Екологічні чинники, їх класифікація, закономірності впливу на живі орнанізми

Про матеріал
Матеріал містить методичні вказівки до теми "Екологічні чинники", наведно структуру уроку.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«РОМЕНСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

ДЕРЖАВНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

«КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»

 

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТКА (ПЛАН) ЗАНЯТТЯ № 7

 

Предмет: Природничі науки (біолого-екологічний модуль)     

Група: Н 2-1      

Дата:  14.11.2022 р. 

Тема заняття:  Екологічні чинники, їх класифікація. Загальні закономірності впливу екологічних чинників на живі організми

Вид заняття (тип уроку): комбінований урок

Мета заняття:

Навчальна: розширити знання студентів про середовище життя, екологічні чинники, їх класифікацію, з’ясувати закономірності впливу екологічних чинників на живі організми та угрупування; показати основні закономірності дії екологічних факторів на живі організми; дати уявлення про залежність між життєдіяльністю виду й інтенсивністю того чи іншого фактора середовища.

Розвивальна: розвивати в студентів інтерес до пошуку знань, умінь аналізувати та робити висновки, розвивати системність мислення та комунікативні здібності, сприяти розвитку екологічного мислення студентів, формувати свідоме ставлення студентів до людської діяльності і розуміння її наслідків.

Виховна: виховувати любов та чуйне ставлення до природи і навколишнього середовища, розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи, почуття цінності життя кожного живого організму, екологічну свідомість, культуру та світогляд.

Забезпечення заняття:

Наочність: матеріал до презентації з теми заняття, відеоролик «Екологічний мультик», інтерактивні вправи «Знайди відповідність», «Вікторина», «Пазл», Google Form «Екологічні чинники», інтерактивна дошка Jamboard.

Роздатковий матеріал: опорний конспект з теми «Екологічні чинники, їх характеристика», бланки тестових завдань, розроблених у додатку Google Forms.

ТНЗ: мультимедійний комплекс

Література:

1. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / Костянтин Задорожний. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 208 с.

2. Царик Л.П. Екологія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: (рівень стандарту, академічний рівень) / Л.П.Царик, П.Л.Царик, І.М.Вітенко – 2-ге вид. –  К.: Генеза, 2012. – 96 с.

3. Білявський Г. О., Падун М. М., Фурдуй Р. С. Основи загальної екології. – К.: Либідь, 2005. – 408 с.

                                      ХІД ЗАНЯТТЯ

 

Государственная итоговая аттестация І. Організаційна частина заняття.

Привітання. Облік присутніх, налаштування на співробітництво і взаєморозуміння.

Перевірте чи готові ви сьогодні до заняття? Чи є відсутні? Для роботи на заняттях вам потрібні: зошити, додаткові джерела інформації, мислення, пам'ять та увага.

Епіграфом нашого заняття буде вислів нідерладського вченого, етолога і орнітолога Ніколаса Тінбергена «Людина не повинна соромитись цікавості, яку пробуджує в ній природа».

Тож сьогодні на занятті спробуємо переконатися в цьому, бажаю вам плідної праці, творчого мислення, уваги та вдалих оцінок.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети та основних завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності.

А зараз пропоную вам переглянути відеоролик «Екологічний мультик», який допоможе вам зрозуміти, якими будуть тема, мета та завдання нашого заняття сьогодні.

Кнопка со значком компьютера Медиаплеер, значок видео, игра, прямоугольник  png | PNGEgg

(Перегляд відеоролика «Екологічний мультик» https://www.youtube.com/watch?v=mC6d9OzNHqE). Обговорення.

Давайте разом обговоримо відеоролик. Які основні проблеми були висвітлені в даному відео-фрагменті? Про які компоненти навколишнього середовища згадується в ньому? (Відповіді студентів).

Навколишнє середовище складається з компонентів, які  необхідні для збалансованого розвитку суспільства, тому планета Земля – біосфера, заселена живими організмами, повинна «жити» та функціонувати в гармонії з людською діяльністю.

Отже, темою нашого сьогоднішнього заняття  - «Екологічні чинники, їх класифікація. Загальні закономірності впливу екологічних чинників на живі організми».

Але щоб досягти мети заняття, нам необхідно дати відповідь  на таке запитання (постановка проблемного запитання):

«Який з екологічних факторів є визначальним за негативним впливом і чому?» (Відповіді студентів).

Пропоную переглянути картину. Чия картина перед нами? Яка її назва? (Пабло  Пікассо «Дівчинка на кулі», іспанський та французький художник)

Розповідь викладача.

Погляньте, яка грація, який динамізм у рухах дівчинки. Рівновага дуже непевна – куля весь час рухається, і, щоб не впасти, необхідно рухатися в такт з нею. На дівчинку діють певні фактори. Які? (форма кулі на якій стоїть дівчинка , фізичне тяжіння, інші…)

Отже на всі організми постійно впливають різні фактори.

Світ навколо нас такий чарівний, такий квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу, але життя нас заставляє замислитись, бо не все так добре, як хотілося б. Людина протягом життя використовує природні скарби: вирубує, засмічує, знищує. Крім того, використовує набагато більше, ніж їй потрібно, не замислюючись над тим, чи вистачить природних скарбів наступним поколінням. Дуже часто ми не замислюємося і не помічаємо, що ми самі і наші близькі стають забруднювачами і навіть руйнівниками природи: вирубуємо дерева, засмічуємо територію, миємо машини в річках і озерах, точимо сік берези, руйнуємо пташині гнізда, вбиваємо звірів і птахів.

На мою думку, кожен з вас бажає жити серед краси природи, і хочеться сподіватися, що ви будете посильно допомагати відновленню довкілля.

Ми повинні з вами вирішити, що ми, як жителі Землі, як майбутні фахівці, можемо зробити для збереження нашої прекрасної планети й існування людства. Запишіть тему заняття у своїх робочих зошитах.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перш ніж розпочати вивчення нової теми, давайте пригадаємо раніше вивчений матеріал. Для цього виконаємо інтерактивну вправу «Знайди відповідність» за посиланням: https://learningapps.org/16650846 (за наявності світла) або провести фронтальне опитування за запитаннями:

 

Фронтальне опитування студентів за запитаннями:

  1. Що таке екології? З якими науками пов’язане дане поняття?
  2. Які основні завдання екології?
  3. Назвіть основні частини екології?
  4. Що вивчає аутекологія? Наведіть приклади.
  5. Що вивчає синекологія? Наведіть приклади.
  6. Що вивчає демекологія?Наведіть приклади
  7. Що являє собою поняття екосистема? Які є види екосистем? Наведіть приклади.
  8. Які трофічні рівні існують в екосистемі?
  9. Що являє собою ланцюг живлення?
  10.  Чим відрізняється жива природа від неживої?
  11.  Як впливають на планету в цілому живі організми?

 

Отже, проаналізувавши раніше вивчений матеріал, можна дійти висновку: всі живі організми (продуценти, консументи, редуценти) впливають на неживу природу навколо них і навпаки. Але яким чином це все взаємопов’язано між собою пропоную дізнатися розглянувши новий матеріал на сьогоднішньому занятті.

 

 

  ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1.   Поняття про екологічні чинники.
  2.    Класифікація екологічних чинників:
  • абіотичні;
  • біотичні;
  • антропічні (антропогенні).
  1. Загальні закономірності впливу екологічних факторів на живі організми.

 

4.1. Поняття про екологічні чинники.

Екологічні чинники – це усі компоненти навколишнього середовища, які впливають на живі організми та їх угруповання.

Екологічні фактори – це окремі властивості або елементи середовища, які впливають на організми.

Екологічна пластичність виду – це здатність організмів виду до існування в певному діапазоні значень екологічного чинника.

Адаптивний потенціал виду – ступінь пристосувальних можливостей виду в мінливих умовах навколишнього середовища.

а) Високий адаптивний потенціал: екологічно пластичні, або еврибіонтні види.

б) Вузько спеціалізовані до умов середовища: екологічно непластичні, або стенобіонтні види.

Навколо нас існує життя, воно різноманітне й багатолике. Воно в нас і навколо нас – від найдрібніших, невидимих для людського ока мікроорганізмів до найбільших тварин земної кулі. Учені вважають, що Земля як планета виникла близько 4,5 млрд. років тому. За цей час виникли її оболонки: літосфера, гідросфера та атмосфера.

Фактори середовища різноманітні, мають різну природу й специфіку дії.

 

4.2. Класифікація екологічних чинників.

Фактори середовища різноманітні, мають різну природу й специфіку дії. Виділяють три основні групи чинників за характером походження:

Екологічні чинники

 

Абіотичні  Біотичні  Антропогенні

 

                                                 Внутрішньовидові  Міжвидові

Розглянемо класифікації кожної  групи окремо.

Абіотичні - чинники неживої природи — фізичні та хіміч­ні умови середовища (температура, вологість, світло, рух повітряних мас (вітер), течія і со­лоність води, опади, сніжний покрив, магнітне поле Землі)

Біотичні – вплив живих організмів один на одного.

  •         Внутрішньовидові чинники. Особини всере­дині виду сильно впливають одна на одну, що проявляється в боротьбі за територію, їжу, статевого партнера. Така внутрішньовидова конкуренція є внутрішньовидовим біотичним чинником.
  •         Міжвидові

- конкуренція (змагання за один ресурс)

- хижацтво

- паразитизм

- коменсалізм (взаємини між різними видами, які не шкодять їм, але і не приносять користі)

* квартиранство (співжиття організмів різних видів, коли один організм використовує іншого як житло без шкоди для партнера)

* нахлібництво (один вид тварин підбирає залишки їжі іншого)

- мутуалізм (взаємно корисне співіснування організмів різних видів)

Антропогенні - це чинники, зумовлені діяльністю людини  (забруднення середовища, необмежене полювання, руйнування середовища існування тощо)

За характером дії екологічні чинники поділяють на:

1.   Стабільні чинники — ті, дія яких не змінюється протягом тривалого часу (земне тяжіння, дія магнітного поля, склад атмосфери тощо). Вони зумовлюють загальні пристосування організмів, визначають належність їх до мешканців певного середовища планети Земля.

2.   Змінні чинники — ті, дія яких не є постійною складовою загального впливу середовища.

Змінні чинники поділяються на:

закономірно змінні – періодичність добових і сезонних змін. Ці фактори зумовлюють певну циклічність у житті організмів (міграції, сплячку, добову активність та інші періодичні явища і життєві ритми);

випадково змінні - об’єднують біотичні, абіотичні і антропогенні чинники, дія яких повторюється без певної періодичності (коливання температури, дощ, вітер, град, епідемії, вплив хижаків та інші).

 

4.3. Загальні закономірності впливу екологічних факторів на живі організми.

Екологічні фактори впливають на поведінку тварини, її активність, обмінні процеси в її організмі, розвиток і морфогенез. Будь-який фактор має або безпосередній вплив, або сигнальний (опосередкований) вплив на організм. У першому випадку чинник впливає механічно (наприклад, гравітаціяелектричне і магнітне полявітер тощо) або фізіологічно – зміною обмінних процесів (наприклад, зміна температури середовища приводить до прискорення або уповільнення метаболізму) та зміною внутрішнього середовища (наприклад, зневоднення). У другому випадку зміна будь-якого фактору може бути дуже незначною і не чинить якогось відчутного впливу на організм, проте, ця незначна зміна слугує сигналом організму для початку внутрішніх перебудов до можливих змін у середовищі (наприклад, зміна довжини світлового дня є сигналом до початку міґрацій у перелітних птахів).

І знову ми повернемося з вами до екологічних законів. Закон оптимуму: будь-який екологічний чинник має межі позитивного впливу на живі організми.

Сила впливу чинників постійно змінюється. Лише в певних місцях планети значення деяких з них більш-менш сталі (так, на дні океанів та у глибинах печер сталими є температура, вологість та освітлення).

Здатність організму витримувати певну амплітуду коливань факторів навколишнього середовища  - це є екологічна валентність.

ЕКОЛОГІЧНА ВАЛЕНТНІСТЬ (екологічна толерантність) - здатність організмів витримувати певну амплітуду коливань екологічних чинників.

1) зона нормальної життєдіяльності (оптимум) - значення чинника, що є найсприятливішими для життєдіяльності організмів і за яких спостерігаються ріст й розмноження. Кількісно вона охоплює діапазон від нижнього песимуму (екологічного мінімуму) до верхнього песимуму (екологічного максимуму);

2) зона пригнічення (зони песимуму, стресові зони) - значення чинника, за яких організми зберігають життєдіяльність, але не ростуть і не розмножуються; що більше значення чинника відхиляється від оптимальних, то сильніше пригнічується життєдіяльність особин;

3) зона екологічної валентності (діапазон витривалості, межі витривалості) - діапазон мінливості чинника, в межах якого можлива нормальна життєдіяльність. Розрізняють верхню й нижню межі витривалості.

За екологічною валентністю організми поділяють на:

  1. Еврибіонтні – ті, що мають широку екологічну валентність відносно абіотичних факторів середовища; їх поділяють на:
  • евритермні - витримують значні коливання температур (сосна звичайна, більшість бур’янів помірних широт, сайгак, беркут, вовк);
  •  еврибатні -  витримують широкий діапазон значень тиску (очерет звичайний, осетр, севрюга, оселедець, вугор);
  • евригалинні  - витримують різний ступінь засолення середовища (кашалот).
  1. Стенобіонтні ті, що не здатні витримувати значні коливання чинника.
  • стенофаги тварини, які живляться небагатьма видами корму або лише одним  (колібрі, осоїди, коала та ін.);
  • стенобати водяні тварини, існування яких можливе тільки на певній глибині за певного тиску води (клопи-водомірки, личинки комарів, глибоководні кальмари, риби-вудильники);
  • стенотерми – організми, що пристосовані до відносно постійних температурних умов довкілля і не витримують їх коливань (це організми гарячих джерел, холодних гірських річок (форель), високих широт та ін.)

 

V. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

 

5.1. Інтерактивна вправа «Пазл» https://learningapps.org/watch?v=pf0h5x1x219.

5.2. Виконати тестування у Google формі за посиланням: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfP3NbPGUNERUtDgY1eYyYNYn6J0-9STc-I92pIlMACTzsXyw/viewform або відскануйте за допомогою QR-коду (Додаток 1)

 

5.3. Інтерактивна вправа «Вікторина» https://learningapps.org/23448236 (за наявності часу та потреби)

 

 

VІ. Підбиття підсумків заняття та оцінювання знань студентів.

Повернімося до поставленої на початку заняття мети. Чи досягли ми її? Що було новим для вас на занятті? Чи все зрозуміли? Хто головний виконавець величезної кількості проблем на Землі? Повернемося до проблемного питання  «Який з екологічних факторів є визначальним  за негативним впливом і чому?»

Отже,  визначальним у наш час є антропогенний фактор, бо його вплив на природу щороку зростає. За відносно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність змінила вигляд нашої планети.

Так, люди. То, що ж ми повинні робити, щоб життя на нашій планеті не припинилося і ми жили в повній гармонії у навколишньому середовищі

На закінчення хочу сказати, що багато вчених і світових лідерів розуміють, що Земля в небезпеці. Ми повинні подбати про майбутні покоління.

Тому, сьогоднішнє наше заняття мені б хотілося закінчить словами Бернарда Шоу: «Ми вже навчилися літати в повітрі, як птахи. Ми вже навчились плавати в воді, як риби. Нам ще залишилося навчитися жити на Землі як люди».

А вам, студенти, пропоную, залишити свою думки щодо цього вислову, і написати своє бачення «Як це жити, як люди?» на інтерактивній дошці Jamboard за посиланням: https://jamboard.google.com/d/1ZzYsVsASEdTJdiZflJdk1kFy2U8I7ufQ7mRPSRft9FE/edit?usp=sharing або відскануйте за допомогою QR-коду (Додаток 1)

 

Оцінювання знань студентів.

 

VIІ. Пояснення домашнього завдання.

  1. Опрацювати матеріал опорних схем.
  2. Опрацювати матеріал за підручниками:

              [1, c. 120-122],

                 [2, c. 18-31],

                 [3, c.101-110].

  1. Заповнити таблицю у зошиті «Особливості дії екологічних чинників на живі організми у різних середовищах життя».

 

Середовище життя

Особливості

Пристосування живих організмів до даного середовища

Приклади

Водне

 

 

 

Ґрунтове

 

 

 

Живі організми

 

 

 

Наземно-повітряне

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бандура Ю.О.
До підручника
Екологія (профільний рівень) 10 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
27 березня 2023
Переглядів
3957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку