До розіграшу
залишилось:
15 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Екологічний проект "Вплив мобільних телефонів, комп′ютерної техніки на здоров′я підлітків"

Про матеріал

Одним з етапів екологічної олімпіади в 10-11 класах є написання та захист екологічного проекту. Пропоную вашій увазі один з таких проектів "Вплив мобільних телефонів, комп′ютерної техніки на здоров′я підлітків". Інші мої проекти за посиланням https://naurok.com.ua/profile/923/biblioteka

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Рівненської райдержадміністрації

 

 

 

 

НОМІНАЦІЯ:

ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ МІСТ І СІЛ

Тема роботи:

Вплив мобільних телефонів, комп′ютерної техніки на здоров′я підлітків

 


Зміст

І. Вступ…………………………………………………………………………..4

ІІ. Теоретична частина

1. Небезпека гаджетів та необхідність обмеження доступу до них……..6

1.1. Формування залежності від гаджетів, Інтернету. Ігроманія. Неврівноваженість, тривожність……………………………………………….6

1.2     Погіршення сну…………………………………………………………..9

1.3. Послаблення інтересу до навчання, обмеження творчої уяви підлітка..9

1.4. Підліток може мати проблеми із реальним спілкуванням, не вміти виявляти свої почуття, розуміти і співчувати іншим………………………..10

1.5. Погіршення рухової активності…………………………………………10

1.6. Негативний вплив електромагнітного випромінювання……………..11

1.6.1. Можливий розвиток злоякісних пухлин……………………………….12

1.6.2. Зміна складу крові, вплив на серцево-судинну систему……………..12

1.6.3. Головні болі………………………………………………………………13

1.6.4.  Вплив на нервову систему……………………………………………...14

1.6.5.  Вплив на ендокринну систему та нейрогуморальну реакцію………14

1.6.6.  Вплив на імунну систему………………………………………………14

1.6.7. Вплив на статеву систему……………………………………………….14

1.6.8. Вплив ЕМП на біополе людини……………………………………….15

1.6.9. Випромінювання і діти…………………………………………………15

1.7. Навантаження на зір……………………………………………………16

1.8. Травмування частин тіла………………………………………………17

1.9. Зміни у функціонуванні систем органів………………………………18

1.10. Зміна складу повітря у приміщенні………………………………….19

1.11. Небезпечні ситуації з мобільними телефонами……………………..20

2. Методи захисту і профілактика захворювань………………………….21

2.1. Поради щодо зменшення зорового навантаження…………………..22

2.2. Рекомендації з користування мобільними телефонами…………….22

2.3. Поради щодо зменшення нервово-емоційної напруги…………….23

2.4. Вимоги щодо  безпечного користування комп′ютером у приміщенні

3. Висновки……………………………………………………………………25

ІІІ. Практична частина……………………………………………………….26

ІV. Список використаної літератури……………………………………….30

V. Додатки…………………………………………………………………….31

 

 


І. Вступ

Кількість здорових підлітків в Україні на даний час не перевищує 2–9%, цей показник зменшується з кожним роком. Загальна захворюваність у підлітків за останні 5 років підвищилася на 15, кожна п’ята дитина має поведінкові, когнітивні або емоційні проблеми, у кожної восьмої діагностується хронічний психічний розлад. Така ситуація відбувається на тлі прогресуючого впровадження технічних засобів: комп’ютерів, мережі Інтернет, мобільних телефонів, які стають невід’ємними компонентами життя та змінюють фізіологічні умови існування підлітків і можуть сприяти розвитку захворювань. За останні роки в Україні значно зросла кількість молодих людей, які мають доступ до комп’ютера, планшетів, мобільних телефонів. Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) внесла комп’ютерну залежність у розряд категорій патологічних пристрастей. У підлітків швидше, ніж у дорослих, формується процес звикання, передумовою чого є нестабільність психіки. Доведено, що до 14 % користувачів Інтернету мають залежність, до 25 % набувають її протягом півроку від початку перебування в мережі.

Дозована та спрямована робота на комп’ютері має багато позитивних якостей, особливо на етапі пізнання світу, формування корисних навичок. Молодь отримує великі можливості для всебічного саморозвитку, освіти та розширення комунікативних зв’язків. Але, як не парадоксально, ці надбання призводять до зниження культурного рівня підліткового контингенту, моральних якостей, пам’яті та уваги; розвитку ізольованості від оточуючих. У «комп’ютеризованого» покоління відмічаються зміни фундаментальних духовно­культурних засад, понять і уявлень, а інтелектуальний розвиток відбувається в іншому соціально­часовому вимірі. Інформаційні технології чинять гіпнотичний вплив на інтелект та духовність підлітків, а комп’ютерні ігри здатні довести до повного змішування реального та віртуального світу.

Привабливість комп’ютерного світу для підлітків обумовлена наявністю «власної території», яку складно контролювати дорослим, можливістю самостійно приймати рішення. Зворотна сторона тривалого перебування у віртуальних обставинах — психологічний інфантилізм із відсутністю відповідальності за свої вчинки, агресивність або емоційна холодність, певне звуження кругозору, ризик асоціальної поведінки. При довготривалому впливі електромагнітного випромінювання можливі дегенеративні процеси центральної нервової системи, рак крові, пухлини мозку, гормональні захворювання.

Ознайомившись з теоретичними матеріалами, я визначила мету своєї роботи: дослідити, як впливають мобільні телефони, комп′ютерна техніка на здоров′я підлітків, розробити рекомендації щодо зменшення шкідливого впливу.

Предмет дослідження: негативні чинники впливу гаджетів на здоров′я, об'єктпідліток.

Для досягнення мети я поставила такі завдання:

1. Підібрати матеріали з даної проблеми.

2. Опрацювати їх.

3. Систематизувати отриману інформацію з даного питання.

4. Дослідити вплив комп′ютерів, планшетів, мобільних телефонів на організм людини за матеріалами наукових досліджень та провести деякі власні дослідження.

5. Узагальнити отримані результати та зробити висновки.

6. Представити рекомендації з безпечного користування гаджетами.

 

ІІ. Теоретична частина

  1. Небезпека гаджетів та необхідність обмеження доступу до них

Сучасні технології зробили життя людства набагато простішим. Тепер можна спілкуватися, не виходячи з дому, ділитися враженнями та фотографіями, отримувати освіту онлайн. Але є і зворотна сторона медалі: бажаючи спростити процес виховання дітей, сучасні батьки вдалися до допомоги гаджетів.

Чим це загрожує і які наслідки можуть бути при необмеженому доступі дитини до новинок техніки?

  1.        Формування залежності від гаджетів, Інтернету. Ігроманія. Неврівноваженість, тривожність

"Технології приваблюють людей тим, що у віртуальному світі можна нескінченно пробувати щось нове. Дуже складно відмовитися від їхнього використання саме тому, що немає ніяких обмежень в задоволенні своїх бажань", — говорить доктор Гері Смолл, професор психіатрії та директор Центру довголіття при Каліфорнійському інституті неврології. Одним натисканням на кнопку дитина може отримати бажане. Саме тому вона звикає до смартфону, планшету, комп′ютеру моментально і, на відміну від дорослої людини, не завжди може контролювати себе.

Тривале перебування у світі віртуальної реальності у підлітковому віці може стати причиною адиктивної поведінки (від англ. аddiction — схильність, згубна звичка), що характеризується прагненням перебувати за комп’ютером якомога довше та є проявом соціальної дезадаптації. Сприяти розвитку залежності можуть дефекти виховання в сім’ї: гіпоопіка, емоційна нестабільність, зайва вимогливість батьків тощо.

Симптоми залежності можна умовно розділити на три групи:

  • психічні (почуття радості, ейфорії при контакті з комп’ютером, роздратування або пригнічення без нього, відсутність контролю за часом, емоційна нестійкість і т.д.);
  • соціальні (виникнення проблем у взаєминах з оточуючими, економічні проблеми, пов’язані з витратами грошей, нехтування особистою гігієною);
  • духовні (втрата сенсу життя, духовне зубожіння).

Часто комп’ютерна залежність пов’язана з «інтернетоманією», що призводить майже до такого ж руйнування особистості, як алкоголізм і наркоманія.

Стадії інтернет­залежності:

  • зацікавленість,
  • втягування,
  • повна залежність із тяжкими симптомами відміни під час «відлучення» від ПК.

В інтернет­залежних молодих людей ризик алкоголізації вищий у 7 разів, а наркотизації — у 6,8 раза, ніж в інших підлітків. Інтернет­залежність (сетеголізм) може проявлятися у гемблінгу (ігроманії), нав’язливому веб­серфінгу, спілкуванні у соціальних мережах тощо. Формуванню інших форм девіантної поведінки сприяє небезпека, з якою підлітки можуть зустрітися, перебуваючи в режимі онлайн: експлуатація довіри (їх можуть спокусити на вчинення непристойних дій, участь у сектах тощо); доступ до порнографії; доступ до сайтів із деструктивним змістом (інструкцій з виготовлення чи покупки наркотичних речовин, вибухівки та ін.).

Найбільш цікавими та небезпечними є рольові комп’ютерні ігри, що здатні сформувати стійку психологічну залежність. Часто вони не враховують вікових психологічних особливостей і здатні вплинути на формування особистості в період активної соціалізації. Підліток отримує гострі, яскраві враження у віртуальному світі і не прагне повертатися у буденність. Підсилює комп’ютерну залежність гра у мережі Інтернет.

Ознаки ігроманії як різновиду адиктивної поведінки:

  • Постійна залученість, збільшення часу, проведеного в ситуації гри.
  • Витіснення колишніх інтересів думками про гру.
  • Втрата контролю (нездатність припинити гру як після виграшу, так і після програшів).
  • Стан дискомфорту поза ігровою ситуацією, дратівливість, неспокій.
  • Збільшення частоти ігор і прагнення до високого ризику.
  • Нездатність чинити опір спокусі відновити гру.

Чим пізніше дитина зіткнеться з проявом насильства, тим краще. Не секрет, що багато відеоігор ґрунтується на принципі боротьби. Зловживання такими іграми притупляє чутливість людини до жорстокості і може виховати в дитині переконання, що агресія — це непоганий спосіб вирішення проблем.

Величезний потік інформації, часом зайвої і шкідливої, робить навіть дорослу людину неспокійною. Що ж тоді казати про дітей, які ще менш стійкі до різних хвилювань. Хтось щось сказав у соцмережі, можливо, якось принизив, і дитячий спокій порушений. Адже набагато легше написати, ніж сказати в обличчя, а значить, збільшується і ймовірність виникнення подібних ситуацій, які є величезним стресом для підлітків.

У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп'ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:

• у дітей, які грають у комп'ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;

• комп'ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;

• у дітей, які довго грають у комп'ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам'яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні розвиватися до досягнення дорослого віку.)

  1.        Погіршення сну

Доведено, що використання електронних пристроїв у вечірній час несприятливо впливає на якість сну і погано позначається на самопочутті наступного дня. Нервова система відпочиває в період 21:00 — 1:00. Однак багато підлітків нехтують цим відпочинком, заміняючи його на більш захоплююче проведення часу. І, на жаль, менш корисне.

Випромінювання планшетів можуть пригнічувати вироблення гормону мелатоніну (гормону, який впливає на людський сон), в результаті цього можуть порушитися біологічні ритми людини, просто кажучи, відбудуться порушення сну. Чому саме планшет (а не комп'ютер або телевізор, наприклад) звинувачують в придушенні меланіну? Тут все просто: по-перше, дисплей планшетного комп'ютера випромінює короткі оптичні хвилі, які більш сприйнятливі людським організмом, ніж довгі; по-друге, цей девайс, як правило, використовується у той час доби, коли активність мелатоніну висока (тобто вдень); і в третіх, планшет побудований на дуже близькій відстані від людського тіла, а це означає, що випромінювання досягає своєї «мети» за лічені хвилини.

  1.        Послаблення інтересу до навчання, обмеження творчої уяви підлітка

Багато дорослих помічають, що гаджети постійно відволікають дитину і роблять її розсіянішою. Ці пристрої часом замінюють практичну діяльність, необхідну для розвитку сенсомоторних і візуально-рухових навичок, які важливі для навчання. Відео- та онлайн-ігри також здатні обмежити творчу уяву дитини. І не варто лякатися того, що дитині, можливо, зараз нудно. Якщо їй нудно — значить, є привід щось придумати. Саме так у дітей розвивається здатність творчо мислити.

  1.        Підліток може мати проблеми із реальним спілкуванням, не вміти виявляти свої почуття, розуміти і співчувати іншим

Ми вчимося бути ввічливими, намагаємося не зачіпати інших людей саме тому, що, одного разу образивши когось, в пам'яті назавжди залишається образ певної реакції на наші слова. І з часом стає зрозуміло, що варто говорити, а що може заподіяти біль іншому. Але, на жаль, коли ми спілкуємося онлайн, ми не можемо чути інтонацію, не здатні побачити мову тіла, вираз обличчя. Ми не можемо відчути змін в настрої людини. Між тим всі ці навички є основою для встановлення людських взаємин. Технології здатні зробити процес спілкування простішим, але, коли ми маємо необмежений доступ до такого виду спілкування, ми починаємо забувати про живі зустрічі. Деякі взагалі намагаються уникати прояву почуттів, тому що їм так набагато легше. Підлітку необхідно постійно наживо спілкуватися зі своєю сім'єю, з однолітками, адже тільки так він зможе навчитися проявляти співчуття, розуміти інших людей. Тільки живе спілкування навчить відчувати себе невимушено в компанії інших людей, що стане в нагоді в дорослому віці.

  1.        Погіршення рухової активності

Як правило, якщо ми користуємося своїми гаджетами, то перебуваємо в статичному положенні. І часом кілька годин здатні просидіти в одному положенні, захоплені тим, що відбувається на екрані пристрою. Чи варто говорити, що така малорухливість може стати однією з причин збільшення ваги не тільки у дорослих, але і у дітей.

  1.        Негативний вплив електромагнітного випромінювання

Випромінювання від гаджетів є дуже небезпечним через те, що вони сьогодні використовуються практично всім населенням нашої планети. Електромагнітне випромінювання від цих пристроїв буквально заповнює весь простір навколо себе, проникаючи через будь-які перешкоди.

Електромагнітні поля представляють величезну небезпеку для здоров'я, оскільки при тривалому впливі на людину вони здатні викликати рак, лейкемію, пухлини мозку, розсіяний склероз та інші важкі захворювання. Звичайно, впливають вони і на сон. Розглянемо в двох словах, чому це відбувається.

Справа в тому, що кожен орган людини працює на певній частоті, наприклад серце – близько 700 герц (коливань в секунду), мозок в стані сну –10 герц, неспання – 50 герц і т.д. Якщо поруч є джерело опромінення, що працює на аналогічній чи кратною частоті, це може привести до збільшення або зменшення нормальної частоти роботи органу. А якщо, наприклад, збільшити частоту роботи серця в 1,5 рази, то таким чином будуть створені умови для виникнення стенокардії.

Основним механізмом взаємодії між радіочастотною енергією з організмом людини є нагрівання тканин, перш за все нагрівається головний мозок. Навіть незначне підвищення температури може сприяти підвищенню проникливості гематоенцефалічного бар’єру. Установлено, що опромінення підлітків ЕМП стільникового телефону протягом 2 хв викликало зміни біоелектричної активності мозку, які зберігалися наступні 2 години. Є дані, що навіть працюючи в режимі очікування МТ здатний скоротити і розладнати найважливіші фази нічного відпочинку: швидкий і повільний сон.

Причиною електромагнітного випромінювання також є бездротові інтернет­технології — Wi­Fi. Питання постає актуальним у зв’язку з пропозицією проведення Wi­Fi у середніх навчальних закладах. Для підлітка, який використовує комп’ютер у хорошому діапазоні сигналу бездротового маршрутизатора, SAR становить 0,0057 Вт/кг, що менше 1 % SAR мобільного телефону. Але ж це відбувається на тлі дії інших джерел ЕМВ..

  1. Можливий розвиток злоякісних пухлин

Основним шкідливим фактором мобільних телефонів вважаються високочастотні дециметрового діапазону. «Більшість вчених оцінюють вплив мобільних телефонів на нервову систему і розвиток злоякісних пухлин, - говорить Геннадій Румянцев. - Але дані різних дослідницьких колективів дуже різні. Одні вчені не вбачають залежність розвитку пухлин від використання мобільного зв'язку, інші вважають його доведеним. Неоднозначні й результати експериментів, присвячених впливу високочастотних випромінювань на різні здібності людини. Єдиний факт, який не підлягає сумніву - це вплив радіохвиль частоти 900 МГц, який підвищує кровообіг у корі головного мозку. Але цього не достатньо, щоб винести мобільним телефонам остаточний негативний вирок".

Непокоять дані, опубліковані німецькою групою дослідників. Їх експерименти показали: вплив електромагнітних полів, аналогічних за характеристиками тим, які створюються мобільниками, які різко підвищують загрозу пошкодження ДНК і теоретично можуть призвести до переродження клітин, тобто до зародження пухлин. Правда, вчені сказали, що доказів негативного впливу на здоров’я людини поки що не має, потрібні подальші дослідження.

  1. Зміна складу крові, вплив на серцево-судинну систему

Крім цього постає ще й інша проблема: чи руйнують випромінювання гаджетів клітини крові? Нові дані, які були отримані шведськими вченими, безсумнівно, направлять ці дискусії зовсім в інше русло, передає ВВС. Справа в тому, що усі минулі дослідження розглядали в основному проблему виникнення ракових пухлин із-за пошкодження молекул ДНК, які можуть виникнути у результаті локального нагріву при поглинанні електромагнітних хвиль. Але енергія випромінювання недостатньо висока, щоб визвати розрив хімічних зв’язків, а локальний розігрів також недостатній для проведення хімічної реакції. Заслуга шведських вчених у тому, що вони розглянули зовсім інший шлях впливу випромінювання на організм, а саме – вплив його на еритроцити (червоні кров’яні тільця). Еритроцити взаємодіють один з одним не безпосередньо, а через молекули оточуючої їх води, які представляють собою електричні диполя. Була проаналізована теоретична модель такої взаємодії при накладанні зовнішнього електромагнітного поля частотою 850 МГц (типічне значення для мереж мобільного зв’язку). Виявилось, що при такому впливі диполя молекул води вистроюються в одному напрямку, що призводить до збільшення сили взаємодії на 11 порядків величини. Це лиш теоретична можливість, але якщо вона буде підтверджена експериментально, це буде значить, що електромагнітне випромінювання здатне впливати на особливості крові. Збільшення взаємодії між еритроцитами може в кінцевому результаті призвести до збільшення в’язкості крові, що відіб’ється на серцево-судинній системі.

  1. Головні болі

Дослідження, проведене шведськими і норвежськими вченими, показало, що в частини користувачів гаджетів случаються провали пам'яті, запаморочення, головний біль і підвищена стомлюваність. Майже чверть опитаних мають проблеми з пам'яттю, половина страждає від головних болів, а близько 65% відчувають сонливість. У третини погіршилася концентрація уваги одразу після користування технікою. Правда, самі вчені сумніваються в об'єктивності отриманих даних. Ті люди, що особливо часто використовують гаджети, можуть вести менш здоровий спосіб життя. Погане харчування, недолік сну і постійний стрес можуть впливати на і самопочуття.

  1.  Вплив на нервову систему

У дослідженнях російського професора Ю.А. Холодова було доведено пряму дію електромагнітного випромінювання на мозок, на мембрани нейронів, на пам’ять, на умовно-рефлекторну діяльність, також можливий вплив на процеси синтезу в нервових клітинах. Значні зміни імпульсації коркових нейронів призводять до порушення  сприйняття інформації, може розвинутися порушення короткотривалої пам’яті. Є всі підстави очикувати у людей, що мають контакт з гаджетами схильності до розвитку стресових реакцій.

  1.  Вплив на ендокринну систему та нейрогуморальну реакцію

Дослідження показали, що при впливі електромагнітного випромінювання, як правило, відбувалося збільшення вмісту адреналіну у крові, активація процесів згортання крові. Найбільше при випромінюваннях страждає гіпотоламо-гіпофізарна система, що першою реагує на зміни середовища.

  1.  Вплив на імунну систему

У наш час накопичено достатньо даних, які вказують на те, що при впливі ЕМП порушуються процеси імуногенезу. Встановлено, що у тих, хто отримує дозу випромінювання, змінюється характер інфекційного процесу,  порушується білковий обмін. Спостерігається зниження вмісту альбумінів і підвищення гама-глобулінів у крові. ЕМП можуть виступати у якості алергену, викликаючи тяжкі алергічні реакції.

  1. Вплив на статеву систему

Ефекти випромінювання, за думкою вчених, включають: зниження функції сперматогенезу, порушення коефіцієнту народжуваності хлопчиків та дівчаток, зміну менструального циклу, сповільнення ембріонального розвитку.

  1. Вплив ЕМП на біополе людини

Сьогодні навряд чи хто-небудь стане заперечувати існування біополя. Повний порядок у структурі біополя є надійним фундаментом здоров’я й заставою нормального життя людини. Особливо сильно біополе «страждає» саме тоді, коли ми перебуваємо в так званих патогенних зонах:

- поруч із працюючим телевізором, комп’ютером, планшетом, смартфоном, СВЧ-піччю;

- у вагоні метро, в автомобілі або в салоні літака;

- у заводському цеху або шахті, поруч із електронними приладами або силовим устаткуванням.

Уявіть собі, у якій розгубленості перебуває тіло фізичне, коли біополе активно бореться з бурхливим потоком зовнішніх обур. У сучасних умовах наші польові структури змушені безупинно «латати діри» у своїх захисних екранах. Виходить, що наш організм безглуздо витрачає останні сили на нескінченну й марну боротьбу з підступним зовнішнім ворогом, наслідки самоочевидні й досить сумні. Апатія, загальна слабість, швидка стомлюваність, головні болі, неврози й психози, хвороби серця, судин і суглобів, онкологічні й шлунково-кишкові захворювання, інсульти й інфаркти – постійні супутники сучасної людини, не говорячи вже про нові хвороби, які сучасній медицині не те що лікувати, але й діагностувати вдається далеко не завжди.

  1. Випромінювання і діти

Деякі користувачі мобільних телефонів, в тому числі і діти, кажуть, що довга розмова викликає головний біль. Це відбувається через випромінювання електромагнітних хвиль малої інтенсивності, які здатні проникати в менш масивний та більш чутливий череп. Електромагнітні випромінювання впливають на мозкові імпульси, можуть нанести шкоду імунній системі дитини, яка перебуває в процесі розвитку.

Вчені вважають, що ризик може бути зведений до мінімуму шляхом скорочення об’єму розмов та ігор, діти можуть користуватися своїми мобільними телефонами, планшетами, комп′ютерами тільки в особливих, екстремальних ситуаціях.

  1.        Навантаження на зір

Саме завдяки зоровому навантаженню у дитини, через короткий час, виникають головний біль та запаморочення. Якщо працювати за компютером, планшетом достатньо довго, то зорова втома може призвести до стійкого зниження гостроти зору. Система акомодації ока школярів вже готова до зорового навантаження, але різке його наростання небезпечне: перевантаження можуть привести до збою. Ось чому тривалість спілкування  підлітків з комп'ютером строго нормується. Головними факторами, які впливають на зір є: якість монітора, зміст зображення та час роботи за монітором.

У процесі роботи з ПК у підлітків може розвиватися комп’ютерний зоровий синдром (КЗС), який ґрунтується на зоровому стомленні. Зорові симптоми КЗС: зниження гостроти зору; його затуманення; труднощі при переводі погляду з ближніх предметів на дальні і назад; відчуття змін забарвлення предметів; двоїння. Очні симптоми включають: біль у ділянці очних ямок і лоба; біль під час руху очей; почервоніння очних яблук; відчуття піску за віями; сльозотечу; печіння і різь в очах. Можливе зменшення об’єму акомодації, тимчасова короткозорість. При тривалому перебуванні перед екраном внаслідок зменшення частоти кліпання може розвиватися синдром сухого ока (порушення зволоження роговиці слізною рідиною). Синдром проявляється печінням в очах, почервонінням кон’юнктиви, появою судинної сітки на бічних поверхнях очей. Особливо шкідливими для органів зору є ігри з яскравими дрібними елементами, читання та введення тексту, малювання.

  1.        Травмування частин тіла

Нещодавно в італійській пресі з'явилося нестандартне повідомлення: 14-річну дівчинку довелося госпіталізувати через серйозне запалення сухожиль. Дівчинка почала скаржитися на постійний біль у великому пальці правої руки, потім палець зовсім перестав рухатися. Лікарі виявили гостре запалення сухожиль, почали докопуватись до причин хвороби. Згодом вони з'ясували: дівчинка щоденно відправляла друзям до ста СМС.

Унаслідок монотонних рухів - натискань на кнопки телефону, клавіатуру комп′ютеру виникають так звані травми від навантажень м’язів. Найбільш частішим симптомом при цьому є біль у зап’ястках, кистях і пальцях руки у результаті здійснених нею одноманітних рухів, які постійно повторюються чи після тривалого впливу статичного навантаження.

Вимушене положення може стати чинником порушення метаболізму та гіпоксії у м’язах (насамперед, шиї, спини та плечового поясу), скривлення хребта, остеохондрозу. Характерний розвиток карпального синдрому (оніміння та біль у пальцях кисті). На більш пізніх стадіях можливі ускладнення: тендовагініт, синдром «тенісного ліктя» (запалення загального сухожилля м’язів­розгиначів, розташованих біля ліктя), що розвивається внаслідок неправильного положення рук при роботі з клавіатурою та мишею.

Недавні дослідження показали, що негативна дія мобільних телефонів полягає ще й у тому, що вони можуть призводити до деформації шиї. В основному це має відношення до телефонів нового покоління, які оснащені доступом в Інтернет. Люди використовують такі телефони частіше не для розмов, а для читання і введення особистої інформації. Процес викривлення хребців шиї відбувається, коли людина для кращого розгляду інформації постійно нахиляє голову вперед і вниз, що незабаром призводить до деформації кісткової структури і затвердіння м'язів, заважаючи в подальшому випрямити шию. Практично теж саме відбувається і при використанні планшетних комп'ютерів та ноутбуків, оскільки, працюючи з цими пристроями, людина приймає характерну позу. Медики попереджають: наслідки деформації кісткової і м'язової структури шиї виражаються не тільки в косметичному дефекті, а й у серйозних неврологічних проблемах і хронічних головних болях. Крім того, викривлення шийних хребців важко піддається лікуванню. Тим не менше, лікарі вже очікують збільшення кількості пацієнтів із такими проблемами з огляду на те, що популярність смартфонів і планшетів з кожним роком тільки збільшується.

  1.        Зміни у функціонуванні систем органів

Вимушена поза з нахилом уперед за комп′ютером вносить зміни в конфігурацію хребетного стовпа і призводить до звуження грудної клітки, що відбивається на заповненні шлуночків серця кров’ю і серцевому ритмі. Можливе погіршення живлення міокарда, що є причиною виникнення функціональних порушень серця. Порушення з боку серцево­судинної системи проявляються у лабільності пульсу та артеріального тиску, болі у ділянці серця та ін. Нерухоме положення підлітка протягом тривалого часу є причиною порушення мікроциркуляції крові. Застійні явища особливо виражені на рівні органів малого таза та кінцівок. Тривалі порушення мікроциркуляції сприяють стійким змінам судин (наприклад, венозний стаз є причиною розширення судин при геморої).

Тривале перебування за комп’ютером може бути причиною порушень харчування. Це недостатнє, нерегулярне, незбалансоване харчування, наслідком якого є порушення роботи травного тракту (гастрити, виразкова хвороба шлунка та дванадцятипалої кишки, хронічні запори), вітамінна та мінеральна недостатність, або зловживання продуктами швидкого приготування, фаст­фудом на тлі гіподинамії, що є причиною надмірної маси тіла, метаболічних та ендокринних порушень. У користувачів ПК частіше відзначаються захворювання жовчного міхура і печінки, що виникають, очевидно, у зв’язку з частим перебуванням у вимушеній позі, при якій посилюється тиск на жовчні протоки і жовчний міхур.

  1.   Зміна складу повітря у приміщенні

Батьків турбують різного роду випромінювання від комп’ютера. Виміри рентгенівського випромінювання показали, що воно знаходиться на рівні фону землі. Електромагнітні випромінювання від комп’ютера хорошої якості також відповідають нормам. У сучасних моніторів передбачені всі міри безпеки. Зокрема те, що називається радіацією (гамма-промені і нейтрони) монітор загалом не виробляє. В ньому просто відсутні пристрої з такою високою енергією. Також нічого не випромінює і системний блок. Проте, очевидно, що ніде в квартирі пил не накопичується так швидко, як на комп’ютерному столі. Справа в тому, що потенціал на електронно-променевій трубці кінескопу в 100 разів перевищує напругу в мережі. Сам потенціал безпечний, але він створює електро-магнітне поле між дисплеєм та обличчям людини яка сидить перед ним. Порошинки , що осіли на екран, набувають великих швидкостей і летять в усі боки, осідаючи на компютерному столі та обличчі дитини. Ці порошинки містять позитивні (важкі) іони, а це негативно впливає на працездатність. Крім того, у приміщенні з працюючим комп’ютером, змінюються фізичні характеристики повітря: температура може підвищуватися до 26-27 градусів, відносна вологість—знижуватися до 40-60%, а вміст двоокису вуглецю—збільшуватися. Деякі люди, у тому числі діти, особливо чутливі і хворобливо реагують на ці зміни повітря. У них дере в горлі, з’являється покашлювання внаслідок підвищеної сухості слизових оболонок. Отже, виникає необхідність постійно знижувати кількість пилу в приміщенні.

  1.   Небезпечні ситуації з мобільними телефонами

Ми звикли ставитися до мобільного телефону як до цілком безпечної речі, тому й носимо його в кишені, сумочці чи на шиї. Виявляється, це дуже небезпечно. І не тільки під час грози. Не так давно відразу кілька фатальних випадків сталися внаслідок вибуху мобільних телефонів.

Ось деякі приклади таких випадків.

  • У Китаї внаслідок вибуху мобільника загинув підліток, який мав звичку носити апарат у кишені сорочки.
  • 59-річний каліфорнієць дістав опіків половини тіла внаслідок самозаймання мобільного телефону в його кишені.
  • Ще одна американка постраждала від вибуху мобільника –  обпечені обличчя і руки.
  • Через займання акумулятора мобілки сталася пожежа в одній з московських квартир.
  • У Дніпропетровську внаслідок самозаймання телефону, який був підключений до зарядного пристрою, загинуло подружжя.
  • Кілька випадків вибуху мобільних телефонів зафіксовано в Київській області.
  • А нещодавно в редакції газети „Експрес” (м. Львів) серед білого дня в одного з журналістів вибухнув мобільний телефон. А сталося ось що: мобільний, який годину тому було під'єднано до зарядного пристрою, раптом вибухнув.

І таких випадків багато. Більшість з них трапляються саме вночі. Хоча в цей час заряджати апарат і справді зручно, задля безпеки потрібно змінити свої звички. Удень, принаймні, більше шансів вчасно зреагувати на ситуацію. Крім того, йдучи у сауну чи на пляж, залишайте мобільник удома. Ризик вибуху акумуляторного пристрою під впливом температури понад 30° збільшується втричі.

  1. Методи захисту і профілактика захворювань

Інформаційні технології сьогодні органічно вписуються в усі сфери людської діяльності. Комп'ютеризація досить значуща й актуальна. Але, як кожен новий етап, вона несе з собою і нові проблеми. Особливо актуальною є проблема впливу гаджетів на здоров'я дітей. В працях науковців, присвячених розвитку і навчанню дітей можна знайти підтвердження та обґрунтування того, як комп’ютер, планшет сприяють інтелектуальному розвитку дитини. 

Сучасні комп’ютерні ігрові та навчально-розвивальні програми дають можливість навчити дитину аналітично мислити в нестандартній ситуації, досягати своєї мети, удосконалювати інтелектуальні навички; розвити у дитини швидкість реакції, дрібну моторику рук, візуальне сприйняття об'єктів, пам'ять та увагу, логічне мислення, зорово-моторну координацію.

Вміння користуватися гаджетом додає дитині впевненості в собі, адже їй відкривається доступ у світ сучасних технологій.

Тож, чи варто протистояти бажанню підлітка користуватися цим дивом технічного прогресу? Як зробити спілкування дитини з комп’ютером безпечним і корисним? Комп’ютерні ігри марні та шкідливі,  це заняття для любителів побайдикувати, чи навпаки? Однозначної відповіді на ці питання не існує: одні фахівці вважають, що комп'ютер завдає непоправної шкоди здоров'ю. Інші ж, навпаки, вважають, що при дотриманні основних правил безпеки, він несе загрозу не більшу, ніж будь-яка інша побутова техніка.

Наведу деякі поради, основні правила, які допоможуть зменшити негативний вплив гаджетів на здоров′я.

  1.        Поради щодо зменшення зорового навантаження
  1. Дитина шкільного віку може проводити за комп’ютером не більше 45 хвилин – 1 години на день і то не щодня, а тричі на тиждень, через день!
  2. Якщо у підлітка проблеми із зором, то сідати за монітор йому можна лише в окулярах.
  3. Ні в якому разі не  працюйте за комп’тером в темряві.
  4. Розмістіть монітор так, щоб світло з вікна не потрапляло на екран та не світило в очі.
  5. Прослідкуйте, щоб відстань від дитячих очей до центру екрану складала 50-70 см.

Дуже корисно навчитися виконувати спеціальну гім­настику для очей

  1. На рахунок 1-4 заплющити очі, не напру­жуючи очні м'язи, на рахунок 1-6 широко розплющити очі й поглянути вдалину. По­вторити 4-5 разів.
  2. Поглянути на кінчик носа на рахунок 1-4, а потім перевести погляд удалину на раху­нок 1-6. Повторити 4-5 разів.
  3. Не повертаючи голови, повільно робити кругові рухи очима вгору-вправо-вниз-вліво й у зворотний бік: вгору-вліво-вниз-управо. Потім поглянути удалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
  4. Тримаючи голову непорушно, перевести погляд, зафіксувавши його, на рахунок 1-4 вгору, на рахунок 1-6 прямо; потім ана­логічно вниз-прямо, управо-прямо, вліво-прямо. Виконати рух по діагоналі в одну й іншу сторони, переводячи очі прямо на рахунок 1-6. Повторити 3-4 рази.
  5. Не повертаючи голови, заплющеними очи­ма «поглянути» направо на рахунок 1-4 і прямо на рахунок 1-6. Підняти очі вгору на рахунок 1-4, опустити вниз на рахунок 1-4 і перевести погляд прямо на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
    1.        Рекомендації з користування мобільними телефонами
  1. Використовуйте мобільний лише у разі крайньої необхідності та лише на короткий час.
  2. Не тримайте телефон близько до тіла (краще в портфелі чи сумці).
  3. Коли посилаєте СМС, тримайте телефон якомога далі від тіла.
  4. На ніч вимикайте телефон або не тримайте його поруч з головою.
  5. Не використовуйте мобільний у транспорті (тролейбусі, автобусі, автомобілі, особливо метро), оскільки в цьому випадку випромінювання мобільного телефону зростає.
  6. Не грайте в ігри, використовуючи телефон.
  7. Не можна залишати трубку заряджатися на легкозаймистих предметах (папір, килим) і не ставити телефон на зарядку вночі, адже більшість апаратів вибухає саме під час заряджання.
  8. А ще - не купуйте батареї невідомих виробників, які декларують величезну електричну ємність. Крім того, несумлінні виробники, аби здешевити свою продукцію, не обладнують її вмонтованими схемами захисту.
    1.        Поради щодо зменшення нервово-емоційної напруги
  1. Використовуйте лише якісні комп’ютерні програми, що відповідають віку дитини.
  2. Слідкуйте за змістовою стороною ігор та навчальних програм.
  3. Дитина найкраще сприймає статичне, велике, кольорове зображення в супроводі звуку.
  4. Уникайте читання дитиною тексту з екрану та малювання на комп’ютері (напружуючи зір, дитина напружується сама).
  5. Пам’ятайте, великої шкоди завдають ігри з дрібними елементами, які рухаються на великій швидкості.
    1.        Вимоги щодо  безпечного користування комп′ютером у приміщенні
  1. Комп’ютер слід розташувати в кутку або задньою поверхнею до стіни.
  2. У приміщенні, де використовується комп’ютер, необхідне щоденне вологе прибирання. Тому підлогу в ньому не треба закривати килимом або килимовим покриттям.
  3. До і після роботи на комп’ютері слід протирати екран злегка зволоженою чистою ганчіркою або губкою.
  4. Не забувайте частіше провітрювати кімнату, акваріум або інші ємкості з водою збільшують вологість повітря.
  5. Після занять за комп’ютером, дитину потрібно вмити прохолодною водою або протерти обличчя вологою серветкою.

Спеціалісти із ВООЗ рекомендують утриматися від використання системи безпровідного доступу до Інтернету Wi-Fi в навчальних закладах, тому що електромагнітне випромінювання створює додаткове навантаження на організм дитини. Крім цього, згідно офіційних даних, приблизно 3% населення Землі страждають на гіперелектрочутливість – випромінювання довільного походження може здійснювати негативний вплив на їх організм.

 

 


  1. Висновки

Усе більше інформаційних технологій та сучасних пристроїв покликано покращити та полегшити життя підліткам. Компютер, планшет, смартфон повинні стати для дитини рівноправними партнерами, здатними реагувати на її дії та запити. Терплячий товариш і мудрий наставник, творець казкових світів та відважних героїв, комп’ютер відіграє все більшу роль в дозвіллі і навчанні дітей, позитивно впливаючи на формування їхніх психофізичних якостей та розвиток особистості.

Упровадження у широке користування мобільних телефонів, стаціонарних та портативних комп’ютерів, бездротового Інтернету та інших технологічних нововведень потребує досконалого вивчення їх впливу на зростаючий організм та розробки ефективних і здійснюваних санітарно-гігієнічних норм їх використання. Необхідним є проведення профілактичних заходів щодо попередження технологічних залежностей у підлітків в Україні. Вони повинні включати як широке інформування населення щодо ризиків безконтрольного використання комп’ютера, мережі Інтернет, мобільних телефонів, так і підготовку лікарів з психологічних особливостей підліткового віку та надання підліткам медико-соціальної допомоги.

Дотримання нескладних правил роботи за компютером дозволить зберегти здоровя і одночасно відкрити дитині світ великих можливостей.


ІІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

А) Анкетування

Проводилося серед учнів 9-11 класів, участять взяло – 43 респондента. Було запропоновано дати відповідь на такі запитання.

  1. Скільки часу протягом доби ти витрачаєш на користування гаджетами?
  2. Чи носиш ти з собою до школи мобільний?
  3. Чи користуєшся мобільним на уроках з різних причин, час від часу?
  4. Скільки часу ти можеш обходитися без гаджетів?
  5. Якій формі спілкування з друзями ти надаєш перевагу: віртуальній чи візуальній?

Проналізувавши анкети, я дійшла до висновку:

  1. Протягом доби учні старших класів проводять з гаджетами майже 3 години.
  2. Мобільні до школи носять 40 з 43 учнів.
  3. На уроках мобільними користуються з різних причин, час від часу 29 учнів.
  4.  Без гаджетів більшість учнів комфортно можуть обійтися протягом 6 годин.
  5. Віртуально більше спілкується 15 учнів, а візуально – 28.

 

Б) Дослідження

Учням 9-11 класів пропонувалося протягом суботи-неділі зробити такий невеличкий експеримент. В суботу максимально багато часу приділити роботі з комп′ютером та користуванню смартфоном. У неділю звести до мінімуму (не більше 30 хвилин) користування гаджетами. В кінці кожного дня треба було проаналізувати свій емоційний та фізичний стан, порівняти самопочуття і настрій протягом цих двох днів та заповнити таблицю відповідно до критеріїв. У дослідженні взяли участь 43 учня.

Зразок таблиці

Оцініть у балах свої відчуття та стан: 7-9 – комфортний, 4-6 – задовільний, 1-3 – незадовільний.

стан

субота

неділя

Фізичний стан

Головні болі

 

 

Болі у спині

 

 

Болі у кистях рук

 

 

Дискомфорт очей

 

 

Заніміння ніг

 

 

Емоційний стан

Тривожність

 

 

Настрій

 

 

Задоволення собою

 

 

Конфліктність

 

 

 

Висновки. Прооналізувавши індивідуальні таблиці учнів, отримані результати я звела до двох загальних таблиць.

Субота

стан

комфортний

задовільний

незадовільний

Фізичний стан

Головні болі

11

25

7

Болі у спині

11

27

5

Болі у кистях рук

11

15

17

Дискомфорт очей

10

13

20

Заніміння ніг

15

18

10

Емоційний стан

Тривожність

15

17

11

Настрій

21

15

7

Задоволення собою

20

22

1

Конфліктність

19

23

1

 


Неділя

стан

комфортний

задовільний

незадовільний

Фізичний стан

Головні болі

17

22

4

Болі у спині

12

30

1

Болі у кистях рук

14

25

4

Дискомфорт очей

15

27

1

Заніміння ніг

29

14

-

Емоційний стан

Тривожність

24

14

5

Настрій

24

14

5

Задоволення собою

22

16

5

Конфліктність

22

17

4

 

Загальний висновок: підлітки занадто багато часу приділяють гаджетам, не замислюючись про наслідки. Але це може бути досить небезпечно. Нам треба навчитися раціонально використовувати носії інформації, дотримуватися нескладних правил безпеки, що допоможуть зберегти здоров′я.

 

 

 


іv. Список використаних джерел:

1. Борусяк В. Психология девиантного поведения: Метод. реком. / В. Борусяк. — Н. Новгород: ННГАСУ, 2009. — 32 с.

2. Василенко В.В. Аналіз впливу електромагнітних випромінювань на організм людини та методи захисту / В.В. Василенко, С.Г. Павлов // Енергетика і автоматика. — 2011. — № 4(10). — С. 1­14.

3. Егоров А.Ю. Нехимические зависимости / А.Ю. Егоров. — СПб.: Речь, 2007. — 190 с.

4. Малкова Е.Е. Клинико­психологические феномены формирования компьютерной зависимости у современных подростков [Электронный ресурс] / Е.Е. Малкова, Н.И. Калин // Медицинская психология в России. — 2012. — № 4(15). — Режим доступу: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_4_15/nomer/nomer03.php

5. Павленко А.Р. Компьютер, мобильный... и здоровье. Решение проблемы / А.Р. Павленко. — К.: Основа, 2007. — 250 с.

6. Силаев А.А. Гигиенические требования к организации работы детей и подростков с компьютером / А.А. Силаев, Л.Ю. Кузнецова, Н.Д. Бобрищева­Пушкина, О.Л. Попова — 2009. — С. 27­30. — Режим доступу: http://medi.ru/doc/j01091027.htm

7. Электромагнитные поля и общественное здравоохранение: мобильные телефоны // Информационный бюллетень ВОЗ. — Июнь 2011. — № 193. — Режим доступа: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/ru/index.html

8. Юрьева Л.Н. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика / Л.Н. Юрьева, Т.Ю. Больбот.— Днепропетровск: Пороги, 2006. — 196 с.

V. Додатки

D:\ocomp\d d\фото\е\2015-11-18 12.12.30.jpgD:\ocomp\d d\фото\е\2015-11-18 13.05.14.jpg

Фото 1-3. Мобільні до школи носять 40 з 43 учнів старших класів

D:\ocomp\d d\фото\е\2015-11-18 14.00.30.jpg

D:\ocomp\d d\фото\е\2015-11-18 12.25.58.jpg

Фото 4. Проведення дослідження

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Екологія, Інші матеріали
Додано
4 лютого
Переглядів
1862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку