формувати в учнів пізнавальний інтерес; збагачувати знання про ліс; виховувати дбайливе ставлення до природи; розвиток колективних навичок у грі, розвиток творчих здібностей учнів у процесі гри, розвиток уяви, кругозору, виховання доброзичливості один до одного.
Екологічний турнір знавців природи
«Мозаїка лісу»
Мета турніру: формувати в учнів пізнавальний інтерес; збагачувати знання про ліс; виховувати дбайливе ставлення до природи; розвиток колективних навичок у грі, розвиток творчих здібностей учнів у процесі гри, розвиток уяви, кругозору, виховання доброзичливості один до одного.
Обладнання: мультимедійна презентація із зображенням птахів, рослин, тварин, пейзажу лісу; картинки - підказки "Тварини лісу"; кроссворд «Пташині розмови»; Червона книга.
Форма турніру: гра КВК(клуб веселих і кмітливих).
Вікова категорія: учні 3 – 4 класів
Хід турніру
Ліс – це казковий світ доброго Лісового царя. Придивіться і прислухайтеся ... він повний загадок і таємниць. У лісі знайшли притулок звірі і птахи, ящірки і жаби, жуки і метелики. А скільки в ньому різноманітних ягід і грибів! Великі й дрібні квіти дивляться на нас з трави. Вони запрошують усіх помилуватися, порадіти красі, вдихнути чисте і добрий лісове повітря. Щоб зрозуміти, як живе ліс, потрібно розбиратися в різноманітті рослинного світу, добре знати звички його мешканців. Бачу вам не терпиться поділитися своїми знаннями про ліс.
Добре, проведемо турнір знавців природи «Мозаїка лісу».
Пояснення правил гри
У грi беруть участь дві команди. Гравці придумують заздалегідь назву, девіз, емблему своєї команди. Завдання захованi пiд кольоровими листками. Право вибрати завдання і відкрити листок отримує та команда, яка перемогла у попередньому конкурсi. За перемогу команда отримує кружечок певного кольору, який вона закрiплює на дошку. Переможе та команда, яка одержить найбiльше кружечкiв свого кольору.
Вболівальники будуть допомагати своїм командам відповідати на наші запитання.
Оцiнювати результати гри буде авторитетне та незалежне журi. (Представлення журі.)
Всiх нас чекають 9 етапiв гри.
Отже, розпочинаємо. Ні пуха, ні пера.
І. Конкурс Знайомство з командами
Гравці демонструють емблеми, девізи, назву своїх команд, а також пояснюють свій вибір. Конкурс оцінюється за 3-и бальною системою. Журі оголошує оцінки. Учитель запрошує до наступного конкурсу.
ІІ. Конкурс «Розминка»
(Яка команда бiльше дасть правильних вiдповiдей за 2 хв, та й переможе.)
1. Комаха, яка збирає квiтковий нектар i перетворює його на мед. (Бджола)
2. Низький та колючий, солодкий, не пахучий.
Ягiдку зірвеш - руку обдереш. (Аґрус)
З. Птахiв змушує летiти у вирiй голод чи холод? (Голод)
4. Сам маленький, а шубка дерев’яна. (Горiх)
5. Комаха, яку бояться птахи. (Сонечко)
6. Влiтку — в шубi, а взимку — голе. (Дерево)
7. Сидить кiшка на вiконцi, i хвiст, як у кiшки, а все ж не кiшка. (Кiт)
8. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шiсть нiг без копит. (Жук)
9. Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
10. Очi — на ногах, а будиночок — на спинi. (Равлик)
11.У чистiм полi вiн росте: на високих нiжках, в зелених панчiшках,
квiточки блакитнi, оченьки привiтнi. (Льон)
12.У водi купалася, та все ж сухою залишилася. (Качка)
13. Пiд одним ковпаком сiмсот козакiв. (Мак)
14. Б’ється, стука молоток, поправляє нам садок. (Дятел)
15. Які гриби ростуть на пнях? (Опеньки)
1. Який лісовий мешканець сушить на деревах гриби? (Бiлка)
2. Метелик, гусiнь якого завиває кокон, а з нього виробляють шовкове волокно. (Шовкопряд)
3. Навеснi веселить, влiтку холодить, восени годує, а взимку грiє. (Лiс)
4. «Шуба» пiнгвiна. (Жир)
5. Сiро-зеленi комашки, яких полюбляють сонечка. (Тля)
6. Є голова, та немає волосся. Є очi, та немас брiв.
Є крила, та не лiтає. В холодi не мерзне,
І спеки не боїться. (Риба)
7. Скiльки нiжок у комахи? (6)
8. Хто ранiше всiх встає? (Пiвень)
9. Дихають, ростуть, а ходити не можугь. (Рослини)
10. Велика хижа морська риба. (Акула)
11.Дуже товстi ноги маю, ледве їх переставляю,
Сам високий я на зрiст, замiсть носа в мене хвiст. (Слон)
12. Скiльки пальцiв на ногах у страуса? (2)
13.Куди зайцевi зручнiше бiгти — згори чи вгору? (Вгору)
14.Уночi гуляє, вдень спочиває, має круглi очi, бачить серед ночi. (Сова)
15. Найспритнiша тварина-бiгун. (Гепард)
ІІІ. Конкурс «Відгадай дерево»
1. Зустрічається ця рослина по всій території України - це дуже красиве дерево з округлою кроною, білими запашними квітами весною та яскравими плодами восени. Не опадають плоди й узимку. (Горобина)
1) Плоди терпкі, їх охоче поїдають птахи.
2). Плодами залюбки живляться численні лісові мешканці -білки, миші тощо. Споживає їх і людина. Збирають плоди після
приморозків, коли вони набувають приємного смаку. Їдять їх свіжими й сушеними.
3). Існує багато народних назв цієї рослини. На Україні їх відомо понад два десятки. Найпоширеніші з них такі: богорошник, ворбина, горбина, рябина, рябіна та інші.
2. З давніх-давен цю рослину люблять і вирощують по всій Україні. Досить часто її можна зустріти як декоративну рослину в садках, парках. Адже цвіте вона густим білим цвітом. Її вважають символом України. (Калина)
1) Ягоди цієї рослини мають специфічний запах і смак .Сік містить цукор, вітамін С. Ягоди використовуються при виготовлені кондитерських виробів та прохолодних напоїв.
2) З давніх-давен існував гарний звичай: кожної весни та осені садили рослину біля криниць, річок на узліссях, на схилах ярів. Вона здавна вважалася однією з найцінніших лікарських рослин.
3) Зіллям цієї рослини квітчають весільний коровай. Оспівана в багатьох піснях. Зернина нагадує сердечко.
3. Наші далекі предки вирощували цю рослину біля своїх жител, бо були переконані, що це чисте дерево відганяє від житла злих духів, охороняє від усіляких хвороб. Це дійсно так. Вчені довели, що листя цього дерева справді активно виділяє липкі корисні речовини - фітонциди. Самі ці речовини, згубно діючи на шкідливі мікроби та віруси, запобігають багатьом захворюванням. (Береза)
1) З давніх часів на Русі для письма використовували кору цього дерева.
2) Це дерево здавна шанували за її вроду. Бруньки, сік та листя наділені цілющими властивостями.
3) Своїй красі це дерево завдячує особливій білій корі.
4. Це дерево в народі називається годувальницею багатьох звірів. Її м'ясисте листя містить багато корисних і поживних речовин. Для людей має містичне значення. (Осика)
1) Кілок, хрест, зроблений з цього дерева надійно "захищав" людей від нечистої сили.
2) Листя тримається на довгих черешках. Волокна в середині черешків перекручені , тож вони позбавляють жорсткі та важкі листки рівноваги от і тремтять вони від щонайменшого пориву вітерцю.
3) Загадка про цю рослину "Ніхто не лякає, а вся тремтить".
5. Це дерево особливо чарівне в червні – липні, коли серед зеленого листя розкриваються його жовтувато – білі рясні пухнасті квіти.
1)Цвіт цей має медово – солодкий аромат, який приваблює бджіл.
2)З квіток цього дерева бджоли збирають багато нектару й виробляють мед. Його квіти збирають, сушать і заварюють як чай для лікування застуди.
3)З м’якої деревини виготовляють різні вироби. (Липа)
6. Ще в сиву давнину люди шанували цю рослину. Її оспівували в піснях і легендах. Слов'яни вважили цю рослину символом родинного вогнища. Християнська церква встановила свято, яке називається цією рослиною. (Верба)
1) Використовують цю рослину в народній медицині. Речовини, які містяться в деревині цієї рослини знезаражують воду.
Тому колодязь копали там, де росте ця рослина.
2) Споконвіку відомо, що немає кращого матеріалу для плетіння, ніж пруття цієї рослини. З гнучкої легкої сировини здавна народні майстри робили музичні інструменти.
3) Ранньою весною рослина нас радує м’якенькими та пухнастими «котиками».
7. Ця світлолюбива рослина досягає висоти 10 – поверхового будинку. Вона виділяє в повітря цілющі ефірні речовини, які згубно діють на багато хвороботворних організмів. (Сосна)
1) Із молодих пагонів та шишок виготовляють червону фарбу. Із деревини – музичні інструменти, папір, будівельний матеріал, вугілля та дрова.
2) Із її смоли люди навчились виготовляти лаки, мазі, вату, ефірні олії, парфуми, мило, шампуні, пластмаси, кіно фотоплівки та прикраси із бурштину (закам’янілої смоли).
3) Своєю красою та ароматом ця зелена красуня щороку радує дорослих та дітей на новорічні свята.
ІV. Конкурс «Впізнай тварину за описом»
(Відповіді оцінюються за п'ятибальною системою)
порятунку. Але трапляється, що не допомагають ні хитрість, ні швидкість, тоді він падає на спину і обороняється сильними задніми ногами. (Заєць)
V. Конкурс «Пташина вікторина»
Я читаю опис птаха, а ви намагаєтесь впізнати, що це за птах.
З прильотом якого птаха треба розпочинати оранку і сівбу? Символ єдності Землі й Неба. (Жайворонок
VІ. Конкурс «Вірю - не вірю»
( П’ятибальна система оцінок)
Ведмідь в барлозі взимку смокче лапу? (Ні . Взимку у ведмедів на підошві відшаровується стара шкіра . Молода ніжна шкірка свербить і мерзне. Ось Мишка і облизує підошви гарячим язиком.)
Кабани дуже люблять приймати ванну? (Так. Кабани влаштовують собі купальні в великих калюжах, а також валяються в болотному бруді . Коли бруд на щетині підсихає , вони труться боками об дерева. Корка бруду відлітає, а разом з нею і різні комахи і жучки, які заважають тварині.)
У мурашок існують «садівники», «доярки», «охоронці», «складальники». (Так)
Серед бджіл існує розподіл праці — самки приносять мед, а самці будують стільники. (Так)
Чи є птахи, які не літають? (Так)
Кит — найбільша риба у світі? (Ні)
Чи допомагає птахам літати форма тіла, пір’я і крила? (Так)
Підсніжник та шафран занесені до Червоної Книги? (Так)
Яблука, груші, сливи належать до польових культур? (Ні)
VІІ. Конкурс «Аукціон»
Команди по черзі називають рослин, птахів, звірів.
Підсніжник, білоцвіт, цибуля ведмежа, шафран Гейфеля, анемона, фіалка, проліска, медунка, мати й мачуха, ромашка, дзвоники…
Журі підводить підсумки, оголошує лідируючу команду.
VІІІ. Конкурс капітанів «Їстівне – неїстівне»
Подивіться на малюнки і виберіть, які з цих ягід їстівні, а які неїстівні.
