Екологічне виховання учнів під час проведення позакласної роботи з фізики

Про матеріал
Діти з особливими освітніми потребами залюбки беруть участь у позакласних заходах з фізики на екологічну тематику, з метою збереження енергоносіїв. Навчаються жити в різних життєвих ситуаціях.
Перегляд файлу

 

Відділ освіти

Краснокутської  селищної ради

 

Городнянська філія Козіївського ліцею

 

 

 

 

ЕКОЛОГІЧНЕ  ВИХОВАННЯ

УЧНІВ ПІД ЧАС

ПРОВЕДЕННЯ ПОЗАКЛАСНОЇ 

РОБОТИ З  ФІЗИКИ

( матеріали для позакласних заходів )

 

 

                             Виконавець:

          вчитель фізики

                                Городнянської філїї

 

                         Борисенко Валентина

                           Андріївна

 

 

-2023р.-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти

Краснокутської селищної ради

 

Городнянська філія Козіївського ліцею

 

 

 

 

 

ЕКОЛОГІЧНЕ  ВИХОВАННЯ

УЧНІВ  ПІД ЧАС  ПРОВЕДЕННЯ

 ПОЗАКЛАСНОЇ  РОБОТИ

 З  ФІЗИКИ

( матеріали для позакласних заходів )

 

 

 

                             Виконавець:

          вчитель фізики

                                Городнянської філії

 

                         Борисенко Валентина

                           Андріївна

 

 

-2023р.-

 

 

 

 

 

 

 

Виконавець:  Борисенко В.А. вчитель фізики Городянської     філії, спеціаліст вищої категорії.

 

Екологічне виховання учнів під час проведення позакласних заходів з фізики: Розробки позакласних заходів.- Городнянська філія., 2023.-

 

 

    У даному посібнику містяться заходи з фізики для роботи в позаурочний час, що пройшли перевірку часом, які не залишили учнів байдужими, сприяли їхній зацікавленості до навчального предмета.

    Рекомендується для використання в пошуково-творчій роботі як учителям початківцям, так і колегам з досвідом роботи.

 

 

 

 

 

* Городнянська ЗОШ І- ІІ ступенів.

 

 

З М І С Т

 

                                                                      стр.

 

        Вступ.....................................................................   6

    

         Усний журнал

         „Електричний струм і людина”...........................  8

 

 

         Виховна година „Електричні прилади у

         нашому житті”.......................................................  16

 

 

         Виховна година

        „Бережімо електроенергію! ”.................................. 22

 

 

         Бінарний виховний захід

        „Екологія і мир у наших руках!”............................. 27

 

 

         Використана та рекомендована  література........... 33

 

 

 

 

 

 

 

В С Т У П

     

     Сучасна фізика – найважливіше джерело знань про навколишній світ, основа науково-технічного прогресу і разом з тим  - один з найважливіших компонентів людської культури.

     Значення фізики у шкільній освіті визначається насамперед тим, що вона була і є фундаментом природничої освіти. Предметом її дослідження є загальні закономірності природи в усій її багатогранності.

      Перед учителем фізики, як і перед учителями інших предметів, стоїть важливе завдання: не лише повідомляти учням певну суму знань, розвивати їх уміння і навички, а й, головне, навчити дітей застосовувати здобуті знання на практиці. А для цього потрібно викликати й посилювати в учнів власні корисні мотиви діяльності, актуалізувати пов’язані з ними потреби, пропонувати матеріал, для якого характерна практична спрямованість, протиріччя, відповідність потреб учнів. Цього значною мірою сприяють позакласні заняття з предмета.

     Сьогодні важливим є не лише зміст навчання, а й процес його передачі. І тут учителеві допомагає використання рольових ігор, моделювання життєвих ситуацій, або, як тепер кажуть, інтерактивних методів навчання. Сутність інтерактивного навчання полягає в упровадженні інноваційних технологій, коли стимулюється пізнавальна активність і самостійність учнів. Учні вирішують проблемні і творчі завдання, що забезпечує розвиток творчого мислення.

    Позакласні заняття допомагають учителю краще пізнати індивідуальні здібності своїх учнів, виявити серед них обдарованих і всіляко спрямувати розвиток творчого інтересу до вивчення фізики.

   Слід зазначити. Що форми позакласної роботи переносяться й на урок. Поєднання класної і позакласної форм роботи збагачує урок, наповнює його новим змістом, підвищує до нього інтерес учнів.

  Зміст і форми організації позакласних занять мають бути завжди цікавими для учнів. Кожна справа. Організована вчителем, принесе дітям певне задоволення лише тоді, коли вона враховує потреби самого учня, знаходить відгук у його переживаннях, почуттях, позитивних емоціях. У позакласній роботі виконанню цієї вимоги сприяють елементи цікавості, необхідні для здорового відпочинку, доброго настрою, життєрадісної діяльності. Але було б неправильно обмежитися в позакласній роботі лише принципом зацікавленості. Позакласна робота з фізики повинна не розважати учня, а й розвивати й удосконалювати його особистість.

    Не таємниця, що останнім часом діти обділені увагою спілкування зі сторони старших: батьки вирішують матеріальні проблеми, учителі виконують програму, телевізор та комп’ютер дають готову інформацію. А тому застосування інтерактивних методів навчання в позакласній роботі дає можливість дитині бути почутою, висловити свої думки та відстояти певні погляди, посперечатися з однолітками, а то й учителями. Одним словом :  поспілкуватися. Бо, як сказав А. Де Сент-Екзюпері: „Єдина реальна розкіш – це розкіш людського спілкування”.

