Гра – це не просто забава, а водночас розумна та весела школа життя.
В іграх закладена народна мудрість,
вони не лише розвивають фантазію, кмітливість, інтелект,
а й учать справедливості, чесності.
Екологічні інтелектуальні ігри
вчать бережливого ставлення до всього живого.
Золоті 12 балів
(Екологічна інтелектуальна гра
для учнів 10-х класів)
Ведучий: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські». Слова великого російського вченого М.Ломоносова, сказані ним майже 270 років тому, і тепер не втратили свого значення а, навпаки, звучать як особливо актуальні. «Вік хімії», «вік полімерів» — ці образні характеристики часу, в якому ми живемо, аж ніяк не є надмірним перебільшенням. Вони наочно відображають об'єктивний факт безпрецедентного за своєю могутністю, масштабністю і наслідками вторгнення хімії у найрізноманітніші сфери діяльності людини.
День за днем і рік за роком
Йде наука дужим кроком,
Незвичайні речовини
Підкорилися людині.
Вже мільйони їх сьогодні:
Синтетичні і природні,
Ті - вдягають і лікують,
Ці - будують і харчують.
Сплави різні чудодійні
Навіть в космосі надійні,
Полімери і тканини –
Все для мудрої людини.
Щоб природи суть пізнати,
Треба довго працювати,
Шанувати кожну мить,
Запитання І відбіркового туру:
Розмістіть ці хімічні елементи в порядку зростання їх відносних атомних
мас:
Відповідь. Гідроген, Натрій, Фосфор, Цинк.
Ведучий повідомляє ім’я переможця І відбіркового туру, нагадує правила та розпочинає гру.
І ТУР
1. Який хімічний елемент найпоширеніший у земній корі?
Відповідь. Оксиген (його вміст становить 47 % маси всієї Землі).
2. Який метал найлегший?
Відповідь. Літій (він майже удвічі легший за воду).
3. Що є причиною «кислотних дощів»?
Відповідь. Оксиди Сульфуру та Нітрогену, які під час взаємодії з водою, що міститься в атмосфері, утворюють кислоти - сульфатну та нітратну.
4. Який шар уберігає живі організми на Землі від виливу ультрафіолетового випромінювання Сонця?
Відповідь. Озоновий шар, який складається з газу озону, до складу молекули якого входять три атоми Оксигену.
5. Який хімічний процес відбувається і які речовини утворюються в зелених рослинах?
Відповідь. Глюкоза та кисень (в зелених рослинах відбувається процес фотосинтезу під дією пігменту хлорофілу та енергії Сонця, що відображається таким рівнянням реакції: 6С02 + 6Н20 = С6Н]2О6 + 602
Відповідь. Інсектициди.
7. Атмосфера є обов'язковою умовою існування життя на Землі. Без їжі людина може прожити до ЗО днів, без води - близько трьох днів, а без повітря вона не проживе і п'яти хвилин. Через легені людини щохвилини проходить у середньому 12 літрів повітря (за добу - 17280 літрів, тобто майже 25 кг; отже, людина споживає повітря у 4-5 разів більше, ніж води і їжі разом. Тому забруднене повітря шкідливе для здоров'я людей. Що таке смог?
Відповідь. Смог - промисловий туман (суміш диму, туману і пилу). Виникає в атмосфері промислових міст із часток сажі, попелу, продуктів сухої перегонки палива, у вологій атмосфері містить також краплинки рідини. Смог - одна з причин важких отруєнь людей.
Замість реклами - інформація для роздумів.
Рятуємо чисте повітря. Рятуємо воду -
В морях, океанах, в малих і великих річках.
Рятуємо рідкісних птахів - не всі ще породи,
А ті, що зникають в полях, у лісах, у лугах.
Рятуємо злаки. А потім рятуємо квіти.
Рятуєм світанки - від кіптяви, гару й димів.
Рятуємо тишу. Щоб в тиші мовчати й радіти.
Рятуємо вулицю від голосних двигунів.
Рятуємо землю. А також рятуємо небо.
Рятуємо мрії. Кохання солодкий мотив.
Рятуємо ніжність. Від кого рятуєм? Від себе.
Допоки не пізно і можна хоч щось зберегти.
Ведучий. Щодо негативного впливу на навколишнє середовище і здоров'я людини, то в цьому винна не хімія, а люди, які зазвичай нехтують знаннями про речовини і хімічні процеси, легко порушують норми і правила їх використання, проектують виробництва без очисних споруд, закопують відходи в землю або викидають у водойми, розпилюють хімікати. Своєю діяльністю вони завдають шкоди здоров’ю і навколишньому середовищу.
Запитання II відбіркового туру
Розмістіть ці оксиди в порядку зростання валентності Нітрогену: 1)N2O; 2) N2O5; 3) NO2; 4) N2O3.
Відповідь. 1) N2O; 2) NO2; 3) N2O3; 4) N2O5.
Ведучий називає ім'я переможця II відбіркового туру, нагадує правила та розпочинає гру.
ІІ ТУР
Відповідь. Азот.
Відповідь. Осмій (він у 22,5 рази важчий за воду).
Відповідь. Перед людством стоїть проблема прісної води, яка становить 1-2 % всього об'єму води земної кулі.
Відповідь. Спалювання природного газу зводить до мінімуму спалювання вугілля і нафти, які є джерелом попелу, сульфур (IV) оксиду.
Відповідь. 1 м3 макулатури замінює 1 м3 деревини
Відповідь. Водень (при спалюванні водню не утворюються шкідливі домішки, які забруднюють атмосферу, а тільки чиста вода).
Відповідь. Нітрати. Підвищений вміст нітратів у воді (понад 40 мг на 1л), в овочах, у кормах небезпечний для здоров'я людей і тварин. Споживання таких овочів і води спричиняє розвиток у дітей метглобінемії (синюшність), що призводить до онкозахворювань.
Запитання III відбіркового туру.
Розташуйте ці формули в порядку зростання ступеня окиснення Мангану: К2Мп04, КМп04,Мп02, МпО.
Відповідь. МпО, МпО, К2МnО4, КМnО4.
Ведучий оголошує їм’я переможця III відбіркового туру, нагадує і та розпочинає гру.
ІІІ ТУР
Відповідь. Вольфрам (він плавиться за температури 3420 °С).
Відповідь. Водень (в 14,5 рази легший за повітря).
Відповідь. Карбон (IV) оксид.
Відповідь. Наука, яка вивчає довкілля, а також проблеми, які зумовлюються антропогенним впливом включає в себе різні філософські, соціологічні, економічні, географічні аспекти проблеми. Наприклад: екологія міста, технічна екологія, екологічна етика.
Відповідь. Альфа-частинки є потоком ядер гелію.
Відповідь. Етен.
Метод мічених атомів, або метод ізотопних індикаторів, застосовують під час вивчення перетворень і руху речовин у ґрунтах, фізіологічних і біохімічних процесів у рослинних і тваринних організмах. Цінним є те, що дослідження проводять на живому організмі без шкоди для нього. Мічені патогенні бактерії дають змогу простежити шляхи інфекції в організмі, а мічені шкідники - шляхи та ареали їх розповсюдження. Водночас підвищений вміст радіоактивних ізотопів є причиною забруднення навколишнього середовища. Що таке ізотопи?
Відповідь. Це різновиди одного й того самого хімічного елемента, що різняться за масою атомів (ізотопи відрізняються числом нейтронів, але містять однакову кількість протонів).
Замість реклами — інформація для роздумів.
Ведучий. Щоб запобігти забрудненню навколишнього середовища агрохімікатами та їх шкідливому впливу, необхідно суворо додержуватися правил безпеки та застосування добрив і пестицидів. Шкідлива чи корисна дія речовини залежить від дози, часу і способу її внесення, а також від властивостей ґрунту та погодних умов.
Зупиніться, благаю вас, люди!
Не руйнуйте природу! не буде:
Ні річок, ні озер, ні криниць,
Ні комах, ані звірів, ні птиць.
Ані квітів, ні трав, ні повітря,
Ні людей. Хоч тепер вже повірте,
Зупиніться, останній є шанс.
Огляніться, благаю я вас.
Все задумано мудро в природі -
Жити всьому у мирі і згоді.
Полюбіте природу ви палко,
Не топчіте ногами фіалку.
Як розорите світ оцей вщерть,
Вирок: нам без війни буде - смерть.
Зупиніться, останній є шанс,
Ця планета не тільки для вас!
Нагородження переможців. Звучить музика. Переможцю присвячується хімічний феєрверк:
Заповнюємо розтертим дихроматом амонію фарфоровий тигель на 15- 20 мл у вигляді гірки. Ставимо його на азбестовий лист. Робимо у гірці солі невеликий «кратер». Поміщаємо у нього жмутик вати, змоченої спиртом, потім підпалюємо вату. Від теплоти згоряння спирту починається розкладання солі.
1