Ефективна навчальна практика з хімії для учнів 7 класів
Навчальні екскурсії та навчальна практика є обов'язковими та необхідними складовими освітнього процесу. Вони передбачають створення умов для наближення змісту навчальних предметів до реального життя, спостереження та дослідження учнями явищ природи і процесів життєдіяльності суспільства, розширення світогляду школярів, формування в них життєво необхідних компетенцій, посилення практичної та професійно-орієнтаційної спрямованості освітнього процесу.
Проведення навчальної практики в основній та старшій школі спрямоване на розвиток пізнавальної діяльності учнів, залучення їх до пошукової роботи, поглиблення та систематизацію знань, умінь і навичок школярів, усвідомлення практичної складової навчальних курсів, формування між предметних зв'язків тощо.
Методика проведення навчальної практики включає такі етапи:
1. Підготовчий, під час якого учні знайомляться з метою та формами проведення навчальної практики, отримують завдання та вимоги щодо представлення результатів проведеної роботи, інструктуються з правил техніки безпеки;
2. Змістовно-організаційний, під час якого відбувається навчальна діяльність, що передбачена планом проходження практики;
3. Підсумковий, під час якого проводиться звітування учнів щодо проведеної роботи, перевірка набутих знань і вмінь, підбиття підсумків навчальної практики.
Тема: Дослідження природних об’єктів
в якості кислотно-основних індикаторів
Мета: вивчити, зібрати рослини-індикатори під час екскурсії у природу, дослідити властивості природних індикаторів під час хімічного експерименту, результати досліджень записати в таблицю, зробити узагальнюючі висновки.
Навчальні екскурсії з хімії у світ природи проводяться з метою реалізації завдань загальної середньої освіти щодо посилення практичної спрямованості викладання хімії, профорієнтаційної роботи з учнями. Вони відіграють важливу роль у розширенні світогляду учнів про різноманітність органічного світу, є поштовхом у розвитку навичок проведення експериментів. У процесі досліджень, які проводяться на таких екскурсіях, у дітей формуються вміння порівнювати об’єкти, виділяти й аналізувати їх особливості, робити узагальнення; учні навчаються логічно мислити, висловлювати свої думки, приймати нестандартні рішення, розвивати комунікативні здібності. Екскурсії у світ природи сприяють поглибленню й розширенню не лише хімічних знань, а й полікультурних компетентностей.
І. Підготовка до екскурсії
ІІ. А)Проведення екскурсії - збирання рослин-індикаторів.
Б) Обробка матеріалу: приготування витяжок з рослинного матеріалу; виготовлення індикаторних папірців і випробовування ними розчинів кислот і лугів.
ІІІ. Кожна група школярів складає звіт, в якому дає визначення поняттю «індикатори», розкриває історію індикаторів, складає таблицю «Рослини-індикатори», до звіту додається виготовлений лакмусовий папір та роблять узагальнюючий висновок.
Свої спостереження учні заносять до таблиці та після заповнення роблять висновок.
Сировина |
Природний колір індикатора |
Зміна кольору індикатора |
|
у кислому середовищі |
У лужному середовищі |
||
Пелюстки квітів волошки |
жовтий |
рожевий |
жовто-зелений |
Пелюстки квітів лісової герані
|
фіолетовий |
бузковий |
зеленувато-жовтий |
Листки червонокачанної капусти |
блідо-рожевий |
рожевий |
зелений |
Коренеплоди столового буряку |
червоний |
Яскраво-червоний |
жовтий |
Плоди вишні
|
темно-червоний |
яскраво-червоний |
брудно-зелений |
Плоди чорної смородини |
темно-червоний |
яскраво-червоний |
зелений |
Пелюстки квітів фіалки |
фіолетовий |
малиновий |
жовтий |
Висновок.
Фотоматеріали з навчальної практики