    Досвід  проведення позакласної роботи з фізики показує, що вона корисна не лише для учнів, а й для вчителя:  допомагає краще вивчити своїх учнів, розвиває його організаторські здібності, змушує бути в курсі останніх досягнень науки і техніки, творчо працювати над собою. Тому вимогливість до самого себе повинна стати найвищим сенсом діяльності всіх учасників навчального процесу.

    Учителям відомі різні форми позакласної роботи: фізичні вечори, конференції,  семінари, усні журнали, заочні подорожі, фізичні ігри тощо.

    З власного досвіду пропоную читачам заходи позакласної роботи з фізики, що пройшли перевірку часом, які не залишили учнів байдужими до Матінки-Природи, сприяли їхній зацікавленості до фізики, як до навчального предмета. Сподіваюсь , що результати моєї пошуково-творчої роботи допоможуть як учителям-початківцям, так і колегам з досвідом роботи.

 

 

 

 

 

 

УСНИЙ  ЖУРНАЛ

„ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ І ЛЮДИНА”

 

  Мета:

  1. Узагальнити знання учнів про значення електричного струму в житті людини.
  2. Розвивати кругозір учнів щодо дії електричного струму на людину та про першу допомогу потерпілому при ураженні електричним струмом.
  3. Виховувати в учнів необхідність виконання правил безпеки під час використання електроприладів. Формувати почуття відповідальності за власне життя та життя інших людей.

 

Електричний струм у житті й побуті людини

 

Струм електричний – чарівний він гном,

З ним ми стикаємось знову і знов:

Ліфти підніма він на поверх найвищий,

І в пилососі він весело свище,

Світлом наповнює  радо наш дім,

Тепло і затишно жити нам в нім.

Пральна машина є в нас у квартирі,

Фен, телевізор живуть з нами в мирі.

Є холодильник на службі у нас,

Магнітофон я включаю раз в раз.

Знаю, що струм взуття шиє та одяг,

Тягне вагони важкі, з ними потяг

Борошно меле і масло збива,

Струм на заводі, в станку – голова.

Ходить тролейбус на струмі й трамвай,

Хліб він пече і смачний коровай.

Струм електричний на службі повсюди,

Вдячні за це йому всі наші люди!

 

   Розвиток електротехніки та широке застосування електричної енергії в народному господарстві пов’язані з великою кількістю відкриттів та винаходів.

    У  житті ми маємо справу з багатьма електричними пристроями, що створюють наш комфорт . Кожен, хто зустрічається з електроустановками, повинен чітко уявляти небезпеку електричного струму, а в разі ураження струмом уміти надати потерпілому негайну допомогу.

 

Дія електричного струму на тіло людини

 

  Сила струму, що йде  у тілі людини визначається законом Ома, тобто залежить від прикладеної напруги і від опору тіла. Опір тіла під час точкового контакту є визначальним фактором, який обмежує силу струму. Для струмів у високих частотах суттєвим фактором є внутрішній опір тіла. Отже у більшості випадків струм, що йде крізь тіло. В основному залежить від стану тіла в точці контакту. Суха шкіра має великий опір, а волога чи мокра – малий. Для сухої шкіри опір між крайніми точками тіла, наприклад, від ноги до руки може дорівнювати 100000 Ом, а повний опір тіла між вологими руками – 1500 Ом.

     У цих випадках максимальні струми, що можливі під час контакту з напругою 220 В , дорівнюватимуть:

 

     І = 220 В / 100000 ОМ = 2,2  м А (суха шкіра)

     І = 220 В / 1500 ОМ = 0, 15   А (мокра шкіра)

 

     Найчутливішими до електричного струму є мозок, грудні м’язи і нервові центри, які контролюють дихання і роботу серця.

    Якщо струм від зовнішнього джерела пропускати через серце, то виникають нескоординовані скорочення м’язів шлуночка. Цей ефект називається шлунковими фібриляціями. Одного разу самовільно виникнувши, шлункові фібриляції вже не зупиняються, навіть якщо припинилася дія струму, що спричиняє їх. У стан шлункових фібриляцій серце може бути приведене слабкими струмами значеннями від 50 до 100 мк А.

    Протягом 1-2 в серцеві м’язи, що не отримують крові слабшають, у результаті чого вони не можуть бути знову приведені у стан нормальних скорочень і настає смерть. Якщо до того часу будуть прийняті екстрені заходи, то регулярна дія серця може бути збережена.

 

      Ураження струмом у побуті та перша допомога потерпілому

 

    Струми, сила яких не достатня, щоб викликати шлункові фібриляції, можуть привести до зупинки дихання, паралізуючи дію нервових центрів, що контролюють легені. Цей ефект зберігається навіть після переривання струму. Дихальний параліч може виникнути від струмів значення, яких лежать у діапазонах від  25

до 100  мА. Навіть струм силою 10 мА може скоротити грудні м’язи так, що дихання зупиняється. Деякі ефекти дії струмів в організмі приведені в таблиці.

Сила струму

                               Ефект дії струму

0-0,5 мА

Відсутній

0,5-2 мА

Втрата чутливості

2-10 мА

Біль, м’язові скорочення

10-20 мА

Зростаюча дія на м’язи, деякі пошкодження

16 мА

Людина не може сама звільнитися від електродів

20-100 мА

Дихальний параліч

100 мА-3 А

Смертельні шлункові фібриляції (необхідна реанімація )

Більше 3А

Зупинка серця (якщо шок був короткочасним, серце ще можна реанімувати). Тяжкі опіки.

 

Можливість електричного шоку існує в багатьох буденних ситуаціях. Джерелами смертельних ударів струмом є електричні пристрої, які складені неправильно або неакуратно або ж ті, що використовуються не за призначенням. Припустимо, що деяка помилка призвела до того, що нагріта спіраль з’єдналася з металічним корпусом обігрівача. Це може виникнути, якщо ізоляція провідника перетерлася в тому місці, де він торкається до корпуса, або ж утворилася перемичка з пилу і бруду, яка відкриває струму шлях до корпуса. Якщо заземлена людина торкнеться до корпуса обігрівача, то її тіло стає частиною електричного кола. Якщо людина стоїть на вологій підлозі у ванній кімнаті або тримається за заземлену трубу, то опір буде малим і крізь тіло пройде значний струм, що може призвести до смерті. Однак, якщо будуть вжиті екстрені заходи, то життя людини, яка піддалася дії електричного струму, може бути збережене.

       Під час усіх нещасних випадків перш за все необхідно звільнити людину від подальшої дії на неї електричного струму.

       При низькій напрузі можна скористатися сухою палицею, дошкою, мотузкою, одягом або іншими сухими ізоляторами. Ні в якому разі не можна працювати неізольованими руками: в противному випадку ви також опинитеся в цьому колі і не зможете звільнитися. Для ізоляції себе від землі та від потерпілого можна одягти гумове взуття, стати на суху дошку або одягти гумові рукавички. Можна запропонувати потерпілому спробувати самому відділитися від землі: наприклад, підстрибнути над підлогою.

       Потерпілому потрібно дати повний спокій, розстебнути пояс та одяг; дати понюхати нашатирний спирт, а також розтерти і зігріти тіло.

       Якщо потерпілий не подає ознак життя, необхідно застосовувати штучне дихання та масаж серця. Для цього потерпілого треба покласти на спину, підкласти йому під лопатки згорток одягу, щоб можна було трохи закинути голову, а потім розкрити йому рот. Потім стати на коліна над головою потерпілого , захватити його руки біля ліктів і, рахуючи „раз”, „два”, „три”, підняти руки потерпілого, закинути їх за голову (вдих). Рахуючи, далі, дещо притиснути руки до боків (видих). При цьому спробувати масажувати серце і під час вдиху впускати за допомогою своїх легень через рот потерпілому повітря. У будь – якому випадку в разі ураження електричним струмом потрібно викликати лікаря. 

 

Життя серед блискавок 

 

      Йде гроза з-за верхогір’я ...

      Справді, тільки примічай:

Чорних птиць імлисте пір’я

Затемніло небокрай.

Прокотився грім з розгоном,

Грають блискавок шаблі.

Пахне морем і озоном

Від притихлої землі.

(М. Рильський)

 

Стіною сірою іде гроза,

Як постріли гарматні, грім гримить.

У зворах вітер виє – скавучить,

Смереки гнуться, як тонка лоза.

Хтось небеса ножами проріза 

Стуляються на небі рани вмить...

Вдихну у  груди промінь блискавиць,

Щоб перед ворогом не падати ниць.

(Дм. Павличко)

 

 

Ветер воет. Гром грохочет…

Синим, пламенем пылают

Стаи туч над бездной моря.

Море ловит стрелы молний и в своей пучине гасит.

Точно огненные змеи вьются в море, исчезая,

Отраженья этих молний.

(М.Горький)

 

Вот пробилась из-за тучи синей молнии струя. Пламень белый и летучий окаймил ее края.

Чаще капли дождевые, вихрем пыль летит с морей, И раскаты громовые все сердитей и смелей.

(Ф. Тютчев)

 

 

Помнишь: мы не ждали не дождя, ни грома,

Вдруг застал нас ливень далеко от дома,

Мы спешили скрыться под мохнатой елью…

Не было конца тут страху и веселью.

Помнишь  - как все тише смех наш становился…

Вдруг над нами прямо гром перекатился.

(А. Майков)

 

      Уявіть собі, що гроза застала вас на відкритій місцевості, де росте одиноке дерево. Ви ведете на металевому ланцюгу собачку, а в другій руці ви тримаєте парасольку.

      Як у такому випадку найвірніше вберегти себе і собаку від грози?

      Щоб оцінити значення електричних зарядів під час грози, потрібно уявити процес електризації в масштабах планети. За нормальних умов біля поверхні землі завжди існує стаціонарне електричне поле, напруженість якого дорівнює 130 В/м, бо постійно рухомі потоки повітря труться об Землю, об різноманітні перепони, один об одного. Під час грози або пилової бурі напруженість цього поля може зрости до 1000 В/м, бо лише одна грозова хмара, об’єм якої досягає декількох тисяч кубічних метрів, несе в собі мільйони тон краплинок води з потенціальною енергією, що дорівнює енергії мегатонної термоядерної бомби.

      Якщо вас застане гроза над відкритим небом, не можна ховатися під деревом, лягати на землю: при близькому розряді блискавки між головою і ногами може виникнути смертельна різниця потенціалів оскільки стояти також небезпечно, то треба присісти: так голова буде достатньо низько наближена до землі, але площа контакту із землею мінімальна.

     Собачку краще взяти на коліна, якщо дозволяють його розміри, або розірвати з ним контактний зв’язок: відпустити ланцюг.

     Струм розряду блискавки розділяється на гілки і розходиться по поверхні землі. Значна сила струму може виникнути в електричному колі собака – земля. Це означає, що струм може ввійти в його передні лапи і вийти через задні. Собака постраждає від блискавки, але ланцюг, за який ви його тримаєте, може лише збільшити довжину кола і різниці потенціалів.

    Якщо одяг і тіло намокнуть від дощу, то основна частина розрядного струму може пройти по шару води на поверхні шкіри, не потрапляючи всередину тіла. А тому захист від вологи під розкритою парасолькою може підсилити небезпеку постраждати від блискавки; тому парасольку потрібно скласти і відкласти в бік.

   Отже, якщо вас застане гроза під час прогулянки з парасолькою і собачкою на металічному ланцюжку, присядьте, парасольку відкладіть, у бік, а собачку візьміть на руки.

 

 

 

    Практикум. Подумай, скажи і запам’ятай назавжди

 

 

  1. Чому у разі виникнення пожежі в електроустановках необхідно відімкнути щиток? Чому не можна гасити вогонь, викликаний струмом, водою або звичайним вогнегасником, а необхідно застосувати сухий пісок або піскоструйний вогнегасник? (Вода і струмінь звичайного вогнегасника є провідниками і можуть знову замкнути коло, а,  отже, відновити причину пожежі.)
  2. Що необхідно вимикати спочатку – вилку переносного шнура із розетки чи другий кінець шнура, що під’єднаний до приладу? (Спочатку вилку із розетки.)
  3. При заземленні електролінії за правилами безпеки один кінець каната спочатку приєднують до землі, і тільки потім другий накладають на проводи лінії. Чому не роблять навпаки? (Якщо проводи перебувають під напругою, то робітник, що накидає незаземлений канат на „лінію”, ризикує опинитися під напругою, оскільки лінія може бути помилково не відімкнутою.)
  4. Для заземлення найкраще провід закопати на глибину до 2,5 м. Але в польових умовах не завжди є така можливість. Тому заземлення часто роблять у вигляді штиря, забитого в землю. Чому в такому випадку корисно місце заземлення полити солоною водою. (Водний розчин солі покращує провідність.)
  5. Якими фізичними міркуваннями  необхідно користуватися при виборі дротини для плавкого запобіжника? (При заданій напрузі на запобіжнику повинна виділятися найбільша кількість теплоти. Це можливо, якщо опір його найменший, тобто коли він виготовлений із товстої дротини з невеликим питомим опором. Запобіжник має бути легкоплавким, а отже, речовина проволоки повинна мати низьку точку плавлення. При невеликій кількості теплоти температура має швидко підніматися до точки плавлення. Тому питома теплоємність матеріалу і маса дротини не повинні бути великими. Матеріал має бути дешевим і легко оброблятися, тобто бути економічно вигідним. Усі ці умови  найкраще задовольняє свинець.)
  6. Чому птахи без найменшої шкоди для себе можуть сідати на проводи лінії електропередач? (Струм у гілках (ділянка між лапками і тілом пташки)обернено пропорційний опорам гілок. Оскільки опір тіла пташки в багато разів більше за опір товстої короткої ділянки провода, то крізь тіло пташки пройде незначний струм.)

 

 

 

ВИХОВНА ГОДИНА

„ЕЛЕКТРИЧНІ ПРИЛАДИ У НАШОМУ ЖИТТІ”

 

       Захід для молодших школярів у програмі тижня фізики

     

 Мета заходу.

 

  1. Удосконалити знання учнів про побутові електричні прилади.
  2. Розвивати політехнічний кругозір учнів, формувати бажання до пізнання нового.
  3. Формувати в учнів уміння безпечно поводитися з електричними приладами, виховувати необхідність дотримуватися правил безпеки, бережливого ставлення до свого життя. Виховувати вміння бережливого й раціонального споживання енергоресурсів.

Обладнання: таблиці – кросворди; таблиці – ресурси; побутові електроприлади (виставка).  

 

План заходу:

  1. Співбесіда: пригадаємо електричні прилади, що є у кожного вдома (кросворд).
  2. Правила безпеки під час користування електричними приладами (гра „Так чи ні”).
  3. Інсценізація: казка „Про жабенят та праску”.
  4. Співбесіда: коли зникає електричний струм (фантазуємо).
  5. Змагання: „Хто найкмітливіший” (робота з ребусами).
  6. Заключне слово вчителя.
  7. Нагородження переможців.

 

Ведучий. Дорогі діти, сподіваюся, ви чули про тиждень фізики, що триває в нашій школі. Ви ще не вивчаєте фізику, але кожного дня користуєтеся пристроями, предметами, що мають безпосереднє відношення до даного шкільного предмета. Тож сьогодні ми з вами і поговоримо про електричні прилади. Пригадаємо їх за допомогою кросворду. Будьте уважними та активними. Переможців чекають нагороди.

     (діти працюють із кросвордом „електричні прилади”.)

Ведучий. І лампочка, і холодильник, і пилосос, і праска живляться електричним струмом, тому й називаються електроприладами. Усі  - і дорослі, і мали повинні знати, що електричний струм не тільки друг людини, а й грізний противник. Зараз ми з вами за допомогою гри повторимо правила безпеки при користуванні електричними приладами.

Слухайте уважно та дружно відповідайте „так” чи  „ні”.

  •      Чи треба пральний автомат після роботи вимикати? (Так.)
  •      Без дозволу електроплитку вмикати дозволено тобі? (Ні. )
  •      Перегоріла настільна лампа, ти сам її заміниш? (Ні. )
  •      Скажіть, чи цілий вимикач повинен бути вдома? (Так.)
  •      У розетку пальці й олівці встромляти можна? (Дружно – ні.)
  •      У холодильник заглядати ти мастак, а двері щільно прикриваєш? (Так.)
  •      Помітив: дріт чи вилка пошкоджені, користуватися будеш ними? (Ні. )
  •      Чи можна залишати на столі без нагляду увімкнену праску? (Ні. )
  •      А під кінець скажіть мені, повчальна гра у нас, чи ні? (Повчальна.)

   

      Ведучий. На наш захід прийшли казкові герої. Дуже вже їм  хочеться з нами поспілкуватися.

 

      Інсценізація казки

      Ведучий. Жила баба на болоті,

      Мала дочок і синів.

      Вечорами на горбочку

Научала пустунів,

Щоб були уважні й чемні,

Прислухались до порад.

Вчили вірші й телевізор

Не вмикали раз по раз.

Побрела мама в болото –

Захворів там друг близький.

Залишились жабенята.

Що ж тепер робить малим?

Довго шкоди й не шукали,

Знадобилась праска їм.

Знайшли праску, увімкнули,

За хвилину вже й забули.

Почалася нова гра:

Хто з’їсть швидше комара?

Та розжарилася праска,

Вже горить під нею стіл.

Розгубилися малята. По кутках давай тікати.

 

Жабенята. Що роботи? Що роботи?

 

Лелека. Набирайте 01.

Жабенята. Де ж пропала наша мама?

Як той номер набирати?

 

Лелека. Що за гомін? Що за шум?

Відімкніть швиденько струм!

Стіл водою заливайте,

Даром часу не втрачайте!

 

Жабенята. Ой біді, біда, біда.

Праски більше в нас нема.

Мама лаяти, певно, буде,

Бо чимала в домі згуба.

І чого ж бо лаяти нас?

Все було б у нас гаразд.

Праска лиха додала.

В чому ж наша тут вина?

 

Ведучий. Діти. Хто підкаже жабенятам, у чому їх вина?

Учень 1. Жабенята порушили правила техніки безпеки користування електричними приладами, залишили електропраску без нагляду, та ще мабуть, поставили на стіл без підставки.

Учень 2. Жабенята розгубилися і забули, як викликати пожежників. Я знаю, що в разі пожежі необхідно набрати по телефону 01.  

 

Лелека. Електропраска, кожен знає,

У побуті допомагає.

Та пам’ятати має кожний,

Що з нею бавитись не можна.

І пам’ятай, як каже тато:

- Багато разом не вмикати.

А то нагріється розетка

І буде там вогонь за мить –

Від того може й дім згоріть.

 

Ведучий. Тож давайте, друзі, ще раз повторимо правила користування електричними приладами.

(діти по черзі в „мікрофон” формулюють правила.)

 

  1. Не залишати без нагляду ввімкнені електричні прилади.
  2. Не сушити білизну поблизу електроприладів.
  3. Увімкнену електропраску ставити на підставку.
  4. На чіпати пошкоджені розетки або оголені проводи.
  5. Не вмикати в одну розетку декілька електричних приладів одночасно.
  6.    Користуючись кип’ятильником, забороняється перевіряти

            ступінь нагрітості води при ввімкненому кип’ятильнику.

  1. Електрокалорифери не ставити поблизу предметів, що

       легко займаються.

  1. Електронагрівні прилади вмикати лише з дозволу, а ще

      краще – присутності дорослих.

  1. Виходячи з дому, завжди перевіряйте, чи всі електричні прилади вимкнені з мережі.
  2. Не можна бавитися, засовуючи в розетку цвяхи чи інші предмети. Бажано придбати спеціальні затулки, що вставляються в розетку.
  3. Не можна користуватися електричними приладами, якщо не знаєш правил користування ними.

 

          Ведучий. Діти, а хто з вас може уявити ситуацію, коли зникає

           електричний струм?

      (заслуховуються відповіді дітей. Ведучий доповнює відповіді та

      надає слово учневі.)

          Учень. То був не сон, навіть не чудо,

  Зникла електрика повсюди.

  Сумують у пітьмі квартири,

           Застряли в ліфтах пасажири.

           Не гріє воду кип’ятильник,

           Мовчить похмуро холодильник,

           На плитці чаю не зігріти.

           Не подивитись телевізор.

           Ні прасувати, ні попрати,

           Біля дверей хтось – не впізнати,

           Все місто в темряві дріма.

           У мами настрою нема,

           Шукає знову нову свічку.

           Треба зустріть мою сестричку,

           Мала ще з школи не прийшла,

           А тут – електрики нема.

           Зник струм у місті – от біда,

           В сусідки й хліба он нема,

           І зовсім темні магазини.

           Ходити в темряві  - не сила.

           Тато сердито мій мовчить,

           Не можу я уроки вчить,

           Погодьтесь – то таки біда,

           Коли електрика зника!

 

          Ведучий.  Молодці, діти! А щоб не сталося такої біди, всі мають знати, що електроенергію необхідно економити. Підрахунки показали, що:

  • не щільно зачинені двері холодильників та снігові нарости в них збільшують використання енергії на 15-20 %;
  • використання каструлі з нерівним дном під час приготування їжі на електроплитці призводить до перевитрати енергії на 40-60 %;
  • чисті лампи і світильники покращують освітлення кімнати на 10-15 %, а отже немає потреби вмикати зайву лампочку;
  • використання посуду з потовщеним дном економить 10-20 % електроенергії.

 

Прочитайте українські народні прислів’я. Одне з них доповнює правила безпеки при користуванні електроприладами, а інше на мові фізики звучить як найуніверсальніший закон природи – закон збереження.

  1.    Буде каяття, та не буде вороття. )

2.Без труда не буде добра.)

Заключне слово вчителя. Нагороди.

 

 

 

 

 

 

 

ВИХОВНА ГОДИНА

„БЕРЕЖІМО ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ ! ”

 

Мета: формувати знання про електроприлади у побуті, виховувати ощадливе використання електроенергії.

Обладнання: ілюстрації електроприладів, плакати з правилами ощадливого користування електроприладами, фломастери, аркуші паперу.

 

Хід заходу 

 

Учитель. Найбільше електроенергії споживають у побутовому секторі. Потреба в електроенергії постійно збільшується. Простота, доступність і дешевизна електроенергії породили у багатьох людей уявлення про невичерпність наших електричних ресурсів, притупили усвідомлення необхідності  економити її.

  Майже половина електроенергії в побуті марно витрачається через недбалість споживачів. Саме тому дуже важливим напрямком збереження електроенергії є раціональне використання побутових електроприладів. Чи можете ви розповісти, які електричні прилади є у вашому домі і як ви ними користуєтесь?

                                    1-й учень

. Є у  нас електроплитка,

 Варить кашу і борщі.

І, коли усе готове,

       Вимкнути спішу мерщій.

                                    2-й учень

  Ну, а я не поспішаю

Плитку вимикати.

     Підігрію, що зварили,

Поїм і йду читати.

Учитель.  Не можна залишати плиту без догляду. А щоб економно використовувати електроенергію,

 краще користуватись плиткою з регулятором потужності конфорок.

                                3-й учень

                 Пиріжки, пампушки, булки –

      Все духовка в нас пече.

    Як заходиться бабуся,

 То усе таке смачне!

 

                                     4-й учень

       А у нас мікроволновка

      Швидко їжу приготує,

       Підігріє, розморозить,

     Всю родину нагодує.

 

                                        5-й учень

              Електрика не тільки гріє,

 Але й охолодить.

                  Холодильник в нашім домі,

Завжди у нагоді.

 

Учитель. Діти, щоб холодильник не витрачав багато електроенергії , слід пам’ятати такі правила

 (вивішується таблиця):

 

  • встановіть терморегулятор на 4 – 5 градусів;
  • перш ніж їхати у відпустку, звільніть холодильник від продуктів, вимкніть його і залиште відчиненим;
  • пересвідчитися в тому, що холодильник не торкається теплих стін;
  • намагайтеся відчиняти холодильник якомога рідше;
  • очищайте від пилу задню стінку холодильника, де розташований змійовик конденсатора;
  • перевірте, чи добре прилягає  по всьому периметру ущільнювач для  дверей;
  • перевірте, чи гасне лампочка всередині холодильника, коли двері зачинені; для цього натисніть на кнопку вимикача;
  • не ставте в холодильник гарячі страви.

                         

                                   6-й учень

          Смажить наш електрогриль

Курочку смачненьку.

  Рибу теж він приготує,

            Все робить вправ ненько.

 

                        

                                  7-й учень

          Важко мамі було прати

І влітку і взимку.

     Та ось тато їй купив

       Для прання машинку.

 

Учитель.  Щоб економити електроенергію під час користування пральною машиною, потрібно правильно відрегулювати кількість води та її температуру при пранні та полосканні білизни. Потрібно також правильно завантажувати машинку білизною.

    Так , наприклад, згідно з результатами обстеження, проведеними компанією ”Проктер енд Гембл”,  завантажуваність споживачами машин, розрахованих на 7 – 9 кг, становить менше 2.5 кг. Це доводить, що споживачі не мають ні найменшого уявлення про продуктивність своїх пральних машин і про умови, що обмежують можливості їхньої ефективної експлуатації.

                         

                         8 – й  учень

       Праска мамі допоможе

       Справитись з білизною

Пилосос і полотер

                Квартиру зроблять чистою.

 

                            9-й  учень

    Чайник, сковородка,

Кофеварка. фен –

          Все це – вид електрики,

                Нас залишить без проблем.

 

                      10-й учень

   Я купаюсь, мию посуд,

 Є в нас водонагрівач,

   А без гарячої водички

Хоч бери та й плач.

 

Учитель. Коли користуєтесь водою з водонагрівача, щоб зберегти електроенергію, потрібно запам”ятати такі правила (вивішується плакат).

 

  • не мийте посуд під великим струменем гарячої води;
  • користуйтесь душевою сіткою зі зменшеною витратою води;
  • перевірте, чи не течуть крани.

                 

                               11-й учень

                                                  А як темінь наступає,

Світло ми вмикаєм.

       Як же можем ми забути

                Щось в квартирі увімкнути?

 

                                12-й учень

                     Бра , торшер, настільна лампа,

                                      Люстра гарно сяє

Електричне світло

                                      Радо нас вітає.

 

Учитель. Ми кожного дня користуємось освітлювальними приладами. Але коли ми користуємось ними, треба пам’ятати (вивішується плакат).

  • вимикайте світло, коли воно не потрібне;
  • чиніть за принципом: „Хто йде останній, той вимикає світло!”
  • використовуйте одну потужну лампу замість декількох ламп меншої потужності, наприклад, лампу в 100 Вт  , замість двох ламп по 60 Вт;
  • утримуйте в чистоті лампи, плафони, та іншу освітлювальну апаратуру;
  • стіни й стеля мають бути світлих тонів.

 

Учитель. Дотримання всіх цих рекомендацій призведе до значної економії енергії в помешканні.

 

Уся електроенергія, спожита електроприладами, фіксується вимірювальними приладами – електролічильниками. Наприкінці кожного місяця знімають показники лічильника електроенергії.

 

А тепер давайте розв'яжемо задачу.

 

11 листопада лічильник показував 563; а 11 грудня – 663. Вартість  електроенергії становить приблизно 22.5 коп за 1 кВт/год. Скільки потрібно заплатити за електроенергію?

 

  • Що ж потрібно робити аби платити менше?

 

                              1 –й учень

За собою світло

   Завжди вимикати.

                Що вивчали ми сьогодні –

Треба пам'ятати!

 

Учитель.  А зараз, діти намалюйте малюнки, у яких спробуйте відобразити свої знання, отримані сьогодні  про те, як потрібно берегти електроенергію.

 

БІНАРНИЙ ВИХОВНИЙ ЗАХІД

„ ЕКОЛОГІЯ І МИР У НАШИХ РУКАХ ! ”

 

Мета: розкрити можливості розв'язання екологічних проблем засобами природничих наук; розширити знання про зв'язок фізики та хімії, поглибити вміння аналізувати факти, робити висновки, з'ясовувати причини забруднення навколишнього середовища; виховувати свідоме та дбайливе ставлення до власного здоров'я та здоров'я всіх живих організмів  планети Земля.

 

Девіз уроку:  „Любімо, шануймо, бережімо, захищаймо, як захищає мати дитину від великої небезпеки, природу – вічне джерело нашого життя і нашої творчості. Вона нам у стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати”.

 

Емблема: „Екологія і мир в наших руках!”

 

Питання, що розглядаються в процесі заходу, записані на дошці,  за ними вчитель фізики та хімії доповнюють учнівські відповіді.

 

  1. Які процеси відбуваються в живій природі? Навести приклади (фізичні, хімічні, біологічні).

 

  1. Навести приклади позитивного впливу діяльності людини на природу.
  2. Що ви знаєте про негативний вплив діяльності людини на природу?

 

Учитель фізики.    У побуті поширена думка, що найбільшої шкоди навколишньому середовищу завдає хімія, фізика та хімічні виробництва. Як ви вважаєте, чи правильно це?

 

1-й учень. Те, що хімія, фізика завдає шкоди середовищу, не зовсім правильно. Роль фізики та хімії в житті суспільства надзвичайно велика. Без розвитку цих наук неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії, транспорту, зв’язку, будівництва, електроніки, сфери побуту, галузі створення  нових технологій.

    Хімія – галузь природознавства, що вивчає склад, будову, властивості і перетворення речовини, розробляє методи їх синтезу і дослідження.

 

2-й учень. Фізика – одна з найдавніших  природничих наук. Це фундаментальна наука про властивості і будову матерії, закони її руху.

 

Учитель. Однак розвиток хімії і фізики породжує нові проблеми, пов'язані зі станом природного

середовища та як наслідок із загрозою для здоров’я людини.

Сучасний рівень  розвитку пов'язаний з екологічними проблемами.

 

3-й учень. Головними забруднювачами навколишнього середовища є теплоелектростанції, металургія, транспорт.

Приклад: В атмосферу щорічно викидається 100 млн. тон  оксиду сульфуру.  В основному це припадає на теплові електростанції та транспорт.

Хімічна промисловість викидає в атмосферу аміак, сірководень, хлоріди,  різні залишки від переробки хімічної сировини тощо,

 

4-й учень.  Досить гострою проблемою в наш час є забруднення середовища радіоактивними речовинами, що негативно впливають на живі клітини організмів. Ці речовини призводять до враження кісткового мозку, внаслідок чого порушується процес утворення крові, опромінення впливає на спадковість, внаслідок чого відбуваються мутаційні процеси.

 

Усі ми  добре знаємо про Чорнобиль  Він став символом горя і страждань, покинутих домівок, розорених гнізд, здичавілих тварин.

 

 Чорнобиль... Чорний біль нашої землі. В Україні з 1986 року спостерігається зростання появи злоякісних пухлин на 48% , розлади кісткової, м'язової та сполучної тканини, а також серцево-судинних захворювань.

 

1-й учень.  Вода – кров Землі. Вона може бути доброю і злою. Без неї немає життя. Проте немає зараз таких водойм, які б не потребували захисту. Цукрові і плодоконсервні заводи , звалища, ферми скидають у річки не мільйони, а мільярди кубометрів неочищеної води. Трапляються випадки, коли в моря і океани виливається велика кількість нафти і мазуту. У річки України щорічно скидається близько 5 млн  шкідливих речовин. Вміст їх у Південному Бузі зріс удвічі, що призвело до зростання онкозахворювань.

 

2-й учень.  Пісна вода становить 2.5% від загальної кількості води на Землі. Уже зараз відчувається нестача води в Донбасі, Криворіжжі, Криму.  На заводах України зведено очисні споруди, нейтралізатори шкідливих речовин, очищення промислових стоків (Криворізький коксохімічний завод).

  Забруднення гідросфери поділяють на хімічне, фізичне, бактеріальне, біологічне, теплове та механічне.

  Хімічне забруднення води відбувається в результаті надходження до водоймищ снігових вод, різних шкідливих домішок. До них належать сполуки Плюмбуму, Меркурію, Купруму, Феруму, Хлору.  Вони поглинаються і передаються далі  по харчовому ланцюгу до вищих організмів.

Механічне забруднення – підвищення вмісту механічних домішок – властиве в основному поверхневим вадам забруднення.

Бактеріальне та біологічне забруднення – наявність у воді різних патогенних мікроорганізмів , грибів і дрібних водоростей, а також гельмінтів.

Радіоактивне забруднення – наявність радіоактивних речовин у поверхневих і ґрунтових водах.

Теплове забруднення – потрапляння у водоймища підігрітих вод теплових і атомних електростанцій.

 

3-й учень. Річковий стан в Україні становить 85.1 млрд метрів кубічних.  70% припадає на Південно – Західний район, де проживає 40% населення, на Донецько-Придніпровський припадає 30 %, де проживає 60 %.

  Є низка каналів:  Північно кримський, Дніпро – Кривий Ріг, Сіверський Донець – Донбас, Дніпро – Донбас, Інгулецький.

 

В Україні існує 748 водосховищ загальним обсягом 1 млн. метрів куб. кожен.  Головним джерелом води в Україні є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Західний Буг, Тиса.

 

4-й учень.  Промисловість використовує 20 % води. З Дніпра щорічно на потреби людини відбирають 15 мільярдів метрів кубічних води, в атмосферу басейна викидається близько 10 млн.тон газопилових частинок.

 

Щорічно у води Дніпра потрапляє:

  • 500000т нітратних сполук;
  • 40000т фосфорних сполук;
  • 20000т калійних сполук;
  • близько 1000 т заліза;
  • 40т нікелю;
  • 2 т цинку;
  • 1 т міді;
  • 0.5 т хрому.

 

1 –й учень. Збільшились стоки, що в кілька разів збільшило забруднення підземних вод. Змінився водно-сольовий режим грунту, знизився вміст гумусу, посилилась ерозія берегової зони. У важкому екологічному стані перебувають Азовське і Чорне море – тут можна вже говорити про екологічну катастрофу. Раніше тут водилося 114 видів риб.

Загальний вилов перевищував 300000 тонн на рік. Сьогодні           вилов риби зменшився у 6 разів, а та риба, що виловлюється забруднена отрутохімікатами.

 

2-й учень. У 1993 році було прийнято Декларацію по захисту Чорного та Азовського морів.

  Зараз з'явилася нова галузь екології –  урбоекологія. Урбанізація в перекладі означає „ містоформування” . У містах проживає 70 % населення від загальної кількості. У світі 160 міст з 3-мільйонним населенням, які дуже негативно впливають на довкілля в радіусі понад кілька кілометрів. Мешканці великих міст п'ють воду набагато бруднішу.  Шумові навантаження, перенаселення, транспортні проблеми, вплив електричних і магнітних полів стали причиною масових захворювань нервової системи. Отже саме урбоекологія визначає шляхи покращення екологічного стану сучасних міст.

 

3-й учень. Однією з основних проблем є руйнування озонового шару. Несприятливі наслідки діяльності людини призвели до дисбалансу процесів обміну та щорічного росту вмісту вуглекислого газу в атмосфері, За рахунок вуглекислого газу створюється 50% порошкового ефекту. Почали з'являтися „озонові дірки”, причиною яких є забруднення атмосфери окислами Нітрогену.

 Проблема зміни клімату виявилася дуже складною і не знаходить вирішення. Основну небезпеку являють собою викиди водяної пари та оксидів Нітрогену з двигунів надзвукових транспортних літаків і ракет .

 

4-й учень.  Оксиди  Сульфуру та Нітрогену, що викидаються в атмосферу в результаті роботи теплових електростанцій та  автомобільних двигунів, поєднуються з атмосферною вологою, в результаті чого утворюються дрібні крапельки сульфатної та нітратної кислоти, які переносяться у вигляді туманів та дощів. Ці дощі дуже шкідливі для навколишнього середовища.

1. Знижується врожайність, вимирають ліси.

2. Отруюється вода озер, рік, ставків, вимирає риба.

3. Збільшується кількість захворювання (хвороби дихальних шляхів, шкіряні хвороби, погіршення зору).

 

1-й учень. Екологічне право України – це система правових норм, якими регулюються суспільні відносини й раціональне використання природних ресурсів. Екологічне право регулюється такими нормативними актами: Закон України „Про охорону атмосферного середовища” від 25.06. 1991 р, Закон України „Про природно-заповідні фонди України від 16.06.1992 р.,” закон „Про рослинний світ”.

      Висновок:   Природа – це такий саме унікум, як картина Рафеля.

 Знищити її легко, відновити неможливо. 

      Природа – найкращий з лікарів. Вона виліковує хворих.

Жартувати з нею не можна. Природа не вибачає помилок людині.

     Екологічна чистота планети Земля залежить від людей. Настав час людству зупинитися, озирнутися навколо, побачити над собою сяючі зорі, синє небо, прислухатися до співу пташок, замислитися над своїм призначенням на Землі, захистити природу.

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ТА РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Дробноход М.І. Стійкий екологічний безпечний розвиток і Україна. – К., 2002., 273 с.
  2. Внеурочная работа по физике. / Под ред. О.Ф. Кабардина. – М.: Просвещение, 1983.
  3. Ланина И.Я. Не уроком единым.- М.: Просвещение, 1991.
  4. Бугайов О.І. Підвищення ефективності уроків з фізики. Зб. статей. – К.: Рад.школа., 1986.
  5. Сценарії екологічних заходів. – Х.: Вид. група „Основа”: „Тріада+”, 2007. – 368 с.
  6. Позакласні заходи з фізики. Посібник для вчителів та студентів. К.: „Шкільний світ” , 2005.
  7. Дементьєва Т.П., Ярещенко Л.В., Екологічна стежка як форма і метод екологічної освіти: Методичний посібник. – Х.: ХОНМІБО, 2007.- 92с.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Позакласні заходи
Інкл
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 15. Робота й потужність електричного струму
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку