ПРОГРАМА ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ
“ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ДОВКІЛЛЯ”.
11 клас, 34 години: 1 год. на тиждень.
Автор програми: Петлюра Галина Василівна, спеціаліст вищої категорії, учитель біології спеціалізованої середньої школи № 142 еколого – економічного профілю, вул.Замполіта Біляєва, №2, м. Дніпропетровськ.
Тел. 38-23-19; 371-98-23.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою екологічної освіти є становлення екологічної культури особистості і суспільства як сукупності практичного і духовного досвіду взаємодії людини з природою, що забезпечує її виживання і розвиток. Ключову роль в досягненні цієї мети має розвиток екологічної свідомості особистості.
Мета даного курсу: сформувати у учнів уявлення про високу швидкість змін в природі під впливом антропогенного фактора, про відповідальність людства за стан довкілля.
Завданням даного курсу є розвиток інтересу у учнів до вивчення живої природи; проблем охорони біосистем, виховання потреби турбуватися про довкілля.
У процесі вивчення екологічних проблем довкілля важлива роль відводиться практичним роботам, екскурсіям, захисту власних екологічних проектів, умінням проводити дослідження і спостереження в природі. Рекомендується використання різноманітних форм організації навчально-виховного процесу: лекцій, семінарів, експериментальних досліджень, що дає змогу пов’язати курс із життям, з практикою охорони природи в певному регіоні. Програма реалізується через різноманітні методи навчання: пояснювально – ілюстративний, пошуковий, проблемний, проектний, інтерактивні методи – рольові ігри, імітаційне моделювання, диспути, конференції, круглі столи.
Показником ефективності формування екологічних знань повинна стати екологічна відповідальність, вміння пропагувати ідеї захисту довкілля, сформованість активної громадянської позиції молоді.
НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п |
НАЗВА ТЕМИ |
Кількість годин |
Рекомендації щодо знань, умінь та навичок учнів. |
|
теоретичних (вступні уроки,лекції, семінари, диспути тощо). |
практичних (практично-дослідницька робота, екскурсії). |
|||
1. |
Вступ |
1 |
|
Знати: значення екології в сучасному суспільстві, напрямки розвитку екології, зв’язок екології з іншими науками. |
2. |
Сучасна наука про довкілля |
2 |
|
Знати: Завдання сучасної екології, методи екологічних досліджень, екологічні фактори, їх вплив на організми, основні екологічні закони. Вміти: застосовувати екологічні методи при дослідженні довкілля. |
3. |
Основні природні середовища |
3 |
3 |
Знати: середовища життя організмів, адаптацію організмів до умов середовища. Вміти: вести спостереження за тваринними організмами в їх середовищі існування, оцінювати екологічний стан основних середовищ існування. |
4. |
Екологічні проблеми основних середовищ існування |
8 |
4 |
Знати: екологічні проблеми основних середовищ існування, джерела забруднення, заходи боротьби з забрудненням, шляхи покращення екологічної ситуації, рослини-індикатори забрудненого повітря. Вміти: аналізувати причини забруднення атмасфери, грунтів, водойм, оцінювати екологічний стан довкілля, розробляти проекти природоохоронного спрямування. |
5. |
Екологічні проблеми України. |
8 |
2 |
Знати: загальну характеристику природних умов України, екологічний стан окремих регіонів, райони радіоактивного забруднення, шляхи захисту від радіонуклідів. Напрямки екологічної політики держави, громадські екологічні організації. Обгрунтовувати шляхи покращення екологічного стану довкілля. |
6. |
Людство і довкілля. Екологічна культура. |
3 |
|
Знати: роль екологічних знань в охороні довкілля. |
ЗМІСТ ТЕМ
1. Вступ (1год)
Становлення екології як науки. Зв’язок екології з іншими науками, сучасні напрямки розвитку. Значення екології на сучасному етапі розвитку цивілізації.
2. Сучасна наука про довкілля (2год)
Структура, предмет, завдання й методи науки про довкілля. Екологічні фактори та їх класифікація.Основні екологічні закони: оптимуму, песимуму, взаємодії чинників; правило обмежуючих чинників. Методи вивчення обсягів антропогенного забруднення та екологічний моніторинг. Правові основи природокористування.
3. Основні природні середовища (6год)
Різноманітність умов зовнішнього середовища на Землі. Характеристика основних середовищ існування (наземно – повітряне, водне, грунтове). Основні шляхи пристосування живих організмів до умов середовища. Конкурс – гра “Вода – джерело життя на Землі”.Екскурсії: “Знайомство з тваринами гідробіонтами”.“Вивчення тварин – шкідників сільського господарства”.
Практична робота №1. Екологічна характеристика основних середовищ існування.
4. Екологічні проблеми основних середовищ існування (12год)
Екологічні проблеми атмосфери: парниковий ефект, озонова діра, кислотні опади, радіаційне забруднення, тютюновий дим, шумове, вібраційне та електромагнітне забруднення. Заходи боротьби із забрудненням атмосфери. Правові аспекти охорони повітря.
Причини руйнування грунтового покриву: водна та вітрова ерозії. Добрива, екологічні наслідки їх використання, пестициди.Засоби відновлення родючості грунтів.Охорона та раціональне використання грунтів.
Споживання прісної води. Забруднення природних вод (фізичне, хімічне, біологічне і теплове). Очищення стічних вод. Методи поліпшення якості води. Охорона вод Світового океану. Правові аспекти охорони водних ресурсів.
Практична робота №2. Аналіз забруднення атмосферного повітря свого міста. Практична робота №3. Індикація забруднення атмосферного повітря за допомогою рослин. Практична робота №4. Екологічні наслідки використання азотних добрив, пестицидів. Практична робота №5.Аналіз забрудненості поверхневих вод своєї місцевості.
Розробка та захист екологічних проектів на тему: “Ліси та лісове господарство України, їх екологічне та господарче значення”, “Оцінка екологічного стану парків міста та визначення ступеня впливу на них антропогенного фактора”, “Вода – найважливіший компонент існування та життєдіяльності людства. Методи очищення води”.
5. Екологічні проблеми України (10год)
Загальні відомості про природні умови України. Екологічний стан окремих регіонів: Донецько – Придніпровський, Полісся, Центральна Україна, Крим, Українські Карпати. Екологічні проблеми найбільших рік, Чорного й Азовського морів. Аварія на ЧАЕС як екологічна катастрофа. Її причини, локальні, регіональні та глобальні наслідки. Шляхи покращення стану навколишнього середовища в Україні. Пріоритети екологічної політики держави, громадські екологічні організації, які діють в Україні. Екологічне право в Україні.
Практична робота №6. Аналіз карт радіоактивного забруднення України. Практична робота №7. Складання переліку препаратів, лікарських рослин, овочів та фруктів, які використовують для виведення радіонуклідів з організму.
6. Людство і довкілля. Екологічна культура (3год)
Еволюція відносин людини й природи . Екологічні кризи. Нова філософія життя. Природоохоронне законодавство. Моральні норми, що забезпечують збереження природи в процесі взаємодії з людиною. Цінності та потреби людини в контексті екологічної проблематики.
Екологічна конференція “Довкілля й людина”.
ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК.
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
БІБЛІОГРАФІЯ.
2. Будыко М. И. Эволюция биосферы. Л., 1984.
3. Буркинский Б.В., Ковалева Н.Г. Экономические проблемы природопользования. К., 1995.
4. Григорьев А. А. Экологические уроки прошлого и современности. Л., 1991.
5. Корабльова А.І. Екологія: взаємовідносини людини і середовища.
Дніпропетровськ, “Поліграфіст”, 1999.
6. Кутырин И. М. Охрана водных объектов от загрязнения. М.,1993.
7. Лаптев А. А. Охрана и оптимизация окружающей среды. К., 1990.
8. Новиков Ю.В. Природа и человек. М., 1991.
9. Одум Ю. Экология: В 2 т. М., 1986.
10. Примак А.В. Экологическая ситуация на Украине и ее мониторинг. К., 1990.
11. Реймерс Н.Ф. Природопользование. М., 1990.
12. Сытник К.М., Брайон А.В. Биосфера, экология, охрана природы. К., 1987.
13. Червона книга України. К., 2001.
14. Чернова Н.М., Былова А.М. Экология. М.: Просвещение, 1988.
1