2019

Клас: 5-Б

№ уроку: 42

Тема: Е. Портер. «Полліанна».  Полліанна та її друзі.

Мета навчальна: продовжити роботу над текстом повісті «Полліанна», охарактеризувати образ дівчинки і її взаємостосунки з друзями, дати початкове уявлення про портрет, повторити поняття «роман» та його ознаки.

розвивальна: розвивати в учнів уміння висловлювати судження на основі прочитаного, сприяти розвитку уяви, навички критичного мислення, уміння характеризувати героїв,  висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх.

виховна: виховувати віру в співчуття, милосердя, доброту, віру в людину.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом твору

Обладнання: опорні таблиці «Жителі маєтку Гаррінгтон», «Друзі Полліанни», зображення Полліанна.

Епіграф:           У світі немає нічого кращого і приємнішого за дружбу;

виключити з життя дружбу – все одно,

що позбавити світ сонячного світла.

Цицерон 

                          

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних  знань та вмінь учнів

  1.       Вступна бесіда
  •                Що таке роман? (Ро­ман — один із жанрів художньої літератури, прозовий твір, місткий за обсягом, складний за будовою, у якому широко охоплено важливі проблеми, життєві події, розкрито історії багатьох персонажів протягом значного проміжку часу. Залежно від того, про що йдеться у творі, роман може бути пригодницьким, історичним, фантастичним, авто­ біографічним, виховним тощо. Як правило, у романі поєднується багато різних тем, проблем і сюжетів. У такому випадку різновид роману визначають за провідними (домінуючими) темами й проблемами)
  •                Пригадайте ознаки роману.( великий обсяг; різноманіття сюжетних ліній, життєвих історій, характерів;тривалість подій у часі;настанова на зображення сучасності, важливих проблем дійсності й особистості; складність персонажів, їхнє глибоке розкриття; незавершеність романного сюжету й характерів (вони можуть мати подальше продовження); поєднання різних засобів художньої оповіді (від імені автора та персонажів, описи, діалоги, монологи тощо).
  •                Пригадайте, що таке сюжет.(  система подій в художньому творі, в ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея)
  •                Назвіть побудову сюжету.( Експозицiя, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.)
    1.       Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

Написати, які емоції, почуття, явища тощо асоціюються з образом Полліанни.

(Учні виходять по черзі до дошки, вже з написаним словом на паперовій клейкій смужці та прикріпляють її до портрету Поліанни.)

(Радість, посмішка, сонце, оптимізм, позитив, доброта, любов, дружба, милосердя, терпіння).

Коментар учителя: між іншим, в англійській мові є слово «полліанна». Воно широко використовується і означає «щира, весела людина, невиправний оптиміст».

   У повісті «Полліанна» є образ, з яким неодноразово асоціюється маленька героїня книги. Це – веселка. Один з персонажів книги – Джон Пендлтон – називає Полліанну «веселковою дівчинко

II. Повідомлення теми, мети уроку.

2.1. Коментар учителя

Сьогодні ми продовжимо вивчення твору Е. Портер «Поліанна».  Протягом уроку продовжимо роботу над текстом роману «Полліанна». Розкриємо секрет оптимізму Полліанни. Охарактеризуємо образ дівчинки та її взаємостосунки з друзями. Чи знайшла дівчинка друзів? Про це ми дізнаємось сьогодні на уроці.

2.2. Робота з епіграфом

  •                Як ви розумієте слова даного філософа? (Дружба – це найвища цінність і без дружби життя немає  сенсу).
  •                Що таке дружба на вашу думку? (Це особливі взаємостосунки людей, які базуються на дружбі, повазі, взаєморозумінні).
  •                Що означає  для вас бути справжнім другом? (Бути готовим прийти на допомогу, підтримати товариша в скруті)

III. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу.

3.1. Дидактична гра «Впізнай героя!»

Умови гри: учні мають назвати героя за його словесним портретом.

А чи були друзі в Полліани? Назвіть їх імена. (Тітка Поллі, Ненсі,           

Тімоті, Міс Сноу, Джиммі, Джон Пендлтон). Я буду вам зачитувати   

словесний портрет, а ви маєте дізнатися про кого йдеться у творі.

  1.               « ...строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу,

коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть, якщо усі

ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона

         однаково не усміхалась». ( Міс Поллі)

  1.               «Мабуть, їй ніколи не вдасться догодити цій жінці. Ще й особли-

вого досвіду роботи поза домівкою в неї не було. Але, коли мама

раптом овдовіла, лишившись з трьома маленькими дітьми на

руках та занедужала, довелося дівчині шукати роботи, щоб

утримувати родину. Тож вона дуже зраділа, коли знайшла місце на

кухні у великому будинку на пагорбі». (Ненсі)

  1.               «Він був сином старого Тома. У містечку приказували, що коли

старий Том – права рука міс Поллі, то цей красень – її ліва рука.

Він був юнаком доброї вдачі, ще й симпатичний». (Тімоті)

  1.               «...До неї ніхто не любить ходити. Якби тільки людям не було її

шкода, жодна душа й раз на день не навідалася б до неї, така вона

уїдлива. От тільки її доньки по-людськи шкода, бо змушена

доглядати за нею». (Місіс Сноу)

  1.               «... Гм, -Але він ніколи ні з ким не розмовляє, дитино моя, він

мовчить роками. Хіба що у справах. ...він живе сам у величез-

ному будинку на Пендлтонському пагорбі. Він відмовляється

від послуг кухарки, тому щодня тричі на день ходить їсти до

готелю. Я знаю Селлі Міллер, яка прислуговує йому, так вона

розповідала, що він ледве вичавлює із себе слова, щоб сказати,

що він замовляє. Кожне друге слово доводиться вгадувати. Це конче

щось дуже дешеве. Але вона й без слів усе знає». (Джон Пендлтон)

  1.               «...мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці. Але

нас таких там було багато, і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти.

Тепер житиму деінде, але поки не знаю, де саме. Я хотів мати

власну домівку... ну, звичайну  щоб була мама, а не доглядачка.

Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого немає, відколи... татко

помер. Ото й ходжу світами. Вже обійшов чотири будинки, але

ніхто з господарів не схотів мене взяти, хоча я й казав, що відпрацюю.

Дарма. Що тобі ще сказати?  на цих словах голос хлопчика

здригнувся». (Джиммі)

  1.               «...Бадьоро наближався найвищий з гурту –  чоловік із чисто

виголеним обличчям і добрими очима». (Лікар Чилтон)

  1.               «...але ця маленька дівчинка діє на хворих краще за шестиквар-

тову пляшку тонізуючих ліків. І тільки вона здатна розвіяти

кепський настрій містера Пендлтона». (Поліанна)

3.3. Розподільний диктант.

А чи були друзі в Полліанни? Серед друзів дівчинки частина були мешканцями маєтку Гаррінгтон, а інша частина була звичайними жителями міста. Зараз ви маєте розділити аркуш зошита на дві колонки. Я зачитаю вам список імен героїв.  У першу колонку ви вписуєте тих персонажів, які жили в маєтку, а в іншу мешканців міста.

Тітка Поллі,  лікар Чилтон, Тімоті, Ненсі, Джон Пендлтон, старий Том, місіс Сноу, Джиммі Бін.

Тітка Поллі                                                            Лікар Чилтон

Тімоті                                                                     Джон Пендлтон

Ненсі                                                                      місіс Сноу

Старий Том                                                            Джиммі Бін

А тепер обміняйтеся зошитами з сусідом по парті. Перевірте правильність відповідей. Назвіть правильну відповідь.

3.4. Робота над характеристикою персонажів твору

Дійсно, недаремно, ми пригадали імена цих героїв, саме з ними  Полліана контактує найбільше. Давайте, пригадаємо,  які стосунки були у дівчинки з ними.

Бесіда

  •                Хто така тітка Поллі? (Це власниця багатого маєтку, багата жінка)
  •                Пригадаймо ким були жителі маєтку Гаррінгтон? Хто така тітка Поллі? (Це одна із сестер Гаррінгтон, багата жінка)

Коментар учителя:  Звичайно, у кожної багатої жінки має бути штат власної прислуги, яка нерідко стає частиною сімї.

  •                Які посадові обов’язки виконували решта мешканців маєтку? (Ненсі – кухарка, Том – старий садівник, Тімоті – водій та син Тома.)
  •                З якої події почався твір? ( Тітонька Поллі отримала листа від Джеремі О. Байта, друга Джона Уїттера, батька Полліанни, з проханням взяти осиротілу дівчинку до себе в сімю. Тітка Поллі згодилась)
  •                Які почуття переповнювали тітку Поллі, коли вона згодилась прийняти дівчинку? (Почуття обов’язку)
  •                Яке перше враження справила Полліанна на тітку Поллі? Наведіть цитату з твору. («…А тепер, коли міс Поллі виявила в Полліани таку схильність до марноти, вона побачила, що рішення про маленьку і вбогу кімнатку на горищі є напрочуд правильне…» Бешкетниця, яку ще треба довго виховувати, не досить вихована для тітки Поллі)
  •                Хто зустрів Полліанну замість тітки Поллі? (Ненсі та Тімоті)
  •                Яке враження на них справила Полліанна? Зачитайте з твору. (…Ненсі ж одразу її впізнала, але через деякий час не могла опанувати тремтіння в ногах та зрушити з місця…У Ненсі було болюче співчуття до цієї дитини, раптом перемінилось на справжній жах…». Тімоті постійно посміхався Полліанні, захоплюючись її оптимізмом.)
  •                З ким познайомилась Полліанна після приїзду до маєтку? (З старим Томом)
  •                Зачитайте його ставлення до дівчинки.(«… Губи йому тремтіли, а очі туманилися від сліз. …Старий ніжно подивився на дівчинку, і його тремтяча рука несміливо простяглась до русявої голови…»)
  •                Коментар учителя: отже, ми можемо сказати, що всі жителі маєтку Гаррінгтон позитивно, із співчуттям ставились до Полліанни, окрім тітоньки Поллі, яка стримувала себе у ставленні до небоги. 
  •                Як ви гадаєте, коли відбулися певні зміни в душі тітоньки Поллі в ставленні до Полліанни?  (Коли Полліанна потрапила в аварію та захворіла.)
  •                Якою була поведінка тітки Поллі? На які жертви, вона була готова заради неї? Процитуйте даний епізод. («…Міс Поллі розпачливо похитала головою. Від хвилювання їй перехопило подих. Вона задихалась. Стурбовано дивлячись на неї, Джиммі гадав, що вона розплачеться. Аж ні. Задихаючись, вона насилу промовила:
  •                Так…я дозволю… лікареві Чилтону…оглянути Полліанну…»)
  •                Що Ненсі, Том, Тімоті відчували до дівчинки, після тієї біди,я кА сталась з нею? (Ненсі постійно підбадьорювала Полліанну, не давала їй втратити надію на краще, Тімоті та Том, співчували дівчинці та намагалися утішити її.)

Коментар учителя: тобто, ми бачимо, що її друзі не відвернулися від неї, намагалися допомогти дівчинці. Чи не в цьому справжній сенс дружби? На основі обговореного, давайте заповнимо таблицю «Жителі маєтку Гаррінгтон».

                                       Жителі маєтку Гаррінгтон

Жителі

Міс Поллі

Ненсі

Тімоті

Том

Ким були

Одна із сестер Гаррінгтон

Кухарка

Син Тома

Старий садівник

Перше враження про Полліану

Стримана, холодна.

Глибоко співчуває долі Полліанни

Постійно посміхається дівчинці

Розповідає про матір Полліанни

Ставлення до Полліанни

Із почуття обов’язку взяла до себе Полліанну

Стала подругою для Полліанни

Захоплювався її радісним відношенням до світу.

З ніжністю гладив дівчину по голові

Ставлення

до Полліанни після трагедії

Готова віддати все щоб врятувати Полліану

Намагалась підбадьорити Полліанну

Шкодував про те, що сталося

Крадькома витирав сльози

 

3.5. Робота з текстом художнього твору.

Коментар учителя: Але світ Полліанни не був обмежений тільки маєтком. Вона також мала багато друзів і серед мешканців міста. Пригадаймо їхні імена. (Місіс Сноу, Джиммі Бін, Джон Пендлтон, лікар Чилтон.) Ставши другом для них, вона змінювала їх долі на краще, намагалась принести в життя цих людей промінці світла. Під її впливом змінилось багато людей. Це і вдова Бентон, і місіс Тарбелл. Цих людей було безліч. Як же дівчина змогла стати другом, як для дорослих, так і для дітей? І що об’єднувало цих людей раніше? В цьому нам допоможе таблиця «Друзі Полліанни». Перш за все, тітка Поллі попросила дівчинку відвідати хвору жінку місіс Сноу.

  •                Що побачила дівчинка, коли ввійшла в кімнату? Знайдіть цитату з твору. («…Всередині панувала напівтемрява; дівчинка деякий час кліпала очима, привчаючись до мороку. Аж тепер, вона розгледіла тьмяний образ жінки, що напівлежала в ліжку під протилежную стінкою…»)
  •                Що ви можете сказати про цю жінку, спираючись на опис її кімнати? (Вона вже давно втратила надію на одужання та спробувала сховатися від усього світу за темними фіранками своєї кімнати. Була нещасною.)
  •                Яким чином дівчинка повернула жінку до життя? (Причепурила, причесала, дала надію, на те, що ця жінка потрібна соціуму, і її хвороба не вирок. Після третьої зустрічі навчила грати гру в радість.)

Коментар учителя: Але через деякий час Полліанна зустріла ще одного героя – Джона Педлтона.

  •                Яким постає перед нами цей герой? На що звернула увагу Полліанна? Знайдіть у тексті цитату. («…Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр, — цього інші чоловіки не носили. Його бліде обличчя завжди чисто поголене, а волосся, що вибивалося з-під циліндра, було позначене сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко й завжди сам, через що Поліанна йому співчувала. Може, саме це спонукало дівчинку одного разу звернутися до нього…»)

Коментар учителя: Полліана майже не знала Джона Пендлтона, але все одно допомогла йому у скрутній ситуації. У якій?. ( Він зламав ногу у лісі).

  •                Про які риси характеру це свідчить? ( про безкорисливість дівчинки, про її готовність допомогти будь-кому)

Коментар учителя: Саме тоді між ними і проросло зернятко дружби, коли вона відчайдушно кинулась йому на допомогу. Лікар Чилтон також дуже допоміг  Джону і дівчина всіляко допомогла лікареві врятувати пацієнта. Лікар Чилтон був нещасною людиною, але дуже доброю та співчутливою.

  •                Яким він постає перед нами? Наведіть цитату з твору. (Бадьоро наближався найвищий з гурту — чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима, в котрого Поліанна відразу впізнала лікаря Чилтона.)
  •                Пригадайте, яку таємницю згодом дізналась Полліанна про лікаря Чилтона? ( Він кохав тітку Поллі, але вони посварились.)
  •                Що зблизило їх? (Спільне горе Полліани.)
  •                Назвіть героя завдяки якому, можливо, видужала Полліанна?(Джиммі Бін)
  •                Яким хлопчик постає перед нами? («…Він, сіромашний, сидів край дороги і збайдужіло стругав паличку…»)
  •                Чи образилась Полліанна на грубість Джиммі? ( Ні, вона не звернула уваги)
  •                Яку скруту мав хлопець? (Він був дуже бідним, не мав ні сім’ї , ні дому)
  •                Як намагалась Полліанна допомогти йому? ( Звернулась до тітки Поллі з проханням взяти його до себе. Отримавши відмову, звернулась до Жіночої Допомоги. Але отримавши відмову і там, все ж змогла влаштувати його у Джона Пендлтона.)
  •                Про яку рису характеру це свідчить? (Ніколи не опускає руки, цілеспрямована, наполеглива.)
  •                Поміркуйте, що об’єднує цих людей до знайомства з Полліанною? (Нещастя)
  •                Що об’єднало їх після дружби з дівчинкою? ( Гра в радість)
  •                Як себе поводили друзі, коли Полліанна потрапила в біду? ( Місіс Сноу постійно запитувала про неї, Джон Пендлтон часто приходив до маєтку, а завдяки Джиммі  лікар Чилтон врятував дівчинку.)

Коментар вчителя: Тож, друзі не відвернулися від дівчинки, а навпаки розділяли горе бідної Полліанни, як вона колись розділяла їхнє.

3.5. Робота з опорною таблицею «Друзі Полліанни»

Місіс Сноу

Джон Пендлтон

Лікар Чилтон

Джиммі Бін

Провідала хвору за наказом тітоньки

Звернула увагу на сумного чоловіка

Допомогла врятувати пацієнта

Підтримала у скрутну хвилину

Причесала і причепурила жінку. Дружба почалась із третього візиту.

Врятувала від біди Провідувала хворого

Внесла світлий промінчик у його життя Наблизила його до тітоньки

Допомогла повірити у благородство дорослих. Стала другом хлопцеві, не звертаючи уваги на його грубість

                            Спільне нещастя

Повернула до повноцінного життя

Приносила холодець

Примирила з тітонькою Поллі

Допомогла знайти родинне тепло.

Спонукала до одужання

Намагалась примирити його і тітоньку Поллі.

Допомогла стати щасливим

 

                        Підтримали гру в радість

 

IV. Узагальнення і систематизаці набутих знань учнів.

4.1. Підсумкова бесіда

  •                Як ви думаєте, чи допомогла гра в радість перемогти життєві труднощі Полліанні? (Так, адже завдяки цій грі вона бачили навіть у нещасті позитивну сторону.)
  •                Яким чином?  Знайдіть підтвердження у творі. (епізод з горищем).

(Ну ось, тепер це... це просто чудова кімната. Ге ж, Ненсі? — пробелькотала вона незабаром.

Ненсі не відповіла. Вона удавала, що зосереджено щось шукає на дні валізки. А Поліанна зупинилася біля комода і пильно подивилася на голу стіну, де мало б висіти дзеркало.

— Ні, я маю радіти, що тут немає дзеркала, бо якщо тут немає дзеркала, я не бачитиму своїх веснянок.

У Ненсі з вуст зірвався незрозумілий вигук. Поліанна здивовано повернулася, але служниця ще з більшим завзяттям почала порпатися у валізі. За хвилину Поліанна підійшла до вікна і раптом радісно скрикнула й заплескала в долоні від захоплення.

— Ой, Ненсі, я такого ще не бачила, — видихнула вона. — Подивіться оно туди... дерева, будиночки, гарний шпиль церкви, сріблиться річечка. О, Ненсі, тут і картини не потрібні. Я рада, що вона мене тут оселила!)

  •                Як ви вважаєте, чи змогла б Полліанна так легко знайти друзів, якщо б не грала в гру? (Ні, адже в цьому і був весь її оптимізм, і те незвичайне в ній, що подобалося людям.)

4.2. Робота з епіграфом.

Чи потрібно берегти і цінувати дружбу? (Так, адже без дружби життя втрачає сенс, стає тьмяним та сірим)

Чи є у вас друг, і що ви робите задля збереження дружби з ним? (Так, є заради дружби з ним я готовий(а) поступитися своїми інтересами, поділитися останнім, завжди прийти на допомогу.)

Чи згодні ви зі словами Цицерона? (Так, бо дружба –  це одне з тих найбільших благ, що дано людині, без дружби самотня людина швидко стає нещасною)

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

5.1. Декламування вчителем вірша Любомира Винника

« Справжній друг»

А в дружбі не буває порівнянь.

Немає друзів кращих або гірших.

Лиш справжній друг за тебе без вагань,

Може віддати все і навіть більше.

В очах у друга не буває фальші.

І заздрості у серці теж не буде.

І байдуже молодший він чи старший,

Та він тебе ніколи не осудить.

А дружбу не вимірюють словами.

Слова – ілюзія, що створена із пилу.

Лиш дружба, не розвіється з роками,

Бо справжня дружба це велика сила.

У дружбі не буває порівнянь.

Це кожен з нас повинен добре знати

Бо друг – це той, за кого без вагань

Ти теж готовий все, що є віддати.

5.2. Підсумкове слово вчителя:

Дружба – це велика радість і щастя. Маючи справжнього друга, ти завжди знаєш, що в тебе є хтось, на кого ти можеш сподіватися, той хто завжди прийде на допомогу, той хто зігріє твоє серце у моменти скрути.  Ви зараз тільки починаєте дружити, але я впевнена, що  у кожного з вас вже є друг. Я бажаю, щоб ви пронесли цю дружбу через усе ваше життя і назавжди затримали її у своєму серці Дружіть, будьте яскравим промінчиком для інших людей, зігрівайте їх своїм теплом.

VI. Осмислення домашнього завдання.

Дочитати твір до кінця. Виділити ключові епізоди твору,

Намалювати ілюстрацію до твору*

 

 

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
10800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку