Едгар Аллан По- засновник жанру інтелектуального детективу. "Золотий жук"

Про матеріал
план-конспект уроку для вчителів, щоб ознайомити учнів із життям і творчістю американського письменника Едгара Аллана По, виховувати інтерес до читання літератури
Перегляд файлу

 

Тема. Оповідання «Золотий жук». Едгар Аллан По – засновник жанру

            інтелектуального детективу.

                                                               …Навряд чи хто може загадати таку

                                                               закручену загадку, якої хтось інший,

                                                               відповідно спрямувавши свою вина-   

                                                               хідливість, не зміг би розгадати.

                                                                              Едгар Аллан По

 

Мета:

-навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю американського   письменника Едгара По, показати багатогранність його особистості; дати теоретичні поняття про детектив і охарактеризувати особливості детективів письменника; допомогти зрозуміти  поняття «точка зору» та  значення прийому «розповідь у розповіді»;

-розвивальна: розвивати навички виразного читання, усного мовлення, логічного мислення, дослідницької діяльностіучнів, вміння аналізувати сюжет і композицію твору;

-виховна: виховувати інтерес до літератури , пізнання незвичайного та загадкового.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання, пергаменти, виконані учнями

Теорія літератури: детектив, оповідач і розповідач,  початкове поняття про точку зору.

 

                                               Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності

У своїй творчості письменник виявив глибокі знання мистецтва і  більшості

галузей сучасної йому науки. Він був обізнаний у   математиці, хімії, біології, психології, фізиці, філософії, знався на теорії ігор, повітроплаванні, мореплавстві тощо. Цікавився По й  парапсихологією, містикою. Це знайшло відображення не тільки у  вчинках його складної натури, а   й   на сторінках творів. Його цікавлять порухи людської душі в   різних ситуаціях. Саме тому він переносить своїх героїв у  виняткові зовнішні або психологічні обставини. Письменника приваблює метод логічних роздумів над вчинками людей. За словами російського письменника Ф. Достоєвського, «У Е. По є  одна риса, яка зовсім відрізняє його від усіх інших письменників і  є однією із визначальних його особливостей — це сила уяви». Саме уява й  переносила По в   інший світ, кращий від реального.

 

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. «Мозковий штурм»
  • Що таке оповідання?
  • Що таке детектив?
  • Що таке дедукція?
  • Яких ви знаєте письменників детективного жанру?
  1. Розгадування теми уроку.

ВУ    ГАР     ТЕК     -       ГО      СНО     АЛЬ         ЖАН     ЛЕК          ІН

 

 ЕД      ТИ        ПО    ДЕ     ЗА      НО       ВНИК    ТУ    РУ         ТЕ

 

Вчитель. А зараз, любі друзі, вам доведеться самим стати детективами – розгадати зашифровану тему  нашого сьогоднішнього засідання.

 

ІІІ Робота над темою уроку

1.Словникова робота

Вчитель. Перш ніж перейти до аналізу оповідання «Золотий жук» давайте познайомимось зі значенням окремих слів, з якими ви зустрілись під час читання оповідання.

Пергамент, криптограмма, містифікація

 

2.Зараз ми перевіримо, чи уважні  ви читачі.

У логічній послідовності розташувати картки зі словами, пояснити свій вибір. (Жук- пергамент- вогонь – череп- кіт- тепла вода- сковорідка- криптограмма)

 

3. Евристична бесіда.

-Яке враженя справило на вас оповідання Е.По «Золотий жук»?

-Прочитавши назву оповідання, як ви  гадали, про що піде мова у оповіданні?

- Ви одразу зрозуміли, що це  детективне оповідання?

- Що ви дізналися про Леграна і Джупітера?

-Від чийого імені ведеться оповідь?

- Чим Леграна роздратував його друг? Поміркуйте, чому той не бачив вусиків жука?

- Чи можна стверджувати, що вже з перших сторінок  оповідання читача огортає атмосфера таємничості?   (Загадкова назва твору, незвичайний острів, дивовижна знахідка, розповідь Джупітера про дивну поведінку Леграна)

- Зачитайте опис жука. Що дивного було у його вигляді? Як протягом твору говорять про комаху Легран, його друг і слуга?

- На підставі чого Джупітер зробив висновок про хворобу господаря?

-Що переконало оповідача в божевіллі Леграна?

 

4. Читання в особах уривку (« Так ми пройшли з десять кроків…» до «Ну , чого мовчиш?»)

 

- Яке місце  в сюжеті твору має щоцно прочитаний епізод?

- Стисло перекажіть, як Легран розкриває таємницю. Поміркуйте, чому це вдалось героєві?

Вчитель. Е.По говорив: «Історія накопичення людських знань безперервно доводить одне: найбільшим числом найцікавіших відкриттів ми зобов‘язані супутнім, випадковим або непередбачуваним обставинам.» І ми в цьому переконались, читаючи оповідання «Золотий жук». Саме завдяки випадковим, непередбачуваним обставинам Легран знайшов скарб.

     Як ми вже говорили, Е.По вважають основоположником детективного жанру. Але з точки  зору літературознавців твори Е.По є лише попередниками детективів у класичному розумінні. Насправді у детективних новелах По багато елементів пригодницьких творів.

     - Давайте пригадаємо ознаки пригодницького твору.

- Які з названих ознак підходять до оповідання «Золотий жук»?

- Який пригодницький твір нагадує вам «Золотий жук»»? (Р.Л.Стівенсон «Острів скарбів». Доречі  Стівенсон і написав його, прочитавши «Золотого жука» Е.По)

  

5. Робота зі схемою.

Скласти схему із запропонованих понять на тему: «Секрет успіху Леграна»

 

Секрет успіху Леграна

 

вміння

ососбисті  якості                        

 

знання 

 

                                                                        

 

цікавість;                                     з хімії ;                                логічно

цілеспрямованість;                     з фольклору;                       розмірковувати;

наполегливість;                           з англ. мови;                      фантазувати;

спостережлиість;                        з математики;                     розгадувати

кмітливість;                                 з географії;                         криптограми.

уважність;                                   з історії;

 

 

6. Словесне малювання.

-У творі немає портрету Леграна .Складіть уявний портрет героя.

Вчитель. Французький письменник Ш.Бодлер, який захоплювався творчістю Е.По, говорив про його героїв: «Його герой – людина з винятковими здібностями, розладнаними нервами, запальна воля якої кидає виклик усім перепонам; людина з поглядом, гострим, як меч, зверненим на предмети, котрі ростуть від того, що вона на них дивиться»

- Чи стосується ця характеристика образу Леграна?

-Чи можна оповідання «Золотий жук» назвати гімном можливостям людини?

-Який художній засіб використано у назві твору? Яке  значення має слово «золотий» на початку твору, і якого значення воно набуває у зв‘язку з роз‘язкою оповідання?

-Як ви гадаєте, скільки сюжетів має оповідання? Які?

 (Зовнішній і внутрішній)

-Що ми віднесемо до зовнішнього сюжета? А що до внутрішнього?

 

ІV Підсумок

     «Мікрофон»

Вчитель. Отже, ви сьогодні проаналізувли чудове оповідання.  Продовжіть речення.

 - Детективна література для мене – це…

V Оцінювання.

 

VІ Домашнє завдання : дібрати цитатний матеріал до характеристики Вільяма Леграна,  Джупітера, оповідача

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


 


 


 


 


 


 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
21 лютого
Переглядів
190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку