збагачувати знання учнів про ліс; розвивати пізнавальну активність учнів, уміння використовувати знання, які одержали раніше; виховувати у дітей любов до рідного краю і бережливе ставлення до лісів.
Екологічний урок
«Від деревця до лісу»
Мета: збагачувати знання учнів про ліс; розвивати пізнавальну активність учнів, уміння використовувати знання, які одержали раніше; виховувати у дітей любов до рідного краю і бережливе ставлення до лісів.
Обладнання: мультимедійні презентаціі «Ліс – це наше багатство», « Перші весняні квіти нашого краю», картки із завданнями.
Вікова категорія: учні 3- 4 – х класів
Гасло:
Багато лісу — не губи!
Мало лісу — бережи!
Нема лісу — посади!
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Вправа «Погода»
Яка зараз пора року? (Весна)
Який місяць? (Березень)
Яке число? ( )
Який день тижня? (середа)
Яка погода? (температура, стан неба, опади).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Щозакнижка: безбукв, безсторінок, Абагаточогонавчить?(що за книжка: без букв, без сторінок, а багато чого навчить) (Книга природи)
Складання тематичної павутинки до слова природа і ліс
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає. (Ліс)
Напевно ви зрозуміли, що сьогодні ми будемо говорити про ліс. А тому тема нашого уроку: «Від деревця до лісу». А гаслом уроку: Багато лісу — не губи!
Мало лісу — бережи! Нема лісу — посади!
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
3.1. Бесіда
А чи бували ви у лісі?
Як ви розумієте, що таке ліс. (ліс – це дерева, трави, квіти, гриби, тварини)
Які дерева ростуть у лісі? (дуб, береза, ялина, клен, ліщина, калина)
На які групи можна розподілити всі дерева? (хвойні і листяні)
Які дерева належать до листяних? (береза, клен, липа, дуб, бук, верба)
Які дерева належать до хвойних? (ялина, сосна, модрина)
Розповідь про листяні дерева
Дуб — патріарх наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20 м з міцними гілками, товстим стовбуром і темно-сірою потрісканою корою, листки чергові, короткочерешкові, донизу звужені, перистолопатеві. Живе понад 500—1000 років. З його кори добувають дубильні речовини, а жолуді є доброю їжею для свиней.
Береза однією з перших відгукуюся на поклик весни, тому й перший весняний місяць назвали в Україні на мою честь — березень! Красиве дерево з ажурною кроною та повислими гілками, вкрите сріблисто - сірою корою. Кора стовбура і основних гілок в молодому віці гладка, біла, у старшому – знизу стовбура чорно – сіра. Листя трикутно - ромбічне, загострене, з зубчастими краями, зверху темно-зелене, а в осінній період їх забарвлення змінюється від темно-пурпурового до лимонно-жовтого. Навесні у березовому лісі можна вгамувати спрагу. Одна велика береза дає нам 200 л соку. З берези виготовляють фанеру, лижі, меблі і багато сувенірів.
Граб звичайний – дерево висотою до 20 м з густою яйцеподібною кроною. Стовбур ребристий, покритий гладкою сірою корою. Листя овально – продовгувате, загострене, по краях подвійно - зубчасте, зверху темно – зелене, знизу світліше, з жилками з обох боків, які надають їм гофровану поверхню
Бук лісовий або звичайний—заввишки 20- 45 м. Стовбур вкритий гладенькою сріблясто -сірою корою. Листки яйцеподібні, цілокраї, майже шкірясті, зверху темно-зелені блискучі, зісподу світліші. Досить теплолюбна, тіньовитривала рослина, вибаглива до вологості повітря. Поширений у Карпатах. Букові горішки — улюблений корм для багатьох видів диких тварин, зокрема диких свиней, вивірок, але головними їхніми споживачами є різноманітні дрібні мишовидні гризуни.
Клен високе, струнке дерево з колоноподібним стовбуром, вкритим дрібнотріщинуватою темно-сірою корою, з густою розлогою кроною. Листки великі 5-7-пальчастолопатеві, при основі серцеподібні. Клен бажаний гість усіх парків і вулиць міст. У клена міцна деревина, її широко застосовують у токарній і столярній справі, а також виготовляють музичні інструменти. У містах клен енергійно засвоює з повітря різні шкідливі речовини.
Які дерева належать до хвойних? (ялина, сосна, модрина)
Ялина. - вічнозелене дерево. Кора сіра або червонувато-бура. Хвоя розміщена почергово, колюча, темно - зелена тримається 5—7 років. Шишки містяться на кінцях гілок і звисають донизу. З деревини виготовляють меблі, стовпи, музичні інструменти. З тирси отримують спирт. Хвоя ялини багата на вітаміни. Ці дерева звеселяють наші домівки під час святкування Різдва Христового та Нового року. Але перш, ніж зрубати ялинку, запам'ятайте: 1,5—2-метрової висоти ялина досягає тільки за 10—15 років. Живуть ялини переважно 250—300 років. У ялиновому лісі можна сховатися спекотного дня, тому що в ньому завжди похмуро і прохолодно. З деревини виготовляють скрипки, меблі, папір.
Ялиця біла вічнозелене дерево висотою 30 – 45 м. Поширена в Карпатах. Крона високо піднята, стовбур циліндричний з гладенькою тонкою темно-сірою корою. Пагони довгі, гладенькі, сірі з дворядно розміщеною хвоєю. Хвоя плоска тупа, з двома білими смугами знизу, тримається протягом трьох-п'яти років. Стиглі шишки прямостоячі, циліндричні, бурі, Після достигання восени шишки розсипаються, на пагонах залишаються лише їх стержні. Деревина використовується для виготовлення столярних виробів, музичних інструментів, тари (діжки і ящики), а в деяких місцевостях навіть у будівництві.
Сосна високе дерево, до 35 м, живуть до 150 – 200 років. Стовбур стрункий, з червоно – бурою корою. Сосна любить світло, хвоїнки ростуть у парі. зверху випуклі темно-зелені, знизу — загострені, часто скручені, що тримаються 3-5 років. У сосновому лісі цілюще повітря. Властивість сосни – здатність очищати повітря від бактерій. Сосна – лікарська рослина, все дерево багате на смолу, смола затягує рани на дереві. Насінням сосни живляться білки, птахи.
Модрина єдине в Україні листопадне хвойне дерево. Восени її хвоя забарвлюється в золотаво-жовтий колір і опадає., а на весні виростають молоді хвоїнки. Вища за сосну і ялину. Гілки у модрини рідкі, хвоя негуста, м’яка і зібрана у пучки по 20 – 50 хвоїнок.
А який ліс у нашій місцевості, де ми живемо. (мішаний)
А хіба у лісі ростуть тільки дерева? (кущі, квіти)
Пригадаємо які ви знаєте кущі: (калина, горобина, ліщина, малина).
А які ви знаєте перші весняні квіти? (білоцвіт весняний, підсніжник, первоцвіт, анемона, фіалка, проліска, мати й мачуха, шафран…) показ презентації.
Заклик квітів: Ми просимо: не чіпайте нас, не забирайте з лісу — нашого дому, не рвіть нас на букети – ми не виживаємо у воді, увазі. Ми лісові рослини. Приходьте в гості, відпочивайте серед нас, милуйтеся нами, не позбавляйте весну її улюбленої квітки!
Отже ми зрозуміли що у лісі є найвищі рослини – дерева, під деревами ростуть кущі, а нижче стеляться різнобарвним килимом квіти.
Висновок: Діти ви зрозуміли що таке ліс? (Відповіді дітей)
1.Ліс - це зелене вбрання нашої Землі.
2. Ліс – це краса, якою ми милуємося.
3. Ліс — наше багатство.
4. Ліс - це чисте повітря яким ми дихаємо.
5. Ліс – це будинок в якому живуть тварини.
6. Ліс – це комора, яка дає нам такі дари: горіхи, гриби, ягоди.
7. Ліс — це наш друг: затримуючи вологу, він допомагає людині вирощувати хороший урожай.
Усі дерева – і листяні і хвойні потрібно берегти. Без них наша планета була б мертвою. Не затишно б стало нам усім, не було б такої краси, і звісно чистого повітря. Тож давайте не будемо засмічувати ліси, бездумно їх вирубувати, бо вони легені нашої планети. Давайте насаджувати нові парки, ліси, засаджувати місця вирубки молодими деревцями. І тоді всі ми будемо дихати чистим повітрям.
Будь-якої пори року ліс чарує нас своєю красою.
3.2. Робота в парах.
Гра «Впізнайте кому належить листочок» (діти розпізнають листки дерев і кущів).
Гра - Вгадай квітку за кольором (вчитель називає колір – учні всі квіти цього кольору).
Розповідь з елементами бесіди.
У нашій місцевості знаходиться Національний природний парк «Вижницький», площа якого складає 11 238 ти. га. Одним із основних завдань парку є збереження лісів, оскільки ліси займають на території парку близько 95 % всієї площі.
Ми черпаємо зі скриньки природи всі наші багатства. Ліс, його краса і велич залишається нашим головним скарбом. Живі організми обирають собі місце для життя там, де є для цього сприятливі умови. Ліс, луки, степ, водойми, болота – це місця для тих чи інших живих організмів. Там вони утворюють природні угруповання. Отже, ліс – це природне угруповання, яке налічує понад сотню видів рослин і кілька тисяч видів тварин.
Ліс – місце відпочинку людей.
Ліс – це будинок для рослин і тварин. Вони в ньому господарі. Ми – лише гості, а гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів.
Будь другом природі. Коли буваєш у природі, дотримуйся таких правил:
До чого закликає матінка-природа? (берегти природу)
Народна скарбничка
Народ здавна складав про ліс вірші, пісні, прислів'я, приказки. А зараз я зачитаю вам прислів'я про ліс:
- Багато лісу - не губи, мало лісу - бережи, немає лісу - посади.
- Гаї та ліси - всьому краю краса.
- Рослини - землі прикраси.
- Люби ліс, люби природу, будеш вічно милий народу.
- Ліс - багатство і краса, бережи свої ліси.
- Ворог природи той, хто лісу не береже.
Все в світі взаємопов'язане: життя людини і життя лісу та його мешканців.
Ліс - це повітря для легень, волога і тінь.
Ліс - комора, віддає безкоштовно свої дари: горіхи, ягоди, гриби.
Ліс - це домівка для звірів, комах і птахів.
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
1.Гра «Життя дерев»
Діти об’єднуються в групи й отримують картки з різними висловами про життя дерев і рослин, мімікою і жестами мають намалювати ситуацію описану на їх картці. Решта дітей відгадує, що відбувається з деревами.
Дерево радіє сонцю.
Дерево гнеться під ураганним вітром
З дерева обпадає листя
Дерево слухає пісні птахів
На дереві розкриваються бруньки
Дерево лікує дятел
Ми з вами пригадали рослини, а зараз пригадаємо звірів, адже лісу без звірів немає.
2. Гра «Упізнай тварину за описом»
Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6 – 8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині – настільки розвинені в неї спинні м’язи. Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, ця тваринка заривається в опале листя і згортається у неміцний клубок і спить аж до березня (Їжак)
Це санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах – шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Він не має ні нори, ні гнізда, ховається то під кущем, то в ярочку виспиться, інколи ямку в снігу викопає – там і заночує. Вдень спить, а вночі виходить на полювання. Їсть молоді гілочки дерев і кущів. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)
Він – постійний персонаж мультфільмів. У природі – це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)
Недарма я в казках – найперша хитрунка. Хитра я насправді. Обдурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі заплющую і лежу наче мертва не ворухнуся. Підлетить цікава ворона чи сорока – і потрапить до мене в лапи. Так і собак ми дуримо, коли не можемо від них втекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, адже у шерсті, наче у черевичках, хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з’їсти 20 мишей. (Лисиця)
Вона живе у дуплі дерева, яке будує з хмизу і гілок, у ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз то ця тваринка згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа – це жолуді, горіхи, сушені гриби. (Білка)
Ця тварина старанно готує барліг під коріння дерев або в сушняку. Але щоб спокійно спати, мені треба накопити запас жиру, а це робиться влітку і на початку осені, адже в цей час багато їжі: дозріли ягоди й інші плоди стали солодкими і соковитими корені у рослин, усюди багато комах, у вуликах диких бджіл і ос – солодкий мед. Накоплю жирку, і спати можна лягати у барліг. (Ведмідь)
3. Гра «Аукціон»
Учні по черзі називають рослин, птахів, звірів. Хто останній називає, той виграє.
4. Гра «Можна – неможна»
- Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого неможна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо – ні.
Можна:
Саджати квіти, рослини;
Охороняти рідкісні рослини:
Обгороджувати мурашники
Милуватися красою природи;
Підгодовувати птахів;
Прибирати місце відпочинку.
Неможна:
Ламати гілки дерев;
Рвати багато квітів;
Збивати гриби ногами;
Ловити метеликів;
Ловити жаб;
Руйнувати павутиння.
V. Підсумок уроку.
Що цікавого ви дізналися?
Що запам’ятали?
Що навчилися?
Що б ви порадили друзям, які йдуть відпочивати у ліс?
Поради друзям, які йдуть відпочивати в ліс!
Не ловіть лісових мешканців. Вони приносять користь. Мурашки очищують ліс. Будь ласка, не губіть ялинок на Новий рік! У всіх в цей час свято! А бідним ялинкам – гірке горе! Тож пожалійте їх.
Не збивайте ногами незнайомі або навіть знайомі отруйні гриби. Багато з них – ліки для лісових мешканців.
Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а щоб виростити – роки. Не ламайте дерева, не каліч інших квітучих дерев і кущів!
Будь ласка, не галасуйте і не шуміть у лісі, не рвіть квіти, не лякайте, не ображайте лісових мешканців. І тоді ліс відчинить вам всі свої тайни – дива! Пригостить вас рум’яною суничкою, спілою малиною. Тільки ж не забудьте потім сказати доброму лісові за всі його подарунки: «Дякуємо»!
Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала й чарує, хвилювала й хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Ми – господарі нашої природи. А вона для нас – це наше життя. І берегти природу - значить берегти Батьківщину.
Природа – це книга, яку потрібно прочитати і правильно зрозуміти