формувати уміння встановлювати взаємозв'язок між природними об'єктами; підсумувати пізнавальні інтереси учнів, сприяти вихованню в них почуття прекрасного; виховувати бережливе, господарське ставлення до природи, бажання зберегти нашу планету від екологічних лих, охороняти й примножувати її багатства і красу; формувати особистісно – ціннісне ставлення до природи, до свого здоров'я, повторити навички здорового способу життя та навички екологічної поведінки; виховувати любов до природи рідного краю.
Буду я природі другом
Екологічний турнір
Мета: формувати уміння встановлювати взаємозв'язок між природними об'єктами; підсумувати пізнавальні інтереси учнів, сприяти вихованню в них почуття прекрасного; виховувати бережливе, господарське ставлення до природи, бажання зберегти нашу планету від екологічних лих, охороняти й примножувати її багатства і красу; формувати особистісно – ціннісне ставлення до природи, до свого здоров’я, повторити навички здорового способу життя та навички екологічної поведінки; виховувати любов до природи рідного краю.
Учитель.
Буває часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво.
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо.
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна,
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
Друзі! Сьогодні ми з вами проведемо екологічний турнір. Пильно погляньте мені у очі, зарядіться від мене енергією, подивіться один на одного та усміхніться, налаштуйтесь на роботу.
Згадаємо з вами, що сонце, вітер, гори, ліси, моря, птахи, риби – все це .... (природа).Це наше благо, наше багатство, наше здоров'я.
Людина тісно пов'язана з природою. Адже говорять, що й людиною вона стала тоді, коли побачила різнобарв'я природи, коли почула спів жайворонка, тьохкання солов'я, коли відчула запахи квітів, а серед буйноцвіття дерев почула музику березового гаю.
Здавна люди вірили в богів – покровителів усього живого на Землі. Такою покровителькою рослин уважали богиню Флору, а покровителькою тварин – богиню Фауну. Тому рослинний світ називають флорою, а тваринний – фауною. Були в матінки –Природи дві донечки такої вроди: Хто їх побачив хоч на мить, не зміг забути й розлюбить. Голубооку звали Флора, у неї очі, наче зорі. Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна і привітна. А Фауна – швидка, як вітер, могла за птахами летіти. І за оленями стрибати та з білочками пустувати. Обидві світ живий любили, відтак його боготворили. Тож вирішила мудра мати в придане їм подарунки дати: Мрійливій Флорі – світ рослин, а Фауні швидкій – тваринний. Живуть в легендах і понині всього живого дві богині.
Сьогодні ми поділимося на команди і трішечки позмагаємося та побачимо хто ж з вас краще вивчає наше довкілля.
I команда – «Флора»
II команда – «Фауна»
1 конкурс (для обох команд)
Бліц – турнір
1.Якого птаха називають лікарем лісу? (дятел)
2.Яке дерево не скидає листя? (ялина)
3.Де в рослини утворюються поживні речовини? (листках)
4.Який лісовий мешканець сушить гриби на деревах ? (білка)
5. Який птах витримує температуру до мінус 110 градусів С? (гусак)
6. У кого з птахів найдовший дьоб? (лелека до 19 см)
7.Найвища гора в Україні (г. Говерла 2061м).
8. Найбільше море, що омиває Україну (Чорне море).
10. Найглибше озеро України (о. Свитязь на Волині).
11. Найстаріше дерево в Україні (дуб, 1300років, Рівненьська обл.).
12.Найвище дерево (модрина 54м, м.Рахів).
13. Найбільший звір (зубр. В Карпатах і на Волині, вага – більше 1 т.).
14.Найвищий птах (сірий журавель, вис. – 120см, вага 7 кг).
2 конкурс «Анаграми»
ЦЯНИСИ ГУРСНІ
КАСОЙ ЛУБГО
БЕЦЬГОРО РОСОКА
Вчитель. А зараз для вас – цікавинки природи.
Фізкультхвилинка-тренінг для всіх присутніх
1.Якщо ви смітите на вулиці – почухайте собі носик.
2.Якщо ви не смітите на вулиці – підстрибніть 3 рази.
3. Якщо ви не спалюєте сміття у дворі – сплесніть 3 рази в долоні.
4.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте себе по голівці.
5.Чи ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми села чи місця яке вам дуже подобається ? Якщо так – підніміть 2 руки.
6. Чи болить у вас душа , коли бачите зламану гілку або молоде деревце? Якщо так – покладіть руку на серце.
7. Якщо хочете дружити , бути в злагоді з природою, то потисніть один одному руки.
3 конкурс «Прислів'я»
«Флора»
Нема ліпшої краси – ніж гаї та ліси .
Природа – наша мати і треба її оберігати.
«Фауна»
Де багато пташок – там немає комашок.
До природи не неси шкоди.
4 конкурс « Поміркуй і розгадай»
Кожна команда одержує набір малюнків та фотографій пташок чи тварин і вірші –загадки про них. Серед зображень потрібно знайти про кого йдеться у вірші і прикріпити до потрібного зображення. Перемагає команда, яка правильно і швидко виконає завдання.
«Флора»
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть цих подружок..... (берізки)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду.
На свою хорошу вроду. (калина)
Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив – його не займає.(барвінок)
Це королева квітника,
Гарна і красива.
На стеблах має колючки,
В них захист її й сила. (троянда)
«Фауна»
На подвір'ї ходить птах
І співає по складах. (півень)
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст,
Пухова руденька шуба,
Із сосни стриба на дуба. (білка)
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом бю.
