“Екологічні проблеми довкілля”

Про матеріал
Авторська програма факультативного курсу з екології для використання в позашкільних навчальних закладах
Перегляд файлу

              ПРОГРАМА  ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ

                  “ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ДОВКІЛЛЯ”.

                      11 клас,  34 години: 1 год.  на тиждень.

     Автор програми:   Петлюра Галина Василівна, спеціаліст вищої категорії, учитель біології спеціалізованої середньої школи № 142 еколого – економічного профілю, вул.Замполіта Біляєва, №2, м. Дніпропетровськ.

Тел. 38-23-19; 371-98-23.

                         ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

           Метою екологічної освіти є становлення екологічної культури особистості і суспільства як сукупності практичного і духовного досвіду взаємодії людини з природою, що забезпечує її виживання і розвиток. Ключову роль в досягненні цієї мети  має розвиток екологічної свідомості особистості.

          Мета даного курсу: сформувати у учнів уявлення про високу швидкість змін в природі під впливом антропогенного фактора, про відповідальність людства за стан довкілля.

          Завданням даного курсу є розвиток інтересу у учнів до вивчення живої природи; проблем охорони біосистем, виховання потреби турбуватися про довкілля.

          У процесі вивчення  екологічних проблем довкілля важлива роль відводиться практичним роботам, екскурсіям,  захисту власних екологічних проектів, умінням проводити дослідження і спостереження в природі. Рекомендується використання різноманітних  форм організації  навчально-виховного  процесу: лекцій, семінарів, експериментальних досліджень, що дає змогу пов’язати курс із життям, з практикою охорони природи в певному регіоні. Програма реалізується через різноманітні  методи навчання: пояснювально – ілюстративний, пошуковий, проблемний, проектний, інтерактивні методи – рольові ігри, імітаційне  моделювання, диспути, конференції, круглі столи.

           Показником ефективності формування екологічних знань повинна стати екологічна відповідальність, вміння пропагувати ідеї захисту довкілля, сформованість активної громадянської позиції молоді.

                         НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

п/п

НАЗВА ТЕМИ

       Кількість  годин

Рекомендації щодо знань, умінь та навичок

учнів.

теоретичних

(вступні уроки,лекції,

семінари, диспути тощо).

практичних

(практично-дослідницька

робота, екскурсії).

1.

Вступ

1

 

Знати: значення екології в сучасному суспільстві, напрямки розвитку екології, зв’язок екології з іншими науками.

2.

Сучасна наука про довкілля

2

 

Знати: Завдання сучасної екології, методи екологічних досліджень, екологічні фактори, їх вплив на організми, основні екологічні закони. Вміти:  застосовувати  екологічні методи при дослідженні довкілля.

3.

Основні природні середовища

3

3

Знати: середовища життя організмів, адаптацію організмів до умов середовища. Вміти: вести спостереження за тваринними організмами в їх середовищі існування, оцінювати екологічний стан основних середовищ існування.

4.

Екологічні проблеми основних середовищ існування

8

4

Знати: екологічні проблеми основних середовищ існування, джерела забруднення, заходи боротьби з забрудненням, шляхи покращення екологічної ситуації, рослини-індикатори забрудненого повітря.

Вміти: аналізувати причини забруднення атмасфери, грунтів, водойм, оцінювати екологічний стан довкілля, розробляти проекти природоохоронного спрямування.

5.

Екологічні проблеми України.

8

2

Знати: загальну характеристику природних умов України, екологічний стан окремих регіонів, райони радіоактивного забруднення, шляхи захисту від радіонуклідів. Напрямки екологічної політики держави, громадські екологічні організації. Обгрунтовувати шляхи покращення екологічного стану довкілля.

6.

Людство і довкілля. Екологічна культура.

3

 

Знати: роль екологічних знань в охороні довкілля.

                      

                                              ЗМІСТ   ТЕМ  

1. Вступ (1год)

                Становлення екології як науки. Зв’язок екології з іншими науками, сучасні напрямки розвитку. Значення екології на сучасному етапі розвитку цивілізації.

2. Сучасна наука про довкілля (2год)

              Структура, предмет, завдання й методи науки про довкілля. Екологічні фактори та їх класифікація.Основні екологічні закони: оптимуму, песимуму, взаємодії чинників; правило обмежуючих чинників. Методи вивчення обсягів антропогенного забруднення та екологічний моніторинг. Правові основи  природокористування.

3. Основні природні середовища (6год)

               Різноманітність умов зовнішнього середовища на Землі. Характеристика основних середовищ існування (наземно – повітряне, водне, грунтове). Основні шляхи пристосування живих організмів до умов середовища. Конкурс – гра “Вода – джерело життя на Землі”.Екскурсії: “Знайомство з тваринами гідробіонтами”.“Вивчення тварин – шкідників сільського господарства”.

              Практична робота №1. Екологічна характеристика основних середовищ існування.

4. Екологічні проблеми основних середовищ існування (12год)

            Екологічні проблеми атмосфери: парниковий ефект, озонова діра, кислотні опади, радіаційне забруднення, тютюновий дим, шумове, вібраційне та електромагнітне забруднення. Заходи боротьби із забрудненням атмосфери. Правові аспекти охорони повітря.

            Причини руйнування грунтового покриву: водна та вітрова ерозії. Добрива, екологічні наслідки їх використання, пестициди.Засоби відновлення родючості грунтів.Охорона та раціональне використання грунтів.

           Споживання прісної води. Забруднення природних вод (фізичне, хімічне, біологічне і теплове). Очищення стічних вод. Методи поліпшення якості води. Охорона вод Світового океану. Правові аспекти  охорони водних ресурсів.

             Практична робота №2. Аналіз забруднення атмосферного повітря свого міста. Практична робота №3. Індикація забруднення атмосферного повітря за допомогою рослин. Практична робота №4. Екологічні наслідки використання азотних добрив, пестицидів. Практична робота №5.Аналіз забрудненості поверхневих вод своєї місцевості.

               Розробка та захист екологічних проектів на тему: “Ліси та лісове господарство України, їх екологічне та господарче значення”, “Оцінка екологічного стану парків міста та визначення ступеня впливу на них антропогенного фактора”, “Вода – найважливіший компонент існування та життєдіяльності людства. Методи очищення води”.

5. Екологічні проблеми України (10год)

               Загальні відомості про природні умови України. Екологічний стан окремих регіонів: Донецько – Придніпровський, Полісся, Центральна Україна, Крим, Українські Карпати. Екологічні проблеми найбільших рік, Чорного й Азовського морів. Аварія на ЧАЕС як екологічна катастрофа. Її причини, локальні, регіональні та глобальні наслідки. Шляхи покращення стану навколишнього середовища в Україні. Пріоритети екологічної політики держави, громадські екологічні організації, які діють в Україні. Екологічне право в Україні.

                Практична робота №6. Аналіз карт радіоактивного забруднення України. Практична робота №7. Складання переліку препаратів, лікарських рослин, овочів та фруктів, які використовують для виведення радіонуклідів з організму.

6. Людство і довкілля. Екологічна культура (3год)

              Еволюція відносин людини й природи . Екологічні кризи. Нова філософія життя.  Природоохоронне законодавство. Моральні норми, що забезпечують збереження природи в процесі взаємодії з людиною. Цінності та потреби людини в контексті екологічної проблематики.

               Екологічна конференція “Довкілля й людина”.

   ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК.

       Учні повинні знати:

  • Завдання сучасної екології;
  • Основні середовища існування живих організмів;
  • Екологічні фактори;
  • Сучасний стан природного середовища;
  • Екологічні проблеми сучасності;
  • Основні джерела забруднення біосфери;
  • Шляхи покращення екологічної ситуації;
  • Вплив забруднення біосфери на здоров’я.

Учні повинні вміти:

  • Аналізувати причини забруднення навколишнього середовища;
  • Обгрунтовувати та розробляти заходи з попередження та ліквідації забруднень довкілля;
  • Розробляти власні проекти природоохоронного спрямування;
  • Пропагувати природничоохоронну діяльність;
  • Брати на себе відповідальність щодо охорони довкілля.

                                           БІБЛІОГРАФІЯ.

  1. Білявський Г. О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань. К., 1995. 

2.  Будыко М. И. Эволюция биосферы. Л., 1984. 

3. Буркинский Б.В., Ковалева Н.Г. Экономические проблемы  природопользования. К., 1995.

4. Григорьев А. А. Экологические уроки прошлого и современности.     Л., 1991.

5. Корабльова А.І. Екологія: взаємовідносини людини і середовища.

Дніпропетровськ, “Поліграфіст”, 1999.

6. Кутырин И. М. Охрана водных объектов от загрязнения. М.,1993.

               7. Лаптев А. А. Охрана и оптимизация окружающей среды. К., 1990.

               8. Новиков Ю.В. Природа и человек. М.,  1991.

          9. Одум Ю. Экология: В 2 т. М., 1986.

10. Примак А.В. Экологическая ситуация на Украине и ее мониторинг. К., 1990.

11. Реймерс Н.Ф. Природопользование. М., 1990.

12. Сытник К.М., Брайон А.В. Биосфера, экология, охрана природы.   К., 1987.

               13.  Червона книга України. К., 2001.

               14. Чернова Н.М., Былова А.М. Экология. М.: Просвещение, 1988.

1

 

doc
Додано
15 листопада 2022
Переглядів
799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку