Одне з найактуальніших завдань сьогодення - екологічне виховання молодших школярів.Тому вчителю необхідно вчити дітей любити природу, довкілля, піклуватися про нього, не завдаючи шкоди. Мета екологічної стежини – розширювати і поглиблювати знання учнів з краєзнавства; ознайомити з рослинами, що ростуть на пришкільній ділянці, тваринами, яких можна на ній зустріти; довести цінність їх для людини; розвивати спостережливість, уміння зіставляти та розрізняти рослини; виховувати бажання доглядати за рослинами, розводити їх, піклуватися про тварин; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тема. Учімося спілкуватися з природою!
Мета: розширювати і поглиблювати знання учнів з краєзнавства; ознайомити з рослинами, що ростуть на пришкільній ділянці, тваринами, яких можна на ній зустріти; довести цінність їх для людини; розвивати спостережливість, уміння зіставляти та розрізняти рослини; виховувати бажання доглядати за рослинами, розводити їх, піклуватися про тварин; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: путівки-довідники з описом рослин; фотоапарат; блокноти; ручки; насіння квітів; садові інструменти (сапи, поливальниці).
Маршрут: школа => пришкільний міні-парк =>пришкільна ділянка => школа.
Хід заходу
І. Організаційний момент
ІІ. Основна частина
1. Повідомлення теми подорожі
Знову сонце заграло проміннячком ясним,
Вмитий росами щедро, прокинувся день.
І лунають над світом під небом прекрасним,
Прославляючи сонце, мільйони пісень.
Все життя на землі йде від сонця ясного,
Від тепла життєдайного і джерела.
І земля у обіймах проміння палкого,
Як в віночку, у квітах уся зацвіла.
Скільки ж треба людині для щастя у світі?
Сонце, небо, травичка, джерельна вода.
Боже милий, зроби так, прошу я,
Щоб людина в гармонії з світом жила.
Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватися, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті — невід’ємна частинка матінки — природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може ані без води, ані без повітря, ані без Сонця, ані без її щедрих дарів, якими вона нас годує. І не можемо ми протистояти її силі, особливо коли вирують природні стихії. Можливо саме тоді людина і відчуває свою слабкість і нестримну силу природи. Та світ навколо нас такий чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу, та життя нас заставляє замислитись, бо не все так добре, якби хотілося. Людська діяльність багато знищує природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа стане проти людей, щоб людство задумалось, що наша Земля жива, що вона вимагає до себе кращого ставлення і накаже людей. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматись над своєю діяльність і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватись її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність. Відчувати її потреби, прислухатись про що співає Земля.
Діти, сьогодні ми пройдемо екологічною стежиною нашого шкільного довкілля. Відвідаємо зелених братів наших менших, яких ви бачите щоранку, у будь-яку пору, коли йдете до школи. Дізнаємося, до яких видів вони належать, які таємниці ховають, яке значення мають для людей. Будемо навчатись відповідально ставитись до навколишнього середовища та екологічно-грамотно поводитись в природі.
Нехай у ваших оченятах світиться розум. Пробуджуйте в собі допитливість, шукайте усьому пояснення, помічайте все: коли зацвітає перша весняна квіточка, коли заспівав нову пісеньку шпак, коли розкрилася брунька на дереві, і з'явився перший зелений листочок...
Учіться спілкуватися з природою. Це приносить велику радість, душевний спокій. Пам'ятайте: квіточка, посаджена вами, дерево, вирощене власноруч, — це ви, ваша працьовитість, ваша майстерність, ваша радість, ваш добрий слід на цій землі. У народі кажуть: «Людину пізнають по колоску пшениці, яку вона посіяла і виростила».
2. Питання для дослідження
● Що таке екологія?
● Які види рослин зустрічаються у нашому шкільному довкіллі?
● Чому рослин так багато?
● Чи можуть рослини зникнути?
● Як доглядати за рослинами?
● Які рослини потребують охорони та захисту?
●Яких тварин можна зустріти на шкільному подвір’ї?
3. Ознайомлення учнів із правилами поведінки на екологічній стежині
● Ходити тільки у відведених для цього місцях, не бігати по квітниках та газонах.
● Дотримувати тиші, не галасувати.
● Не полохати тварин, які живуть у шкільному довкіллі.
● Не рвати квіти, не ламати гілки дерев заради забави.
● Не смітити.
4. Ознайомлення учнів з маршрутом екологічної стежини
Подорожувати ми з вами будемо від зупинки до зупинки за маршрутом нашої карти.
1. Зупинка «Галерея кімнатних рослин»
2. Зупинка «Окраса подвір’я - дерева та кущі»
3. Зупинка «Наші пернаті сусіди»
4. Зупинка «Такий цікавий комашиний світ»
5. Зупинка «Квітуча школа моя»
То ж вирушаємо у нашу подорож.
Зупинка 1
У кабінетах та коридорах нашої школи знаходяться куточки живої природи, де учні кожного класу проводять різні практичні заняття з вирощування кімнатних рослин; доглядають за ними. Видовий склад кімнатних рослин нашої школи різноманітний. Є серед них драцени,замиокулькас, сансевиерії, пальми, каланхое, рео, юкки, хойя, суккулент, непентес, фікуси, зиферантус, зігокактуси.
Вони дуже добре очищають повітря, милують наші очі.
Зупинка 2
Прислухайтеся, як тихенько шепочуть навколо дерева. Вони пережили зимову негоду і прокинулися від сну. Гарно навкруги! Визначимо, які дерева оточують нас.
Зачитування із путівника-довідника відомостей про дерева.
Тополя. Рід деревних листопадних рослин, заввишки 18 — 45 м і більше.
Швидкорослі світлолюбні дерева, деякі живуть по 120 — 150 ppТополя широко використовують в озелененні міст та в полезахисних лісонасадженнях, деякі вирощують як декоративні. Деревина м'яка, легка, біла, її використовують у паперовому, сірниковому та фанерному виробництвах, у будівництві, для виготовлення штучного шовку.
Тополя — один з український народних символів. Оспівана в ряді художніх творів, народних казках та бувальщинах. Зокрема — в творах Т. Г. Шевченка. у народних піснях є символом дівчини, часто дівчини-сироти.
Клен. Високе (25-30 м заввишки), струнке дерево з колоноподібним стовбуром, з густою розлогою кроною. Листки великі, 5-7-пальчастолопатеві, при основі серцеподібні. Квітки розміщені в багатоквіткових прямостоячих щіткоподібних голих суцвіттях на коротких квітоносах. Плід — блідо-зелена двокрилатка. Тіньовитривала, досить морозостійка рослина. Цвіте у квітні — травні. Поширений майже по всій Україні. Культивують у парках і захисних насадженнях.
Гледичія. Рослина до 40 м заввишки, з темно-бурою корою і розлогою ажурною кроною. На гілках міцні прості або розгалужені колючки. Листки чергові. Квітки зібрані в китиці до 7 см завдовжки. Плоди висячі, на довгій ніжці, майже не розкриваються, темно-коричневі, шкірясті. Насінини овальні, темно-коричневі, голі, блискучі.
Світлолюбна, солевитривала, довговічна порода. Квітне у червні. Розводять по всій Україні, але переважно в лісостепових і степових районах. Медоносна, харчова, деревинна, кормова, лікарська, декоративна рослина.
Платан. Невеликий рід дерев, який походить з північної півкулі. Стовбур дерева має циліндричну форму і може сягати 50 м у висоту і 18 метрів в окружності. Живуть платани більш ніж дві тисячі років. В жаркий період року платан скидає свою зеленувато-сіру кору, оголюючи весь стовбур. Листя чергується, пальчасто-лопатеве, на довгих черешках. Плід — складний горіх, який залишається на дереві всю зиму і навесні розпадається на окремі горішки, які розносяться вітром. Через декоративну цінність і витривалість в умовах атмосферного забруднення їх часто використовують для оздоблення вулиць міст.
Вишня. Вишня звичайна — дерево, сягає до 10 м у висоту. Листя загострене, темно-зелене зверху, знизу світліше. Квіти білого кольору, зібрані в суцвіття по 2-3 квітки.Плід — кисло-солодкий. Цвіте в кінці березня — початку квітня, плодоносить з другої половини травня. Вишня — за віруваннями українців, дерево взаємної любові, весни, краси, мужності. В українському фольклорі вишня символізує красу дівчини, її молодість.
Сосна. Дерево з конусоподібною або пірамідальною кроною. Живе 300–400, іноді й більше років, росте швидко. Сосна — світлолюбна, посухо- і холодостійка порода, невибаглива до ґрунтів, росте передусім на пісках, болотах, скелях тощо.
Туя. Вічнозелене хвойне дерево. Вона морозостійка, добре витримує задимлення і стриження; деревина легка, стійка проти гниття. Культивують у ботанічних садах і парках майже по всій Україні.
Бузок. Бузок являє собою чагарник висотою від 2 до 7 метрів. Цвіте у травні-червні, квіти мають білий або ліловий колір. Бузок є одним з найбільш витривалих серед рослин. Він любить світло. Для його посадки найбільш підходящими будуть відкриті сонячні території.
Зупинка 3
Пташки – наші найменші друзі і невідємна часточка природи. Вони прикрашають діброви і сади, тішать нас своїм чарівним співом. Їх весела дзвінка пісня , яскраве забарвлення оживляють природу і звеселяють наші серця, додають нам бадьорості і радості. Ми любимо наших пернатих друзів. Вони дорогі нам як незамінні помічники в боротьбі за врожай, вірні союзники в знищенні шкідників.
Весна цього року щось забарилася, але з кожним днем птахів стає все більше. Вже давно весело хазяйнують шпаки, діловито постукує дятел, радісно щебечуть синички і горобчики. Незабувають вони заглядати і на наше шкільне подвір’я. А учні нашої школи майструють для своїх пернатих друзів взимку годівнички, а навесні – шпаківні.
Давайте послухаємо про птахів віршики.
Шпак
Прилетіли вже шпаки –
Перші вісники весни.
Дуже любим цих птахів:
Знищать гусінь, слимаків.
Птах цей гарний теж співак,
Ось такий чудовий шпак.
Ми шпаківні змайстрували,
Про житло птахам подбали.
Горобці
Горобці на гілку сіли,
Зграйкою зібрались, полетіли.
Горе злісним шкідникам,
Попелицям і жукам.
Ці птахи бувають в шкоді,
Склюють сонях на городі.
Але й знищують комах.
Горобець – корисний птах.
Дятел
Наче барабаш у лісі:”Тук-тук-тук”.
Дятел учепився за сосновий сук.
З-під гори дістане шкідників-комах.
Це санітар лісу, він корисний птах.
Живиться також насінням сосни,
Ласує ним до приходу весни.
Зозуля
-Ку-ку, ку-ку! – Зозуля кує;
Роки життя усім роздає.
Яйця у гнізда чужі підкидає,
Діток зозуля не доглядає.
Але користь від неї велика дуже,
Волохату гусінь вона знищує, друже.
Синиця
Жовтогруду синичку всі добре знають,
Взимку їй діти допомагають.
Повісять в садках свої годівнички
Для старанної трудівниці-синички.
Віддячить вона нам навесні,
Коли садки зацвітуть цвітом рясним.
Обстежить дерева і під кущами,
Щоб зеленіли, омиті дощами.
Зупинка 4
Погляньте, діти, який сьогодні гарний, сонячний день. Все навколо оживає, прикрашається. Навколо нас вирує цікаве і таємниче життя:на деревах виростають молоді листочки, квіти розкривають свої тендітні пелюстки, горобчики співають на дереві. Але є ще одні мешканці, без яких не можуть обійтися на пташки, ні дерева, ні рослини, ні люди. Послухайте загадку:
Вони всюди проживають,
По шість ніжок мають.
Можуть мати й крила,
Але це не птахи.
Діти, комахи – це чудо природи. А от скажіть но, яких комах ви знаєте?
Давайте прослухаємо, кого з комах ми зустрічаємо на нашому подвір’ї навесні та влітку.
Сонечко. Сонечко —- це хижак. Жуки і личинки живляться попелицями, листоблошками, щитівками і кліщами. Воно цінується за свою корисність і вважається символом удачі. В Європі ця комаха — поширений мотив на поштових марках і листівках з побажаннями щастя. Окрім того, серед маленьких дітей користуються популярністю примовки про сонечко.
Червоноклоп червоний. Це клопи чорного кольору, з червоним малюнком, спина приплюснута. Загальна довжина тіла від 9 до 11,5 мм. Задні крила зазвичай відсутні, але трапляються і винятки. Живе колоніями на землі, біля підніжжя стовбурів дерев, смокче рослинні соки, їжею також слугують дрібні комахи й насіння рослин.
Мурахи. Коли ми з вами прогулюємось потрібно дивитись під ноги. Подивіться, що це за хатинка-пірамідка. Хто тут живе? Так, ми бачимо дружну родину мурашок, які лагодять чи споруджують свій багатоповерховий будинок із численними ходами, переходами, коморами та «дитячими кімнатами». Мурахи працюють дуже злагоджено – кожен має свій обов’язок. Одні несуть на собі соломинки для будівництва, інші – шматочки кори дерев, гілочки, це їм їжа. Мурах часто називають санітарами, адже вони поїдають загиблих комах, прибирають різне сміття. Тому мурахи дуже корисні комахи.
Зупинка 5
Наше шкільне подвір`я уквітчане однорічними і багаторічними квітучими рослинами, які ростуть на квітниках. Яких тільки квітів на них немає! Навесні нас радо зустрічають тендітні крокуси, геоцінти, калужниця з фіалками, царська корона (фритілярія), нарциси та тюльпани, барвінок та іриси. Влітку буяють різними кольорами айстри, мірабіліси, чорнобривці, троянди, лілії. А восени всі квітники прикрашені дубками різних кольорів. Аж до зимових холодів наша школа прикрашена квітами. Доглядають за ними учні та їх батьки. Кожен клас має свій квітник.
Подивіться на наш квітник. На ньому вже зацвіли перші фіалки та тюльпани, калюжниця, і нарциси проспішають до них приєднатися. Сьогодні ми з вами принесли насіння і посадимо чорнобривці, айсти, мірабіліси, декоративні соняшники. Будемо доглядати за ними, а квіти будуть дарувати нам свою красу.
III. Підсумок заняття на екологічній стежині
- Ви помітили, що у нашому шкільному довкіллі мирно співіснують різні рослини (дерева, кущі, трави) та тварини.
Берегти природу — значить берегти життя»,—у цих словах закладено глибокий зміст, адже кожен з нас — це часточка всього живого на землі, і вона — наш спільний дім. Запам'ятайте, якщо ви щось узяли від землі, то маєте віддати їй. Посадіть дерево, вичистіть джерельце, підгодуйте птахів. Тільки тоді збережеться неповторна краса природи.
1 учень
Бережіть природу, люди!
Не травмуйте, не губіть!
Хай краса її повсюди
Не згасає ні на мить!
2 учень
Сьогодні в нас на природі свято,
Зібралось друзів природи багато.
Погляньте: чудова ж природа – мати,
Нам її потрібно оберігати!
Не рви трави товсті жмутки,
Не рви в букети квіти.
Все, що навколо бачиш ти,
Рости повинно й жити.
3 учень
Цвітуть дерева з краю в край,
Буяє лист зелений.
Дерева,друже, не ламай –
Вони наші легені.
А в полі як зустрінеш ти
В гнізді перепеляток,
То краще поруч обійди
І не чіпай пташаток.
4 учень
Не рви, не знищуй, не руйнуй –
Це заповідь для тебе.
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом.
5 учень
Змайструй шпаківню,
Посади калину біля хати.
В природу із добром іди,
Вона ж тобі як мати.
6 учень
Пташки на різні голоси
Співатимуть для тебе,
І в краплях срібної роси
Побачиш чисте небо.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи усе.
Будь гідним сином України!
.