Я не цвяхи забиваю,
А комашок дістаю. (дятел)
Птах великий і красивий,
Чорний або сніжно-білий,
Гострий дзьоб, тоненькі ноги,
Вернувся із далекої дороги.
Майстер цей зявився рано,
На даху помудрував,
І без цегли, і без крана
Дім собі побудував. (лелека)
5 конкурс «Ранець туриста».
Ми всі з вами ходили в похід. Тож кожен знає, що необхідно взяти з собою.
Для проведення цього конкурсу нам необхідний 1 учасник з команди. Він отримає ранець туриста і в пакеті різні речі. За 2 хвилини він повинен скласти необхідні речі в ранець, закрити його і одягнути. Хто швидше це зробить – той і переможе.
6 конкурс «Швидка допомога».
Діти, що може статися, коли необережно люди поводяться з вогнем у лісі? (Пожежа).
Ось і сьогодні чиясь недбала рука наробила горя. Постраждав ліс, дерева, трава, звірі, птахи.
Що ми можемо зробити, щоб врятувати ліс?
І ось зараз ми надамо допомогу лісовим мешканцям Зайчику і Лисичці, які тікали від вогню і отримали рани.
2 учасника команди. Завдання: вийти і перебинтувати звірів.
7 конкурс «Конкурс художників».
На світі дуже багато звірів. Ваше завдання: придумати найстрашнішого звіра на Землі, намалювавши його і назвати.
8 конкурс «Впізнай гриб».
Ми всі з вами ходили в лісі. Разом з батьками ви збирали гриби.
Зараз я буду описувати гриб, ви повинні вгадати його.
1. Цей яскравий гриб просто красень. Його видно здалеку. Ним ласують лісові мешканці. (Мухомор).
2. Маленький на зріст гриб, на колір – блідо-зелений, щось в ньому насторожує. Так воно і є. Ніжка його росте ніби з кругленького горщика, чи з корзинки. Цей гриб став блідий від люті, від злості на все хороше. Його так і назвали за його вдачу. (Бліда поганка).
3. Ці гриби ніби засмагли під сонечком. Ростуть великими групами. Іноді з одного пенька можна зібрати повен кошик. (Опеньки).
4. Кожен, хто прийде в ліс мріє знайти цей гриб. Його називають королем грибів. Ніжка цього гриба біла, навіть коли висохне. (Білий гриб).
5. Назву він взяв від білокорого дерева, але його можна знайти не тільки там. (Підберезник).
6. Ці гриби намагаються одягнути не такі капелюшки, як інші гриби. Ростуть на одній галявині: сині, червоні, жовті, фіолетові, а назва у всіх одна. (Сироїжки).
9 конкурс «Вгадай правило»
На дошці таблиця з малюнками правил поведінки в природі. Діти називають правило. Наприкінці гри всі отримують пам'ятки поведінки в природі.
Пам'ятка
• Не ламай гілки дерев і кущів.
• Не руйнуй мурашники.
• Не рви квітів – вони потрібні рослинам.
• Не руйнуй пташині гнізда.
• Не можна виливати горючі речовини і запалювати їх у лісі. Це може призвести до пожежі.
• Не можна палити вогонь в лісі.
А зараз підіб'ємо підсумки нашої гри. Послухаємо учнів, які розкажуть про те, як же треба ставитися до природи, дбати про її збереження , щоб наша планета Земля ніколи не зазнала екологічного лиха.
1. Людина над природою панує,
Сучасні технології планує,
Щоб споживати більше від природи,
Підкорює її красу і вроду.
2. Людина над природою панує,
Бездумно світ навколишній руйнує,
Відходи у довкілля викидає.
І бруд і пил на землю осідає.
3. Панує над природою людина.
І неминуча та страшна година,
Коли природа відповість сюрпризом,
І виникне екологічна криза
4. Тут все моє, бо все тут - найрідніше!
Бо все це наймиліша,
Найкраща українська земля!
5. Ми всі повинні думати про чистоту нашого дому.
6. Ми – частина природи, і наше самопочуття, наше здоров’я залежить від неї.
7. Перш, ніж зірвати квітку, зламати дерево, кинути сміття – подумайте, чи маєте ви моральне право робити це.
8. Дружіть з природою, з чистою водою, цілющим повітрям, духм’яними травами.
9. Кожного дня і кожну хвилинку
оберігаймо всяку звіринку.
Тільки добра їм треба бажати
І намагатись не ображати.
10. Полюбімо природу палко,
Не топчімо ногами фіалку,
Зупинімось – останній є шанс.
Ця планета не тільки для нас.
11.Вміймо природу любити,
Кожній стеблинці радіти,
В парку, у лісі, над яром.
Цвіту не вирвім задаром,
Гілки не втнім для забави,
Оберігаймо ж усюди
Шлях і стежину у гаю –
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
12. Природа нам – як рідний дім,
Вона усім, як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
В природу із добром іди,
Вона ж тобі, як мати.
Й пташки на різні голоси
Співатимуть для тебе.
І в краплях срібної роси
Побачиш чисте небо.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
будь гідним її сином !
Вчитель. Вмійте природу любити,
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
Ось і закінчився наш турнір. Давайте підіб'ємо підсумки (виступ журі). Поверніться один до одного, подякуйте за співпрацю, потисніть руки.