Екологічний проект для дітей середнього дошкільного віку «Допоможемо птахам»

Про матеріал
В процесі проектної діяльності, що носить характер співробітництва, можливо виховати в сучасних дітях любов і турботливе ставлення до навколишньої природи, зимуючих птахів, бажання підгодовувати їх взимку.
Перегляд файлу

Картинки по запросу рамочки зимние  с птицами 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

Автор проекту вихователь

ЗДО №163 м. Запоріжжя

Єфимова Людмила Іванівна

 

 

 

 

Зима морозяна на дворі,

Замети білі на землі.

Пташки, злітайтесь до оселі,

Ми допоможем вам, малі!

 

 

Мета проекту:

Формування у дітей середнього дошкільного віку екологічних знань про зимуючих птахів, відповідального, бережливого ставлення до пернатих друзів, бажання підгодовувати їх взимку.

 

Завдання проекту:

 

  • Поповнити предметно-розвивальче середовище по темі проекту.
  • Сформувати у дітей систему знань про зимуючих птахів.
  • Розвивати творчі та інтелектуальні здібності дітей.
  • Створити умови для активного спілкування та взаємодії з дорослими і однолітками.
  • Залучити вихованців та батьків до допомоги птахам у важких зимових умовах.
  • Виховувати любов та турботливе відношення до птахів.

 

Актуальність

 

  В  сучасних умовах проблема екологічного виховання дошкільників набула особливої ​​гостроти та актуальності. Раніше в кожному дворі взимку висіли годівниці, люди дбали про птахів, кожен день разом з дітьми виходили на вулицю й підгодовували пернатих. Зараз же рідко де можна побачити ці маленькі будиночки для птахів.

Ми вважаємо, що саме в період дошкільного дитинства відбувається становлення людської особистості, формування екологічної культури. Тому дуже важливо розбудити в дітях інтерес до живої природи, виховувати любов до неї, навчити берегти навколишній світ.

 

Проблема  

  • Недостатні уявлення у дітей середнього дошкільного віку про зимуючих птахів.
  • Невміння підгодовувати птахів.

Гіпотеза: В процесі проектної діяльності, що носить характер співробітництва, можливо виховати в сучасних дітях любов і турботливе ставлення до навколишньої  природи, зимуючих птахів, бажання  підгодовувати їх взимку.

 

Очікуванні  результати

  • Зацікавити дітей та їх батьків  турботою про птахів, викликати бажання допомагати їм у зимовий період (виготовлення годівниць, підгодівля птахів взимку).
  •  Спільна діяльність сприятиме зміцненню дитячо-батьківських відносин.
  •  Розвиток у дітей допитливості, творчих здібностей, пізнавальної активності, комунікативних навичок.

 

Характеристика проекту:

 

Тип проекту:  освітній, пізнавально-дослідницький, виховний

За тривалістю   довготривалий (грудень - січень)

За кількістю учасників колективний.

За характером контактіву межах групи.

Учасники та співучасники проекту діти, батьки, вихователі групи

 

Етапи реалізації проекту

 

Підготовчий етап

  • Обговорення мети, завдання з дітьми та батьками.
  • Анкетування батьків.
  • Перспективне планування проекту.
  • Підбір методичної літератури для реалізації проекту
  • Вивчення інтернет - джерел
  • Підбір наочно - дидактичного матеріалу; художньої літератури; організація розвивального середовища в групі

Мотиваційний етап

Обговорення трьох питань:

  1. Що ми знаємо?
  • Птахи бувають перелітні і зимуючі.
  • Птахи – живі істоти.
  • Елементарні навички догляду за птахами та уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот.
  1. Що ми хочемо взнати?
  • Назви деяких зимуючих птахів.
  • Правила догляду за пташками.
  • Чим живляться пташки, особливості зовнішнього вигляду, як пересуваються.
  • Чому потрібно підгодовувати зимуючих птахів.
  • Яку користь приносять.
  1. Звідки ми це дізнаємося?
  • Спитати дорослих.
  • Розглянути книжки.
  • Переглянути мультфільми, телепередачі
  • Спостерігати за поведінкою птахів.

 

Основний етап

 

  • Організація навчально-освітньої діяльності
  • Бесіди
  • Дидактичні  та розвивальні ігри
  • Творчі ігри
  • Рухливі та народні ігри
  • Розгляд ілюстрацій
  • Читання художньої літератури
  • Перегляд презентацій  та мультфільмів
  • Робота з батьками

1. Наочні матеріали в батьківському куточку:

  • Консультаціі «Зимуючі птахи», «Свято птахам»
  • Поради «Як і з чого можна зробити годівницю для птахів», «Чим годувати птахів взимку».
  1. Екологічна акція «Допоможемо зимуючим птахам» (виготовлення годівниць батьками, допомога дітям  в підборі корму для птахів).
  2. Підготувати роботу на виставку «Наші пернаті друзі»

 

Заключний етап

  • Організація фотовиставки  «Зиму перезимували, пташок всіх годували»
  • Організація виставки малюнків «Наші пернаті друзі»
  • Створення альбому «Цікавинки про пташок»
  • Оформлення результатів проекту у формі презентації.

Зміст роботи в ході реалізації проекту

Заняття

Ознайомлення з природним довкіллям

 «Птахи – наші друзі»

 

 

 

 

Розвиток мовлення «Зимуючі птахи»

 

 

Художньо-мовленнєва діяльність

«Читання оповідання О.Буценя «Горобчик» та вивчення вірша А.Камінчука «Годівнички»

 

Малювання

«Червоногруді снігурі»

 

 

Ліплення «Синичка»

 

 

 

Аплікація «Зимуючі птахи»

 

Формувати знання про зимуючих птахів, про те чим можна підгодовувати птахів взимку; вчити розпізнавати птахів за зовнішнім виглядом виховувати дбайливе ставлення до птахів.

 

Збагачувати словниковий запас за темою; учити складати описові розповіді про птаха за схемою

 

Удосконалювати вміння уважно слухати художній твір, відповідати на запитання за змістом твору; вчити свідомо запам’ятовувати вірш, виразно читати його

 

 

Вчити малювати птаха акварельними фарбами, передавати особливості зовнішнього вигляду

 

Вчити ліпити птаха комбінованим способом, закріплювати навички міцного зєднання деталей

 

Закріплювати навички виконання аплікації з готових деталей.

 

Бесіди

«Птахи, що зимують біля нас»

 

 

 

«Чому взимку стало менше птахів?»

 

 

«Як взимку діти з батьками піклуються про птахів?»

 

«Погодуйте птахів взимку»

 

Що ми знаємо?

Що ми хочемо взнати?

Звідки ми дізнаємось?

 

Після спостережень на прогулянках

 

 

 

Роздуми

Спостереження  в природі

За оточуючою природою. Вивчити прикмету:  «Якщо горобці купаються у воді – буде тепло»

 

За зовнішнім виглядом птахів.

 

 

 

 

За погодою.

 

 

За пташками, що прилітають до годівничок.

 

«Хто зимує на ділянці?»

 

 

 

 

За горобчиками.

 

 

 

 

 

 

За синичкою.

 

 

 

 

За сорокою

 

 

 

 

 

 

За дикими голубами

 

 

 

 

 

За

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викликати  бажання милуватися красою навколишнього, бажання годувати пташок та бережливо відноситись до них.

 

Розглянути птахів, закріпити назви основних частин тіла; уточнити, чим вкрите тіло птаха. Розглянути пір'я. Звернути увагу на лапки пташок.

 

З'ясувати, як впливає погода на поведінку птахів.

 

Розвивати увагу, емоційні прояви, мову.

 

 

Вчити пізнавати знайомих птахів, які прилітають на ділянку, закріпити їхні назви. Уточнити відмінності у забарвленні та поведінці.

 

Продовжувати ознайомлювати дітей з повадками горобців. Розповісти, де гніздяться, як живуть, чим живляться, як "співають". Вчити впізнавати їхні голоси. Пригадати, які пташки схожі на них і чим відрізняються.

 

Вчити самостійно впізнавати та описувати пташку; заохочувати до самостійних спостережень за поведінкою птахів.

 

Порівняти сороку з іншими птахами; знайти відмінності, виділяючи своєрідність забарвлення тіла. Звернути увагу, як літає сорока (кермом їй слугує довгий хвіст). Скрекоче в разі небезпеки.

 

Вчити самостійно впізнавати птаха, заохочувати до спостережень за поведінкою птахів; послухати, як туркочуть голуби

 

 

 

 

 

 

 

За воронами

 

 

 

 

 

 

«Про що розповідають сліди на снігу»

Порівняти два види ворон сіру та чорну,

звернути увагу на зовнішній вигляд птаха; згадати на яких птахів схожа ворона (грак, галка, сорока, сойка) й чим саме, а чим відрізняється; послухати, як кричать і галасують

 

Вчити розпізнавати сліди на снігу; здогадатися: було багато птахів чи одна пташка

 

Досліди та експеременти

«Хто прилетить до годівнички?»

 

 

 

 

«Чому пташкам не холодно?»

 

 

 «Який вітер?»

 

 

 

 

Висівати овес, пшеницю на корм пташкам

У годівничку покласти крихти хліба, гілочку горобини, шматок сала.

Поспостерігати за пташками. Які пташки побували в годівничці? Які пташки чим полюбляють ласувати?                     

 

Дослідження піря птахів за допомогою лупи та мікроскопу.

 

Визначити напрямок і силу вітру за допомогою стрічки і вітрячка з метою залежності поведінки птахів від сили вітру.

 

Залучати до допомоги дорослим, спостерігати за ростом рослин

 

 

Дидактичні ігри

  • «Перелітні чи зимуючі?»
  • «Назви лагідно”»
  • «Закінчи речення»
  • «Нагодуй птахів»
  • «Пташина їдальня»
  •  «Кого не стало?»
  • «Знайди та назви»
  • «Де пташка?»
  • «Порахуй пташок»
  • «Хто як кричить?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічні та розвивальні

  • «Розрізні картинки»
  •  «Четвертий зайвий»

 

 

Творчі ігри

  • «Домалюй і розфарбуй»
  • «Намалюй за крапочками»
  • «Склади пташку з геометричних фігур»

 

Рухливі ігри

  • «Горобчики і кіт»

 

  • «Горобці-стрибунці»

 

 

  • «Вороненята»

 

 

  • «Горобчики та автомобіль»

 

  • «Пташенята і кіт»

 

  • «Пташки й автомобіль»

 

 

  • «Вовк і пташки»

 

 

 

  • «Совонька»

 

Народні ігри

  • «Веребей» (горобець)
  • «Голуби»
  • «Пташка в клітці»

 

Психогімнастика

  • «Пташки на прогулянці»
  • «Пташенята»

 

Фізкультурні хвилинки

  • «Кожен птах свою вдачу має»
  • «Снігурі»
  • «Сороки»
  • «Пташечки»
  • «Зарядка для горобчиків»
  • «Горобчик»
  • «Синички»

 

Пальчикові ігри та вправи

  • «Снігурі»
  • «Голуби»
  • «Годівнички»
  • «Пташка»
  • «Запрошення»
  • «Дятел»
  • «Сорока»
  • «Горобчик»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправляти в стрибках на обох ногах.

 

Розвивати вміння орієнтуватися в просторі, стрибати на обох ногах

 

Вправляти  у бігові врозтіч,  стрибках, присіданнях

 

Вправляти у бігу в різних напрямках

 

 

Удосконалювати навички ходьби і бігу

 

Вправляти у орієнтуванні в просторі, бігові зграйкою

 

Удосконалювати вміння лазити по гімнастичній стінці й бігати з підстрибуванням

 

Розвивати увагу, імітаційний біг

 

Розвивати інтерес до народних ігор, викликати бажання брати в них участь

 

 

 

Діти уявляють себе пташками і роблять довільні рухи

 

 

 

Розвивати вміння поєднувати слова з рухами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток моторики рук

Читання

 

  • Г. Скребицький «Що дятел їсть узимку»
  • В.Сухомлинський «Ялинка для горобчиків», «Дівчинка і синичка»
  • О. Копиленко «Їдальня на дереві», «Їдальня для птахів»
  • М. Магера «Синичка»
  • В. Пархоменко «Синиччина пора»
  • В. Біанкі «Чий дзьоб краще»
  • Е. Чарушин «Воробей»
  • Казки Смирнової Марії «Пригоди птахів»

 

  • Вірші

 

  • Загадки про зимуючих птахів

 

  • Прислівя  та приказки про птахів 

 

 

Удосконалювати вміння дітей розуміти зміст художніх творів; розширювати  знання про зимуючих птахів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слухання та заучування

 

Продовжувати вчити розуміти й розгадувати загадки

 

Формувати вміння розуміти зміст приказок та прислівїв, пояснювати їх

 

СХД

  • Розмальовки

«Зимуючі птахи»

 

  • «Вправні долоньки»

 

 

  • «Маленькі скульптори»

 

  • Малювання птахів за трафаретами

 

 

 

 

(малювання снігурів й синичок за допомогою долоньок»

 

(самостійне ліплення птахів)

 

 

Отримані результати

  • Розширився кругозір дітей про зимуючих птахів.
  • Поліпшилося предметно - розвиваюче середовище: літературою, дидактичними іграми, фотографіями, ілюстраціями, віршами, розповідями про птахів, загадками, презентаціями про зимуючих птахів.
  • У дітей сформувалися допитливість, творчі здібності, пізнавальна активність, комунікативні навички.
  • Вихованці та їх батьки взяли активну участь в реалізації проекту і в наданні допомоги птахам.

 

Перспективи проекту

Розробити весняний проект  «Пташок закликаємо до рідного краю»

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  • Базовий компонент дошкільної освіти
  • Взаємодія  дитячого  садка  і  сім’ї  з  питань  екологічного  виховання // Дитячий садок. – 2004. – №25
  • Денисенко Т. Подорожі в природу.//Дошкільне виховання, 2012, №4
  • Дивний світ природи // Бібліотека вихователя дитячого  садка № 13 – 14. 2006.
  • Дорога в дивосвіт // Дитячий садок. — № 37.-2007
  • Екологічне  виховання  дитини  дошкільного  віку  /  За  ред . Ю.А.Агачової. – Херсон: РІПО, 2011.
  • Екологічне  виховання  /  за  ред . І. В. Воронюк. – Херсон. : РІПО 2011.
  • Каплуновська О., Самсонова О.  Організація екологічної освіти в сучасному дошкільному навчальному закладі // Вихователь-методист дошкільного закла-ду.— 2009.— № 8.
  • Лисенко Н.В. Теорія і практика  екологічної освіти– К., 2009
  • Лохвицька Л.  «Пізнайки» навколо нас. Розвиток пізнавальної активності у дошкільників // Вихователь-методист дошкільного закладу.— 2009.— № 6.
  • Основи  екологічного  виховання  в  ДНЗ  /  За  заг.  ред.  О.  В.  Рідкоус.  –Херсон. : РІПО, 2010
  • Сутула В. Фізкультурні хвилинки / Освіта. – 2013. – № 30. –С. 15.
  • Інтернет ресурси

 

 

docx
Додано
4 серпня 2020
Переглядів
1605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку