Е.Т.А.Гофман "Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер" Гофман як представник гротескної течії романтизму. Особливості сюжету й композиції повісті.(Урок)

Про матеріал
Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822). «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Особливості сюжету й композиції повісті. Гротескні образи. Викривальний зміст твору Мета: а) навчальна: повторити знання про реалізм та романтизм; ознайомити з мистецькою віхою життя Е.Т.А.Гофмана, поняттям «гротеск»; розкрити основний конфлікт та викривальний зміст повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер», простеживши за сюжетом твору; б) розвиваюча: розвивати навички конспектування, аналітичного мислення, мовлення, уміння узагальнювати; в) виховна: прищеплювати неприйняття брехні та прагнення жити за високоморальними цінностями. Заняття для студентів коледжів/училищ бази 9 класів.
Перегляд файлу

1

 

Тема заняття. Е.Т.А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е.Т.А. Гофмана. Особливості сюжету, композиції та викривального змісту повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»

Заняття № 4

Мета:

а) навчальна: повторити знання про реалізм та романтизм; ознайомити з мистецькою віхою життя Е.Т.А.Гофмана, поняттям «гротеск»; розкрити основний конфлікт та викривальний зміст повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер», простеживши за сюжетом твору; б) розвиваюча: розвивати навички конспектування, аналітичного мислення, мовлення, уміння узагальнювати; в) виховна: прищеплювати неприйняття брехні та прагнення жити за високоморальними цінностями.

Компетентності, що формуються: предметні – уміння конспектувати, аналізувати сюжет повісті; характеризувати образи, усвідомлення гуманістичних цінностей романтизму; ключові – уміння вчитися (уміння читати, використовуючи вибіркове читання); математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу – складати таблицю, схему); соціальна та громадянська компетентності (уміння виявити соціальні явища, відображені у творі Гофмана).

Тип заняття: комбіноване

Основна література:

Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література (рівень стандарту) : підручник для 10 кл. закл. серед. освіти / Ю.І.Ковбасенко. – К.: Літера ЛТД, 2018. – 224 с.

Додаткова література:

  1. Вечірко О. Л. Особливості художнього світу Е.Т.А. Гофмана: методичний аспект / Оксана Леонідівна Вечірко // Наукові записки КДПУ. Серія: Філологічні науки / ред. кол.: О. А. Семенюк [та ін.]. – Кропивницький : Видавець Лисенко В. Ф., 2017. – Вип. 153. – С. 65 – 69.
  2. Подвойська О. В. Жанрово-стилістичні особливості казки Е.Т.А. Гофмана «Крихітка Цахес» на лексичному рівні та їх відтворення у перекладі С. Сакидона / О. В. Подвойська. – Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Філологічні науки [Текст] : Науковий журнал. Кн. 1 / Відп. ред. Г.В. Самойленко; Міністерство освіти і науки України, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. – С .191 – 196

ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ

І. Організація заняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Перевірка домашнього завдання на знання трагедії «Гамлет» В.Шекспіра.

Завдання на картках

Картка № 1 (8 б.)


1.Де відбувається дія трагедії:

а) в Німеччині;

б) в Англії:

в) у Данії.

2. Як звали батька Гамлета:

а) Гамлет;

б) Клавдій;

в) Фортінбрас.

3. Хто такий Гораціо:

а) друг Гамлета;

б) родич Гамлета;

в) слуга короля.

4. Як звуть кохану Гамлета:

а) Гертруда;

б) Офелія;

в) Беатріче.


5. Охарактеризуйте образ Гамлета.

6. Розкрийте мотиви трагедії.
 

Картка № 2 (9 б.)


1. Гамлет доручає мандрівним акторам розіграти п’єсу під назвою:

а) «Вбивця»;

б) «Злочин»;

в) «Пастка».

2. Чому Клавдій одружується з Гертрудою:

а) тому що кохає її;

б) хоче надати більшої законності своєму правлінню;

в) щоб задобрити Гамлета.

3.З якою метою Клавдій відправляє Гамлета до Англії:

а) щоб того стратили в Англії;

б) щоб Гамлет узяв шлюб з донькою англійського короля;

в) для виконання важливої дипломатичної місії.

4.За жанром «Гамлет» - :

а) історична трагедія;

б) соціально-побутова трагедія;

в) філософська трагедія.


5.Дайте визначення трагедії як жанру. Доведіть, що «Гамлет» - це трагедія.

6. Розкрийте проблематику трагеді В.Шекспіра «Гамлет».
 

Картка № 3 (10 б.)


1. Як загинула королева:

а) випадково випила келих з отрутою, призначеною для Гамлета;

б) померла від горя;

в) її отруїв король Клавдій. Щоб одружитися на молодій.

2. Як загинули Розенкранц і Гільденстерн?

а) Гамлет підробив лист Клавдія до короля Англії, і їх було страчено;

б) вони потонули;

в) Гамлет убив їх власноруч за підступність.

3. Якого мотиву немає у п’єсі «Гамлет»:

а) мотиву божевілля;

б) мотиву гнилизни;

в) мотиву краси істинної і штучної.

4. Як звуть кохану Гамлет?

а) Гертруда;

б) Офелія;

в) Беатріче.


5. Чому образ Гамлета став «вічним»?

6. Як ви розумієте вислів: «Шекспір – вершина, всіяна трупами режисерів»?

2. Згадайте, які особливості романтизму та реалізму? Що спільного і відмінного вони мають? Прочитавши зміст статті підручника, зробіть таблицю.

Романтизм

Реалізм

  • Фантастичні елементи;
  • опрацювання фольклорних творів;
  • письменники підкреслювали несхожість, унікальність, винятковість певних явищ і фактів
  • основи естетики сформовані в 1790 – 1810-ті роки
  • критика наявного суспільного ладу;

 

  • в усьому шукали щось схоже, спільне, типове

 

  • термін «реалізм» увійшов в активний ужиток тільки на кінець ХІХ ст.

достеменність і точність деталей – вигадана романтиками, використовувалася реалістами; обидва напрямки розвивались в ХІХ ст.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, дидактичної мети, плану заняття.

Педантичний, відповідальний чиновник, веселий художник-карикатурист, автор популярних музичних творів і письменник-майстер романтичного гротеску та іронії. Чи може бути це одна людина? Чи можна поділити наш сучасний світ на добро і зло, як це буває в казках? Відповіді на ці питання будуть в ході заняття.

ІV. Короткий зміст, тези нового матеріалу.

 

 

1.Течії романтизму


Народно-фольклорна течія брати Грімм, ранній М.Гоголь

 

 

 

вальтерскотівська

істор. романи В.Скотта,

«Тарас Бульба» М.Гоголя, «Чорна

рада» П.Куліша та ін.

Байронівська

Дж.Г.Байрон, Г.Гейне, А.Міцкевич, О.Пушкін, М.Лермонтов

 

Гротескно-фантастична течія

Е.Т.А.Гофман

 


 

 


Гротеск – художній засіб, в основі якого поєднання непоєднуваного (трагічного з комічним, реального з фантастичним).

2. Відтворіть сюжетну лінію казки «Крихітка Цахес».

Експозиція

Фея зачаровує Цахеса

 

Зав’язка прибуття Цахеса до Керепеса

 

Розвиток дії

Кар’єрні та світські успіхи Цахеса

 

Кульмінація

Заручини Цахеса і Кандіди, на яких бальтазар видирає чарівні волосини

 

 

Розв’язка

Смерть Цахеса

 

3.Пригадайте інші твори романтизму, які ви читали: Дж.Байрона, О.Пушкіна, М.Лермонтова. У чому сутність конфлікту в цих творах? Що спільне й відмінне в сутності конфлікту, способі його розв’язання між цими творами та повістю Гофмана?

4.Заповніть таблицю:

Орієнтовна відповідь:

 

Філістери

Ентузіасти

задоволеність наявним станом речей; неприйняття див і невміння їх сприймати; нездатність відрізняти істину від фальші, брхні; кар’єризм; меркантильні прагнення (посад, чинів, нагород, грошей)

мрійливість; здатність помічати та цінувати красу природи, світу; чутливість до неправди; творчі здібності, талант у різних видах мистецтва; жвавість розуму; здатність вірити в дива; прагнення  високого (кохання, внутрішньої гармонії)

Сутність конфлікту

Зіткнення інтересів філістерів і ентузіастів, прагнення Цахеса Циннобера як карикатурного уособлення обивателів привласнити досягнення обдарованих людей, навчіть відібрати у них можливість особистого щастя і майбутнє

5. Які вади та явища, на вашу думку, викрито в повісті «Крихітка Цахес…»

Вади та явища, викриті в повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»: жорстокість, філістерство, схиляння перед фальшивими кумирами, чиношанування, дріб’язковий характер діяльності карликових німецьких держав, дурість, кар’єризм,тиранія сірості, бездарності, посередності, бюрократизм.

V. Осмислення вивченого.

Які відомості про письменника вас зацікавили?

Як поділяє персонажів у своєму творі Е.Т.А. Гофман? Чи згодні ви з таким поділом людей?

До кого ви б себе  віднесли: до романтиків чи філістерів?

Як ви думаєте, хто переможе в казці: філістери чи романтики?

VІ.Підведення підсумків заняття, виставлення балу.

VІІІ. Домашнє завдання: опрацювати с. 63 – 87, дочитати й аналізувати повість «Крихітка Цахес…», підготуватися до літературного диктанту. Запитання 23 на с.87 – письмово.

 

docx
Додав(-ла)
Базарна Олена
Додано
21 травня 2021
Переглядів
3332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку