Тема. Оповідання «Золотий жук». Едгар Аллан По – засновник жанру
інтелектуального детективу.
…Навряд чи хто може загадати таку
закручену загадку, якої хтось інший,
відповідно спрямувавши свою вина-
хідливість, не зміг би розгадати.
Едгар Аллан По
Мета:
-навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю американського письменника Едгара По, показати багатогранність його особистості; дати теоретичні поняття про детектив і охарактеризувати особливості детективів письменника; допомогти зрозуміти поняття «точка зору» та значення прийому «розповідь у розповіді»;
-розвивальна: розвивати навички виразного читання, усного мовлення, логічного мислення, дослідницької діяльностіучнів, вміння аналізувати сюжет і композицію твору;
-виховна: виховувати інтерес до літератури , пізнання незвичайного та загадкового.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання, пергаменти, виконані учнями
Теорія літератури: детектив, оповідач і розповідач, початкове поняття про точку зору.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності
У своїй творчості письменник виявив глибокі знання мистецтва і більшості
галузей сучасної йому науки. Він був обізнаний у математиці, хімії, біології, психології, фізиці, філософії, знався на теорії ігор, повітроплаванні, мореплавстві тощо. Цікавився По й парапсихологією, містикою. Це знайшло відображення не тільки у вчинках його складної натури, а й на сторінках творів. Його цікавлять порухи людської душі в різних ситуаціях. Саме тому він переносить своїх героїв у виняткові зовнішні або психологічні обставини. Письменника приваблює метод логічних роздумів над вчинками людей. За словами російського письменника Ф. Достоєвського, «У Е. По є одна риса, яка зовсім відрізняє його від усіх інших письменників і є однією із визначальних його особливостей — це сила уяви». Саме уява й переносила По в інший світ, кращий від реального.
ІІ Актуалізація опорних знань
ВУ ГАР ТЕК - ГО СНО АЛЬ ЖАН ЛЕК ІН
ЕД ТИ ПО ДЕ ЗА НО ВНИК ТУ РУ ТЕ
Вчитель. А зараз, любі друзі, вам доведеться самим стати детективами – розгадати зашифровану тему нашого сьогоднішнього засідання.
ІІІ Робота над темою уроку
1.Словникова робота
Вчитель. Перш ніж перейти до аналізу оповідання «Золотий жук» давайте познайомимось зі значенням окремих слів, з якими ви зустрілись під час читання оповідання.
Пергамент, криптограмма, містифікація
2.Зараз ми перевіримо, чи уважні ви читачі.
У логічній послідовності розташувати картки зі словами, пояснити свій вибір. (Жук- пергамент- вогонь – череп- кіт- тепла вода- сковорідка- криптограмма)
3. Евристична бесіда.
-Яке враженя справило на вас оповідання Е.По «Золотий жук»?
-Прочитавши назву оповідання, як ви гадали, про що піде мова у оповіданні?
- Ви одразу зрозуміли, що це детективне оповідання?
- Що ви дізналися про Леграна і Джупітера?
-Від чийого імені ведеться оповідь?
- Чим Леграна роздратував його друг? Поміркуйте, чому той не бачив вусиків жука?
- Чи можна стверджувати, що вже з перших сторінок оповідання читача огортає атмосфера таємничості? (Загадкова назва твору, незвичайний острів, дивовижна знахідка, розповідь Джупітера про дивну поведінку Леграна)
- Зачитайте опис жука. Що дивного було у його вигляді? Як протягом твору говорять про комаху Легран, його друг і слуга?
- На підставі чого Джупітер зробив висновок про хворобу господаря?
-Що переконало оповідача в божевіллі Леграна?
4. Читання в особах уривку (« Так ми пройшли з десять кроків…» до «Ну , чого мовчиш?»)
- Яке місце в сюжеті твору має щоцно прочитаний епізод?
- Стисло перекажіть, як Легран розкриває таємницю. Поміркуйте, чому це вдалось героєві?
Вчитель. Е.По говорив: «Історія накопичення людських знань безперервно доводить одне: найбільшим числом найцікавіших відкриттів ми зобов‘язані супутнім, випадковим або непередбачуваним обставинам.» І ми в цьому переконались, читаючи оповідання «Золотий жук». Саме завдяки випадковим, непередбачуваним обставинам Легран знайшов скарб.
Як ми вже говорили, Е.По вважають основоположником детективного жанру. Але з точки зору літературознавців твори Е.По є лише попередниками детективів у класичному розумінні. Насправді у детективних новелах По багато елементів пригодницьких творів.
- Давайте пригадаємо ознаки пригодницького твору.
- Які з названих ознак підходять до оповідання «Золотий жук»?
- Який пригодницький твір нагадує вам «Золотий жук»»? (Р.Л.Стівенсон «Острів скарбів». Доречі Стівенсон і написав його, прочитавши «Золотого жука» Е.По)
5. Робота зі схемою.
Скласти схему із запропонованих понять на тему: «Секрет успіху Леграна»
Секрет успіху Леграна |
вміння |
ососбисті якості |
|
знання |
цікавість; з хімії ; логічно
цілеспрямованість; з фольклору; розмірковувати;
наполегливість; з англ. мови; фантазувати;
спостережлиість; з математики; розгадувати
кмітливість; з географії; криптограми.
уважність; з історії;
6. Словесне малювання.
-У творі немає портрету Леграна .Складіть уявний портрет героя.
Вчитель. Французький письменник Ш.Бодлер, який захоплювався творчістю Е.По, говорив про його героїв: «Його герой – людина з винятковими здібностями, розладнаними нервами, запальна воля якої кидає виклик усім перепонам; людина з поглядом, гострим, як меч, зверненим на предмети, котрі ростуть від того, що вона на них дивиться»
- Чи стосується ця характеристика образу Леграна?
-Чи можна оповідання «Золотий жук» назвати гімном можливостям людини?
-Який художній засіб використано у назві твору? Яке значення має слово «золотий» на початку твору, і якого значення воно набуває у зв‘язку з роз‘язкою оповідання?
-Як ви гадаєте, скільки сюжетів має оповідання? Які?
(Зовнішній і внутрішній)
-Що ми віднесемо до зовнішнього сюжета? А що до внутрішнього?
ІV Підсумок
«Мікрофон»
Вчитель. Отже, ви сьогодні проаналізувли чудове оповідання. Продовжіть речення.
- Детективна література для мене – це…
V Оцінювання.
VІ Домашнє завдання : дібрати цитатний матеріал до характеристики Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача