Автор проекту вихователь
ЗДО №163 м. Запоріжжя
Єфимова Людмила Іванівна
Повертайся, ластівко, до двора,
За весною скучила дітвора,
Скоро вже повернуться журавлі,
Скоро підем босими по землі.
Тільки ти, весняночко, не барись,
І своєю піснею озовись,
Не барися, ластівко, прилітай,
В український сонячний рідний край.
Мета проекту:
Завдання проекту:
Актуальність
Серед проблем, що виникають перед сучасною людиною, проблема довкілля - одна з найважливіших і актуальних. Вплив рідної природи кожен з нас в більшій мірі відчув на собі і знає, що вона є джерелом перших конкретних знань і тих радісних переживань, які часто запам'ятовуються на все життя. Діти завжди і всюди в тій чи іншій формі стикаються з природою. Земні ліси і луки, яскраві квіти, метелики, жуки, птахи, хмари, навіть калюжі після літнього дощу - все це привертає увагу дітей, радує їх, дає багату поживу для їх розвитку.
Нескінченно різноманітний світ природи пробуджує у дітей живий інтерес, допитливість, розвиває здатність до образного мислення, спостережливість, увагу, спонукає дітей до гри, трудової, художньої діяльності. Однак далеко не все може бути правильно зрозуміло дітьми при самостійному спілкуванні з природою, далеко не завжди при цьому формується правильне ставлення до рослин і тварин. Малюки захоплюються при вигляді квітки, метелика і в той же час можуть бездумно задавити стежці мурашку, жучка, якы повзуть по стежцы. І ввести дитину в світ природи, сформувати реалістичні уявлення-знання про її об'єкти і явища, виховати здатність бачити красу рідної природи, любов, дбайливе і дбайливе ставлення до неї - найважливіші завдання дитячого саду.
В.А. Сухомлинський вважав за необхідне вводити малюка в навколишній світ природи так, щоб кожен день він відкривав для себе щось нове, щоб ріс дослідником, щоб кожен його крок був подорожжю до витоків чудес в природі, облагороджуючи серце і загартовуючи волю.
Проблема
Проведена попередня діагностика показала, що діти не знають перелітних птахів, плутають їх з зимуючими, не знають, яку користь приносять птахи, що для птахів шкідливо, а що корисно
Гіпотеза: В процесі проектної діяльності можливо виховати у дітей любов і турботливе ставлення до навколишньої природи, птахів.
Очікуванні результати
Характеристика проекту:
Тип проекту: освітній, пізнавально-дослідницький, виховний
За тривалістю – короткотривалий (1 тиждень)
За кількістю учасників – колективний.
За характером контактів – у межах групи.
Учасники та співучасники проекту – діти, батьки, вихователі групи «Писанка»
Форми роботи: ігрова, пізнавальна, продуктивна, творча, робота з батьками
Етапи реалізації проекту
Підготовчий етап
Мотиваційний етап
Обговорення трьох питань:
Основний етап
Заключний етап
Зміст роботи в ході реалізації проекту
Вид діяльності |
Тема, назва |
Зміст, мета |
Заняття |
||
Розвиток мовлення
Ознайомлення з природним довкіллям
Ознайомлення з предметним довкіллям (народознавсвто)
Малювання
Аплікація
Ліплення
Художньо-мовленнєва діяльність
|
«Зустрічаємо птахів»
«Життя птахів навесні»
«До рідного краю лелеки летять»
«Лебеді на пруду»
«Лебідь»
«Шпаки прилетіли»
“Слухання й заучування вірша М Людкевич “Прилетіла пташка додому” |
Складання описових розповідей про птаха (в першій особі), збагачення активного словникового запасу з теми
Ознайомлення з перелітними птахами, особливостями життя птахів навесні, вчити розпізнавати й називати, сформувати уявлення про користь, яку приносять людям і природі птахи
Дати поняття лелека – оберіг, лелека - символ українського народу, виховувати повагу до народних традицій, почуття патріотизму
Знайомство з нетрадиційним малюванням – технікою друкування листям
Формувати вміння створювати зображення птаха в техніці об’ємна аплікація зі смужок паперу, закріплювати навички роботи ножицями
Зображення птаха в техніці пластилінографія, закріплювати прийоми й навички роботи в цій техніці
Заучування вірша за схемою
|
Бесіди |
||
|
«Хто навесні до нас прилетів?»
«Будова птахів»
«Правила поведінки в природі».
«Вплив погоди на поведінку птахів»
«Чому не можна руйнувати пташині гнізда» |
Розширювати знання про перелітних птахів, вчити розпізнавати їх за зовнішнім виглядом
Познайомити з частинами тіла птахів
Розвиток екологічно-доцільної поведінки в природі
Формувати знання про те, як погода впливає на поведінку птахів
Розвиток екологічно-доцільної поведінки в природі
|
Спостереження |
||
|
За поверненням перелітних птахів
За пташиними гніздами, шпаківнями
За птахами на території дитячого садка.
За погодою та поведінкою птахів
За шпаком і чорним вороном |
Вчити розпізнавати в природному оточенні та на картинках, називати; викликати почуття радості від повернення пернатих друзів
Птахи маленькі, беззахисні, полохливі, не можуть захистити себе та своє житло
Вчити пізнавати знайомих птахів, які прилітають на ділянку, закріпити їхні назви. Уточнити відмінності у забарвленні та поведінці.
Звернути увагу дітей на поведінку птахів (веселі чи сумні, стрибають чи сидять на дереві). Подумати, чи залежить це від погоди.
З’ясувати, чим схожі і чим відрізняються, вчити розрізняти на картинках, в природному довкіллі |
Дослідницька діяльність |
||
Досліди та експерименти |
«Що важче пір’я чи камінь?»
«Плаває чи потоне?»
«Чому пір’я птахів залишається сухим?» |
Розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, вміння робити умовиводи |
Ігрова діяльність |
||
Дидактичні ігри
Логічні та розвивальні ігри
Творчі ігри
Рухливі ігри
Народні ігри
Фізкультхвилинки
Пальчикові ігри
Психогімнастика |
«Про види птахів» «Птахи – пернаті друзі» «Відгадай за описом» «Відлітає – не відлітає» «Здогадайся, що за птах» «Кого не стало?» «Чиє гніздо?» «Назви ласкаво» «Один-багато» «Хто у кого?»
«Хто зайвий?» «Склади ціле» «Пташиний танграм» «Знайди пару»
«Обведи та розфарбуй» «Геометрична мозаїка» «Зложи птаха з лічильних паличок»
«Наші друзі птахи»
«Птахи і зозуля»
«Шпаки прилетіли»
«Пташки в гніздечках»
«Переліт птахів»
«Жабки та журавлі»
«Ой летіла зозуленька» «Лелека і жабенята» «Птахи» «Жайворонки»
«Ластів’ята» «Прилетіли журавлі» «Пташки» «Довгоносий чорногуз» «Зозуля» «Гуси-лебеді»
«Птахи летять» «Пташенята в гнізді» «Сірі гуси» «Добридень, пташко!»
«Тиха година для пташенят» «Лелеки повертаються додому» «Ми – птахи» |
Розвиток уваги й виконання відповідних рухів
Біг урозтіч
Біг урозтіч, наслідуючи політ шпаків
Ходьба і біг врозсип
Лазіння по гімнастичній стінці
Ходьба й стрибки на обох ногах
Розвиток інтересу до народних ігор, бажання брати в них активну участь
Розвиток вміння поєднувати віршовані слова з відповідними рухами
Розвиток моторики рук
Діти уявляють, що вони пташки і виконують відповідні рухи |
Читання |
||
Оповідання
Казки
Легенди
Вірші
Загадки про перелітних птахів
Прислів’я та приказки про птахів
|
П.Швець «Лелеченьки» В. Чухліб «Журавлі-веселики» В. Перепелюк «Ось вони які»
«Лисичка та журавель» (українська народна казка) В. Біанки «Чий дзьоб кращий» Г.Х.Андерсен «Гидке каченя», «Дикі лебеді» «Гуси-лебеді» «Чому в ластівки хвостик мов ріжки» (казахська народна казка)
«Про вирій» «Жайворонок сонечку допомагає» «Сумна пісня солов’я» |
Викликати у дітей бажання слухати, розуміти зміст, відповідати на запитання за змістом твору.
Зацікавити дітей змістом казок, вчити розуміти, викликати бажання розповідати казки
Вчити розуміти зміст легенд
Слухання та заучування
Продовжувати вчити розуміти й розгадувати загадки
Формувати вміння розуміти зміст приказок та прислів’їв, пояснювати їх
|
Самостійна художня діяльність |
||
|
«Весняна пташка»
«Ми шпаківні будували»
Розмальовки «Перелітні птахи»
«Вправні долоньки»
«Музична перерва»
«Читайлик»
|
Самостійне конструювання пташки зі смужки паперу
Колективна робота
Закріплювати навички малювання кольоровими олівцями
Самостійне малювання перелітних птахів (граків, лебедів, диких качок) за допомогою долоньок
Слухання співу птахів у грамзапису
Розглядання ілюстрацій, книжок про перелітних птахів |
Отримані результати
Перспективи проекту
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА