Екологічний тренінг включає різні вправи для розвитку екологічного мислення і формування екологічної культури.
Міністерство освіти і науки України
Рівненська область Рівненський район
ЗЗСО «Корецька гімназія»
Екологічний тренінг
Підготвала вчитель біології
ЗЗСО» Корецька гімназія»
Лашта Катерина Михайлівна
Корець 2021
Тренінг показує розуміння учасниками того, від чого, на їх думку, залежить екологічний стан середовища України та можливі шляхи подолання екологічних проблем.
Вік учасників тренінгу: 15 - 18 років.
Місце проведення: Корецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Корецької міської ради Рівненської області; під час тренінгу учні розміщуються в коло.
Тривалість проведення: 90 хв.
Обладнання: аркуші паперу, плакати з зображенням "берегів очікувань" та "послання в світ ", м'яка іграшка, аркуші липкого паперу, фломастери, маркери, кольорові стрічки, ножиці, скотч, кольоровий папір, клубок ниток.
1. Вправа "Знайомство" (3 хв.)
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи:
Учасники сідають у коло. Тренер знайомить їх із символічним учасником групи - її талісманом «Зоровчиком» (м'яка іграшка). Кожен учасник передає «Здоровчика» по колу, називаючи своє ім'я та вітаючись із групою.
2. Вправа «Очікування» (З хв.)
Мета: визначити сподівання й очікування учасників щодо тренінгу.
Хід вправи:
Учасники на стікерах (кольорових папірцях), вирізаних у формі
корабликів, записують свої очікування від тренінгу. Потім,
виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті
«Береги» (додаток 1), де з двох боків моря зображені
береги - «Берег надій» і «Берег реалізованих сподівань».
і Між берегами - море. Учасники приклеюють свої стікери
ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож морем
до «Берега реалізованих сподівань».
3. Вправа «Модель здоров'я » (10хв)
Мета: актуалізувати відчуття важливості здоров'я, впливу екології на організм людини, розуміння складності його досягнення й збереження та необхідності дбайливого і відповідального ставлення до навколишнього середовища; спрямувати подальшу роботу з осмислення учасниками ролі оточуючого світу як фактора впливу на здоров'я людини.
Хід вправи:
Тренер об'єднує учасників у три підгрупи, кожна з яких отримує завдання розробити свою модель впливу навколишнього середовища на здоров'я людини, виходячи з власного бачення цієї проблеми. Допоміжними можуть бути запитання: «Що, на вашу думку, є складовими частинами здоров'я?», «З чого складається здоров'я людини?», «Без чого неможливо уявити дійсно здорову людину?», "Який з факторів навколишнього середовище має на людину найбільший вплив?".
У кожній команді обирається той, хто слідкуватиме за часом -«Хронометрист», той, хто фіксуватиме всі ідеї - «Секретар», і той, хто презентуватиме роботу групи - «Спікер». Використовуючи аркуші паперу, маркери, фломастери, кольоровий папір, учасники протягом 10 хв. розробляють свої моделі, а потім кожна з команд презентує свою розробку.
Після презентації тренер пропонує всім уявити собі ті шкідливі, руйнівні фактори, які є в нашому житті, що впливають на здоров'я, і, працюючи в тих самих підгрупах, за 3 хвилини продемонструвати на створених моделях дію цих факторів на ту чи іншу модель. Тренер обов'язково пропонує учасникам розказати, що вони відчували, коли створювали модель здоров'я, що - коли руйнували, і що - коли отримали свою модель зруйнованою. Важливі також запитання: «Чи можна відновити те, що вже зруйновано?», «Чи буде це мати той самий вигляд?», «Що легше - запобігти руйнуванню чи відновити?» Обов'язковий висновок після вправи: зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. І ще: від нас самих залежить, що ми оберемо — шлях до здоров'я чи навпаки — шлях від здоров'я. Розподіл ролей «Хронометриста», «Секретаря» та «Спікера» дуже важливо зберегти і в тих наступних вправах, де учасники об'єднуватимуться у підгрупи. Необхідно стежити за тим, щоб ці ролі діставалися різним учасникам, аби кожен мав змогу виконати різні обов'язки.
4. Вправа "Повітряна куля"( 7хв.)
Мета: визначити екологічні проблеми країни та першочерговість, на думку учасників тренінгу, їх
вирішення.
Тренер: " Уявіть собі, що ми подорожуємо Україною на повітряній кулі. До кулі прикріплені мішечки - це екологічні проблеми, які ви побачите на землі з висоти. Давайте по черзі спробуємо їх назвати та записати на мішечках (учасники записують проблеми на мішечках, виготовлених з паперу). Та ось з невідомих причин ми починаємо падати. Щоб піднятися вгору нам потрібно скинути мішечок з проблемою, яку на вашу думку, можна якнайскоріше ліквідувати." Так визначається першочерговість вирішення екологічних проблем в Україні та найголовніша проблема, яка залишиться ( на думку учасників тренінгу).
5. Вправа "Дебати з клубком" (5 хв.)
