Екологічна інтелектуальна гра для учнів 10-х класів "Золоті 12 балів"

Про матеріал

Гра – це не просто забава, а водночас розумна та весела школа життя.

В іграх закладена народна мудрість,

вони не лише розвивають фантазію, кмітливість, інтелект,

а й учать справедливості, чесності.

Екологічні інтелектуальні ігри

вчать бережливого ставлення до всього живого.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Золоті 12 балів

 

(Екологічна інтелектуальна гра

для учнів 10-х класів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ведучий:  «Широко простягає хімія руки свої у справи людські». Слова великого російського вченого М.Ломоносова, сказані ним майже 270 років тому, і тепер не втратили свого значення а, навпаки, звучать як особливо актуальні. «Вік хімії», «вік полімерів» — ці образні характеристики часу, в якому ми живемо, аж ніяк не є надмірним перебільшенням. Вони наочно відображають об'єктивний факт безпрецедентного за своєю могутністю, масштабністю і наслідками вторгнення хімії у найрізноманітніші сфери діяльності людини.

День за днем і рік за роком

Йде наука дужим кроком,

Незвичайні речовини

Підкорилися людині.

Вже мільйони їх сьогодні:

Синтетичні і природні,

Ті - вдягають і лікують,

Ці - будують і харчують.

Сплави різні чудодійні

Навіть в космосі надійні,

Полімери і тканини –

Все для мудрої людини.

Щоб природи суть пізнати,

Треба довго працювати,

Шанувати кожну мить,

Що не вертається, біжить.

Запитання І відбіркового туру:

 

Розмістіть ці хімічні елементи в порядку зростання їх відносних атомних

мас:

  1. Фосфор; 
  2. Натрій;
  3. Гідроген
  4. Цинк  

Відповідь. Гідроген, Натрій, Фосфор, Цинк.

 

Ведучий повідомляє ім’я переможця І відбіркового туру, нагадує правила та розпочинає гру.

 

І  ТУР

 

1. Який хімічний елемент найпоширеніший у земній корі?

  1.  Оксиген;
  2.  Літій;
  3.  Алюміній;
  4.  Сульфур.

Відповідь. Оксиген (його вміст становить 47 % маси всієї Землі).

2. Який метал найлегший?

  1.  Ртуть;
  2.  Залізо;
  3.  Літій;
  4.  Мідь;

Відповідь. Літій (він майже удвічі легший за воду).

3. Що є причиною «кислотних дощів»?

  1.  Оксиди Сульфуру та Нітрогену;
  2.  Оксиди Феруму та Купруму;
  3.  Оксиди Фосфору та Натрію;
  4.  Оксиди Магнію та Хлору.

Відповідь. Оксиди Сульфуру та Нітрогену, які під час взаємодії з водою, що міститься в атмосфері, утворюють кислоти - сульфатну та нітратну.

4. Який шар уберігає живі організми на Землі від виливу ультра­фіолетового випромінювання Сонця?

  1.  Неоновий;
  2.  Кисневий;
  3.  Озоновий;
  4.  Аргоновий.

Відповідь. Озоновий шар, який складається з газу озону, до складу молекули якого входять три атоми Оксигену.

5. Який хімічний процес відбувається і які речовини утворюються в зелених рослинах?

  1. питна сода;
  2. кухонна сіль;
  3. глюкоза та кисень;
  4. етанол.

Відповідь. Глюкоза та кисень (в зелених рослинах відбувається процес фотосинтезу під дією пігменту хлорофілу та енергії Сонця, що відобра­жається таким рівнянням реакції: 6С02 + 6Н20 = С6Н]2О6 + 602

  1.                  
  1. Величезної шкоди завдають сільському господарству шкідники. Наприклад, нащадки самки колорадського жука за один сезон з'їдають ЗО т картопляного листя. Як називаються засоби для боротьби з шкідниками сільськогосподарських культур?
  1. гербіциди;
  2. фунгіциди;
  3. дефоліанти;
  4. інсектициди.

Відповідь. Інсектициди.

 

7. Атмосфера є обов'язковою умовою існування життя на Землі. Без їжі людина може прожити до ЗО днів, без води - близько трьох днів, а без повітря вона не проживе і п'яти хвилин. Через легені людини щохвилини проходить у середньому 12 літрів повітря (за добу - 17280 літрів, тобто майже 25 кг; отже, людина споживає повітря у 4-5 разів більше, ніж води і їжі разом. Тому забруднене повітря шкідливе для здоров'я людей. Що таке смог?

  1. дим;
  2. пил;
  3. суміш пилу, диму та туману (промисловий туман);
  4. туман.

Відповідь. Смог - промисловий туман (суміш диму, туману і пилу). Виникає в атмосфері промислових міст із часток сажі, попелу, продуктів сухої перегонки палива, у вологій атмосфері містить також краплинки рідини. Смог - одна з причин важких отруєнь людей.

Замість реклами - інформація для роздумів.

Рятуємо чисте повітря. Рятуємо воду -

В морях, океанах, в малих і великих річках.

Рятуємо рідкісних птахів - не всі ще породи,

А ті, що зникають в полях, у лісах, у лугах.

Рятуємо злаки. А потім рятуємо квіти.

Рятуєм світанки - від кіптяви, гару й димів.

Рятуємо тишу. Щоб в тиші мовчати й радіти.

Рятуємо вулицю від голосних двигунів.

Рятуємо землю. А також рятуємо небо.

Рятуємо мрії. Кохання солодкий мотив.

Рятуємо ніжність. Від кого рятуєм? Від себе.

Допоки не пізно і можна хоч щось зберегти.

Ведучий.  Щодо негативного впливу на навколишнє середовище і здоров'я людини, то в цьому винна не хімія, а люди, які зазвичай нехтують знаннями про речовини і хімічні процеси, легко порушують норми і правила їх використання, проектують виробництва без очисних споруд, закопують відходи в землю або викидають у водойми, розпилюють хімікати. Своєю діяльністю вони завдають шкоди здоров’ю і навколишньому середовищу.


Запитання II відбіркового туру

 

Розмістіть ці оксиди в порядку зростання валентності Нітрогену: 1)N2O; 2) N2O5; 3) NO2; 4) N2O3.

Відповідь. 1) N2O;   2) NO2;  3) N2O3; 4) N2O5.

 

Ведучий називає ім'я переможця II відбіркового туру, нагадує правила та розпочинає гру.

 

ІІ  ТУР

 

  1. Яка речовина найпоширеніша в атмосфері?
  1.               водень;
  2.               кисень;
  3.               азот;
  4.               оксид (IV) карбону.

Відповідь. Азот.

 

  1. Який метал найважчий?
  1. вольфрам;
  2. осмій;
  3. ртуть;
  4. калій.

Відповідь. Осмій (він у 22,5 рази важчий за воду).

  1. Об'єм води на Землі величезний, майже 70 % поверхні нашої планети заповнено водою. Як же пояснити твердження, що перед людством гостро постала проблема водозабезпечення?
  1. проблема водозабезпечення великих міст;
  2. проблема морської води;
  3. проблема використання води підприємствами;
  4. проблема прісної води.

Відповідь. Перед людством стоїть проблема прісної води, яка становить 1-2 % всього об'єму води земної кулі.

  1. Як газифікація господарства впливає на стан атмосферного повітря (чи додає це забруднення)?
  1. спалювання природного газу дає багато енергії;
  2. спалювання природного газу зводить до мінімуму спалювання вугілля і нафти, які є джерелом попелу, сульфур (IV) оксиду;
  3. спалювання природного газу дає багато карбон (IV) оксиду;
  4. при спалюванні природного газу утворюється вода.

Відповідь. Спалювання природного газу зводить до мінімуму спалю­вання вугілля і нафти, які є джерелом попелу, сульфур (IV) оксиду.

  1. Чому, збираючи макулатуру, учні тим самим зберігають від вирубування значні площі лісових масивів?
    1. хімічною переробкою 1 м 3  деревини можна отримати 200 кг паперу;
    2. з 1 м3 деревини можна отримати 6 тис.кв. м целофану;
    3. з 1 м3 деревини можна виготовити 65 костюмів;
  1. макулатура об'ємом 1 м3 замінює 1 м3 деревини.

Відповідь. 1 м3 макулатури замінює 1 м3 деревини

  1. З огляду на те, що запаси природного газу і нафти поступово вичерпуються, хіміки вже сьогодні дбають про паливо майбутнього. Що це таке?
  1. водень;
  2. етанол;
  3. синтетичний газ метан, одержаний за рахунок конверсії вугілля;
  4. метанол як пальне замість бензину.

Відповідь. Водень (при спалюванні водню не утворюються шкідливі домішки, які забруднюють атмосферу, а тільки чиста вода).

  1. Речовини, переважно солі, які містять необхідні для рослин елементи живлення, називаються мінеральними добривами. їх вносять у ґрунт для підвищення його родючості з метою вирощування високих та стійких врожаїв. Які солі, що негативно впливають на здоров'я людей, містяться в їжі за надлишкового внесення мінеральних добрив?
  1.               хлориди;
  2.               нітрати;
  3.               карбонати;
  4.               сульфати.

Відповідь. Нітрати. Підвищений вміст нітратів у воді (понад 40 мг на 1л), в овочах, у кормах небезпечний для здоров'я людей і тварин. Споживання таких овочів і води спричиняє розвиток у дітей метглобінемії (синюшність), що призводить до онкозахворювань.

Запитання III відбіркового туру.

 

Розташуйте ці формули в порядку зростання ступеня окиснення Мангану: К2Мп04, КМп04,Мп02, МпО.

Відповідь. МпО, МпО, К2МnО4, КМnО4.

Ведучий оголошує їм’я переможця III відбіркового туру, нагадує і та розпочинає гру.

ІІІ ТУР

 

  1. Який метал найтугоплавкіший?
  1. залізо;
  2. мідь;
  3. вольфрам;
  4. натрій.

Відповідь. Вольфрам (він плавиться за температури 3420 °С).

  1. Який газ найлегший?
  1.             хлор;
  2.             неон;
  3.             водень;
  4.             азот.

Відповідь. Водень (в 14,5 рази легший за повітря).

  1. Надлишок якого газу в атмосфері зумовлює парниковий ефект?
  1.             водень;
  2.             карбон (IV) оксид;
  3.             азот;
  4.             карбон (II) оксид.

Відповідь. Карбон (IV) оксид.

 

  1. Що таке соціальна екологія?
  1. наука про відносини рослин і тварин між собою та з навколишнім середовищем;
  2. наука, яка вивчає довкілля, а також проблеми, які зумовлюються антропогенним впливом;
  3. наукова основа раціонального природокористування і охорони живих організмів;
  4. об'єктами вивчення можуть бути популяції організмів, види, екосистеми і біосфера в цілому.

Відповідь. Наука, яка вивчає довкілля, а також проблеми, які зумовлюються антропогенним впливом включає в себе різні філософські, соціологічні, економічні, географічні аспекти проблеми. Наприклад: екологія міста, технічна екологія, екологічна етика.

  1. Явище радіоактивності знайшло застосування в сільському госпо­дарстві. Доведено, що передпосівна обробка насіння опроміненням підвищує врожайність сільськогосподарських культур на 10-30 %. Використовуючи вищі дози опромінення, селекціонери дістають мутанти, одержують нові цінні сорти сільськогосподарських культур. У деяких випадках радіоактивним опромінюванням підвищують продуктивність мікроорганізмів у 2500 разів. Радіоактивне випромінювання - це процес самодовільного перетворення нестійких атомних ядер в ядра інших хімічних елементів, що супроводжується виділенням не видимих оком альфа-, бета-і гама-частинок. Чим є альфа-частинки?
  1. потоком електронів;
  2. потоком ядер гелію;
  3. короткохвильовими електромагнітними випромінюваннями;
  4. потоком нейтронів.

Відповідь. Альфа-частинки є потоком ядер гелію.

  1. Цей газ є стимулятором прискорення цвітіння і регулятором росту рослин. Він використовується для штучного прискорення дозрівання плодів, що дає змогу зривати плоди зеленими і запобігати втратам під час транспортування. Який це газ?
  1. етан;
  2. етин;
  3. етен;
  4. метан.

 Відповідь. Етен.

 

  1. Радіоактивне випромінювання дає можливість «мітити» атоми хіміч­них елементів і за допомогою спеціального обладнання відслідковувати їх міграцію в грунтах, водах, організмах.

Метод мічених атомів, або метод ізотопних індикаторів, застосовують під час вивчення перетворень і руху речовин у ґрунтах, фізіологічних і біохімічних процесів у рослинних і тваринних організмах. Цінним є те, що дослідження проводять на живому організмі без шкоди для нього. Мічені патогенні бактерії дають змогу простежити шляхи інфекції в організмі, а мічені шкідники - шляхи та ареали їх розповсюдження. Водночас підвищений вміст радіоактивних ізотопів є причиною забруднення навколишнього середовища. Що таке ізотопи?

  1. складові частини атомних ядер;
  2. розрізняють стабільні (стійкі) ізотопи та радіоактивні ізотопи;
  3. будь-які атоми, що різняться за складом ядра;
  4. різновиди одного хімічного елемента, що різняться за масою атомів.

Відповідь. Це різновиди одного й того самого хімічного елемента, що різняться за масою атомів (ізотопи відрізняються числом нейтронів, але містять однакову кількість протонів).

Замість рекламиінформація для роздумів.

 

Ведучий. Щоб запобігти забрудненню навколишнього середовища агрохімікатами та їх шкідливому впливу, необхідно суворо додержуватися правил безпеки та застосування добрив і пестицидів. Шкідлива чи корисна дія речовини залежить від дози, часу і способу її внесення, а також від властивостей ґрунту та погодних умов.

Зупиніться, благаю вас, люди!

Не руйнуйте природу! не буде:

Ні річок, ні озер, ні криниць,

Ні комах, ані звірів, ні птиць.

Ані квітів, ні трав, ні повітря,

Ні людей. Хоч тепер вже повірте,

Зупиніться, останній є шанс.

Огляніться, благаю я вас.

Все задумано мудро в природі -

Жити всьому у мирі і згоді.

Полюбіте природу ви палко,

Не топчіте ногами фіалку.

Як розорите світ оцей вщерть,

Вирок: нам без війни буде - смерть.

Зупиніться, останній є шанс,

Ця планета не тільки для вас!

Підбиття підсумків

 

Нагородження переможців. Звучить музика. Переможцю присвячується хімічний феєрверк:

Дослід «Діючий вулкан»

Заповнюємо розтертим дихроматом амонію фарфоровий тигель на 15- 20 мл у вигляді гірки. Ставимо його на азбестовий лист. Робимо у гірці солі невеликий «кратер». Поміщаємо у нього жмутик вати, змоченої спиртом, потім підпалюємо вату. Від теплоти згоряння спирту починається розкладання солі.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 20
Оцінки та відгуки
  1. Шавук Галина Петрівна
    Прекрасна гра. Цікаво для учнів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Попович Оксана
    Гра залишає цінний "багаж" знань з хімії!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Білан Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бортник Марія
    Дякую за цікаву розробку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Нагорна Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Гут Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Ткач Ірина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Калюх Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Каращук Фаїна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Шавук Валентина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Крисько Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Зінчук ТТетяна
    Додає нових знань з хімії!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Мельник Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Аршулік Андрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Демянова Марія
    Дуже гарна робота
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Boiko Helen
    Прекрасно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Igor Olshevsky
    Гарна робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. Bilan Andrey
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. Іванютенко Людмила
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  20. Білан Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 17 відгуків
doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
2667
Оцінка розробки
5.0 (20 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку