Дата: 15.02.2019
Клас: 5-Б
№ уроку: 42
Тема: Е. Портер. «Полліанна». Полліанна та її друзі.
Мета навчальна: продовжити роботу над текстом повісті «Полліанна», охарактеризувати образ дівчинки і її взаємостосунки з друзями, дати початкове уявлення про портрет, повторити поняття «роман» та його ознаки.
розвивальна: розвивати в учнів уміння висловлювати судження на основі прочитаного, сприяти розвитку уяви, навички критичного мислення, уміння характеризувати героїв, висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх.
виховна: виховувати віру в співчуття, милосердя, доброту, віру в людину.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом твору
Обладнання: опорні таблиці «Жителі маєтку Гаррінгтон», «Друзі Полліанни», зображення Полліанна.
Епіграф: У світі немає нічого кращого і приємнішого за дружбу;
виключити з життя дружбу – все одно,
що позбавити світ сонячного світла.
Цицерон
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Написати, які емоції, почуття, явища тощо асоціюються з образом Полліанни.
(Учні виходять по черзі до дошки, вже з написаним словом на паперовій клейкій смужці та прикріпляють її до портрету Поліанни.)
(Радість, посмішка, сонце, оптимізм, позитив, доброта, любов, дружба, милосердя, терпіння).
Коментар учителя: між іншим, в англійській мові є слово «полліанна». Воно широко використовується і означає «щира, весела людина, невиправний оптиміст».
У повісті «Полліанна» є образ, з яким неодноразово асоціюється маленька героїня книги. Це – веселка. Один з персонажів книги – Джон Пендлтон – називає Полліанну «веселковою дівчинко
II. Повідомлення теми, мети уроку.
2.1. Коментар учителя
Сьогодні ми продовжимо вивчення твору Е. Портер «Поліанна». Протягом уроку продовжимо роботу над текстом роману «Полліанна». Розкриємо секрет оптимізму Полліанни. Охарактеризуємо образ дівчинки та її взаємостосунки з друзями. Чи знайшла дівчинка друзів? Про це ми дізнаємось сьогодні на уроці.
2.2. Робота з епіграфом
III. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу.
3.1. Дидактична гра «Впізнай героя!»
Умови гри: учні мають назвати героя за його словесним портретом.
А чи були друзі в Полліани? Назвіть їх імена. (Тітка Поллі, Ненсі,
Тімоті, Міс Сноу, Джиммі, Джон Пендлтон). Я буду вам зачитувати
словесний портрет, а ви маєте дізнатися про кого йдеться у творі.
коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть, якщо усі
ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона
однаково не усміхалась». ( Міс Поллі)
вого досвіду роботи поза домівкою в неї не було. Але, коли мама
раптом овдовіла, лишившись з трьома маленькими дітьми на
руках та занедужала, довелося дівчині шукати роботи, щоб
утримувати родину. Тож вона дуже зраділа, коли знайшла місце на
кухні у великому будинку на пагорбі». (Ненсі)
старий Том – права рука міс Поллі, то цей красень – її ліва рука.
Він був юнаком доброї вдачі, ще й симпатичний». (Тімоті)
шкода, жодна душа й раз на день не навідалася б до неї, така вона
уїдлива. От тільки її доньки по-людськи шкода, бо змушена
доглядати за нею». (Місіс Сноу)
мовчить роками. Хіба що у справах. ...він живе сам у величез-
ному будинку на Пендлтонському пагорбі. Він відмовляється
від послуг кухарки, тому щодня тричі на день ходить їсти до
готелю. Я знаю Селлі Міллер, яка прислуговує йому, так вона
розповідала, що він ледве вичавлює із себе слова, щоб сказати,
що він замовляє. Кожне друге слово доводиться вгадувати. Це конче
щось дуже дешеве. Але вона й без слів усе знає». (Джон Пендлтон)
нас таких там було багато, і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти.
Тепер житиму деінде, але поки не знаю, де саме. Я хотів мати
власну домівку... ну, звичайну – щоб була мама, а не доглядачка.
Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого немає, відколи... татко
помер. Ото й ходжу світами. Вже обійшов чотири будинки, але
ніхто з господарів не схотів мене взяти, хоча я й казав, що відпрацюю.
Дарма. Що тобі ще сказати? – на цих словах голос хлопчика
здригнувся». (Джиммі)
виголеним обличчям і добрими очима». (Лікар Чилтон)
тову пляшку тонізуючих ліків. І тільки вона здатна розвіяти
кепський настрій містера Пендлтона». (Поліанна)
3.3. Розподільний диктант.
А чи були друзі в Полліанни? Серед друзів дівчинки частина були мешканцями маєтку Гаррінгтон, а інша частина була звичайними жителями міста. Зараз ви маєте розділити аркуш зошита на дві колонки. Я зачитаю вам список імен героїв. У першу колонку ви вписуєте тих персонажів, які жили в маєтку, а в іншу мешканців міста.
Тітка Поллі, лікар Чилтон, Тімоті, Ненсі, Джон Пендлтон, старий Том, місіс Сноу, Джиммі Бін.
Тітка Поллі Лікар Чилтон
Тімоті Джон Пендлтон
Ненсі місіс Сноу
Старий Том Джиммі Бін
А тепер обміняйтеся зошитами з сусідом по парті. Перевірте правильність відповідей. Назвіть правильну відповідь.
3.4. Робота над характеристикою персонажів твору
Дійсно, недаремно, ми пригадали імена цих героїв, саме з ними Полліана контактує найбільше. Давайте, пригадаємо, які стосунки були у дівчинки з ними.
Бесіда
Коментар учителя: Звичайно, у кожної багатої жінки має бути штат власної прислуги, яка нерідко стає частиною сім’ї.
Коментар учителя: тобто, ми бачимо, що її друзі не відвернулися від неї, намагалися допомогти дівчинці. Чи не в цьому справжній сенс дружби? На основі обговореного, давайте заповнимо таблицю «Жителі маєтку Гаррінгтон».
Жителі маєтку Гаррінгтон |
||||
Жителі |
Міс Поллі |
Ненсі |
Тімоті |
Том |
Ким були |
Одна із сестер Гаррінгтон |
Кухарка |
Син Тома |
Старий садівник |
Перше враження про Полліану |
Стримана, холодна. |
Глибоко співчуває долі Полліанни |
Постійно посміхається дівчинці |
Розповідає про матір Полліанни |
Ставлення до Полліанни |
Із почуття обов’язку взяла до себе Полліанну |
Стала подругою для Полліанни |
Захоплювався її радісним відношенням до світу. |
З ніжністю гладив дівчину по голові |
Ставлення до Полліанни після трагедії |
Готова віддати все щоб врятувати Полліану |
Намагалась підбадьорити Полліанну |
Шкодував про те, що сталося |
Крадькома витирав сльози |
3.5. Робота з текстом художнього твору.
Коментар учителя: Але світ Полліанни не був обмежений тільки маєтком. Вона також мала багато друзів і серед мешканців міста. Пригадаймо їхні імена. (Місіс Сноу, Джиммі Бін, Джон Пендлтон, лікар Чилтон.) Ставши другом для них, вона змінювала їх долі на краще, намагалась принести в життя цих людей промінці світла. Під її впливом змінилось багато людей. Це і вдова Бентон, і місіс Тарбелл. Цих людей було безліч. Як же дівчина змогла стати другом, як для дорослих, так і для дітей? І що об’єднувало цих людей раніше? В цьому нам допоможе таблиця «Друзі Полліанни». Перш за все, тітка Поллі попросила дівчинку відвідати хвору жінку місіс Сноу.
Коментар учителя: Але через деякий час Полліанна зустріла ще одного героя – Джона Педлтона.
Коментар учителя: Полліана майже не знала Джона Пендлтона, але все одно допомогла йому у скрутній ситуації. У якій?. ( Він зламав ногу у лісі).
Коментар учителя: Саме тоді між ними і проросло зернятко дружби, коли вона відчайдушно кинулась йому на допомогу. Лікар Чилтон також дуже допоміг Джону і дівчина всіляко допомогла лікареві врятувати пацієнта. Лікар Чилтон був нещасною людиною, але дуже доброю та співчутливою.
Коментар вчителя: Тож, друзі не відвернулися від дівчинки, а навпаки розділяли горе бідної Полліанни, як вона колись розділяла їхнє.
3.5. Робота з опорною таблицею «Друзі Полліанни»
Місіс Сноу |
Джон Пендлтон |
Лікар Чилтон |
Джиммі Бін |
Провідала хвору за наказом тітоньки |
Звернула увагу на сумного чоловіка |
Допомогла врятувати пацієнта |
Підтримала у скрутну хвилину |
Причесала і причепурила жінку. Дружба почалась із третього візиту. |
Врятувала від біди Провідувала хворого |
Внесла світлий промінчик у його життя Наблизила його до тітоньки |
Допомогла повірити у благородство дорослих. Стала другом хлопцеві, не звертаючи уваги на його грубість |
Спільне нещастя |
|||
Повернула до повноцінного життя |
Приносила холодець |
Примирила з тітонькою Поллі |
Допомогла знайти родинне тепло. |
Спонукала до одужання |
Намагалась примирити його і тітоньку Поллі. |
Допомогла стати щасливим |
|
Підтримали гру в радість |
IV. Узагальнення і систематизаці набутих знань учнів.
4.1. Підсумкова бесіда
(— Ну ось, тепер це... це просто чудова кімната. Ге ж, Ненсі? — пробелькотала вона незабаром.
Ненсі не відповіла. Вона удавала, що зосереджено щось шукає на дні валізки. А Поліанна зупинилася біля комода і пильно подивилася на голу стіну, де мало б висіти дзеркало.
— Ні, я маю радіти, що тут немає дзеркала, бо якщо тут немає дзеркала, я не бачитиму своїх веснянок.
У Ненсі з вуст зірвався незрозумілий вигук. Поліанна здивовано повернулася, але служниця ще з більшим завзяттям почала порпатися у валізі. За хвилину Поліанна підійшла до вікна і раптом радісно скрикнула й заплескала в долоні від захоплення.
— Ой, Ненсі, я такого ще не бачила, — видихнула вона. — Подивіться оно туди... дерева, будиночки, гарний шпиль церкви, сріблиться річечка. О, Ненсі, тут і картини не потрібні. Я рада, що вона мене тут оселила!)
4.2. Робота з епіграфом.
Чи потрібно берегти і цінувати дружбу? (Так, адже без дружби життя втрачає сенс, стає тьмяним та сірим)
Чи є у вас друг, і що ви робите задля збереження дружби з ним? (Так, є заради дружби з ним я готовий(а) поступитися своїми інтересами, поділитися останнім, завжди прийти на допомогу.)
Чи згодні ви зі словами Цицерона? (Так, бо дружба – це одне з тих найбільших благ, що дано людині, без дружби самотня людина швидко стає нещасною)
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
5.1. Декламування вчителем вірша Любомира Винника
« Справжній друг»
А в дружбі не буває порівнянь.
Немає друзів кращих або гірших.
Лиш справжній друг за тебе без вагань,
Може віддати все і навіть більше.
В очах у друга не буває фальші.
І заздрості у серці теж не буде.
І байдуже молодший він чи старший,
Та він тебе ніколи не осудить.
А дружбу не вимірюють словами.
Слова – ілюзія, що створена із пилу.
Лиш дружба, не розвіється з роками,
Бо справжня дружба це велика сила.
У дружбі не буває порівнянь.
Це кожен з нас повинен добре знати
Бо друг – це той, за кого без вагань
Ти теж готовий все, що є віддати.
5.2. Підсумкове слово вчителя:
Дружба – це велика радість і щастя. Маючи справжнього друга, ти завжди знаєш, що в тебе є хтось, на кого ти можеш сподіватися, той хто завжди прийде на допомогу, той хто зігріє твоє серце у моменти скрути. Ви зараз тільки починаєте дружити, але я впевнена, що у кожного з вас вже є друг. Я бажаю, щоб ви пронесли цю дружбу через усе ваше життя і назавжди затримали її у своєму серці Дружіть, будьте яскравим промінчиком для інших людей, зігрівайте їх своїм теплом.
VI. Осмислення домашнього завдання.
Дочитати твір до кінця. Виділити ключові епізоди твору,
Намалювати ілюстрацію до твору*