Мета: визначити причини основних екологічних проблем в Україні. Група має 5 хв., щоб обговорити причини основних екологічних проблем в Україні (на думку кожного учасника).Одна людина, тримаючи клубок ниток, починає обговорювати. Наступний промовець бере клубок, а перший тримає кінець нитки. Це повторюється кожен раз, коли хтось говорить. В кінці гри всі дивляться, хто найбільше говорив, а хто - мовчав. Потім просять учасника, в якого найбільша довжина нитки, запропонувати шляхи виходу з кризи.
6. Вправа "Шляхи подолання екологічних, проблем в Україні" (12 хв.)
Мета: активне бачення учасниками від чого залежить екологічний стан в Україні та можливі шляхи подолання екологічних
проблем .
Хід вправи:
Учасники тренінгу об'єднуються в три підгрупи, кожна з яких отримує завдання: на рулоні паперу (шпалерах) зобразити «шлях подолання екологічних проблем в Україні». Для цього з кольорового паперу треба вирізати «сліди», на яких написати дії та приклади поведінки людей, які на думку учасників, сприяють подоланню екологічних проблем, і приклеїти їх на рулоні. Кожна підгрупа презентує свій «шлях», усі вони потім об'єднуються в один.
7. Вправа "Куля екологічних проблем" (10 хв)
Мета: надати учасникам можливість висловити свої емоційні почуття щодо екологічних проблем в Україні; відчути єдність групи, зняти напруження від попередньої вправи.
Хід вправи:
Кожний учасник отримує паперову стрічку і шматочок скотча. На паперовій стрічці учасники записують по одному-два висловлювання свої думки або асоціації щодо екологічних проблем в Україні. Перекидаючи іграшковий м'яч - «кулю» - один одному, учасники промовляють свої асоціації щодо слів «екологічна проблема» і приклеюють до м'яча папірці із своїми записами. Після того, як «куля» побувала в кожного з учасників, тренер, демонструючи її, зачитує «почуття, які ми маємо щодо цього явища».
8. Вправа «Мій острів» (20 хв)
Мета: актуалізувати усвідомлення
учасниками своїх життєвих цінностей; визначити власну позицію щодо проблеми забруднення оточуючого середовища.
Хід вправи:
Кожен учасник на аркушах паперу створює свій «острів». На такому «острові» є все найважливіше для кожного в житті. Це можна написати, намалювати, позначити символами тощо. «Острови» можуть також мати різні форми чи колір. Головне - острів має бути дійсно своїм для господаря. Після того, як острови створені, учасники розповідають про них і розміщуються разом із ними у кімнаті -«соціальному морі» (на підлозі, меблях тощо). Острови можуть бути окремими, а можуть утворювати «архіпелаги». Кожен сам вибирає свою позицію.
Коли всі знайшли собі разом зі своїм островом місце, відчули себе комфортно, тренер показує створену в попередній вправі «кулю екологічних проблем» і встановлює її посередині кімнати (не треба, щоб відстань від «кулі» до будь-кого з учасників була занадто близькою; ідеально, якщо всі будуть приблизно на однаковій відстані від неї).
Тренер повідомляє, що в нашому морі з'явилося таке явище як «екологічні проблеми». Далі тренер пропонує учасникам протягом З хвилин зробити те, що вони вважають за потрібне, для збереження островів. Можливо, це буде зміна місця, домальовування чогось на острові тощо. Вирішують, що робити, - самі учасники. Якщо хтось із них запропонує викинути або зруйнувати "кулю", можна погодитися з цим, але нагадати, що від цього саме явище не зникне. Те, що ми маємо, - це наші острови (тобто, і наша держава), і в них - наша сила! Потім кожен пояснює, у чому полягала його позиція, що він намагався зробити, щоб запобігти небезпеці.
9. Вправа "Послання у світ" (10 хв)
Мета: закріпити та частково реалізувати в конкретних діях власну позицію учасників щодо виходу України з екологічної кризи.
Хід вправи:
Не змінюючи позицій, зайнятих у попередній вправі, учасники індивідуально складають "послання у світ", де описують своє ставлення до забруднення повітря, води, ґрунту тощо, дають поради як виправити становище, висловлюють застороги іншим "островам" у "суспільному океані" - своїм одноліткам. Послання зачитується і прикріплюється до гірлянди на плакаті "Голуб"(додаток 2).
10. (Вправа "Очікування "(5хв.)
Мета: усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні
очікування щодо тренінгу; одна з форм оцінки тренінгу.
Хід вправи: Учасники, залежно від того, наскільки справдилися їхні сподівання
та очікування щодо тренінгу, переклеюють свої стікери-"кораблі"
ближче до берега "реалізованих сподівань".
Тренер: "Усі ми в житті пливемо морем пізнання, і ніхто не знає, які
береги нас очікують. А той берег, якого ми досягли сьогодні, завтра
стане берегом, з якого ми вирушимо в нову подорож до нових знань і
досвіду".
Додаток №2
Плакат «Голуб»
(до вправи «Послання у світ»)