Відповідь: їстівні: (суниці, костяниця, малина, ожина); неїстівні: (вовче лико, вороняче око.)
Виберіть їстівні та неїстівні гриби: поганка, печериця, опеньок, лисичка, сироїжки, рижик.
Відповідь: неїстівна поганка, (решта придатні для харчування.)
Журі оцінює підсумки конкурсу капітанів.
ІХ. Конкурс «Червона книга»
Ліс людині – найщедріший друг. Він дає матеріал для будівництва будинків, дошки для меблів, деревина служить сировиною для виготовлення паперу, з багатьох рослин роблять ліки. Ліс нас зігріває, лікує, живить. А чи завжди людина платить за це добром? Ні. Щоб ліс довго жив і радував нас своїми дарами, треба його охороняти. Для цього і була створена «Червона книга». Так називаються списки рідкісних, що перебувають під загрозою зникнення, видів рослин і тварин.
Зараз перевіримо, чи знаєте ви, які представники світу природи занесені до Червоної книги.
На моніторі компютера слова: «Рослини» і «Тварини». Перша команда записує назви рослин, занесених до Червоної книги, друга - тварин. За кожне правильне слово команди отримують по 1 балу.
Журі підраховує бали .
Поки журі підводить підсумки, пропоную уболівальникам відгадати загадки. А зароблені бали ви віддасте команді, за яку «вболіваєте».
Питання для глядачів:
Я руда, низького росту, Хитра я і довгохвоста. На курей я вельми ласа – В них таке смачненьке м'ясо… Вовку-брату я сестриця, А зовуть мене… (Лисиця) |
Гостроносий і малий, Сірий, тихий і незлий. Вдень ховається. Вночі Йде шукать собі харчі. Весь із тонких голочок. Як він зветься?... (Їжачок) |
Довгі ноги - довгий ніс. Прилетів – обід приніс. Смачних жабеняток Для своїх маляток. (Лелека) |
Звірята рогаті, Та ще й бородаті, Ходять пастись в лози. Хто? Вгадайте! (Кози) |
Сірий, ікластий, Хоче вівцю вкрасти. (Вовк) |
Хоч годинника не має, Вранці він нас піднімає. Кожен прокидається – З сонечком вітається. (Півень) |
І вдень, і вночі У кожусі на печі. (Кіт) |
Маленьке, сіреньке, А хвостик як шило. (Миша) |
По горах, по долинах Ходить шуба і свитина. (Вівця) |
Ось хатина, в ній – Співак Як цю пташку звати… (Шпак)
|
Величезний на зріст, Пишним віялом хвіст. До колін борода. Що за горда хода! По усьому двору Розтання дітвору. Порозгонив і зник. Був це, діти … (Індик) |
Крізь зимові заметілі Пташенята прилетіли. В них червоні гарні груди Ніби яблука усюди Хтось розвісив у дворі. Звуться пташки… (Снігурі) |
Підведення підсумків турніру,переможцям вручаються нагороди
Заключне слово
Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала й чарує, хвилювала й хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Ми – господарі нашої природи. А вона для нас – це наше життя. І берегти природу - значить берегти Батьківщину.
Поради друзям, які йдуть відпочивати в ліс!
Не ловіть лісових мешканців. Вони приносять користь. Мурашки очищують ліс. Будь ласка, не губіть ялинок на Новий рік! У всіх в цей час свято! А бідним ялинкам – гірке горе! Тож пожалійте їх.
Не збивайте ногами незнайомі або навіть знайомі отруйні гриби. Багато з них – ліки для лісових мешканців.
Будь ласка, не галасуйте і не шуміть у лісі, не рвіть квіти, не лякайте, не ображайте лісових мешканців. І тоді ліс відчинить вам всі свої тайни – дива! Пригостить вас рум’яною суничкою, спілою малиною. Тільки ж не забудьте потім сказати доброму лісові за всі його подарунки: «Дякуємо»!